Udělat z antikvariátu mnohamilionový byznys se může zdát jako velké sci-fi, jenže přesně takový příběh píše Dominik Gazdoš se svým projektem Knihobot, kam jsme se před pár měsíci vydali. Tehdy představitelé Knihobota hovořili o ročním obratu okolo 15 milionů korun, ovšem jak prozrazuje sonda do statistik startupu za rok 2020, realita je ještě o něco lepší.
Knihobot sám sebe označuje za antikvariát 21. století, který jde proti představám o potemnělém krámku s neuspořádanými stohy knih a nevlídným prodavačem. Významná část jeho byznysu běží online, k evidenci knih slouží nejrůznější technologické vychytávky a zákaznický servis je nastaven tak, aby byl výhodný a co nejpohodlnější pro nakupujícího i prodávajícího.
Že je soukolí tohoto systému seřízeno opravdu dobře, dokazují výsledky za poslední rok, v němž se Knihobotovi slušně dařilo. Jeho obrat se oproti předpokládaným 15 milionům navýšil na 18 milionů korun, což z něj dělá největšího českého prodejce knih z druhé ruky a zaujímá tak zhruba pětinový podíl na tuzemském antikvárním trhu.
Celkový objem knih, kterým v minulém roce Knihobot pomohl dostat se zpět ke čtenářům, činí 110 tisíc svazků. Podobný objem knih přijal také do komisního prodeje od svých klientů, kterým za prodané knihy vyplatil celkem 7 milionů korun, tedy zhruba 3 333 korun na jednoho prodávajícího. Jejich knihy se ve většině případů podařilo prodat do tří měsíců.
Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch
Aktuálně má Knihobot na svém skladu přibližně 40 tisíc titulů
Zajímavá čísla se však týkají i kupujících. Průměrná cena jedné jejich objednávky se pohybovala kolem 470 korun, přičemž průměrná cena jednoho knižního titulu byla 140 korun. Zákazníci si tak do košíku povětšinou přihodili hned několik knih najednou.
Za nejlepší cenovky se prodávaly tituly staré až 15 let, tedy takové, které již nejsou na trhu, ale stále nabízejí relevantní obsah. Vůbec nejvyhledávanější byly tituly ze žánru beletrie, jež doplňovaly pohádky a životopisy. Přední příčky obsadily klasiky typu Na západní frontě klid, Válka s mloky, Robinson Crusoe či české literární klenoty v podobě Babičky či Saturnina.
Letos ještě lépe
Dominik Gazdoš má pro letošní rok připraveno hned několik inovací, které by podle něj měly přispět k ještě většímu růstu. Zatímco loni obrat meziročně vyrostl o 140 procent, letos by to mělo být díky předpokládanému obratu okolo 50 milionů korun daleko více. „Stále to bereme tak, že jsme teprve na začátku cesty. Knihobot a obecně celý antikvární trh mají na to dostat se s množstvím prodaných titulů výrazně výš,“ říká Gazdoš.
„Dnes do antikvariátů putuje pouhé procento nově vytištěných knih, potenciál je podle nás asi desetinásobný. I proto tento rok cílíme na padesátimilionový obrat. Chceme dále rozvíjet naši síť, rádi bychom otevřeli další dvě pobočky a počet prodaných knih zvedli o 180 procent,“ uzavírá jeden ze zakladatelů Knihobota.
„Čekali jsme, že to bude těžké. Nakonec to bylo násobně těžší, než jsme si v březnu 2020 říkali,“ načíná rekapitulaci bláznivého loňského roku Zdeněk Cendra. Ohlíží se však s úsměvem na tváři, protože jeho společnost CDN77 nakonec i díky několika náročným rozhodnutím a maximálnímu nasazení celého týmu vyšla ze složitého roku jako vítěz. Hlásí rekordní tržby a v růstu zdaleka nekončí.
