Z 3D tiskařů investoři. Josef a Ondřej Průšovi posílají přes 10 milionů korun do českého startupu Worldee

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

worldee-prusa

Foto: Worldee

Ondřej Průša, Tomáš Zapletal, Tomáš Nakládal a Josef Průša se potkávají ve Worldee

0Zobrazit komentáře

Když se řekne Průša, jistě se vám automaticky vybaví veleúspěšná 3D tiskárna z českých dílen společnosti Prusa Research. Přestože jde jen o shodu jmen, Josef a Ondřej Průšovi se jako bratři doplňují v byznysu a z Prahy vybudovali jednoho z předních hráčů na globálním trhu. A teď chtějí vydělanými penězi pomoci v dobývání světa i dalším.

Josef Průša a Ondřej Průša, s nimiž za úspěchem 3D tiskařské firmy stojí ještě Michal Průša, což je již tentokrát skutečně Josefův bratr, se nově vtělí do role angel investorů. Pro svou první investici si vybrali olomoucký startup Worldee, který má podobně jako oni světové ambice.

Digitální cestovatelský deník Tomáš Zapletal s Tomášem Nakládalem spustili loni v únoru a tisíce dobrodruhů již do Worldee nahrálo 15 tisíc cest a více než 200 tisíc fotografií. Právě pro uchovávání zážitků, sdílení itinerářů a také čerpání inspirace o cestách po celém světě je digitální deník z Olomouce stavěný.

worldee-2

Foto: Worldee

Tomáš Zapletal, spoluzakladatel startupu Worldee

Jelikož jde o cestování, logicky se chce Worldee postupně dostat do všech koutů planety. A právě v tom má nyní firmě pomoci investice od Josefa a Ondřeje Průšových, kteří do firmy posílají celkem 10,5 milionu korun. Oba za to dostanou po 10 procentech, přičemž stejný podíl patří i spoluzakladateli Tomáši Nakládalovi, zbytek drží Tomáš Zapletal.

„Investice je pro nás obrovskou příležitostí a zároveň motivací udělat z Worldee globální sociální síť a plánovač cest v jednom. Naší vizí je budovat hlavně parťáka pro všechny cestovatele, kteří u nás naleznou inspiraci a doporučení. Věříme, že časem zdigitalizujeme celý zážitek cestovních agentur,“ říká Tomáš Zapletal, který zároveň provozuje zážitkovou půjčovnu supersportů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Worldee aktuálně funguje pouze v rámci webové aplikace, a tak chce nyní firma novou investici využít pro vývoj mobilní aplikace pro iOS a Android. Přidá také plánovač cest, díky kterému si bude moci cestovatel rovnou vytvořit vlastní itinerář, třeba na základě cest jiných dobrodruhů. Aktivně se pak chtějí na vývoji služby podílet i noví investoři.

„Worldee řeší přesně můj problém. Ročně absolvuji desítky cest po celém světě, a tak mi časem začal chybět nástroj, kde bych se mohl inspirovat a kde bych mohl jednoduše své vyzkoušené itineráře i s fotografiemi sdílet. Podobný nápad jsem nosil už dlouho v hlavě, takže jsem rád, že to napadlo i kluky z Olomouce,“ říká ke své první andělské investici Ondřej Průša.

Josef Prusa_Prusa Research_005

Foto: Prusa Research

Josef Průša, zakladatel a CEO Prusa Research

Druhým dechem tak jeden ze strůjců úspěchu 3D tiskáren v Prusa Research dodává, že o investici do Worldee příliš dlouho nepřemýšleli. „Pomůžeme hlavně s plánováním expanze a naším know-how s vedením globální společnosti. Zároveň se však chci zapojit i do samotného vývoje produktu, protože je mi blízký,“ dodává Ondřej Průša.

Zkušeností má společně s kolegou Josefem skutečně plno. Během let museli v Prusa Research řídit obří růst, jen v posledních čtyřech letech o 17 118 procent. Do celého světa teď firma rozesílá 8 000 tiskáren, živí na 500 zaměstnanců a koncem loňského roku oznámila překonání milníku v podobě 130 tisíc prodaných tiskáren. Loňský obrat firmy se měl podle předběžných výsledků vyšplhat až na 1,5 miliardy korun.

