Z módní ikony toxickou šéfkou. Influencerka Matilda Djerf čelí obviněním ze šikany svých zaměstnanců

Matilda Djerf, světoznámá tvář skandinávské módy, čelí obviněním z toxického vedení své firmy. Její zaměstnanci popisují šikanu, strach i ponižování.

djerf-1

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Djerf Avenue

Matilda Djerf, zakladatelka Djerf Avenue

0Zobrazit komentáře

Matilda Djerf, švédská influencerka a podnikatelka, je jedním z nejvýraznějších jmen ve světě módy i sociální sítí. Její značka Djerf Avenue, založená v roce 2019, si rychle získala fanoušky po celém světě, především díky svému minimalistickému stylu, který je Skandinávii vlastní. Jen v loňském roce zaznamenala firma obrat 35 miliard dolarů, lidé ji podporovali i kvůli jejímu důrazu na inkluzi. Jak se teď ale zdá, její zakladatelka se sama nastavených hodnot zřejmě nedrží — několik jejích zaměstnankyň promluvilo o šikaně a ponižování, kterých se celebrita měla na svých lidech dopouštět.

Na Instagramu a TikToku má sedmadvacetiletá influencerka přes 4,5 milionu sledujících, za své úspěchy byla loni zařazena do seznamu Forbes 30 pod 30 a v posledních pár letech se stala ikonou, ke které mnoho mladých dívek vzhlíží. Jen si to představte: zdánlivě dokonalá blondýna s výrazným opálením, která se elegantně obléká a navíc je úspěšná v oblasti, která ji baví. Vyrábí volné košile a pohodlné kalhoty z upcyklovaných kousků a na svých přehlídkách se pyšní modelkami všech velikostí. Zkrátka vzor, který je zdrojem inspirace. Tedy až doteď.

V prosinci totiž švédský deník Aftonbladet zveřejnil výpovědi současných i bývalých zaměstnanců Djerf Avenue, kteří influencerku obvinili z vytváření toxického pracovního prostředí. Hovořili o psychickém teroru, strachu i neúnosném tlaku. Podle jejich svědectví mělo ze strany Matildy Djerf docházet k veřejnému ponižování, šikaně a upřednostňování vybraných zaměstnanců.

Influencerka měla podle výpovědí na své pracovnice křičet třeba kvůli nedostatku kávy nebo málo ohřátému jídlu. Jedna ze zaměstnankyň při takové konfrontaci dokonce zažila panický záchvat. Obvyklé podle nich bylo i konstantní ponižování – třeba kvůli tomu, že někdo přijel do práce hromadnou dopravou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další pak zdůraznili, že podnikatelka měla tendenci vytvářet na své podřízené enormní tlak, často bez ohledu na jejich pracovní kapacity. Zaměstnanci se údajně potýkali s problémy se spánkem a kvůli svému pracovnímu nasazení museli navštěvovat psychologa. Někteří také zmiňovali časté změny v rozvrhu práce, které byly údajně založeny na proměnlivé náladě jejich šéfové. A ačkoliv se dotyční se svými problémy obrátili na příslušné oddělení ve firmě, nikdy se nic nezměnilo.

Zvláštní pozornost si pak získal případ, kdy byla ve firmě zavedena speciální toaleta určená pouze pro Matildu a její vyvolené, oblíbené zaměstnance. Pokud tuto toaletu použil někdo jiný, byl údajně donucen ji následně celou vyčistit. Jiní pracovníci zase zmiňovali její hanlivé poznámky ohledně vzhledu modelek, který neodpovídal konvenčním ideálům krásy. Podle jedné z obětí musely být v konkrétním případě přefoceny fotografie, na kterých se objevila příliš tlustá modelka – údajné inkluzivitě firmy navzdory.

Na zveřejněné výpovědi reagovala Matilda Djerf omluvou na sociálních sítích, kde abstraktně přiznala své chyby a zdůraznila, že na roli lídra nebyla v dané době připravená. Uvedla, že selhala pod tlakem a ve vysokém tempu, a slíbila, že se zasadí o nápravu škod. Podle jejích slov firma zapojí do celé situace externího psychologa a zavede anonymní zaměstnanecké průzkumy.