Z pražských Vinohrad obsluhuje internetová společnost Zdeňka Cendry klienty z více než stovky zemí světa, pro něž má v provozu přes 10 tisíc fyzických serverů, aby jim zaručila bezproblémové a rychlé doručování obsahu, například videí. A zatímco v roce 2019 se její tržby zastavily na 750 milionech korun, loni už to bylo vysoko přes miliardu, konkrétně kolem 1,3 miliardy.
„Na jaře jsme velmi rychle přistoupili na variantu, která nebyla jistá, ale věřili jsme ji: internet bude vítěz, a jelikož dodáváme internetové backend technologie, možná je to příležitost, jak skokově zvětšit naši firmu,“ popisuje pro CzechCrunch klíčové rozhodnutí Cendra, kterému už v únoru, tedy ještě před oficiálním vyhlášením pandemie, jeden z největších zákazníků oznámil, že již žádné další služby nepotřebuje.
Pro českou firmu to v tu chvíli znamenalo zásadní propad v tržbách, do toho přišel lockdown. Z krátkého období nejistoty pak ale CDN77 vytrhl Discord. Americká společnost, která vyvíjí komunikační platformu, si v Praze v očekávání značného růstu zájmu o její služby objednala veškeré volné zdroje, které byly k mání. A to Cendrovi a jeho týmu dodalo do žil optimismus.
Sázka za 10 milionů dolarů
Na konci března pak udělal čtyřiatřicetiletý internetový podnikatel riskantní rozhodnutí, které se ale nakonec bohatě vyplatilo. „Začali jsme více utrácet a nakoupili na sklad velké množství hardwaru. V jeden moment jsme měli čistě na spekulaci, co přijde, výbavu asi za 15 milionů dolarů, běžně držíme hardwarový sklad kolem 5 milionů,“ popisuje Cendra.
Pro snížení cashflow rizika si dokonce CDN77 na tento nákup půjčilo větší množství peněz v bance, jelikož mělo v běhu několik dalších investic a u klientů má obvykle delší splatnosti. „Bylo pár nocí, kdy jsem nespal úplně komfortně,“ přiznává Cendra. „Ale co jsme podstoupili, přineslo v posledním čtvrtletí ovoce,“ dodává. Na půjčku ani nakonec vůbec nemusel sáhnout.
Foto: CDN77
Zdeněk Cendra, zakladatel internetové společnosti CDN77
Výsledky mluví jasnou řečí. Meziroční nárůst o více než 70 procent zastavil počítadlo tržeb za rok 2020 na úrovni 1,3 miliardy korun. EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů, se má pohybovat kolem 400 milionů korun. Klíčový ukazatel je pak pro firmu typu CDN77, u níž si firmy dlouhodobě předplácí služby, tzv. MRR. V opakujících se měsíčních tržbách loni napočítala 6,8 milionu dolarů (144 milionů korun).
Cendrovi se podařilo z několika vinohradských vilek, v nichž sedí většina jeho týmu, vybudovat skutečně globální firmu. I to v náročném období loňského roku pomohlo, protože klienty má CDN77 rozprostřené skutečně po celé planetě. „Vždy, když v Česku byla špatná nálada, tak někde jinde ve světě byla lepší, což pomáhalo psychice,“ říká.
Když tedy například klienti z Velké Británie začali hlásit, že nebudou moci pár týdnů zaplatit faktury, jelikož se ze dne na den ocitli na nuceném home officu a neví, co dřív, v pražské centrále CDN77 mohli být v klidu. „Naše cashflow to zásadně neohrozilo, protože v tu chvíli byli třeba asijští klienti úplně bez problémů,“ říká Cendra. Diverzifikovat příjmy do více lokalit i měn se prý snaží, jak to jen jde.
Během roku, kdy byla spousta firem nucena propouštět, se zároveň podařilo CDN77 významně rozšířit svůj tým. „Daří se nám stabilně přijímat nové lidi, z čehož mám radost. Aktuálně máme ambici přijímat jednoho až dva nové lidi týdně,“ říká Cendra s tím, že loni jeho firma vyrostla více, než bylo původně v plánu, a dnes má už přes 140 zaměstnanců.
