Westworld je zpět. Velkolepé sci-fi o vzpouře androidů ukázalo trailer čtvrté řady, která vyjde v červnu

Seriál, jehož první série byla nejsledovanější v historii HBO, zkoumá témata svobodné vůle nebo povahy lidství.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

westworld-hbo-season-4

Reprofoto: HBO/YouTube

Čtvrtá řada sci-fi Westworld

0Zobrazit komentáře

Seriál Westworld si vzal koncept z béčkového sci-fi filmu ze 70. let o zábavním parku s androidy, kteří se vzbouří proti lidem. Ten převedl do současných reálií, obohatil o komplikovanou zápletku, skvělé vizuální efekty i výpravu a v roce 2016 televizi HBO zajistil dosud nejsledovanější seriálovou první řadu. O šest let později na obrazovky míří už čtvrtá, která opět slibuje velké věci.

Nová upoutávka ukazuje hlavně navracející se dobře známé postavy, ale také mnoho dosud neviděných prostředí a situací. Po opuštění parku seriál zavítá do dalších koutů futuristického velkoměsta a bude nacházet paralely s centrálním řízením ve Westworldu. Vrátí se však také do světa fantazií pro bohaté, tentokrát v hávu gangsterek. A kdoví, co dělá Bernard v rajské zahradě s hořícím stromem.

Každá z předchozích tří sezón Westworldu měla jasně vymezený dějový oblouk, který výrazně rozšířil fikční svět seriálu. První řada s podtitulem Labyrint zprostředkovala postupné probuzení androidů jako dystopické třídy otroků. Druhá, pojmenovaná Dveře, představila jejich brutální boj za osvobození a překročení hranic zábavního parku. Třetí, nesoucí název Nový svět, se pak vydala do světa lidí, ale naopak ovládaného umělou inteligencí.

Ačkoliv pro to pokaždé zvolil trochu jiný styl vyprávění a dílčí zápletky, jako celek Westworld od začátku zkoumá témata umělé inteligence, podstaty lidství a (nakonec možná neexistujících) hranic mezi nimi. Nevyhnutelně se pak dostalo i na přidružené motivy jako svoboda vůle a existence vědomí, jehož vysvětlení se věda ani filozofie dosud zdaleka nepřiblížily.

https://www.youtube.com/watch?v=_-0MwZPWKD4

Možná ještě zajímavější se ale ukázaly další směry, kterými se tvůrci seriálu, manželé Jonathan Nolan a Lisa Joy, vydali. V prvních dvou řadách představili hrůzný svět lidské nadřazenosti nad androidy s velice sofistikovanými mentálními pochody. Třetí řada pak celou rovnici v zásadě obrátila, když ukázala velkoměsto plné obyvatel ovládaných centrální umělou inteligencí. Nolan už dříve zmínil, že se při psaní silně inspirovali koncepty blockchainu a masivního sběru dat, které podle něj už dnes slouží k manipulaci chování lidí.

Nová upoutávka informace o ději čtvrté série odhalí snad jen pro ty nejoddanější fanoušky pečlivě analyzující každý detail, v několika scénách nicméně poměrně jasně odkazuje na další vývoj stejných témat. Jednak se objevuje virtuální model města, sugerující kontrolu jako v zábavním parku, jednak dvouminutový klip končí záběrem zvláštní věže. Nebo spíše vysílače.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z prvního pohledu je každopádně zřejmé, že Westworld bude diváky opět lákat na velkolepé zpracování hodné moderního televizního blockbusteru. Vizuální efekty a výprava seriálu vždy patřily k aspektům, které se dočkaly chvály ze všech stran. Naopak velké ambice a vyprávění nadmíru komplikované i na dnešní poměry naneštěstí vedly k upadajícímu zájmu publika. Naposledy proto tvůrci zvolili o něco přímočařejší vyprávění. A teprve se uvidí, zda v něm budou pokračovat.

Čtvrtá řada Westworldu každopádně může definitivně rozhodnout o jeho budoucnosti. Počáteční rekordní sledovanost naznačovala, že drahé sci-fi může pro HBO nahradit končící Hru o trůny jako jeden z hlavních taháků. Nyní je ale otázkou, jak velká část publika se k němu vrátí. V roce 2020 neměl ambiciózní seriál ani poloviční sledovanost oproti své premiéře.

Pokud by se tento trend nezvrátil, nové vedení HBO z Warner Bros. Discovery hledající úspory by se mohlo rozhodnout investovat jinam. Takový scénář je nicméně zatím daleko, prozatím se diváci mohou těšit na osm nových dílů jednoho z nejzajímavějších televizních titulů. První vyjde na HBO a HBO Max 26. června, další by pak měly následovat vždy po týdnu.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nový Doctor Strange válcuje kina i přes vlažné recenze. Marvel už má plány na dalších deset let

Mnohovesmír šílenství zajistil druhou nejsilnější premiéru od začátku pandemie, poslední marvelovku překonává jen Spider-Man: Bez domova.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

doctor-strange-1

Reprofoto: Marvel/YouTube

Benedict Cumberbatch jako doktor Strange

0Zobrazit komentáře

Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství do kin po celém světě vstoupil na konci minulého týdne a už stihl vydělat více než většina filmů od začátku pandemie za celou dobu strávenou na plátnech. Zatímco se tak množí kritické hlasy vůči šablonovitým superhrdinským titulům, jejich status strojů na peníze je nepopiratelný.

