Když vstupoval projekt Skillmea do Česka, šlo o platformu, která nabízela kurzy v učebnách – i tak bylo rozšíření firmy dvou zakladatelů ze Slovenska očekávané. To proto, že se zaměřovali na vzdělávání ve světě IT. Dnes jde o projekt, který se označuje za největší online vzdělávací platformu pro digitální dovednosti z Česka a Slovenska. Lidi učí nejen to, jak programovat, ale i jak na krypto nebo na umělou inteligenci či design. Letos tlačí obrat na dvojnásobek.
Skillmea za loňský rok ohlásila 16milionový obrat. Totéž nasbírala za letošní první pololetí a podle aktuálních čísel by měla v obratu pokořit 30 milionů. Jejími kurzy prošlo na 70 tisíc lidí.
Pomáhat tomu má i skutečnost, že se na online vzdělávání víc zaměřují firmy, které kurzy svým zaměstnancům platí jako benefit. V Česku a na Slovensku do rozvoje svých lidí podle spoluzakladatele platformy Radovana Debnára investují „nemalé finanční prostředky“.
Podle dat Skillmey firmy průměrně platí víc než tisíc eur, na jednoho zaměstnance pak částka odpovídá asi 50 eurům ročně.
Kromě IT se ale v prostředí digitálního vzdělávání začínají uplatňovat i další směry. „Z aktuálních údajů, které mám k dispozici, lze říci, že například o kategorii seberozvoj je mezi českými uživateli nadstandardní zájem. To znamená, že ve srovnání s průměrem má více než dvakrát větší oblibu než ostatní,“ říká Debnár. Za poslední dva měsíce se měl podíl uživatelů z Česka zvýšit oproti těm slovenským třikrát. Naopak největším „poraženým“ je prý podle zájmu Čechů kurz MS Office.
Skillmeu založili na Slovensku v roce 2012 Radovan Debnár (CEO) a Marián Kristeľ (COO) pod názvem Learn2Code jako prezenční platformu s cílem vzdělávat lidi v oblasti digitálních dovedností. V té době byla na trhu krize a více než čtvrtina mladých lidí do 29 let byla nezaměstnaná. Platforma se později rozšířila o nabídku online kurzů žádaných na technologickém trhu práce a spojených s programováním, grafickým designem, PPC nebo sociálními médii. Rebrandingem prošla firma v roce 2022, firma se zároveň stala součástí Startup Academy od CzechCrunche.
Před třemi lety prodal ve stamilionové transakci úspěšné herní studio Geewa, nyní Miloš Endrle představuje svůj nový projekt. A opět bude hravý a mobilní. Jeho nově založený startup Good Friend Games vydává svou prvotinu Walking Planet – tak trochu fitness aplikaci, tak trochu hru. Ta je zatím k mání v testovací verzi pro české uživatele, ale ambice má světové. Však se v ní také za nejrůznější hranice vydáte.
Ve skutečném světě chodíte třeba po vánočních nákupech Prahou, v tom virtuálním ale své kroky měníte v pěší túru s přáteli po Central Parku. Či ve výstup na Everest. Anebo procházku po starověkém Římě. Základní premisa nové aplikace od českých vývojářů spojuje přirozenou motivaci k pohybu i příjemnou soutěživost. Walking Planet můžete ode dneška bezplatně vyzkoušet na iOS i Androidu.
„Je to zatím jen takzvaný soft launch. To znamená, že aplikace je jen v Česku a je v ní jen nejnutnější obsah včetně pár turistických stezek. Prostě jdeme testovat, jak na to budou lidé reagovat,“ říká pro CzechCrunch Miloš Endrle z Good Friend Games. Ten má s mobilní zábavou obrovské zkušenosti coby zakladatel studia Geewa, od letošního roku se ale naplno věnuje právě představenému projektu.
Jak sám říká, v jádru je teď Walking Planet takové atraktivní počítadlo kroků. Monitoruje váš skutečný pohyb, za nějž vás odměňuje herní energií. S její pomocí pak vyrážíte na cesty v aplikaci a soutěžíte s dalšími virtuálními výletníky. „Je to prostě hra jako služba. To znamená, že ji budeme neustále rozvíjet. Pohříchu tam teď ještě nemáme nic pro české uživatele, třeba procházku Prahou nebo Krkonoši. Dále plánujeme spolupráci s lokálními projekty, jako je třeba Deset tisíc kroků ke zdraví,“ přibližuje nejbližší plány.
Foto: Good Friend Games
Miloš Endrle po prodeji Geewy tvoří Walking Planet. Aplikaci, která vás rozhýbe
Už teď každopádně v šestičlenném studiu Good Friend Games, do kterého Endrle přibral právě spolupracovníky z Geewy, pracují na mnohem rozsáhlejší verzi a pomaličku plní poměrně velkolepé vize: „Ultimátní myšlenka, kterou máme, je gamifikace veškerých vašich fyzických aktivit. Ať už se vrátíte z procházky, pojedete na kole, nebo běháte doma na pásu, váš pohyb se promítne do hry.“
Sledování sportovních aktivit samozřejmě není na poli mobilních aplikací nic nového, Walking Planet se ale podle šéfa studia chce od jiných pokusů odlišit hlavně sociálním aspektem. „Třeba oblíbená fitness aplikace Strava je spíš jen deník vašich aktivit. U nás generujete energii a jejím prostřednictvím se následně bavíte na virtuálních výletech s kamarády,“ říká Endrle.