Přestože Cendra dlouho razil přístup, že nechce mít ve firmě více než 100 lidí, nakonec z něj musel ustoupit. „Sto samostatných lidí dokážete uřídit pořád relativně instantně, bez větších vrstev, které ‚jen řídí‘, ale některé role zkrátka nedokážete vyřešit bez lidí,“ přiznává. A aby mohl dál růst, nasadil nově strategii, kdy do firmy přijímá lidi, když jsou k dispozici, nikoliv až když je potřebuje.
Foto: CDN77
Část týmu CDN77
„Když vidíme nebo se nám ozve áčkový talent, najdeme pro něj ve firmě správný fit. Historicky jsme to dělali obráceně – hledali jsme grafika, když jsme potřebovali obrázek. Teď hledáme grafika, a pak řešíme, co bude kreslit,“ popisuje Cendra, který má jasno také ve dvou další věcech – hlavní tým bude nadále vše řídit z Prahy a vinohradské kanceláře se určitě nevyprázdní.
Šéf CDN77 totiž nevěří na dlouhodobý home office. Přestože jeho týmy nucený odchod domů a práce na dálku příliš nepřekvapily ani nezastavily, protože se ve firmě nepořádají prakticky žádné meetingy a vše se řeší na Slacku, je podle Cendry potkávání se klíčové. O náhodných interakcích, jež jsou klíčem k úspěchu, už hovořil na naší loňské akci CzechCrunch Onlajn.
„Mám radost, že naše story začíná být viditelná i jinde než mezi Ostravou a Plzní.“
„Myslím si, že se u kreativních prací, kde chcete mít svůj klid na práci a zároveň kontakt s týmem, dlouhodobě úplný home office neosvědčí. To, že nedochází k náhodným setkáním, k lehké interakci či doladění detailů, vede k tomu, že firma bude pomaleji dělat věci, kde hraje kreativní část hlavní roli,“ míní Cendra a nechce takovou věc připustit.
I proto bude hlavní tým, čítající hlavně technickou a obchodní část, nadále sedět na Vinohradech, byť má CDN77 i zaměstnance, kteří dlouhodobě pracují na dálku. Cendra přitom neplánuje ani budování větších poboček jinde po světě. Praha je podle něj díky své poloze a dostupnosti ideálním místem pro lákání talentu ze zahraničí.
„Core team necháme v Praze, vnitřní efektivita je klíč ke skvělému servisu zákazníkům. Z toho nyní ani v budoucnu neuhneme,“ doplňuje šéf firmy s tím, že tým na jednom místě navíc poskytuje výhodu práce všech v rámci jedné časové zóny.
Svoboda v rozhodování nadevše
Právě tento přístup vynesl CDN77 v loňském roce k rekordním číslům a Cendra věří, že když se mu s kolegy podaří udržet nastavené tempo a kvalitu poskytovanou zákazníkům, může letos v tržbách překročit dvě miliardy korun. Není tak divu, že svými velkými výkony poutá pozornost nejen doma, ale i ve světě.
„Letos nám přišlo řádově přes dvacet nabídek na odkup nebo prodej části firmy. Všechny relevantní z ciziny. Ignorujeme je, každopádně mám radost, že naše story začíná být viditelná i jinde než mezi Ostravou a Plzní,“ prozrazuje pro CzechCrunch Cendra.
Podle jeho odhadu by mohla mít samotná CDN77 zhruba dvouprocentní podíl na trafficu globálního internetu. „Možná i o něco víc,“ usmívá se. Vzhledem k tomu, že do firmy nikdy nepřijal investora a veškerý růst financuje z vlastních peněz, má maximální svobodu v řízení, což mu vyhovuje.
„Přináší to svobodu v rozhodování a schopnosti přijímat rozhodnutí, která jsou někdy až nesmyslně riziková, ale v našem segmentu dlouhodobě nutná,“ hodnotí. A co ho ještě bláznivý loňský rok naučil? „Když si myslíš, že rosteš rychle, stačí pár telefonátů a může růst násobně rychleji. A obráceně,“ dodává Cendra na závěr.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.