Vzestup a pád herní konzole, která vybrala na Kickstarteru přes 8,5 milionů dolarů
Psal se rok 2012 a na populárním crowdfundingovém serveru Kickstarter se objevila zajímavá přenosná herní konzole s názvem Ouya, jejíž cena v kampani začínala již na 95 dolarech, v přepočtu asi 2300 Kč. Malá krabička slibovala propojení s OnLive, díky kterému měla nabídnout vyšší stovky her nebo propojení s VEVO, které mělo přinést přední hudební hity přímo do prostředí v herní konzoli. V kampani se podařilo tvůrcům vybrat přes 8,5 milionů dolarů od 63400 přispěvatelů a v prvních měsících roku 2013 se začala konzole posílat a oficiálně prodávat.
Ještě minulý rok by se dalo říct, že se Ouya daří a s její cenou nastavenou na 2700 Kč jde na dračku, jenže pak začal zájem klesat. Stávající uživatelé odcházeli a tím se zvyšovaly náklady na další vývoj. Proto se tvůrci rozhodli prodat softwarovou část svého businessu a přenést své unikátní tržiště aplikací na jinou platformu. To obsahuje přes 1100 unikátních her, které jsou vždy k vyzkoušení zdarma s možností zakoupení plné verze.
Zmíněnou softwarovou část a tržiště koupila společnost Razer za nespecifikovanou částku. Razer plánuje ponechat původní platformu na svém místě a udělat její odnož s názvem Cortex, kterou bude nabízet novým vývojářům. Hardwarová část, kterou si Ouya ponechala, má zatím nejasnou budoucnost a pravděpodobně se brzy zcela uzavře, protože se nyní pouze doprodávají aktuální zásoby a nové konzole se již nevyrábějí.
Přes 8,5 milionů dolarů vybraných v kampani ale nebyly jediné finance, které měla Ouya k dispozici. Po svém oficiálním vypuštění na světlo světa si pojistila ještě bezmála 25 milionů dolarů od investorů jako Alibaba, Nvidia nebo Occam Capital. Bohužel ani příliv kapitálu nestačil na udržení své pozice.
Zakladatelka Julie Uhrman je na svojí dráhu s Ouya patřičně pyšná, ale sama říká, že si miniaturní konzole založená na Androidu neukousla dostatečné sousto na herním trhu a je spíše pro skalní hráče a pro menší developery, kteří zkoušejí prorazit v herním odvětví.
Odlišení od konkurence
Ouya od začátku fungovala kromě svých herních předností, jako každý dnešní TV box připojený k internetu, který podporuje množství aplikací pro streaming hudby, filmů nebo internetový prohlížeč. Mezi její konkurenty se tak může zařadit Apple s Apple TV, který prodal již přes 25 milionů kusů nebo Google Chromecast a Fire TV od Amazonu, která drží přes 10 milionů uživatelů, informuje cnet.
Jenže Ouya se lišila v tom, že navíc nabízela přímé tržiště aplikací, což přilákalo spoustu začínajících nebo menších developerů, kteří ještě neměli kapacity a zkušenosti pro vstup na majoritní konzole typu Playstation nebo Xbox. Nyní se přes 40 tisíc developerů bude muset přizpůsobit novým podmínkám, které nastaví Razer se svojí Forge TV.