Z médií do oblak. Ladislav Semetkovský přetavil svou vášeň v bezpilotní letoun, který umí být policistou i vojákem

semetkovsky_-minStory

Foto: Primoco UAV

Ladislav Semetkovský, zakladatel společnosti Primoco UAV

0Zobrazit komentáře

Dvacet let vydával hned v několika jazycích online média zabývající se bydlením, stavebnictvím či cestováním a k tomu vyvíjel softwarová řešení. Pak přišel zásadní zlom a Ladislav Semetkovský se vznesl do oblak. „Chtěl jsem odejít z virtuálního světa jedniček a nul do výroby, na místo, kde vzniká hmotný produkt,“ říká spoluzakladatel českého výrobce bezpilotních dronů Primoco UAV. Stroje, jejichž cena se pohybuje v řádech milionů eur, hlídají plynovody i hranice, kalibrují letištní radiomajáky i fotografují.

V tom, čemu se ve svém novém podnikání věnovat, měl Ladislav Semetkovský jasno okamžitě. Aviatika byla vždy jeho velkým koníčkem. Od roku 1999 se jí věnoval i aktivně a dnes drží licenci pro létání s letouny spadajícími do kategorie General Aviation. Nápad na předmět nového podnikání přišel během působení v Rusku, kde jeho pozornosti neunikly tamní konvenční vrtulníky, jež měly za úkol monitorovat a hlídat ropovody a plynovody.

Ladislav Semetkovský si tak vzal do hlavy vývoj bezpilotního letounu s extrémně dlouhým doletem, který by byl schopen nahradit na provoz nákladné helikoptéry i s jejich posádkou. Tuto ideu začal zhmotňovat koncem roku 2014 v nově založené společnosti Primoco UAV vývojem letounu, který dnes nese označení One 150.

Premiérový vzlet prvního prototypu dělilo od zahájení vývoje šest měsíců. „Nicméně přibližně tři roky trval vývoj a testování letounu do fáze, kdy byl prodejný. Dnes, po šesti letech výroby, je letoun zcela dokončený a v procesu vojenské certifikace dle NATO normy STANAG 4703,“ přibližuje Semetkovský čas, který si vývoj celého řešení vyžádal.

primocouav-26-min

Foto: Primoco UAV

One 150 dnes létá v Asii, Africe, na Blízkém východě a v Evropě. Brzy poletí i v Jižní Americe

Jeho výsledkem je bezpilotní letoun postavený na konstrukci z kompozitu s maximální vzletovou hmotností 150 kilogramů, vytrvalostí 15 hodin a doletem až dva tisíce kilometrů, který v minulosti zapsal řadu rekordů. K tomu nabízí schopnost plně automatického vzletu a přistání, integrovatelnost do civilního či vojenského řízení letového provozu a schopnost unést až 30 kilogramů senzorů a techniky s odběrem do jednoho kilowattu.

Drtivou většinu komponentů stroje si Primoco samo navrhlo a také si většinu vyrábí, což je zásadní rozdíl oproti konkurenci. Podle Semetkovského dnes existuje přibližně 12 dalších společností ze zemí, jako je Izrael či Spojené státy, které jsou schopny zákazníkovi nabídnout konkurenceschopný výrobek. Přesto Primoco přináší na trh řadu unikátních řešení, díky kterým mohou být letouny One 150 nasazovány do operací, kde by konkurenční stroje nebyly tak efektivní, případně by zcela pohořely.

Primoco je například lídrem v oblasti plnohodnotné kalibrace letištních radiomajáků, kde dokáže suplovat práci velkých letounů. Unikátní je též schopnost vzdálené kontroly letounu. „Jsme schopni řídit bezpilotní stroje vzdáleně. Například z Prahy dokážeme ovládat letoun, který letí v Malajsii,“ upřesňuje Semetkovský, k čemuž dodává, že Primoco bylo také první společností, která v Evropě uspořádala policejní BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) let. Tedy řešení, které umožňuje policii střežit hranice, aniž by byl letoun v dohledu pilota.

Hlídač i voják

Ladislav Semetkovský upozorňuje, že to není produkt, ale právě řešení, co klienti v tomto sektoru primárně vyhledávají. V případě letounů a služeb nabízených českým Primocem je to primárně ona ochrana hranic, ale také pobřeží, monitoring strategické infrastruktury státu, kalibrace radiomajáků v letectví, aplikace v geodezii, focení v ultravysokém rozlišení a podobně.

„Jedná se o funkční propojení bezpilotního letounu a senzorů, obvykle v tom nejlepším možném řešení, které je na světě k dispozici,“ dodává CEO společnosti, která aktuálně zaměstnává přibližně 30 osob. Letouny, které tvoří, jsou dokonce v některých případech opatřeny co nejméně nápadným nátěrem a vysílány na nejrůznější armádní mise.