Investory potřebujete rychle zaujmout, takže jsme zjednodušeně začali říkat, že jsme Duolingo pro fitness.
Právě na tento rozdíl sázel zakladatel i při setkáních s potenciálními investory. Narážel při tom však na neustálé srovnávání s úspěšnou hrou Pokémon Go. Ta už před sedmi lety zkombinovala reálný pohyb s virtuálním lovem oblíbených kapesních příšerek a na její úspěch se spíš marně pokoušel navázat nespočet projektů. Především američtí investoři se tak prý hodně ptali, proč by vlastně uživatelé vůbec měli chodit ven, když je tam neláká něco jako možnost ulovit nového pokémona.
Jenže Endrle s kolegy vsadil na motivaci zábavné odměny za jednoduchý pohyb. Walking Planet tak míří do průsečíku mezi aplikace zaznamenávající vaše aktivity a „chodící“ hry. Dosavadní pokusy údajně cílily buď příliš na jednu, nebo na druhou stranu. Prvně jmenované neobsahují zábavnou gamifikaci, ty druhé jsou zase příliš soustředěné na samotnou hratelnost a nutí hráče i při pohybu venku sledovat obrazovku telefonu.
Foto: Good Friend Games
Fitness aplikace a chodící hra Walking Planet od startupu Good Friend Games
„Investory potřebujete rychle zaujmout, takže jsme zjednodušeně začali říkat, že jsme Duolingo pro fitness, a ono se to chytlo. Aplikací pro výuku jazyka byla spousta, ale když pak přišlo Duolingo s gamifikací, tak sebralo prakticky celý trh,“ přibližuje Endrle.
„My vám prostě říkáme: ‚Hýbejte se, bude to zábava.‘ Nejdeme na to s tím striktně racionálním vysvětlováním, proč byste se měli hýbat, ale emocionálním, podobně jako právě Duolingo s výukou jazyků,“ přibližuje vývojář. Podobný trend je podle něj vidět například i u fitness náramků a hodinek: „U nich je to hrozně dobře vidět. Třeba Garmin začínal u atletů, ale teď ho používají hlavně hobby sportovci a lidé, které prostě baví sledovat svůj pohyb.“
Duolingo odhalilo ještě jeden trend, ve kterém vidí budoucnost nejen Good Friend Games. Některé firmy, jako například francouzská Omada, se přesunuly od mobilních her k aplikacím a využívají své zkušenosti s gamifikací. „Ten trend potvrzují zkušení lidé z oboru, někteří z nich jsou i naši poradci. Ti říkají, že za rok nebude náš gamifikační přístup a free to play ekonomika ve světě aplikací taková výjimka jako nyní,“ tvrdí Endrle.
A byť se podle zkušeného vývojáře už blýská na lepší časy, mobilní vývoj se stejně jako videoherní segment obecně potýká s výrazným poklesem investic. I proto Walking Planet spouští testovací provoz, aby tvůrci získali data a argumenty pro zajištění dalšího financování vývoje. Mimochodem o tom, že ještě lepší časy by měly čekat i přímo český herní průmysl, povídal Miloš Endrle u nás na CzechCrunchi v nedávném rozhovoru.
Ve Walking Planet bych chtěl hrozně moc prodat světu Česko. Mít tam procházku Prahou nebo mnou milované Krkonoše.
Walking Planet plánuje do roka vstoupit na americký trh. Do té doby musí vývojáři nejen doplnit herní obsah – monetizace a možnost pořízení třeba dalších tras má přijít už počátkem příštího roku –, ale klíčové bude zajistit retenci uživatelů a najít správný způsob, jak projekt představit coby fitness tracker i odlehčenou hru zároveň. „Chceme zůstat aplikací. Silně gamifikovanou, to ano, ale nechceme mraky herních mechanismů, které budou pro uživatele příliš složité,“ dodává Endrle.
A má sám zakladatel nějakou vysněnou trasu, na kterou by se ve Walking Planet chtěl vydat? „Já jsem vyrostl ve sportovním prostředí. Takže kdyby to bylo na mně, tak tam uděláme virtuální Tour de France,“ odpovídá se smíchem. „Ale to je tím, že jsem soutěživý typ a baví mě to soupeření. Pro běžnější aktivity bych ve Walking Planet hrozně moc chtěl světu prodat Česko. Mít tam procházku Prahou nebo mnou milované Krkonoše,“ říká.
Výlety navíc nemusí směřovat jen za hranice států, ale i za hranice času. Uživatelé se budou moci projít například starověkým Římem a v plánu je vydat se i časem kupředu: „Jsme schopní ukázat, jak bude vypadat Praha za dvacet let, kdy už tady bude stát Vltavská filharmonie.“ Základní traily ve Walking Planet totiž vznikají pomocí satelitních dat, ale um vývojářů je dotváří.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.