Vždy čerstvé croissanty díky elektřině. Rozvážet je bude malý ekologický náklaďák šitý na míru evropským uličkám
V případě nákladní dopravy a její budoucnosti se nejčastěji mluví o velkých tahačích na elektrický či vodíkový pohon, které budou jednoho dne schopny přepravovat náklad po dálnicích, aniž by k tomu potřebovaly řidiče. Zboží je ovšem nutné přepravovat i v úzkých ulicích měst, na což se soustředí švédská společnost Volta Trucks, jež na vývoj městského náklaďáku získává téměř miliardu korun v investici.
Obchody se spotřebním zbožím, restaurace, kavárny, hotelové kuchyně a spousta dalších podniků vyžaduje ke svému plynulému chodu pravidelné dodávky potravin a zboží. To je důvod, proč se i v těch nejmenších uličkách měst občas objeví vůz s nákladem, který má puštěné blikačky a za sklem nápis „zásobování“. Jenže velké a nepříliš ekologické nákladní vozy nejsou v ulicích příliš vítaným hostem.
Jak upozorňuje firma Volta Trucks, v Londýně mají velká užitková vozidla na svědomí 26 procent ze všech úmrtí chodců, a dokonce figurují až v 80 procentech případů úmrtí cyklistů. Právě Volta chce Londýnu, Paříži a dalším evropským metropolím nabídnout řešení v podobě speciálního náklaďáku, díky němuž budou čerstvé croissanty a makronky dováženy i do těch nejzapadlejších kavárniček s důrazem na udržitelnost a bezpečnost.
Vyvíjený náklaďák by měl problematiku zásobování v městských centrech a jejich blízkém okolí řešit za pomoci elektrického pohonu a speciálně uzpůsobeného designu. „Tradiční design nákladních vozidel v městských centrech opravdu nefunguje, ale nemůžete z nich prostě kamiony vykázat,“ řekl pro TechCrunch mluvčí Volty.
Nápad na vytvoření celého projektu pochází z hlavy švédského podnikatele Carla-Magnuse Nordena, který si po představení Modelu 3 od Tesly kladl otázku, proč se více neelektrifikuje i na poli užitkových vozidel, když patří mezi významné producenty emisí. Výsledkem tohoto zamyšlení se stalo nákladní auto podobné autobusům městské hromadné dopravy.