Xbox zbrojí proti PlayStationu. Microsoft kupuje za 7,5 miliardy dolarů tvůrce her The Elder Scrolls, Doom nebo Quake

Filip HouskaFilip Houska

doom-1

Foto: IGDB

Legendární Doom

0Zobrazit komentáře

Na herním poli se teď Microsoft soustředí především na nové Xboxy, jmenovitě na edice Series X a Series S, které dorazí 10. listopadu. O to víc ale celý průmysl překvapila zpráva, kterou teď Microsoft nenápadně oznámil. Sjednal totiž svou dosud největší herní akvizici v historii, když pod svá křídla získal ZeniMax Media, mateřskou společnost slavných studií Bethesda, id Software nebo Arkane.

Za tento nákup vyplatil redmondský technologický gigant 7,5 miliardy dolarů, v přepočtu zhruba 173 miliard korun, což je pro něj třetí největší akvizice vůbec (první se týkala LinkedInu, druhá Skypu). Tímto odvážným rozhodnutím přidává Microsoft ke svým stávajícím patnácti studiím přidruženým k rodině Xboxu rovnou osm dalších, z velké části velmi prestižních.

Mezi ty nejzásadnější patří rozhodně Bethesda, která stojí hlavně za veleúspěšnou RPG sérií The Elder Scrolls (včetně Skyrim) a fenoménem Fallout. Obrovské jméno má na herní scéně i studio id Software, tvůrci popkulturních stříleček Doom nebo Quake. Dále Microsoft nově vlastní i značky Alpha Dog, Arkane Studios, MachineGames, Roundhouse Studios, Tango Gameworks a ZeniMax Online Studios.

the-elder-scrolls-1

Foto: IGDB

Populární herní série The Elder Scrolls

Zničehonic si tak tvůrci Windows zajistili velkolepý přísun těch největších áčkových her a načasování nemohlo být lepší. Vzhledem k tomu, že jejich nové herní konzole dorazí už přespříští měsíc, je logické přemýšlet nad tím, že si chce Microsoft zajistit konkurenční výhodu nad Sony, které chystá PlayStation 5 – alespoň co se týče šťavnatých herních titulů. Divize Xboxu se ovšem neplánuje soustředit pouze na exkluzivity.

Namísto toho, aby se Microsoft snažil Sony (a dalším společnostem) co nejvíce ztížit působení na trhu tím, že budou hry produkované zakoupenými studii dostupné pouze na Xbox, se zaměřuje primárně na Xbox Game Pass. Jak už název naznačuje, jedná se o předplatné na bázi měsíčních poplatků, za které mohou hráči neomezeně hrát více než 100 titulů jak na konzoli, tak na PC.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Doplnění této služby o věhlasné tituly, které již vznikly a budou vznikat od zmíněných gamingových studií, tak pochopitelně může přilákat násobně větší počet hráčů. Už teď má ostatně Xbox Game Pass přes 15 milionů předplatitelů, což značí až 50procentní nárůst za posledních šest měsíců. A lze očekávat, že se tyto počty budou zvyšovat.

Jak uvádí magazín The Verge, jakmile Xbox Game Pass dosáhne na 50 milionů předplatitelů, generoval by ročně zhruba šest miliard dolarů, jinak řečeno třikrát více než to, co za loňský rok zaznamenal megahit Fortnite, a skoro stejná suma jako obrat společnosti Activision Blizzard. Microsoft tedy nesází vše jen na prodej herního hardwaru, ale naopak stále více na služby s tím spojené.

Pro Microsoft je tedy prioritou vylepšovat svou herní předplatitelskou platformu a nabízet na ní ta nejkvalitnější díla, nikoliv se předhánět se Sony, kdo má exkluzivní práva na jakou hru. Vstřícný přístup společnosti pod vedením Satyi Nadelly potvrzuje i prohlášení šéfa Xboxu Phila Spencera, který zmínil, že budou reflektovat předchozí smlouvy, které vybraná studia měla s konkurencí, respektive se Sony.

Příkladem jsou nové tituly Deathloop (Arkane Studios) a GhostWire: Tokyo (Tango Gameworks), které měly exkluzivně vyjít na PlayStation 5. Microsoft povolí, aby na konkurenční konzoli s časovou exkluzivitou vyšly, a zbytek her pod svou taktovkou bude hodnotit „případ od případu“. Je tak možné, že vývoj některých her může pokračovat i na další platformy, jak naznačuje Todd Howard z Bethesdy.

Microsoft teď už jen musí vyčkat na to, až tento obří obchod schválí regulační úřady. Očekává se, že formální dokončení proběhne až ve druhé polovině příštího roku, kdy by se pod hlavičku divize Xboxu mělo více než 2 300 zaměstnanců z plejády nových týmů definitivně přesunout.

