Vyzyvatel Alensy a Lentiama. Ze Slovenska obsadila dvanáct zemí, nyní online optika chystá obchod v Praze

Od investorů e-shop Eyerim získal přes 150 milionů, tržby překonaly 300 milionů. Podle zakladatelů se oční optiky zasekly v devadesátých letech.

Peter BrejčákPeter Brejčák

Foto: Eyerim

Zakladatelé Eyerimu Martin Zahuranec a Yassaman Omidbakhsh

0Zobrazit komentáře

Původem slovenský Eyerim je jedním z největších online prodejců brýlí v regionu střední a východní Evropy. Od investorů vybral už více než sto milionů korun a z domovského trhu se rozšířil do dalších jedenácti zemí včetně Česka. Ambice firmy, jež loni utržila přes tři sta milionů, sahají ale mnohem dál. Jedním z prvních kroků směrem k nim je nyní otevření vlastní prodejny v Praze.

Martin Zahuranec a Yassaman Omidbakhsh se setkali u bývalého zaměstnavatele, když se v jihovýchodní Asii podíleli na budování jednoho z největších e-shopů v regionu. Klikatá kariérní cesta je v roce 2015 přivedla k nápadu založit si vlastní firmu, původně klasického online prodejce brýlí.

„Eyerim už dnes ale není jen e-shop s módními značkami, ale plnohodnotná online optika,“ popisuje spoluzakladatelka a takzvaná co-CEO Yassaman Omidbakhsh s tím, že v nabídce má firma kromě slunečných a dioptrických brýlí na míru také například čočky. „Do odvětví přinášíme výrazně vyšší míru transparentnosti a inovativní technologie, jako je například skenování čoček nebo rozšířená realita,“ pokračuje.

Společnost přitom dle svých slov staví na tom, že zákazníkům zboží nabízí bez prostředníků, jako jsou ve fyzickém světě optiky, a dokáže je tak obsloužit s nižšími koncovými cenami. Po osmi letech od vzniku Eyerim aktuálně působí na dvanácti trzích v Evropě a jeho tým čítá padesát lidí.

tym-eyerim_02-min

Foto: Eyerim

Tým Eyerimu

První investici Zahuranec a Omidbakhsh získali v době, kdy byl jejich projekt pouze na papíře. Následně od investorů získali ve čtyřech kolech dohromady 5,7 milionu eur, v aktuálním přepočtu 144 milionů korun od fondů jako slovenské Neulogy Ventures a Eterus Capital, polské Inovo či 3TS Capital Partners.

Podle vyjádření loni Eyerim rostl o téměř třicet procent na celkové tržby 340 milionů korun a zároveň se překlopil do zisku. Podle oficiální závěrky přitom minimálně od roku 2018 vykazoval červená čísla, naposledy za rok 2022 ve výši přibližně osmnáct milionů korun.

V loňském roce firma otevřela svou vůbec první kamennou pobočku v Bratislavě, během letošního jara se ke stejnému kroku chystá také v Praze. Expanze do českého hlavního města je podle zakladatelů logickým krokem v rámci strategie, kterou je transformace z módního e-shopu na plnohodnotnou online optiku. Ale ani zde se neplánuje zastavovat.

„Už pracujeme na otevření obchodů v dalších evropských městech. Budeme pokračovat v expanzi a honbě za cílem transformovat odvětví, které podle nás stále zůstává v devadesátých letech minulého století. Chybí mu moderní technologie, demokratická cenotvorba a především transparentnost,“ komentuje Zahuranec.

Konkurenční boj pro Eyerim ovšem nebude jednoduchý. Vedle něj na českém, ale i celoevropském trhu působí například e-shop Alensa, jenž se také zaměřuje na sortiment péče o oči, v roce 2022 dosáhl obratu 2,2 miliardy korun a své fyzické optiky provozuje v Praze, Brně, Bratislavě či Žilině. Podobně je na tom i další z konkurentů Lentiamo s loňskými tržbami 840 milionů a optikami v Praze, Brně a Bratislavě.