Z bankovnictví do světa módy. Cesta ke značce Zuzany Melicharové vedla přes Mongolsko i Nepál
Ze světa tabulek a čísel přeskočila Zuzana Melicharová do světa svetrů z kašmíru. Aby to ale bylo to pravé, musela vyrazit přímo za kašmírskými kozami.
Zakladatelka značky Justlove Zuzana Melicharová
Zuzana Melicharová se ve svém profesním životě pohybovala ve světě bankovnictví a investic, když se ale více ponořila do oblasti e-commerce, zjistila, jak velký potenciál má. Rozhodla se proto, že jej spojí se svou velkou vášní, kterou byla dlouhodobě móda. A že rozjede vlastní značku oblečení, které bude svou kvalitou i etickým kodexem vybočovat mimo běžné standardy. Rozjela se tak do Mongolska za kašmírem, ze kterého nyní českým zákaznicím a zákazníkům nabízí přepychové svršky se jménem Justlove.
Jak se stane, že žena, která působí v bankovním sektoru a poté má v renomované pražské advokátní firmě na starosti soukromé investice, zakládání a řízení firem, založí značku zaměřenou především na luxusní kašmírové svetry? Začalo to prý jejím působením v online supermarketu Rohlík, kde viděla, co vše obnáší prodávat online a kolik příležitostí tato oblast nabízí.
„Do toho jsem věděla, že moje velká láska je móda. Svět fashion mě vždy neskutečně fascinoval, zároveň jsem si byla vědoma jeho stinných stránek a jako bankéřka také toho, že to není úplně jednoduchý byznys. Cítila jsem ale, že mě to táhne tímto směrem, měla jsem ale také jasno v tom, že pokud budu podnikat v módě, chci to dělat naprosto transparentně a bez kompromisů,“ vysvětluje Zuzana Melicharová.
Bylo tak zřejmé, že do fast fashion nenaskočí. Říká totiž, že by nechtěla být součástí světa, ve kterém je běžné vykořisťování lidí v šílených pracovních podmínkách a to, že než se oblečení dostane k zákazníkovi, putuje takřka přes všechny kontinenty, aby se pak spálilo na skládkách. Před založením vlastní značky si tak udělala jasno v tom, že chce podporovat textilky, které komunikují otevřeně, aby měla co největší jistotu, že se nepodílí na neetickém byznysu.
Rovnýma nohama do vlastní módní značky
„Na začátku jsem ale udělala to nejhorší, co jsem mohla. Ze dne na den jsem skončila ve svém stabilní zaměstnání, podsekla si všechny větve a vrhla se do podnikání po hlavě. Jenže kdybych to měla jako bokovku, nikdy by to nemohlo fungovat. Naplno jsem se tak mohla pustit do hledání výrobce. Nejprve jsem hledala lokálního, jenže jsem v Česku nenašla nikoho, kdo by měl technologie na kašmír a hedvábí,“ vypráví Melicharová.
To ovšem byly materiály, na nichž chtěla svou značku budovat, původně se ale plánovala zaměřit také na oblečení z bio bavlny. Začala tak hledat textilku v rámci EU a nejlépe jí sítem prošlo Portugalsko. Vytvořila si tak seznam firem, do země odletěla, půjčila si tam auto a jezdila od továrny k továrně. Nakonec našla textilku, se kterou mohla začít spolupracovat. Poslala jí první zakázku, peníze a… tři měsíce se nic nedělo.