Vyzkoušeli jsme papírky na praní. Studentka s nimi vyhrála startupovou soutěž, teď chce do obchodů
Co začalo jako studentský projekt, se postupně proměnilo v byznys. Nyní chce Petra Doubková své prací papírky posunout zase o kus dál.
Petra Doubková, zakladatelka startupu EcoHaus
Prací prášky, gely, kapsle, speciální koule, díky kterým údajně není potřeba používat vůbec žádný prací prostředek, nebo mýdlové ořechy. Světu praní prádla nelze upřít jeho pestrost. Ale takové prací papírky, to tady ještě nebylo. Jenže pak dostala studentka Technické univerzity v Liberci Petra Doubková nápad, který by umožnil si praní sbalit na cesty. Ne že by po tom každý obzvlášť toužil, ale jsou případy, kdy se něco takového může hodit. Svůj čas i úspory tak investovala do vývoje ekologických pracích papírků. Světlo světa spatřily loni díky kampani na HitHitu a my jsme je mohli podrobit důkladnému testování v pračkách několika vybraných redaktorek a redaktorů.
Zdá se, že Petra Doubková je praktická mladá žena. Prací papírky totiž začala vymýšlet po tom, co absolvovala několikadenní orientační běh. A v jeho průběhu si říkala, jak užitečné by bylo, kdyby si s sebou mohla vzít i prostředek, v němž by vyprala namáhané funkční prádlo. Takový, který by se vešel do batohu, byl lehký a skladný, nikdy a nikam by nevytekl, a hlavně – který by fungoval i při praní v ruce. Žádný takový ale na trhu nebyl, a jelikož měla zázemí technické univerzity, pustila se do realizace nápadu sama.
„Nejprve jsem pracovala s ideou vyrobit papírky pomocí nanovláken se stříbrnými částicemi, které jsou silně dezinfekční – v tu dobu tu byla totiž pandemie covidu. Problém byl ale v tom, že tyto částice nejsou stoprocentně biodegradabilní a dělají paseku v odpadních vodách,“ říká Doubková. Nakonec se jako nejlepší varianta ukázaly papírky, které se po kontaktu s vodou promění na prací gel.
S prototypem pracích papírků se Doubková na podzim 2021 přihlásila do startupové soutěže, kterou organizovala Technická univerzita v Liberci, a vyhrála cenu podnikatelského inkubátoru Lipo.ink. Už během soutěže a také po ní absolvovala dva akcelerační programy, během nichž pilovala výrobu, značku a další strategii. Jenže na financování dosavadního vývoje padly všechny její úspory a vydělané peníze, a tak se rozhodla výrobu zafinancovat pomocí crowdfundingové kampaně.
V té se jí podařilo vybrat 450 tisíc korun, papírky její značky EcoHaus se tak mohly začít dostávat do prvních českých domácností. „Výrobu papírků mám zadanou externě. Dlouho trvalo najít vhodného výrobce, který by splňoval technické parametry, ale také prací účinnost. Výroba probíhá stále stejně, protože jsem si na začátku musela nechat vyrobit velký objem, aby mě vůbec přijali do výroby,“ přibližuje mladá podnikatelka.
Papírek obsahuje šest složek potřebných k praní a v pračce se do pěti vteřin rozpustí. Jeden vystačí na jednu pračku a rozpustí se i při nízkých teplotách, na balení je ale doporučení, že v případě více znečištěného prádla je lepší použít papírky dva. Balení stojí 429 korun a obsahuje 60 papírků – v závislosti na použitém množství s nimi tak lze vyprat 60 nebo 30 praček. V prvním případě tak jedno praní přijde na sedm korun, ve druhém na 14 korun.
Nyní běží na HitHitu druhá crowdfundingová kampaň, která má za cíl dostat prací papírky do kamenných obchodů. Zatím jsou totiž dostupné pouze na e-shopu. Studentka by také ráda vybrala peníze na vývoj nových vůní. „Také tento měsíc podepisuji první velkoodběratele, takže prací papírky budou k zakoupení i na dalších e-shopech a pak je cílem dostat je do drogerií a dalších obchodů.“