 

Odložené platby míří do dalších českých obchodů. Mall Pay vydá vlastní karty a spustí prémiové účty

Peter BrejčákPeter Brejčák

adam-kolesa-mallpay3Insider

Foto: Mall Pay

Adam Kolesa, CEO Mall Pay

0Zobrazit komentáře

Odložené platby, umožňující nákup ihned a zaplacení o několik týdnů později, dobývají českou e-commerce již nějakou dobu. Finančně-technologické startupy působící v této oblasti nabídku služeb stále rozšiřují a tuzemského průkopníka trhu Twisto teď částečně dohání konkurenční Mall Pay. Díky získání licence od České národní banky plánuje nabídnout prémiové účty s vlastními platebními kartami. Pro Mall Pay, které má přibližně 55 tisíc uživatelů, to znamená zásadní posun vpřed.

Prémiové účty začalo Mall Pay, které společně s e-commerce skupinou Mall Group rozvíjí ve společném podniku ČSOB, testovat okamžitě v reakci na získání licence poskytovatele platebních služeb malého rozsahu. Účty s kartou, jejichž vydavatelem bude ČSOB, plánuje nabídnout ještě před startem letošní vánoční sezony.

Prémiové účty by měly uživatelům nabídnout delší splatnost a vyšší limit na nákupy, zároveň bude odloženou platbu možné využívat všude, tedy i na místech, kde zatím nebyla implementována. Kromě e-shopů a dalších online služeb jde zejména o kamenné prodejny. Uživatelé v rámci prémiových účtů získají i další výhody, jako je doprava zdarma, služby pro domácnost nebo odměny za nákupy.

mall-pay

Foto: Mall Pay

Služba Mall Pay nabízí odložené platby při nákupech v e-shopu

„Takzvané BNPL platební metody – tedy buy now, pay later – patří v evropském regionu k těm nejrychleji rostoucím. V ČSOB věříme, že právě v doplnění samotné platební transakce o další benefity je cesta, kterou se bude vyvíjet online i offline trh,“ popisuje Michaela Lhotková, výkonná ředitelka ČSOB pro platební řešení a inovace, s tím, že propozice služeb účtů a karet bude Mall Pay nadále vylepšovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Stáváme se jedním z mála e-commerce hráčů operujících s vlastní licencí. Hodláme toho využít a vybudovat v našem regionu platební nástroj, který na jedné straně poskytne maximální pohodlí pro zákazníky, na druhé straně zajistí maximální přínos pro zapojené e-shopy a online služby. Podíl odložených plateb má v Česku šanci na exponenciální růst a Mall Group chce být jedním z hlavních hybatelů tohoto trendu,“ říká Jakub Střeštík, obchodní ředitel Mall Group.

Mall Pay se přibližuje konkurenčnímu Twistu

Jak již bylo zmíněno, Mall Pay se oznámenými novinkami přibližuje nabídce konkurenčního startupu Twisto. Jeho účet, tedy stěžejní produkt firmy, aktuálně využívá přes 160 tisíc lidí v České republice a v Polsku. Nové konkurence se však tuzemská firma nebojí, naopak ji vítá. Rostoucí popularitu odložených plateb pak minulý týden potvrdila obřím investičním kolem také švédská Klarna.

„Stejně, jako když Mall Pay vznikalo, jsme měli radost a drželi jim palce. Už u odložených plateb se ukázalo, že když více firem investuje do růstu trhu, pomáhá tato situace všem. My jsme tedy opravdu rádi, že se přiblíží našemu platebnímu ekosystému. Sami víme, co znamená získat všechny licence, a pakliže si tímto tým Mall Pay prošel, má určitě velké plány a ambice, což ve výsledku prospěje trhu a na konci dne i Twistu,“ říká pro CzechCrunch Michal Šmída, zakladatel a CEO Twista.

michal-smida4

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Šmída, zakladatel a šéf startupu Twisto

Z poskytnutých dat jeho startupu vyplývá, že za dobu existence Twisto Pay zpracovalo platby za více než dvě miliardy korun a jeho platební služby využilo už přes milion zákazníků. V České republice a Polsku spolupracuje s více než dvěma tisícovkami e-shopů, přičemž na domácím trhu jich je přes 1 200. Konkurenční Mall Pay aktuálně spolupracuje s přibližně stovkou internetových obchodníků.

Počátkem září Twisto spustilo Apple Pay na novém systému Marqeta, čímž se plně připravilo na plánované listopadové skončení spolupráce s německou společností Wirecard, jejíž pád výrazně zasáhl i fungování českého startupu. Pro Twisto ale nejde o jediné novinky poslední doby.

„Nyní jsme spustili, jako jedni z prvních v Evropě, možnost vydat virtuální kartu bez nutnosti vydat tu plastovou. Virtuální kartu tak vedle zákazníků s kartou (tarify Standard a Premium) dostanou zákazníci s tarifem online. Díky tomuto kroku mohou platit s Twistem na všech e-shopech a nejenom těch, které mají integrované Twisto Pay,“ dodává Šmída.