Z Brna pomáhají družicím, aby ve vesmíru do ničeho nevrazily. Jejich cílem je dostat se na Mars

Spolupracují například s Evropskou kosmickou agenturou, jejich technologie je i na historicky největší české družici, která do vesmíru poletí v lednu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

foto-founders-1-min

Foto: Zaitra

Zakladatelé startupu Zaitra Rado Pitoňák, Marek Marušin, Martin Javorka

0Zobrazit komentáře

Drtivá většina technologií, které posíláme do vesmíru, je závislá na lidských operátorech, kdy jeden člověk běžně ovládá jednotky až desítky družic. A brněnský startup Zaitra věří, že to dokáže výrazně vylepšit. „Naší ambicí je, aby na jejich fungování v budoucnu mohl v podstatě pouze dohlížet a mohl jich tak mít pod kontrolou až o řád více,“ přibližuje spoluzakladatel Marek Marušin. Počet družic přitom raketově roste. Podle dat britské vlády letos v dubnu kolem Země kroužilo asi devět tisíc satelitů, za šest let jich má být víc než šedesát tisíc.

Zaitra při jejich obsluze spoléhá mimo jiné na umělou inteligenci. „Umožňuje, aby se tato zařízení stala plně autonomní, dokázala sama sbírat a odesílat co možná nejrelevantnější data, pohybovala se tak, aby zamezila případným srážkám a volila ideální trajektorii pohybu,“ vysvětluje Marušin s tím, že takové využití nemusí platit pouze pro družice, ale třeba také pro Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) či pro sondy zkoumající povrch Marsu.

To je ale zatím pro startup hudbou budoucnosti. V současnosti umožňuje operátorům, aby jimi ovládané družice lépe filtrovaly požadovaná data – za pomoci AI dokáží rozpoznat a nevnímat například šum způsobený mraky, kouřem a podobnými faktory. Nebo monitorují stav satelitů a včas upozorní na případnou hrozící závadu. Na to pak navazuje hardwarová část řešení Zaitra, která umožňuje nasazení těchto chytrých algoritmů jako součást palubního vybavení.

Již dnes Zaitra funguje přímo na nanosatelitech na oběžné dráze a jeho technologie využívá například Evropská kosmická agentura (ESA). Komerční společnost Spacemanic je díky startupu schopná v reálném čase detekovat překážky v okolí satelitu a předejít tak kolizi. Do budoucna pak počítá s tím, že algoritmy budou úhybné manévry navrhovat samy. Další firma TRL Space využije hardware i software na největší komerční družici od vzniku Česka nazvané Troll, která má být vynesena do vesmíru raketou Falcon 9 od SpaceX již v lednu příštího roku.

foto-team-1-min

Foto: Zaitra

Tým startupu Zaitra

Marušin startup před čtyřmi lety rozbíhal s kolegy Radem Pitoňákem a Martinem Javorkou. Přiznává přitom, že v počátcích pro svou technologii hledali vhodný use case. „Trvalo nám to několik let, ale dnes už jsme na jasné trajektorii. Pomohla nám k tomu také demonstrace potenciálu našich technologií přímo na oběžné dráze. Věříme, že odtud už vede cesta k realizaci naší vize a my uvidíme naši technologii třeba i v roveru na Marsu,“ popisuje.

Na této cestě startupu pomáhají také investoři a veřejné instituce. Zaitra získalo čtyři granty o celkové výši zhruba 25 milionů korun, zásadní pomoc přišla od zmiňované agentury ESA a Technologické agentury ČR (TAČR). K tomu se přidaly také soukromé fondy – německý Sunfish Partners, český Czech Founders VC a jako andělský investor také Jan Široký, bývalý technologický ředitel Mews. Ti dali dohromady v tzv. pre-seed kole téměř 18 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve výsledku tak startup získal přes 42 milionů korun, prostředky plánuje využít na rozvoj technologií a expanzi na trh ve Spojených státech. Tam chce oslovit firmy typu Boeing, Airbus, ale i velké institucionální hráče, jako je právě NASA.

„Získané finance nám pomohou nejen v rozvoji technologií, ale také šíření vize na další důležité trhy, zejména americký. Potvrzením správnosti naší cesty jsou taktéž zákazníci z řad komerčních společností. V našem sektoru totiž už jednotky takových poptávek dokáží generovat velmi solidní obraty,“ doplňuje Marušin.