To může vyvolávat otázku, zda nemá Semetkovský těžkou hlavu z toho, zda jsou drony vždy využívány k „těm správným účelům“. Primoco má však v této otázce nastavené mechanismy, které minimalizují možnost, že by byl stroj využíván k misím, kvůli kterým by se mohlo jejich konstruktérům špatně spát.

primocouav-30-min

Foto: Primoco UAV

Drony Primoco mají být primárně využívány k monitoringu

„Nevyrábíme bojový bezpilotní letoun,“ upřesňuje Semetkovský. „Náš bezpilotní stroj je produkt dvojího užití nebo vojenský materiál. Každý prodej představuje získání individuálního exportního povolení, takže embargované země si naše řešení nekoupí a odmítáme zákazníky, jejichž cílem jsou například bojové mise.“

Při prvním kontaktu zákazník od Primoca většinou odebírá tři letouny. I proto si až doposud společnost vystačila s výrobní kapacitou 50 kusů One 150 ročně. Ovšem zájemců přibývá, a to i z řad již spokojených majitelů, což je důvod, proč se Primoco chystá výrobní kapacity v průběhu dalších let navyšovat a za pět let vyrábět 250 kusů ročně. To ovšem vyžaduje značné investice, což byl také důvod, proč Primoco v nedávné době přistoupilo k emisi nových akcií.

S těmi se obchoduje od roku 2018 na trhu Start pražské burzy, kde Primoco UAV vystupuje jako první česká firma, která dostala schválený prospekt od ČNB. „Společnost byla od počátku financovaná výhradně z vlastních zdrojů, bez dotací a bankovních úvěrů. V roce 2018 jsme přemýšleli, kde získat nový kapitál. V zásadě existují tři možnosti – vydat dluhopisy, což je dluhové financování, získat private equity nebo vstoupit na burzu,“ říká Semetkovský.

primocouav-31-min

Foto: Primoco UAV

Primoco stojí i za vývojem motoru, díky kterému je letoun schopen dosáhnout rekordního doletu

„Pro mě osobně byl vstup na burzu ideální řešení, protože pro mezinárodní byznys je klíčová důvěryhodnost. Zejména když prodáváte letadla. A tu vám do značné míry zajišťuje veřejně obchodovatelná firma. Shodou okolností Burza cenných papírů Praha ve stejném čase připravovala trh Start a my jsme se rychle dohodli,“ objasňuje zakladatel společnosti důvody jejího vstupu na burzu.

Kapitál získaný prodejem nově vydaných akcií chce investovat do výstavby nové výrobní haly, která by měla vyrůst u civilního letiště Písek-Krašovice. To společnost koupila v roce 2019 a postupně zde pracuje na zdokonalování svého letounu. S touto činností chce Primoco pokračovat i v příštích letech, a tak Semetkovský na otázku, zda neplánuje vývoj dalšího modelu, odpovídá zcela jasně. „Nechceme mít více průměrných letounů, chceme mít jeden, nejlepší na světě.“

Jako internet před 25 lety

O tom, že se to stále relativně mladému Primocu začíná dařit, svědčí fakt, že v loňském roce vyrostly jeho tržby z 1,5 milionu korun až na 30,9 milionu. „V minulém roce Primoco UAV prodalo letouny za 117 milionů korun. Pro mě osobně je dalším krokem dosažení tržeb nad hranicí jedné miliardy korun,“ prozrazuje další mety Ladislav Semetkovský .

Důvodem tak prudkého nárůstu tržeb je fakt, že prodej letounu i s celým řešením v hodnotě začínající na jednotkách milionů eur chvilku trvá. „Například v roce 2016 jsme začali jednat s klientem v Iráku a letos v květnu jsme letouny předali do operačního nasazení. Chci tím říci, že jsme na začátku. Rád říkám, že jako internet před 25 lety,“ usmívá se Semetkovský.

Plány do budoucna jsou skutečně velké. Primoco by se chtělo stát v příštích pěti letech v otázce byznysu globální jedničkou v kategorii středně velkých bezpilotních letounů. K tomu plánuje mít své zákazníky na každém kontinentu světa a vyrábět jeden letoun denně. Ke kýženému úspěchu je společnost přitom už teď dobře nastavená.

„Z pohledu diverzifikace budeme patrně držet pět, maximálně deset oblastí, kde budeme patřit mezi nejlepší. Z pohledu akcionáře naší firmy chceme trvalý, stabilní růst a udržení EBITDA marže na úrovni 40 procent. Pro akcionáře jsme střednědobá investiční příležitost, jen v letošním roce je růst plus 49 procent,“ uzavírá Ladislav Semetkovský.