Z Japonska se stává cestovatelský hit, je levnější i pro Čechy. Do země míří rekordní počet turistů

Japonský jen je oproti americkému dolaru na třicetiletém minimu. Levnější je země ale i pro Čechy. Slabá měna stojí za rekordním turismem.

Eliška NováEliška Nová

Hora Fudži a Tokyo

0Zobrazit komentáře

Proč to vypadá, jako kdyby všichni z celého světa mířili právě teď do Japonska?, ptá se hned v titulku server Japan Times. Japonsko posledních pár měsíců praská pod příjezdy zahraničních cestovatelů ve švech. A to tak moc, že se ostrovní země dostává dokonce na předcovidová čísla. Za přemíru turismu může slabý jen, tedy tamní měna. Ta dělá z Japonska pro cestovatele poměrně levnou zemi.

Japonský jen se před nedávnem propadl, a to tak, že je vůči americkému dolaru na 38letém minimu. Měna ale klesá nepřetržitě od začátku roku 2021 a za poslední tři roky ztratila víc než třetinu své hodnoty.

Důvod? Podle listu The Guardian je za tím vícero faktorů. Za prvé – jen klesá, protože ho investoři prodávají, a prodávají ho proto, že klesá. Je to tedy kruh. Za druhé, klesající měna odrazuje vývozce od směny na jeny, a to dál snižuje poptávku. Další důvody jsou politické – japonská centrální banka roky udržuje mimořádně nízké úrokové sazby, aby podpořila vyšší inflaci a zvýšila objem bankovních úvěrů. Tím chtěla povzbudit poptávku. Nedostatek pracovních sil a také oslabující jen ale nakonec způsobily, že zemi předstihlo na třetí příčce největších ekonomik světa Německo. Japonsko se tak propadlo do recese.

To všechno znamená, že zatímco ještě před lety byl jeden americký dolar rovný 100 jenům, dnes je to více než 161 jenů. To dělá z Japonska velmi výhodnou lokalitu pro americké turisty a právě jejich počet za Tichým oceánem narostl nejvíc. Za prvních pět měsíců přicestoval do Japonska víc než jeden milion amerických turistů, což je o padesát procent víc než před pandemií. Levnější je ale země vycházejícího slunce také pro Čechy. Zatímco v květnu 2020 byla jedna koruna 4,31 jenu, nyní je to 6,89 jenu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Roste obecně celkový počet příchozích. V květnu do Japonska zavítalo o 9,6 procenta víc turistů ve srovnání s rokem 2019. To už je třetí měsíc v řadě, kdy návštěvnost překročila tři miliony lidí. Jen za prvních pět měsíců na ostrovy přijelo dohromady 14,5 milionu lidí. To je o sedmdesát procent víc než loni. V roce 2019 přicestovalo 31 milionů lidí za celý rok, což byl dosavadní rekord. Na základě analýzy, kterou provedla agentura Bloomberg, by to letos mohlo být až 34 milionů lidí.

Roli kromě slabého jenu sehrává i tečka za covidem 19, která teprve teď dorazila i na asijský kontinent. Vrací se tak například i návštěvníci z Číny, Jižní Koreje či Tchaj-wanu. Pro Čínu je přitom letos v létě Japonsko dokonce nejoblíbenější destinací. Rostoucí počet turistů nechává v Japonsku samozřejmě víc peněz. Cestovatelé utratili v zemi v prvním čtvrtletí letošního roku rekordních 1,75 bilionu jenů. Čínští turisté navíc utrácejí dvakrát tolik co jiní.