Český startup zjednodušuje spolupráci obrazovek různých značek a nabírá desítky milionů korun od Reflex Capital Ondřeje Fryce

Peter BrejčákPeter Brejčák

signageosInsider

Foto: singageOS

Lukáš Daněk, Stanislav Richter a Michael Žabka, zakladatelé singageOS

0Zobrazit komentáře

Určitě jste na ně už narazili – digitální obrazovky fungující jako reklamní nosiče či informační tabule jsou běžnou součástí prostor od letišť přes banky a retail po fastfoodové restaurace. Obrazovky od jednotlivých výrobců však mívají různé a navzájem nekomunikující operační systémy, což výrazně komplikuje práci provozovatelům obsahu. Přesně tento problém na trhu tzv. digital signage řeší český startup signageOS, který nyní získal investici dva miliony dolarů (45 milionů korun) od tuzemského fondu Reflex Capital.

„To, co děláme, je na vysvětlení relativně komplikovanější,“ směje se na úvod rozhovoru pro CzechCrunch spoluzakladatel a CEO startupu Stanislav Richter. Všichni výrobci obrazovek na trhu, mezi něž patří Samsung, LG či Philips, každopádně využívají vlastní operační systém, přičemž každý vyžaduje vlastní unikátní příkazy. Dohromady je jich několik desítek, což komplikuje jejich potenciální propojování.

„Vyvíjíme unifikační platformu, která na základě API dokáže komunikovat se všemi z nich a příkazy překládat. Naši zákazníci nemusí vyvíjet vlastní napojení na jednotlivé výrobce, z displejů tak děláme jednoduché platformy na zobrazení obsahu,“ popisuje Richter s tím, že signageOS je dodavatelem klíčové technologie řešící kompatibilitu hardwaru a softwaru.

ceo_stanrichter

Foto: singageOS

Stanislav Richter, CEO singageOS

Český startup, který vznikl v rámci pražského akcelerátoru xPort VŠE, přitom v globálním měřítku vytvořil svůj vlastní trh. Podle třiatřicetiletého spoluzakladatele je signageOS jedinou firmou, která tento problém řeší vlastní platformou nabízenou zákazníkům – všechny ostatní společnosti si podobné platformy vyvíjí in-house pro vlastní použití a dále je neprodávají.

Řešení přitom původně vzniklo jako reakce na stejný problém. Trojice zakladatelů ve své původní firmě prodávala systém pro správu obsahu na obrazovkách, na což potřebovala platformu komunikující se všemi výrobci hardwaru. Ukázalo se, že žádná jiná na trhu není, a tak vzniklo signageOS.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Startup aktuálně dosahuje v ročních tržbách na jednotky milionů dolarů a za první pololetí letošního roku ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019 vyrostl o 140 procent. Zákazníci z řad systémů pro správu obsahu i samotných výrobců hardwaru jsou distribuováni od Severní Ameriky přes všechny země Evropské unie až po Japonsko.

A aby byznys rostl rychleji, firma mohla udržovat svou pozici jediného globálního hráče a také rozšířila poskytované služby, signageOS teď získal investici dva miliony dolarů (45 milionů korun) od venture kapitálového fondu Reflex Capital Ondřeje Fryce.

ofryc

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Ondřej Fryc, zakladatel investičního fondu Reflex Capital

„Jako vždy jsme se rozhodli investovat především do týmu a skvělých founderů, kterým se podařilo vytvořit globální produkt a mají všechny předpoklady k tomu, aby s ním uspěli. Jsme rádi, že můžeme být s Reflexem součástí této cesty,“ říká pro CzechCrunch zakladatel fondu Ondřej Fryc.

„SignageOS je na cestě změnit status quo v kompatibilitě mezi hardwarem a softwarem, což může posunout dopředu celé poměrně zkostnatělé odvětví digital signage. Díky partnerství s Reflex Capital můžeme na této cestě pokračovat ještě rychleji a přinést naši technologii k ještě většímu množství partnerů,“ doplňuje spoluzakladatel startupu Stanislav Richter.