Vyzkoušeli jsme vodíkovou budoucnost, kterou u nás jen tak nepotkáte. Sedli jsme za volant Toyoty Mirai
Jako šipka se přede mnou na silnici lemované barevným listím prohání automobil, z jehož výfuku vychází hustý dým. Nejedná se však o žádný letitý model ani načipovaný nesmysl. Ve skutečnosti se dívám na výstřelek moderní techniky zahalený vodní párou, která se v okamžiku vytrácí. Vůz, který stíhám, je Toyota Mirai, v České republice ojedinělý druh, který na silnici jen tak nepotkáte.
Naše vzájemné setkání naštěstí neskončilo jen u obdivování křivek zádě zahalené v oblacích páry. Bylo mi umožněno sednout za volant tohoto technologického výkřiku a na vlastní kůži tak vyzkoušet, zda je Mirai skutečně onou budoucností, jak naznačuje její jméno, které v japonštině právě budoucnost či zítřek označuje.
Zatímco první generace vozu vznikla především jako demonstrátor proveditelnosti instalace vodíkového pohonu do osobního auta, na bedrech generace druhé spočívá úkol přesvědčit nevěřící, že i vodíkový vůz může nabídnout stejnou užitečnost. Daří se mu to?
Kdo by snad čekal, že vodíková technologie vozu propůjčí superzázračné vlastnosti a vzhled, byl by na omylu. Na první pohled na sobě Mirai nedává svůj vodíkový charakter nikterak znát. Křivky ctí charakteristické tvarosloví japonské automobilky s náležitě agresivní přídí, která postupně přechází do protáhlého těla.
Celý vůz měří na délku bezmála pět metrů, takže se jedná o skutečný koráb. Díky veškerým inovacím oproti předchozí generaci si navíc více přidřepl k vozovce a dostal širší rozvor, takže by jej skutečně někteří mohli označovat za limuzínu. Já zůstanu u označení elegantní čtyřdveřové kupé.
I přes svou velikost však druhá generace Toyoty Mirai rozhodně nepatří mezi vozy, ve kterých by se dalo tančit. Prostoru v interiéru zkrátka není na rozdávání, za což může především masivní středový tunel, který se plynule vlévá do neméně mohutné palubní desky. Mnoho místa nenajdeme po stranách ani nad hlavou a při cestě do Chorvatska by vzadu měli sedět jen ti nejmenší či nejzlobivější.
Racionální přepravce
Prostornost ale nechme stranou a podívejme se na jízdní projev japonského vozu. Pokud by jeho řidič snad nevěděl, že sedí v automobilu poháněném vodíkem, s největší pravděpodobností by rozdíl oproti standardnímu elektromobilu ani nepoznal.
Stejně jako dnes už běžné vozy jezdící na elektřinu uloženou v akumulátoru je i Mirai poháněná elektromotorem. Na rozdíl od klasického elektromobilu, ve kterém je energie ukládána do akumulátoru, je motor modelu Mirai napájen energií vznikající během chemické reakce vodíku.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs