Windows 11 přichází. Nová verze systému od Microsoftu má přepracovaný vzhled i podporu aplikací z Androidu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

w11

Foto: Microsoft

Nový operační systém Windows 11

0Zobrazit komentáře

Microsoft spolu s ohlášením Windows 10 v roce 2015 řekl, že to bude poslední „velká“ verze operačního systému a jeho další budoucnost bude sestávat z pravidelných menších aktualizací. Teď ale oficiálně přichází Windows 11 s výrazně novým designem, rychlejším během nebo dokonce podporou pro aplikace z Androidu. Jistě potěší také informace, že upgrade na Windows 11 bude – pro některé – dostupný zdarma.

Moderní, svěží, čisté, krásné. Tato slova mají charakterizovat novou verzi operačního systému. Jednou z hlavních změn je u ní design a chování uživatelského prostředí, které má pro uživatele působit přirozeněji a srozumitelněji. Proto se například nabídka Start s celým hlavním panelem po vzoru macOS přesunula do středu obrazovky (stále ale půjde ji přesunout nalevo). 

Zcela pryč jsou popisky u otevřených programů, tudíž zůstávají jen samotné ikonky. Nového vzhledu se dostalo i samotné nabídce Start, která se od Windows 7 mění snad s každou novou verzí systému. Tentokrát Microsoft po téměř devíti letech kompletně upustil od dlaždic a soubor připnutých či často používaných aplikací má podobu jednoduché mřížky ikon. Pod nimi jsou rychlé odkazy na nedávno otevřené soubory napříč zařízeními uživatele.

windows-11-start-dark

Foto: Microsoft

Nový hlavní panel a nabídka Start v tmavém módu

Na snadné přecházení mezi zařízeními i platformami se zaměřuje také systémové vyhledávání, které vedle aplikací či souborů v počítači zobrazí i soubory na OneDrive nebo dokumenty Office 365 vytvořené jinde. Snad Windows s kombinací lepšího vyhledávání, mřížky ikon a historie otevřených souborů konečně dorazil do ideální podoby nabídky Start, která mu už zůstane.

Vraťme se ale ještě k samotnému designu, jemuž byla věnována velká část prezentace – vývojáři prý byli posedlí každým detailem, řekl šéf Windows Panos Panay. Zároveň se zdá, že byli posedlí kombinováním inspirací z jiných platforem. Od konkurence například přichází mírně zaoblené rohy všech aplikací, zvýšená průhlednost s efektně rozmazaným pozadím jako za mléčným sklem a lepší podoba tmavého módu. Vzhled nakonec doplňuje soubor nových vizuálních témat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším důležitým bodem Windows 11 je multitasking, kde je základem práce s okny. Funkce Windows Layouts navazuje na možnost rozvržení oken na ploše přetažením do stran, ale výrazně ji rozšiřuje. Na výběr bude hned několik formátů rozdělení obrazovky do dvou, tří nebo čtyř částí v přehledném dialogovém okně. Po zvolení rozvržení pak kliknutím snadno vybereme, který program má být kde.

S tím se pojí také tzv. Snap Groups, jednoduše řečeno historie rozvržení dostupná z lišty Start. Nebude tak třeba si plochu uspořádávat vždy od nuly, stačí jeden klik. Windows si dokonce bude pamatovat, jak jsme měli vše uspořádané při připojeném externím monitoru. Když laptop odpojíme a později znovu připojíme, systém okamžitě nabídne stejně rozvržení, jaké jsme měli.

Obměny práce s okny a plochami pokračují i dále, například u ploch pro různé účely. Jedna může obsahovat čistě pracovní záležitosti, druhá se zaměří na volný čas, třetí třeba na hry. V prohlížeči pak přibude možnost otevřené panely procházet ve vertikální liště na straně okna.

