Vztah s investory budujte dřív, než je potřebujete. Sohoni ze Seedcampu a Kiska z Creda věří, že je to cesta k úspěchu
Názory si dělají rychle, investice v brzkých fázích startupů v rámci dnů, ale vyhlídnuté zakladatele sledují dlouho. Co hledají venture kapitálové fondy u zakladatelů a co by zakladatelé měli hledat u fondů?
Ve třetím dílu série Funding Talks se sešla investorka Reshma Sohoni z britského venture kapitálového fondu Seedcamp a Andrej Kiska, partner v Credo Ventures, jedné z nejstarších venture kapitálových společností v tuzemsku. Ukázali, jak rychle dnes svět peněz a startupů z pohledu VC investorů funguje a proč se právě teď vyplatí se do něj ponořit.
Série Funding Talks je součástí naší vzdělávací platformy CzechCrunch Shine, která má za cíl podporovat začínající zakladatele a jejich týmy na cestě k úspěchu. V rámci jednotlivých dílů této série (najdete je zde) chceme ukázat celý životní cyklus startupů a pokračujeme s venture investory.
Svět se zrychluje, vztahy zůstávají
Sohoni je spoluzakladatelkou prestižního londýnského Seedcampu, kde jí pod rukama prošly stovky startupů včetně několika evropských jednorožců: například Revolut, Hopin, TransferWise nebo UiPath. Protože je velký, potřebuje u svých startupů jasné výsledky. A protože funguje už od roku 2007, Sohoni přesně ví, co a kde hledat.
„Děláme investici každých deset dní, takže máme hodně konverzací a hodně vztahů,“ shrnuje. Proto je potřeba hodnotit rychle. „Co se týče počátečních investic do jednoho milionu liber, máme standardní proces na posouzení společnosti. Jedno vyplnění dotazníku, jeden telefonát, jeden meeting. Dá se říct, že během jednoho týdne uděláme rozhodnutí,“ uvádí.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Podle jedné studie ještě před pár lety trvalo rozhodování o propojení investorů a startupů asi 90 dní. Letos už to bylo devět. Myslím, že Česko ještě není tak rychlé. Dáváme si trochu víc na čas, ale je to dobře pro zakladatele. Přeci si chcete vybudovat vztah s investorem,“ doplňuje Andrej Kiska.
Právě vztah je zásadní, a proto se rychlostí nenechte mýlit – proces je ve skutečnosti založený na dlouhodobém přístupu. V hledáčku investorů, kteří se spojují se startupy v těch nejranějších fázích, se totiž mnozí zakladatelé objevili měsíce předtím, než se obě strany o nějakých penězích nebo pomoci vůbec začaly bavit. Právě tak je to v případě Seedcampu i Credo Ventures.
Tuzemský VC fond se zaměřuje na středoevropské startupy a prošly jím firmy, jako je Productboard, Apiary nebo Represent. I proto, že jde hlavně o jeden region, trh je tu podle Kisky slušně propojený.
„Když se sejdu se zakladateli, ptám se, na co narazili, co je zajímavé, do čeho investovali, co dobře znají. S kým bych se tak měl pobavit. A tak najdu hodně doporučení. Reálně mám seznam lidí, kterých se občas ptám, na čem pracují, co se u nich děje. A když přijde ten správný čas, ten vztah máme vybudovaný,“ popisuje.
Být sólo? Jen z těch správných důvodů
Právě proto, že je tu trh malý, je třeba jednat s uvážením a myslet dopředu. Jednou z důležitých cest je pohybovat se na online i offline akcích pro startupisty. Kiska však uvádí, že občas u zakladatelů narazí na zvláštní aroganci. S dojmem, že jsou třeba největším startupem svého druhu v Praze, je občas přezíravost i větší než u daleko významnějších startupů ze Silicon Valley.
Obecně ale mladé startupisty chválí. „Je vidět, že nová generace zakladatelů je mnohem víc zvyklá plánovat dopředu. A přemýšlet nad spojením s investory,“ zmiňuje. Je přitom jasné, že investoři tradičně nejvíce hledí na tým, který za startupem stojí.
