Z dealera drog prvním miliardářem mezi rappery. Jay-Z vydělává nejen na hudbě, ale i luxusním alkoholu či obrazech
Asi málokomu se v životě podaří vypracovat z obyčejného dealera drog v proslulé newyorské čtvrti Harlem do osobnosti, která na přelomu devadesátých a nultých let proměnila vnímání rapové scény a prakticky celého hudebního průmyslu. I pomocí této rovnice se dá stručně shrnout příběh Shawna Cartera, známého zejména pod pseudonymem Jay-Z, který se díky svým hudebním a podnikatelským predispozicím stal prvním rapovým umělcem, jehož majetek přesahuje hodnotu jedné miliardy dolarů.
Mnohem zajímavější než jeho zařazení do takzvaného Klubu miliardářů, který příliš mnoho hudebních interpretů nečítá, jsou však kroky, které ho tam dostaly. Devětačtyřicetileý Jay-Z totiž nikdy nespoléhal pouze na rapovou kariéru, kterou by charakterizovaly úspěšné desky, vyprodané koncerty a zástupy věrných fanoušků. Byť se to může zdát jako paradox, jelikož má na svém kontě 14 alb, které dlouhodobě na prvních místech okupovaly hudební žebříčky, 22 cen Grammy a nálepku jednoho z nejvlivnějších hudebníků posledních desetiletí.
Už v roce 1999 (respektive čtyři roky po založení vlastního labelu Roc-A-Fella Records a tři roky po vydání debutu Reasonable Doubt) začal pokukovat po vlastní značce oblečení. Nemělo však jít o žádný merchandisingový styl, který je na novodobé hip-hopové scéně populární v posledních letech, ale plnohodnotnou módu.
Spolu se svým kolegou Damonem Rashem tak založil značku Rocawear, která ve svém sortimentu čítala běžné oblečení a doplňky. V roce 2007 byla její práva za zhruba 204 milionů dolarů (4,6 miliardy korun) prodána společnosti Iconix Brand Group, nicméně její název z trhu nikdy nevymizel, čemuž dopomáhaly i tehdejší úspěšné kampaně s rapovými umělci.
Své nasbírané podnikatelské dovednosti Jay-Z aplikoval také v byznysu s bary. V roce 2003 založil řetězec sportovních barů 40/40 Club, které byly známé nejen jako místo ke sledování sportovních utkání (především těch baseballových), ale také jako prostor pro pořádání hudebních akcí a jiných záležitostí s celebritami.
Co se týče barového občerstvení, rozhodně nelze opomenout ani koňak D’Ussé, který vytvořil ve spolupráci s Bacardi, a pozlacené lahve šampaňského Armand de Brignac s cenovkou okolo 300 dolarů za kus.
Od Roc Nation k Tidalu
Z obou projektů (Rocawear a 40/40 Club) následně vyrostly multimilionové firmy, které nyní 49letému rodákovi z New Yorku umožnily v roce 2008 vybudovat další projekt, tentokrát zábavního charakteru — Roc Nation.
Roc Nation prakticky fungovala (a stále funguje) jako multižánrová společnost nabízející podporu, spolupráce, management a další aktivity s různými osobnostmi nejen z hudebního průmyslu, ale také sportovního nebo televizního. Řada vykonávaných věcí se navíc začala postupně řešit i digitálně, což Jay-Zeho o sedm let později motivovalo ke vstupu na internetový trh s hudební streamovací službou Tidal.
Tu v roce 2015 pod hlavičkou dceřiné firmy Roc Nation Project Panther Bidco odkoupil od norské společnosti Aspiro, aby do světa digitální hudby přinesl bezztrátový audioformát skladeb. A byť oproti konkurenci typu Spotify nebo Apple Music výrazně zaostává, pořád si drží svou relevanci mezi audiofily a lidmi, kteří ocení vysokou kvalitu přehrávané hudby.
Sečteno, podtrženo: 1 000 000 000 dolarů
I díky výše zmíněným iniciativám a obrovskému mediálnímu zájmu se Jay-Zemu podařilo podle magazínu Forbes nastřádat majetek převyšující hodnotu jedné miliardy dolarů. Nejsou v tom však pouze firmy (potažmo hudební desky a úspěchy), které Carter založil. Své peníze pochopitelně hodnotí i jinde.
Patří i totiž mezi vlastníky podílu v Uberu, nárokuje si autorská práva za své nahrávky od legendárního vydavatelství Def Jam (kterému mimo jiné v období 2004–2008 velel), sbírá umělecké obrazy, kterým má dominovat Basquiatův obraz Mecca (hodnota kolem 4,5 milionu dolarů v roce 2013) a vlastní několik nemovitostí včetně masivního sídla v kalifornském Bel Air za 88 milionů dolarů, kde žije se svou manželkou Beyoncé.
Forbes následně sestavil zajímavý žebříček, které oblasti podnikatele Jay-Zeho mají největší hodnotu. Byť jde pouze o odhad, rozhodně se od těchto čísel dá odvíjet:
- Armand de Brignac – 310 milionů dolarů
- Cash a investice – 220 milionů dolarů
- D’Ussé – 100 milionů dolarů
- Tidal – 100 milionů dolarů
- Roc Nation – 75 milionů dolarů
- Autorská práva – 75 milionů dolarů
- Umění – 70 milionů dolarů
- Nemovitosti – 50 milionů dolarů