Lepší produktivita díky integracím

Zajímavou novinkou pro produktivitu je integrace Microsoft Teams přímo do Windows 11, a to jak pro firmy, tak pro běžné uživatele. Opět přímo z lišty Start půjde mezi různými platformami komunikovat ve zprávách nebo videohovorech. Zdá se tak, že Microsoft ještě více upozaďuje Skype, kdysi jeden z nejpopulárnějších prostředků online komunikace.

Větší propojenost se světem by vedle Teams měla podpořit také widgety. Ty se nedávno objevily už v Windows 10, u nové verze systému se však přesunou do úhledné transparentní lišty nalevo. Jejich obsahem, který dává dohromady umělá inteligence podle preferencí uživatele, bude například počasí, výběr hlavních zpráv, informace o akciovém trhu nebo dopravě a podobně.

Microsoft naštěstí nezapomněl ani na výkon. Zde mají vylepšení zahrnovat o 40 procent menší aktualizace, které budou navíc z většiny probíhat na pozadí. Tím se ale zdaleka nekončí. Už z nedávno uniklých Windows 11 se zjistilo, že přinejmenším na některém hardwaru (třeba procesorech z řady Intel Lakefield) běží znatelně rychleji, než starší verze.

microsoft-windows-11-store-image-4

Foto: Microsoft

Aplikace z Androidu na Windows 11

Nakonec se vedle novinek pro hráče, zahrnujících třeba rychlejší práci s pamětí DirectStorage a automatického HDR u her na podporovaném hardwaru, objevily aktualizace obchodu se softwarem. Microsoft Store dostane přehlednější design, rozšířenou nabídku programů například od Adobe a poprvé dokonce možnost do počítače instalovat aplikace z Androidu.

Poslední zásadní informací k Windows 11 je jeho bezplatná dostupnost. Přesněji řečeno, pokud daný počítač novou verzi systému podporuje, bude moci na ni zdarma aktualizovat. Pokud ne, cena operačního systému bude tradičně zahrnutá při koupi nových zařízení, popřípadě dostupná samostatně. Windows 11 má být veřejnosti dostupný později v tomto roce.

Bez pokladen a bez lidí. V Lisabonu otevřeli supermarket, který funguje jako autonomní obchody Amazonu

Filip HouskaFilip Houska

continente1x

Foto: Sensei/Facebook

Otevření autonomního obchodu v portugalském Lisabonu

0Zobrazit komentáře

Když odejdete ze supermarketu bez placení, spáchali jste trestný čin. Když ale opustíte novou pobočku sítě Continente v Lisabonu, aniž byste stáli fronty u pokladen a žmoulali v rukou bankovky, kartu nebo telefon, je to v pořádku. Vlastně je to jediná možnost. Continente se totiž spojilo s portugalským startupem Sensei a představuje autonomní obchod, kde místo prodavačky najdete kamery a chytré regály.

S malými supermarkety, v nichž si nakoupíte bez cizí pomoci, začal před lety experimentovat zejména Amazon. Společnost pod vedením Jeffa Bezose je nejprve testovala ve Spojených státech, poté s konceptem pod názvem Amazon Go dorazila do Londýna, kde Evropanům ukázala, jak tzv. technologie Just Walk Out funguje v praxi. Zkrátka stačí zboží dát do tašky a jednoduše odejít. O platbu se postará automatizovaný systém.

Na podobném principu funguje i technologie z dílen startupu Sensei, který sídlí v Lisabonu. Právě v hlavním městě Portugalska se spojil s maloobchodní sítí Continente, se kterou uvedl do provozu první automatizovaný supermarket, kde není třeba personálu ani fyzických pokladen s posuvnými pásy. Když tam zajdete, můžete si připadat jako doma u otevírání lednice – prostě si něco vezmete, odejdete a nic jiného neřešíte.

„Je to jako Uber pro nakupování,“ zmiňuje pro magazín Sifted Joana Rafaelová, provozní ředitelka a spoluzakladatelka Sensei. „Pokud si zapomenete koupit vodu, jednoduše se vrátíte dovnitř, vezmete si lahev a odejdete,“ dodává. Zákazníci ovšem musí dodržet pár pravidel, která v době chytrých telefonů nemusí být žádným problémem. Než začnou nakupovat, potřebují aplikaci a specifický QR kód.

V případě nákupní technologie od Sensei je zapotřebí mobilní aplikace od Continente, přes kterou se zákazníci při prvním vstupu do obchodu verifikují. Následně jim bude vygenerován QR kód, který spojí jejich „virtuální nákupní košík“ s kamerami na stropě. Ty zákazníka monitorují a pomáhají automatizovanému systému určit, jaké produkty si nakupuje. K tomuto účelu slouží i chytré regály.

Jednotlivé police se zbožím totiž disponují senzory, které – stejně jako 130 kamer na stropě – pomáhají co nejpřesněji detekovat zboží, jež si zákazník vkládá. Když si tak například vezmete lahev s vodou, senzor zachytí, že z konkrétního místa „zmizela“. A počítá s tím, že si ji zákazník kupuje, proto mu ji automaticky naúčtuje. Pokud by si to před odchodem z obchodu rozmyslel a vrátil lahev zpět, částku automaticky odečte z účtenky.

Jakmile si zákazník vybere potřebné zboží, nezamíří k žádné pokladně, ale rovnou ven. A paradoxně v tom je podle prvotního testování mezi lidmi jeden z problémů. „Všimli jsme si, že nejtěžší částí pro zákazníky je obchod opustit. Myslí si, že kradou, ale to samozřejmě není pravda. Pouze jim je naúčtován nákup automaticky přes aplikaci a nemusí čekat ve frontě,“ popisuje Rafaelová psychologický blok, který lidé zpočátku mají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Poté, co zákazník opustí supermarket, dorazí mu na e-mail účtenka a peníze se automaticky strhnou z účtu. A byť celý tento proces může vypadat skutečně elegantně, mnozí se ptají, jak je to s bezpečností a soukromím. Přece jen má prodejna přes sto kamer, které každého snímají. Tvůrci nicméně ujišťují, že vůbec netuší, kdo konkrétně u nich bude nakupovat. Kamery tam jsou jen proto, aby pomohly lepší identifikaci odebíraných produktů.

„Neznáme identitu našich zákazníků. Každý má anonymní identifikační číslo a systém rozpoznává akorát nákupní košík, který je s tímto číslem spojen. Kamery pak mimo jiné sledují jednotlivé zákazníky při procházení obchodu a pomocí barev jejich oblečení je oddělují od ostatních,“ zmiňují zástupci firmy a dodávají, že žádné citlivé údaje o nakupujících ani zpětně nesbírají.

sensei

Foto: Sensei

Zakladatelé startupu Sensei

Myšlenka automatizovaných obchodů ovšem nemá být efektivní pouze pro zákazníky. Těžit z technologií, jako nabízí startup Sensei, mohou i samotní prodejci. Jde hlavně o to, že personál dostane včas aktuální informace o zásobách, aniž by musel manuálně procházet regály a kontrolovat, kolik například jogurtů nebo kilogramů jablek bylo během dne z pultu odebráno.

Optimalizace zásob v regálech i ve skladech navíc může podle Sensei zamezit i plýtvání potravinami, jelikož prodejci budou mít přesnější přehled o tom, v jakých počtech zboží nakupovat. Konkrétně v Portugalsku má být podle údajů organizace PERDA ročně vyhozeno přes milion tun jídla, tudíž zhruba 17 procent toho, co země vyprodukuje.

Nový obchod pod hlavičkou Continente se mimo jiné zalíbil i investorům, kteří do něj letos nalili 6,5 milionu dolarů (138 milionů korun). Seedové investiční kolo, které úspěšně proběhlo v dubnu, vedly fondy Seaya Ventures a Iberis Capital s přispěním 200M Fund. Do budoucna by tvůrci chtěli s touto technologií vyrazit i do Německa, Španělska, Francie a Velké Británie.