Už v předchozích eventech narazili řečníci na to, jak moc vlastně vadí, pokud hodlají zakladatelé vést svou společnost sami – tedy bez spoluzakladatele. Pro Sohoni ani Kisku to ještě není důvod, proč zakladatele odmítat. Ale jen v případě, že je zakladatel sám z těch správných důvodů.
„Když třeba právě opustil společnost a chce, aby mu investor pomohl se sestavením týmu,“ dává za příklad Kiska. „Řekla bych ale, že je stále těžší být jediným zakladatelem, je stále víc práce. Je to ale částečně znak toho, že když jste nenalákali někoho dalšího, s kým byste vedli společnost, jak chcete nalákat zákazníky, když s vámi zjevně nikdo nechce pracovat?“ ptá se Sohoni.
Hlavně mluvte
Zakladatel má být podle investorů ze Seedcampu i Creda jednoznačně rozhodný, dobře komunikativní, a správně tvrdohlavý. Tam, kde se spojení povede, sahá daleko za hranice fondu i startupu. Vztah potřebuje být pevný. „Stáváme se tak dobrými přáteli, že si navzájem chodíme třeba i na svatby,“ říká jeden z příkladů Sohoni.
Aby se do takové fáze zakladatelé dostali, je třeba od začátku s investory sdílet. „Pravidlo číslo jedna: komunikujte se mnou,“ shrnuje Sohoni. „Když nastane problém, jsme první, kterým zakladatel zavolá. Prostě zvednete telefon a mluvíte o tom,“ potvrzuje Kiska. Podle něj správný investor pro startupisty funguje jako tlumič nárazů pro chvíle, kdy nastane problém.
Pokud ale jako náraz vnímáte současnou situaci, zkuste svůj pohled změnit. Aktuální měsíce vidí jako obrovskou příležitost oba investoři. „Ve skutečnosti znamená, že je na dosah skvělá kombinace okolností. Méně konkurence, cesta ven z covidu, hodně fondů bude mít peníze, otevřou se nové příležitosti. Chápu, že jsou to těžké časy, ale ve skutečnosti pro zakladatele přijde neskutečná chvíle a neskutečné možnosti,“ věří Kiska.
Podle Sohoni jsme možná na prahu příležitosti třeba i celé dekády. „Ať jste odkudkoliv, na tom teď vůbec nezáleží. Nemusíte to řešit. Záleží jen na tom, na jakém trhu chcete působit. Můžete teď navíc najmout úžasné talenty,“ doporučuje.
Víc o tom, jaké propojení startupy a investoři venture fondů mají, uvidíte a uslyšíte v záznamu, který je přiložený výše. Najdete v něm také to, jak se v očích investorů mění role šéfa startupu, jak vidí chemii mezi zakladateli a investory právě Kiska a Sohoni, nebo rady, jak si venture fond vybrat.
***
Cílem série Funding Talks je ukázat celý životní cyklus startupů a projít si vše od akcelerátorů, andělských investorů přes seedová investiční kola a Series A, Series B a další až po IPO, tedy vstup na burzu. V diskuzích se zkušenými investory z Česka i zahraničí vysvětlíme klíčové momenty, které startupy v jednotlivých fázích čekají, jak vypadá investiční proces nebo kolik peněz mohou od investorů získat.
CzechCrunch Shine je komunita ambiciózních lidí, kteří se chtějí spojit se startupovým světem. Vedle podpory podnikatelů a nadějných studentů se zaměřuje na pořádání tematických akcí, workshopů a také internshipy a mentory.
Naší misí je vzdělávat a zároveň propojovat celý startupový ekosystém, a to nejen u nás, ale také v rámci regionu střední a východní Evropy, abychom mohli startupům ukázat, jaké mají možnosti za hranicemi, a investorům zase to, že se i u nás rodí miliardové projekty. V naší sérii Funding Talks se tak můžete těšit na zástupce Credo Ventures, Eneru, StartupYardu, Digital+ Partners, Index Ventures a mnoha dalších.