Whisky on the… mountain. Hvězdou Kickstarteru se staly skleničky na whisky, v nichž nápoj zchladí Mount Everest

Michal MarekMichal Marek

Liiton1

Foto: Liito

Skleničky s Mount Everestem uvnitř zchladí whisky za 18 sekund

0Zobrazit komentáře

Milovníci whisky se odpradávna přou, zda ji pít čistou a bez ledu, nebo takzvaně on the rocks, tedy na ledu. Ochlazování whisky dle příznivců ledu uvolňuje z nápoje nové chutě, ale podle odpůrců ji zase ředí a negativně ovlivňuje, a to už proto, že daná voda může mít různou kvalitu. Řešením mohou být třeba žulové kostky, které se někdy k chlazení whisky používají. Kickstarter ale nyní boří ještě mnohem stylovější varianta.

Výhodou žulových kostek k ochlazování whisky je přirozeně to, že netají, a tím pádem whisky neředí. Žula zároveň nijak neovlivňuje chuť ani vůni nápoje a díky svým tepelným vlastnostem je ideálním chladícím médiem. Stejné výhody s sebou ovšem nesou i unikátní skleničky, které jsou nyní hvězdou crowdfundingové platformy Kickstarter.

Whisky v nich totiž nespočívá jen „on the rocks“, ale dokonce „on the mountain“, a to na té vůbec nejvyšší. Za designem skleniček stojí dánská designérka Nina Bruun a jejím hlavním rozpoznávacím znakem je miniatura Mount Everestu, nejvyšší hory světa, která se nachází na dně skleničky. Hora v měřítku 1:230 000 je prý vytištěna na 3D tiskárně a za cíl má přinést úplně nový zážitek z pití whisky.

Everest_whisky_gif

Foto: Liito

Whisky si můžete nalít k první horské základně či až k vrcholu

2Liiton

Foto: Liito

Ke skleničkám je k dostání i speciální dekantér v odpovídajícím designu

Prémiové skleničky od firmy Liiton jsou designovým skvostem, ale co víc, jsou také funkční. Tvůrci skleniček údajně každý svůj krok konzultovali s odborníky a výrobci whisky, takže výsledek by skutečně neměl být jen líbivým designovým kouskem, ale skutečně dílem, které pití whisky pozvedne na vyšší úroveň.

Před použitím stačí skleničky nechat nachladit v mrazáku, a pokud do nich následně nalijete whisky, váš nápoj by měl být dle výrobců do 18 vteřin dokonale zchlazen. Tvar imitující nejvyšší a nejslavnější horu Himálaje se navíc postará o to, že whisky při pohybování sklenicí naráží na stěny hory a tím se tekutina efektivně promíchává se vzduchem, čímž se v ní otevírají nové chutě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nevšední skleničky, ve kterým vám whisky ochladí samotný Mt. Everest, na Kickstarteru vybraly již zhruba 300 tisíc dolarů (6,5 milionu korun), což je mnohonásobné překročení původního cíle v podobě deseti tisíc dolarů. Do konce kampaně navíc pořád zbývá více než tři týdny a doprava je možná i do České republiky.

První podporovatelé mají možnost získat čtyři skleničky s Mount Everestem již od 49 dolarů, což je zhruba tisíc korun. Za necelý dvojnásobek navíc ke skleničkám získáte i designový dekantér, ve kterém nejvyšší hora světa rovněž nechybí. A pokud vás Mount Everest až tolik neláká, ale myšlenka se vám líbí, výrobce nabízí i starší verzi skleničky s americkým Grand Canyonem.

https://www.youtube.com/watch?v=4o_qSVH9d58

Solární Batmobil s dojezdem přes 1 600 kilometrů na jedno nabití. Aptera Paradigm je úkaz mobility zítřka

aptera-1

Foto: Aptera

Solární vůz Aptera Paradigm

0Zobrazit komentáře

Rovných 180 malých solárních panelů se stará o výrobu takového množství elektřiny, která denně – pokud panují příznivé podmínky – vystačí na ujetí vzdálenosti až 72 kilometrů. To je dostatečná vzdálenost pro většinu majitelů automobilů. A přesně touto technologií je vybaven solární vůz Paradigm od automobilky Aptera, který je nutné k dobíjecímu stojanu přistavit jen málokdy.

To si však vyžádalo určité kompromisy, kvůli nimž se zřejmě nebude jednat o tak populární elektromobil jako třeba nové ID. 3 od Volkswagenu, které je naopak nutné dobíjet relativně často. Umístit na kapotu elektromobilu solární panely, jež mají vyrábět elektřinu pohánějící vůz kupředu, dává smysl. Vytvoření takového solárního samohybu ale prozatím brání nedostatečně účinná technologie kolekce a zpracování energie.

S tou dovedou účinně nakládat jen malé solární elektromobily, které vynikají funkčností, ovšem po praktické stránce jsou v podstatě nepoužitelné. To platí i o vozech značky Aptera. Byť se jedná o modely určené do běžného provozu, vzhled strojů Paradigma a Paradigma+ v mnohém připomíná studentské projekty solárních automobilů určených jen pro speciální závody.

aptera-pradigm1

Foto: Aptera

Celkem 180 solárních panelů se stará o sběr energie ze slunečních paprsků

Stejně jako ony byly i tyto modely od počátku koncipovány tak, aby nabídly co možná nejdelší dojezd, aniž by musel řidič parkovat u dobíjecí stanice. Tomuto se podřídil každý detail vozu, což je patrné na první pohled. Automobil se třemi koly totiž připomíná klasické produkční vozy etablovaných automobilek jen vzdáleně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeho křivky jsou extrémně futuristické a vůz díky nim dokáže převézt jen dvoučlennou posádku. Na druhou stranu však má koeficient odporu pouhých 0,13, takže vzduch doslova krájí. Plusem je i extrémně lehká konstrukce díky použitým kompozitním materiálům, respektive kevlaru a lnu, z nichž je vytvořena kostra automobilu.

Nízká váha a co možná nejlepší aerodynamika umožňují vozidlu nakládat s drahocennou energií s maximální efektivitou. Velikost baterií, do kterých se energie ukládá, se různí podle preferencí. Kapacita té nejmenší by měla stačit na 400 ujetých kilometrů, té největší na 965 kilometrů.

aptera-pradigm5

Foto: Aptera

Vůz je díky bateriím schopen jízdy, i když slunce nesvítí

aptera-pradigm2

Foto: Aptera

Vůz je schopen uvézt dvě osoby a jen minimum zavazadel

V nabídce nechybí ani baterie o kapacitě 100 kWh, která by měla poskytnout dostatek energie na výlet dlouhý až tisíc mil, tedy více než 1 600 kilometrů, což je mezi elektromobily neuvěřitelné číslo. Kam se na něj hrabe nejnovější technologie od Tesly.

Nutno ovšem podotknout, že Tesla je momentálně o něco dále než Aptera, minimálně co se počtu vozů na silnicích týče. To by však chtěla americká automobilka, která byla založena před patnácti lety, změnit. Na své modely již proto začala přijímat rezervace podmíněné zálohou 100 dolarů, tedy necelých 2 200 korun.

Ceny vozů Aptery by se měly pohybovat mezi 26 až 46 tisíci dolarů (566 tisíc až 1 milion korun). S výrobou chce začít v průběhu příštího roku, přičemž maximální rychlost tohoto solárního Batmobilu by měla být 177 kilometrů v hodině s akcelerací 0–96 km/h za 3,5 sekundy.