Vzhůru do hlubin Las Vegas. Elon Musk tam otevřel první veřejný tunel, který je mnohem nudnější, než se čekalo
Las Vegas je městem plným zábavy, kterou nabízí tamní kasina, hotely i zábavní parky. Nyní je zde přístupná další atrakce, jež všechny ostatní převyšuje svou praktičností, oproti původním slibům však výrazně zaostává svou zábavností. Ve Vegas se otevřely podzemní tunely od Elona Muska, které mají pomoci řešit dopravní situaci na povrchu. Prozatím to ovšem vypadá, že řeší především PR Tesly, protože The Boring Company, která za tunely stojí, odvedla skutečně nudnou práci.
Když před několika lety dojížděl Elon Musk v Kalifornii do práce, pravidelně se z něj stával účastník provozu skřípající zuby při čekání v dlouhých kolonách, jimiž je tamější metropole Los Angeles proslavena. To Muskovi dávalo dostatek prostoru na přemýšlení o dobývání vesmíru, posouvání hranic elektromobility a také o tom, jak řešit problém s ucpanými komunikacemi.
Výsledkem tohoto přemítání se stala „bokovka“ jménem The Boring Company – slovo boring přitom znamená jak hloubení či vrtání, tak i nudná –, která rozpracovala řešení futuristické infrastruktury v podobě podzemních tunelů, jež by ulevily dopravě na povrchu. Vize pracovala s automobily prohánějícími se několikasetkilometrovou rychlostí na speciálních ližinách či s futuristickými kapslemi, které by suplovaly městskou hromadnou dopravu.
Byť celá idea přesně zapadala do filozofie Silicon Valley, Musk pro svůj koncept nakonec našel otevřenějšího partnera, než bylo Los Angeles. Tím se stalo Las Vegas, kde The Boring Company po osmnácti měsících prací otevřela tyto tunely budoucnosti i pro veřejnost pod názvem Las Vegas Convention Centre Loop či prostě jen LVCC.
Nová dopravní infrastruktura se ve městě hříchu otevřela příznačně k příležitosti zahájení veletrhu na téma betonu World of Concrete. Ten hostí tamní kongresové centrum a právě pod ním byly tunely vyhloubeny, aby zprostředkovaly co možná nejrychlejší pohyb mezi jednotlivými halami. Během událostí, jako je například největší veletrh spotřební elektroniky CES, se totiž ukazuje, jak nedostatečná je místní dopravní síť.
Nuda plná barev
Nový dopravní systém má na délku necelých 1,5 kilometru a propojuje nově vybudované haly západní části centra s jeho centrální a jižní částí. Výstavba kompletní infrastruktury, která mimo tunelů zahrnuje i stanoviště vozů na povrchu, si vyžádala investici ve výši 52,5 milionu dolarů, tedy více než miliardu korun.
Nutno říci, že za tuto částku získal veletrh jen málo z toho, co před několika lety The Boring Company prezentovala. Tytam jsou ližiny, futuristické zastávky i přepravní prostředky. Aktuální koncept je v podstatě jen soustava dvou úzkých tunelů, do kterých najíždějí elektromobily řízené řidičem, jenž si v tak těsném prostoru rozhodně netroufá sešlápnout plynový pedál až na podlahu.
Onen slibovaný futurismus tak navozuje snad jen LED osvětlení, které vrhá na bílé stěny tunelů barvy duhy, což ovšem vyvolává spíše efekt Potěmkinovy vesnice, než aby nahrávalo pocitu participace na něčem skutečně revolučním. Ten, kdo se rozhodne do poněkud nudných tunelů ponořit, si zkrátí přibližně půlhodinovou procházku na dvouminutovou jízdu v připravené Tesle.