Z médií do oblak. Ladislav Semetkovský přetavil svou vášeň v bezpilotní letoun, který umí být policistou i vojákem
Ladislav Semetkovský, zakladatel společnosti Primoco UAV
Dvacet let vydával hned v několika jazycích online média zabývající se bydlením, stavebnictvím či cestováním a k tomu vyvíjel softwarová řešení. Pak přišel zásadní zlom a Ladislav Semetkovský se vznesl do oblak. „Chtěl jsem odejít z virtuálního světa jedniček a nul do výroby, na místo, kde vzniká hmotný produkt,“ říká spoluzakladatel českého výrobce bezpilotních dronů Primoco UAV. Stroje, jejichž cena se pohybuje v řádech milionů eur, hlídají plynovody i hranice, kalibrují letištní radiomajáky i fotografují.
V tom, čemu se ve svém novém podnikání věnovat, měl Ladislav Semetkovský jasno okamžitě. Aviatika byla vždy jeho velkým koníčkem. Od roku 1999 se jí věnoval i aktivně a dnes drží licenci pro létání s letouny spadajícími do kategorie General Aviation. Nápad na předmět nového podnikání přišel během působení v Rusku, kde jeho pozornosti neunikly tamní konvenční vrtulníky, jež měly za úkol monitorovat a hlídat ropovody a plynovody.
Ladislav Semetkovský si tak vzal do hlavy vývoj bezpilotního letounu s extrémně dlouhým doletem, který by byl schopen nahradit na provoz nákladné helikoptéry i s jejich posádkou. Tuto ideu začal zhmotňovat koncem roku 2014 v nově založené společnosti Primoco UAV vývojem letounu, který dnes nese označení One 150.
Premiérový vzlet prvního prototypu dělilo od zahájení vývoje šest měsíců. „Nicméně přibližně tři roky trval vývoj a testování letounu do fáze, kdy byl prodejný. Dnes, po šesti letech výroby, je letoun zcela dokončený a v procesu vojenské certifikace dle NATO normy STANAG 4703,“ přibližuje Semetkovský čas, který si vývoj celého řešení vyžádal.
Jeho výsledkem je bezpilotní letoun postavený na konstrukci z kompozitu s maximální vzletovou hmotností 150 kilogramů, vytrvalostí 15 hodin a doletem až dva tisíce kilometrů, který v minulosti zapsal řadu rekordů. K tomu nabízí schopnost plně automatického vzletu a přistání, integrovatelnost do civilního či vojenského řízení letového provozu a schopnost unést až 30 kilogramů senzorů a techniky s odběrem do jednoho kilowattu.
Drtivou většinu komponentů stroje si Primoco samo navrhlo a také si většinu vyrábí, což je zásadní rozdíl oproti konkurenci. Podle Semetkovského dnes existuje přibližně 12 dalších společností ze zemí, jako je Izrael či Spojené státy, které jsou schopny zákazníkovi nabídnout konkurenceschopný výrobek. Přesto Primoco přináší na trh řadu unikátních řešení, díky kterým mohou být letouny One 150 nasazovány do operací, kde by konkurenční stroje nebyly tak efektivní, případně by zcela pohořely.