Japan Times dodávají, že ceny hotelů v zemi sice rostou, pořád jsou ale levnější než v jiných částech světa. V březnu byly hotely na třicetiletém maximu, za pokoj se platilo kolo 136 dolarů. V Tokiu je to okolo 177 dolarů, v New Yorku ale 300 dolarů a Singapuru 250 dolarů za noc.

manuel-cosentino

Přečtěte si takéJaponsko se po dvou letech otevírá turistůmVzhůru do země vycházejícího slunce. Japonsko se po dvou letech otevírá turistům

Ostrovní stát je pro cizince výrazně levnější, zároveň se ale v zemi zdražuje. Někteří se snaží oslabující měnu různými způsoby dohnat. Až do letoška platilo na oblíbené stezce Jošida na hoře Fudži dobrovolné vstupné ve výši 1000 jenů. Od letoška se tu vybírají dva tisíce nedobrovolně. Je tu také limit čtyři tisíce lidí denně. Starosta města Himedži, kde je i hrad zapsaný na seznamu světového dědictví UNESCO, pak uvažuje, že zavede takzvané dvoustupňové vstupné. Současná částka tisíc jenů za dospělou osobu by se mohla pro místní snížit, zatímco pro turisty by mohla vzrůst až na čtyři tisíce.

Síť restaurací Nadai Fuji Soba je známá cenově dostupnými jídly. Jedno stálo okolo 500 jenů. Nedávno se jídelní lístek změnil, přičemž jídlo stojí okolo 2300 jenů. Nadai Fuji Soba nejsou jediní. V Toyosu Senkyaku Bandai nabízejí rýžovou misku za deset tisíc jenů. Vzhledem k tomu, že by cena mohla odlákat místní, pak i oni mají dvoustupňové ceny.

No a konečně Ósaka jedná například o zavedení pevného poplatku pro příchozí nebo o dodatku k již existující dani z ubytování, a to ze sta až tří set jenů na sedm tisíc. Pokud bude nový poplatek schválen, mohl by mimochodem platit už od dubna příštího roku – chvíli před konáním Expo 2025 v Ósace.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Češi se bojí, že „jim tam přijdou lidi“. Odlehčujeme místům, kde je přeturistováno, říkají Hejlík a Turynová

Objevování nových míst v Česku je šance, jak odlehčit turisticky přetíženým místům, říkají Lukáš Hejlík a Krista Audi Turynová.

0Zobrazit komentáře

Prázdniny začaly a tři pětiny Čechů plánují letní dovolenou strávit doma. Dost možná se budou inspirovat na instagramovém profilu Úžasná místa, který svými tipy plní Krista Audi Turynová, nebo na Gastromapě Lukáše Hejlíka. Objevitelé dobrého ubytování, výletů a jídla v Česku byli hosty Čestmíra Strakatého na speciálním živém natáčení podcastu Crunch na festivalu Rock for People. Které regiony stojí ještě za objevení? Jak čelit overturismu? Kam roste gastronomická scéna? A umí české podniky a ubytovatelé přijímat zpětnou vazbu? Celý rozhovor si můžete pustit ve videu výše, na YouTube, Spotify nebo v Apple Podcasts.

V Česku je nádherně – navíc se tu dá téměř v každém okrese dobře najíst nebo sehnat slušné kafe a nabídka zážitkového ubytování pro rodiny, páry i celé skupiny přátel se v posledních letech rozrůstá. Lokální turistika je na vzestupu, což je vidět i na projektu Úžasná místa Kristy Audi Turynové. Na Instagramu její tipy sleduje 520 tisíc lidí, k tomu spravuje se svou matkou stejnojmennou aplikaci a skupinu na Facebooku, ve které je 888 tisíc členů.

„Před třicítkou jsem procestovala celý svět a dovolená v Česku byla vlastně trochu ‚trapná‘, služby tu nebyly na úplně super úrovni. Když jsme s partnerem začali uvažovat, kde budeme žít, vrátilo mě to zpátky k Česku a rozhodla jsem se ukazovat fotogenicky, poutavě a lokálně, jaká tu máme skvělá místa. Chtěla jsem podpořit turismus v Česku a netahat lidi na druhou stranu planety,“ říká Turynová. „Meziročně přibývá každý rok 10 až 15 procent lidí, kteří zůstávají v létě v Česku. To je myslím úspěch,“ hodnotí dopad svých aktivit.

Česko má důkladně procestované i Lukáš Hejlík, herec, moderátor a autor Gastromapy. Díky projektu scénických čtení Listování, se kterým jezdí tisíce kilometrů měsíčně po školách a divadlech po celém Česku, může tvrdit, že je „nejvytíženějším obchodním cestujícím“. I tak se najdou pořád místa, která na jeho Gastromapě zůstávají bílá.

Chtěla jsem podpořit turismus v Česku a netahat lidi na druhou stranu planety.

„Je to třeba Český les v jihozápadních Čechách. Ta krajina je moc hezká. Plzeňský kraj má Šumavu, lázeňskou vrchní oblast a samotnou Plzeň, ale tohle zůstává trochu stranou zájmu. Moc tipů odtamtud nepřichází,“ míní Hejlík. „Přidám něco z Moravy – jestli něco ráda ukazuju, je to Zlínský kraj. Miluju tu část od Uherského Hradiště směrem na Bílé Karpaty. Beskydy, Valašsko,“ dodává Krista Audi Turynová. „A něco podobného, co dokázala Ostrava, bych přála i Ústecku, odkud jsem. České středohoří je srdcovka.“

Tipy na profilech Lukáše Hejlíka a Úžasných míst sledují statisíce lidí – což může být pro místní podnikatele i obyvatele intenzivní. „Ano, od Bistra Kudlov už mám zákaz se o nich zmiňovat. Ale snažím se podnikům dávat echo dopředu. Třeba teď dvěma bráchům, kteří dělají neapolskou pizzu ve Stříteži u Jihlavy v okýnku v obecním úřadě, před zveřejněním postu na Instagramu vzkážu: Zadělejte víc těsta,“ popisuje Hejlík.

Když se zvýšený zájem turistů neprotne s infrastrukturou nebo představami místních, jsou starostové schopni sáhnout i k radikálnímu řešení – příkladem je obec Chotěšov, která nechala spálit chaloupku stojící na pilíři uprostřed řeky Radbuzy. Místním se nelíbilo, že k ní během pandemie covidu začala jezdit řada návštěvníků, a musela tak ustoupit nové lávce s cyklostezkou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Já to do jisté míry chápu, ale stejně přemýšlím, jestli se s tím nedalo lépe pracovat a využít to ve svůj prospěch. Z obecních zdrojů poskytnout místo na parkoviště, pustit do toho služby, sehnat někoho, kdo by tam opékal klobásy,“ podotýká Hejlík. „Setkávám se s tím i v případě restaurací. Někdy mi místní řeknou: ‚Ale my chceme, aby nás v té hospodě, která má 50 židlí, sedělo pět.‘ Ale to ten hospodský nemůže chtít. Když podniká, chce mít plno a aby se mu dařilo. Je to u nás takový zvláštní nárok, že gastronomie má být nějaká lidová služba,“ dodává.

„Kdybych byla starostka obce, měla bych dělat vše pro její rozvoj. A někdy jsem narazila na opravdové klenoty, jež by si zasloužily, aby kolem nich vznikl nějaký hotel nebo super restaurace, kterou by pak Lukáš objevil. Pro obec to může být další zdroj příjmů, práce pro místní obyvatele. Turismus může být pro některé ekonomicky zaostávající regiony skvělá šance, jak místo zatraktivnit a dostat tam více peněz,“ míní Audi Turynová.

Oba tvůrci si ale uvědomují, jaké dopady může mít nadměrný turismus. „To, že dokážu dostat výletníky na tisíc dalších neznámých míst po Česku, znamená, že jich nebude tisíc na Sněžce, Karlštejně a podobných místech, která jsou totálně přetížená. Řešení overturismu je právě odlehčit přeexponovaným místům, zavést dynamický pricing vstupného a parkování, lépe plánovat, kdy na místo vyrazím, a také neustálé připomínání, jak se v přírodě chovat,“ dodává expertka na cestování po Česku.

Poslechněte si celý podcast. Dozvíte se v něm také:

  • Jak oba influenceři neobjevená místa hledají? Kolik času jim zabere tvorba obsahu?
  • Která města by podle Lukáše Hejlíka mohla ještě pohnout s gastroscénou?
  • Dá se cestovat udržitelně?
  • A proč Krista Audi Turynová někdy musí nechat foťák doma?

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre