Z Kamenického Šenova na oceán. Čeští skláři tvoří světelné instalace pro superjachty miliardářů
Česko sice nemá moře, zdejší řemeslníci si i tak poradí s výrobou osvětlení pro luxusní jachty. Paláce na vodě pak zdobí české přepychové lustry.
Česká sklářská společnost Preciosa sídlící v Kamenickém Šenově je známá především díky neotřelým světelným instalacím, kterými rozzařuje prostory luxusních hotelů, restaurací, letišť, ale i soukromých objektů. Od roku 2013 se zaměřuje na oblast, která není pro Česko úplně typická – světelné objekty pro přepychové jachty. I přes to, že se naše domovina může pyšnit pouze skromnými jezery a rybníky, se firmě podařilo během dekády vybudovat silné renomé, díky němuž v současnosti realizuje instalace obřích rozměrů pro superjachty miliardářů i přepychové výletní lodě.
V roce 2013 se v severočeské Preciose rozhodli vybočit ze zajetých kolejí českého sklářského řemesla a vykročili do neznámých vod – a to doslova. Začali zde totiž vyvíjet program Maritime, který je zaměřený na navrhování a realizaci světelných instalací všech velikostí a osvětlení pro přepychové jachty. „I přesto, že Česko nemá přístup k moři, jsme se pro rozšíření portfolia tímto směrem rozhodli, protože jsme chtěli cílit na exkluzivní mezinárodní klientelu a vnímali jsme, že luxusní jachty a zámořské lodě mohou představovat velmi atraktivní trh,“ říká vedoucí programu Maritime Michal Dvořák.
A klientela je to skutečně rozmanitá a nejbohatší. V minulosti v Preciose vyrobili například světelný objekt pro jachtu Eclipse ruského miliardáře Romana Abramoviče, stejně tak i pro devátou největší jachtu světa známou jako Norwegian Bliss, pro 180 metrů dlouhou jachtu Azzam, kterou vlastnil zesnulý prezident Spojených arabských emirátů Chalífa bin Zájid Ál Nahján, pro jachtu Kenshō německého miliardáře Udo Muellera a pro několik lodí ve flotile společnosti Disney. I díky tomu dnes tvoří program Maritime nezanedbatelnou část obratu firmy. Z přibližně stovky miliard jde o osm až deset procent.
Dvořák privátní jachty popisuje jako paláce na moři. A stejně jako se všechny významné paláce honosí obrovskými křišťálovými lustry vážícími několik tun, potřebuje i taková superjachta světelný objekt, který nově příchozí naprosto odzbrojí. Technické řešení takového objektu s sebou ale nese vzhledem k umístění na lodi spoustu specifik. Musí splňovat veškeré požadavky a normy na stabilitu v případě přetížení na rozbouřeném moři a musí být odolné na případné vibrace od motoru lodi, aby během plavby rušivě nezvonilo.
„I proto na projektech spolupracujeme nejen s interiérovými designéry, ale i s architekty dané lodi, samotnou loděnicí a dalšími lidmi, kteří se podílejí na realizaci interiérů. Přímo v Preciose pak spojujeme tradiční sklářské řemeslo s nejnovějšími technologiemi. Do našich designů tak v posledních letech přinášíme interaktivní a kinetické prvky, díky kterým jsou jednotlivé světelné instalace skutečně neopakovatelné,“ dodává Dvořák.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNámořní prostředí pak tým Preciosy testuje ve vlastním výzkumném a vývojovém centru Innovation Lab, kde může zkoušet, jaký vliv má na světelné instalace a jednotlivé komponenty slaný vzduch či vlnobití. Zároveň se do programu Maritime podařilo zakomponovat i koncept uměleckých spékaných tabulí, pro jejich výrobu se používá recyklované sklo z výroby.
A jak dlouho trvá, než jedna taková instalace na přání klienta vznikne? U většiny projektů jde o jeden až dva roky, v ojedinělých případech ale může realizace trvat i pět let. Některé objekty jsou přitom skutečně rozsáhlé – v poslední době například v Kamenickém Šenově pracovali na vytvoření dvou osmimetrových skleněných skulptur. Každá z nich vážila kolem 2 375 kilogramů a skládala se z více než 2 700 skleněných komponent.
„Jde o projekt, který byl inspirován měnící se hladinou oceánu. Jedinečná kombinace skla a světla tak vytváří skvostný vizuální zážitek. Objekt jsme vyvíjeli ve spolupráci s majitelem prémiového designového studia i samotným majitelem jachty,“ přibližuje Dvořák.
Právě s renomovanými designovými studii, která se zaměřují výhradě na interiéry luxusních jachet a zámořských lodí, Preciosa spolupracuje nejčastěji. Jejich největší koncentrace je ve Velké Británii a Itálii. Největší privátní jachty se pak stavějí v Německu, Holandsku a Itálii. „Tento rok jsme dokončili unikátní skleněnou plastiku na jachtě pro českého klienta, ale více detailů zmínit nemůžeme,“ uzavírá Dvořák.