Nový Doctor Strange v kinech za první víkend vydělal 450 milionů dolarů (10,7 miliardy korun). 185 milionů z toho za vstupenky zaplatili diváci ve Spojených státech, což představuje druhý nejlepší výsledek od začátku pandemie (prvenství drží Spider-Man: Bez domova s 253 miliony). Je to také nejlepší domácí výsledek pro film režiséra Sama Raimiho, který s prvním Spider-Manem v roce 2002 stál u zrodu moderních superhrdinských blockbusterů.

Mimo Spojené státy si pak marvelovské dobrodružství v alternativních dimenzích přišlo na 265 milionů dolarů, tedy opět druhý nejlepší výsledek od počátku roku 2020. Je to o pouhých 17 procent méně než vyvrcholení pavoučí trilogie s Tomem Hollandem, a naopak více než dvojnásobek výdělků snímku The Batman. Celkově novinka dosáhla na čtvrtou příčku nejsilnějších premiér titulů z univerza Marvelu (MCU).

Podobně působivé jsou výsledky z českých kin. Poslední marvelovka zde mezi čtvrtkem a nedělí do kin přitáhla 150 tisíc diváků (170 tisíc se středeční předpremiérou). To je druhé nejvyšší číslo pro zahraniční produkci od začátku pandemie, celkově si stříbrnou pozici udržela komedie Vyšehrad: Fylm se 173 tisíci diváků. Jinými slovy, Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství je jednoznačný hit, který nejspíš může počítat s překročením hranice miliardy dolarů v globálních příjmech.

mnohovesmir

Foto: Falcon

Film Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství

Jedinou otázkou bude, do jaké míry další návštěvnost ovlivní reakce na film plné uznání pro Raimiho hororové prvky, ale zároveň frustrace z neuspokojivé zápletky nebo chybějícího vývoje postav. Často bývá zmiňováno například nedostatečné využití konceptu mnohovesmíru, které se do velké míry spokojí jen s několika alternativami hlavní postavy či vizuálními atrakcemi.

Jako silný kontrast se přitom v zahraničních recenzích zmiňuje nezávislý akční snímek Everything Everywhere All at Once se svými skutečně šílenými nápady, nevázanými potřebou zapadnout do velkého univerza cílícího na co největší publikum. Ostatně i v dojmech na CzechCrunchi jsme nakonec byli kritičtí vůči velice konvenčnímu rozuzlení zápletky druhého Doctora Strange.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celkově mírně nadprůměrné hodnocení (agregátor recenzí Rotten Tomatoes u kritiků hlásí skóre 6,5 z 10) přitom odráží dlouhodobější trend dnešních superhrdinských filmů. Zejména tituly Marvelu na jednu stranu nabízejí spolehlivou kvalitativní úroveň a skvělé technické zpracování, čím dál více jim ale chybí přidaná hodnota nad rámec předvídatelné večerní zábavy.

I filmaři jako Martin Scorsese, Francis Ford Coppola nebo Steven Soderbergh v souvislosti s tím už déle mluví o chybějících silnějších příbězích, které publikum staví před náročnější morální dilemata nebo složitější postavy. Superhrdinské blockbustery přinášejí mnoho zajímavých atrakcí, ale schází jim ambice posouvat filmové umění nad rámec postmoderních žánrových koláží či nekonečného propojování velkého univerza.

wanda

Foto: Falcon

Významnou roli má ve filmu i Wanda Maximoff, kterou hraje Elizabeth Olsen

Mnohdy zajímaví tvůrci jako Sam Raimi potom musí pracovat v rámci vymezených mantinelů tak, aby šlo MCU rozšiřovat stále dál. Šéf Marvelu Kevin Feige si je tohoto aspektu vědom a jako v případě nedávných Eternals se snaží spojit typické prvky s autorskými vizemi. To nicméně, právě jako u Eternals, někdy ještě více odhaluje limity takového přístupu.

MCU se každopádně v blízké době nikam nechystá. Finanční úspěch druhého Doctora Strange demonstruje, že v současné podobě u širokého publika stále funguje skvěle. Feige pak na letošním dubnovém CinemaConu odhalil, že už nyní jsou připravené obecné plány pro univerzum až do roku 2032. Jestli to znamená další dekádu téhož v jiných barvách, nebo se počítá s výraznějším narušováním konvencí, teprve uvidíme.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání