Woltair chce být konečně ziskový. Stahuje se z Německa i Polska a hlásí další propouštění

V Itálii se prý Woltairu daří, v Německu a Polsku ale startup narazil. Tyto země tak opouští, navíc se loučí s částí zaměstnanců z řad administrativy a IT.

navrh-bez-nazvu-3

Foto: Woltair

Šéfka startupu Woltair Karina Přibylová

0Zobrazit komentáře

Topenářský startup Woltair má za sebou několik velmi turbulentních měsíců. Loni v únoru propustil přibližně pětinu zaměstnanců, v průběhu roku pak třikrát obměnil nejvyšší vedení. Zároveň ale v listopadu uzavřel investiční kolo série B, které vedl stávající investor Fifth Wall. Nižší stovky milionů korun měly mimo jiné podpořit růst společnosti na zahraničních trzích, startup ovšem nakonec zůstane jen v Česku a Itálii. Z Německa a Polska se totiž stahuje.

Důvodem jsou prý tamní vládní regulační opatření i geopolitická situace, kvůli čemuž se obchodní model v těchto zemích stal neudržitelným. „Investice byla nicméně primárně určena na vývoj plně online zákaznické cesty, která je již dokončena. V Německu i Polsku panuje nejistota ohledně dotačního systému, v tuto chvíli tam tak nedává smysl v našem segmentu dál investovat,“ uvedla pro CzechCrunch šéfka startupu Karina Přibylová. Itálii naopak Woltair neopouští. „Tamní trh se v posledním čtvrtletí zčtyřnásobil. Je to náš úspěšný příběh,“ doplnila.

Startup teď prý pokračuje v dalších vnitrofiremních opatřeních, aby se dostal k ziskovosti bez nutnosti dalšího externího kapitálu. V roce 2023 vykázal obrat přes 1,1 miliardy korun a ztrátu necelých 375 milionů korun. O rok dříve činil obrat přibližně 465 milionů korun se ztrátou 168 milionů korun. Výsledky za rok 2024 zatím k dispozici nejsou.

V rámci úsporných opatření navíc Woltair opět sáhl k propouštění, byť už údajně dosáhl svého cílového provozního modelu. „Například řízení back-office je plně digitalizováno, což se odrazilo ve výrazném zrychlení prodeje v prvním čtvrtletí letošního roku. K úspěšnému podnikání již nepotřebujeme tolik softwarových inženýrů ani tak velký back-office,“ hlásí Přibylová. Společnost se tak rozloučila s „nižším dvouciferným procentem“ zaměstnanců, především z řad administrativy a IT.

Woltair funguje jako tržiště, které nabízí zařízení a řešení pro tepelná čerpadla a fotovoltaiku. Od svého založení už prý obsloužil více než čtyři tisíce zákazníků a podle vlastních odhadů ušetřil z ovzduší téměř 20 tun emisí CO2. Společnost založili v roce 2018 ještě pod názvem Topíte.cz Daniel Helcl, Karel Náprstek a Jiří Švéda. V roce 2021 se firma přejmenovala na Woltair. Mezi její investory se řadí fondy z Česka, Evropy, USA i Kanady, z těch českých jde o Presto Ventures, Kaya VC a Inven Capital.

Miton prodává Driveto a do hry se vrací zakladatel. Investice se nepovedla, ale to se stává, hlásí fond

V novém nastavení je Driveto profitabilní a může se pustit do zahraniční expanze, říká zástupce Mitonu. Firmu opět přebírá František Peterka.

peterka

Foto: Driveto / CzechCrunch

František Peterka, zakladatel a šéf startupu Driveto

1Zobrazit komentáře

Je to poměrně zajímavý obrat. František Peterka založil startup Driveto společně s investiční skupinou Miton a původně v něm držel čtyřicet procent. Postupně ale začal svůj podíl odprodávat, až mu zbylo přibližně 13 procent. V čele firmy ho navíc v roce 2019 nahradil zkušený manažer Adam Szabó. Peterka pak přestal ve firmě aktivně působit, rozjel vyhledávač ubytování Explorio a pracoval mimo jiné pro Qerko.

Teď se ale do Driveta vrací. Miton se totiž rozhodl firmu, která v posledním roce prošla zásadními změnami, prodat. „Došlo k výměně vedení, zefektivnění provozu i nákladové struktury a posunutí obchodního modelu ke zprostředkování operativního leasingu. V novém nastavení je Driveto profitabilní, lépe škálovatelné a může se pustit do plánované zahraniční expanze,“ popsal Jan Čornej z Mitonu, který převzal vedení Driveta poté, co z něj Szabó loni odešel.

Mluvčí Mitonu Michala Gregorová pak byla konkrétnější: investice prý nenaplnila svůj záměr. „Přispěl tomu původní obchodní model, který neobstál před změnami na trhu. Toto je příklad investice, jež byla podstatná, ale pro Miton ztrátová – i to se nám občas stane. Jsme nicméně rádi, že se nám podařilo Driveto úspěšně transformovat, stabilizovat a najít kompetentního partnera pro budoucí rozvoj. Firma má před sebou skvělou budoucnost,“ uvedla pro CzechCrunch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kupujícími jsou právě Peterka a také skupina tibiQ, která poskytuje operativní leasingy a provozuje krátkodobou půjčovnu aut. Noví majitelé získali v Drivetu každý padesátiprocentní podíl, výši transakce se ale smluvní strany rozhodly nezveřejňovat. „Během uplynulého roku jsme z Driveta vybudovali jedničku na poli zprostředkovatelů operativního leasingu. A v započaté práci chci pokračovat,“ tvrdí Peterka, který na transformaci spolupracoval. Nyní opět přebírá velitelské žezlo.

Driveto mělo ještě před pár lety vlastní flotilu, která čítala desítky aut. Prostředky na to získalo v roce 2021, kdy nabralo 125 milionů korun především v rámci dluhového financování. Část peněz ovšem do startupu napumpoval i Miton. „Nyní se ale Driveto plně soustředí na zprostředkování nabídky našich klíčových partnerů z řad leasingových společností, dealerů a importérů značek aut, a to bez provozování vlastní flotily,“ potvrdil Peterka pro CzechCrunch.

Jeho cílem pro letošek je zprostředkovat prodej více než 3 000 aut prostřednictvím různých forem financování. „Díky našim dlouholetým zkušenostem na poli e-commerce a digitalizaci celého procesu s využitím umělé inteligence se navíc chceme stát první destinací na internetu pro pořízení auta, a to v segmentu malých a středních podniků i koncových zákazníků,“ dodal Peterka. Co se týče zahraniční expanze, rád by se brzy podíval do dalších zemí v regionu střední a východní Evropy, kde je podíl vozidel pořízených na operativní leasing nižší než na Západě.

Tržby Driveta se měly v roce 2023 vyšplhat na téměř 400 milionů korun, ziskovost firma nekomentuje. Loňské údaje ještě k dispozici nejsou, v prvních měsících tohoto roku se ale startupu údajně podařilo skrze uzavřené smlouvy o operativním leasingu zprostředkovat prodeje aut v hodnotě nižších stovek milionů korun měsíčně. Startup se zrodil v roce 2017, původně jako marketplace pro ojetá auta. V budoucnu se hodlá stát platformou, přes kterou si bude možné objednat auto stejně jednoduše jako například mobil s tarifem.