„S rychlým nárůstem počtu startů satelitů a očekávaným růstem globálního satelitního průmyslu je technologie Zaitra velmi dobře připravená řešit nové výzvy. Inovativní řešení budou hrát při formování budoucí infrastruktury vesmíru velmi výraznou roli,“ dodává partner německého fondu Sunfish Partners Max Moldenhauer.

Vše o startupových investicích

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Propojují reklamy v televizi a ve streamování. Chorvati nabírají i od Čechů přes čtvrt miliardy

Do AEOS již potřetí investuje český startupový fond J&T Ventures poté, co se startup z našeho regionu rozšířil i do německy mluvících zemí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

marin-curkovic-co-founder-ceo-kristian-curkovic-co-founder

Foto: AEOS

Zakladatelé AEOS, bratři Marin a Kristian Ćurkovićovi

0Zobrazit komentáře

Nejdřív začali s platformou na analýzu televizních reklam, teď již uživatele zachycují na jakýchkoliv obrazovkách a inzerentům pomáhají s optimalizací marketingových kampaní i díky automatizaci a plánování založeném na umělé inteligenci. Chorvatský startup AEOS již před lety od investorů získal dohromady přes 160 milionů korun, nyní uzavřel další velké kolo ve výši čtvrt miliardy. A opět se přidali také Češi. Přinášíme souhrn nejdůležitějších informací.

Zainvestovaný startup: chorvatský AEOS (zkratka od All Eyes On Screens – všechny oči na obrazovkách), původně AdScanner

Kdo investuje: Taiwania Capital za účasti stávajících investorů – českých J&T Ventures a Lead Ventures a South Central Ventures

Kolik a v jakém kole: 10 milionů eur (254 milionů korun) v kole série B

Kolik již startup získal: roce 2021 získal 46 milionů korun, o rok později přes 120 milionů. Obou kol se účastnilo i české J&T Ventures.

adam-kocik_jt-ventures-min

Foto: J&T Ventures

Adam Kočík, managing director J&T Ventures

Co AEOS dělá: Pomáhá inzerentům s plánováním a vyhodnocováním televizních reklam. Původně je vizuálně skenoval, teď zpracovává škálu diváckých dat pro různé účely. Kombinuje je z různých zdrojů – například propojuje lineární televizní data s daty ze streamovaných sportovních přenosů.

„Bavíme se ale o televizi ve smyslu velké obrazovky a nezáleží na tom, jestli na ní zrovna běží lineární televizní vysílání, nebo třeba Netflix. Videa na velkých obrazovkách jsou ty nejvýraznější a nejdražší reklamy. Nikdo nemluví o kampaních, které viděl na banneru v mobilu. Televizní obrazovky zůstanou ve středu pozornosti, protože tam jdou peníze inzerentů,“ komentuje ředitel startupu Marin Ćurković.

Zakladatelé: Firmu v roce 2012 založili bratři Marin a Kristian Ćurkovićovi v Záhřebu pod názvem AdScanner. Investici teď nabírá poté, co opakovaně znásobila své příjmy díky úspěšnému rozšíření ze zemí východní Evropy do Německa a následné expanzi v rámci německojazyčného regionu DACH.

„Je opravdu vzrušující bourat bariéry mezi starými médii a streamováním pomocí big data a AI. S podporou společnosti Taiwania Capital se těšíme na rozšíření našeho globálního dosahu a zpřístupnění výhod našich nástrojů ještě většímu počtu inzerentů,“ doplňuje Marin Ćurković.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proč je to zajímavé: „Úspěch AEOS v propojení televize a streamovacích služeb do jednotné reklamní platformy na základě robustní datové analýzy ukazuje, že budoucnost médií směřuje k integraci. Firmu podporujeme od roku 2021 a toto kolo série B potvrzuje, že je na správné cestě stát se nejdůležitějším nástrojem pro inzerenty po celém světě,“ prohlásil Adam Kočík, Managing Partner J&T Ventures.

Na co startup plánuje využít investici: Dosud největší investice výrazně podpoří rychlost expanze na nové trhy, primárně v západní a severní Evropě, a rozvoj nástrojů, které velkým inzerentům pomáhají maximalizovat dosah a optimalizovat výdaje na reklamu.

Vše o startupových investicích