„Jsem odhodlaná a chci se soustředit na to, abych se stala co nejlepším lídrem a kolegyní. Budu se dále učit a pracovat na tom, aby byl Djerf Avenue bezpečným a inkluzivním prostorem pro všechny. Na závěr chci poděkovat všem, kteří se mnou v posledních dnech vedli upřímné a transparentní rozhovory,“ napsala na závěr vyjádření influencerka.

Není to ale poprvé, co osobu Matildy Djerf obklopují kontroverze. Už dříve byla totiž kritizována za údajné přeceňování své role v propagaci udržitelné značky, kterou někteří zákazníci označovali za neupřímnou. Zatímco tak Djerf Avenue ukazovala své oblečení na různorodých modelkách, na sítích se objevily i názory, že se jedná jen o čistý marketing, spíš než o skutečný závazek a firemní hodnotu.

Podnikatelka navíc v minulosti čelila kritice i za nedostatečnou transparentnost ohledně dodavatelů. Výrobní praktiky, které firma využívala, byly totiž často nejasné nebo se nedaly vůbec dohledat, a tak se objevovaly otázky ohledně kvality použitých materiálů, jejich původu i etické stránce celého byznysu.

Nepříliš pozitivně se pak Matilda Djerf předvedla i loni. Její tým tehdy rozesílal výstrahy malým tvůrcům na TikToku a Instagramu, kteří ve svých videích prezentovali své výrobky. Ty ale podle Djerf Avenue byly duplikáty jejího oblečení. Jelikož je ale značka velmi minimalisticky založená, nelze jasně rozeznat, co má být duplikát a co je jen další kousek inspirovaný skandinávskou módou – tedy tou samou, kterou se v počátcích značky inspirovala i sama podnikatelka.

Ačkoliv se Matilda Djerf v posledních dnech na sítích omluvila a slíbila, že se bude zasazovat o vytvoření bezpečného prostoru pro všechny své zaměstnance, podle všeho už její fanoušci tuto kontroverzi jen tak nepřehlédnou. Mnozí ji na sociálních sítích přestávají sledovat, najdou se i tací, kteří se oblečení zakoupeného od Djerf Avenue zbavují. Zda bude mít celá situace významnější vliv na další fungování firmy, která nedávno spustila spolupráci se značkou Rhode modelky Hailey Bieber, i samotné influencerky, se teprve ukáže, zatím to ale pro skandinávskou módní ikonu nevypadá příliš dobře.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Proč by měl stát podporovat videohry? Zaostáváme, obrat táhne jen pár firem, zní z herního průmyslu

„Nejde o podporu pro nesmyslné, neúspěšné nebo zpolitizované hry,“ říká o takzvaných herních dotacích předseda vývojářské asociace Pavel Barák.

Michal MančařMichal Mančař

pavel-barak-gda

Foto: GDA

Pavel Barák, předseda Asociace českých herních vývojářů

0Zobrazit komentáře

Stát finančně podpoří české videohry. Jakou částkou? Kdo na podporu dosáhne? A měl by vůbec hry podporovat? Na tyhle otázky odpovídají zástupci českého herního průmyslu. A připomínají třeba to, že dotace neznamenají nalévání peněz nesmyslným projektům: „Vznikla díky nim i Baldur’s Gate 3.“

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Senát schválil dotace pro videohry. Stačí podpis prezidenta. To je velmi zjednodušený popis proměny fondu kinematografie, ze kterého bude nově fond audiovize. A mimo jiné podpoří – ačkoliv mnohem menší částkou než filmy – i tvůrce českých videoher. O tuhle změnu se kromě jiných zasadili také předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák, zkušený manažer z herního průmyslu Vladimír Geršl, hlava studia 2K Czech a brněnského spolku Herní klastr Roman Hladík a zástupce ministerstva kultury Hynek Stehlík.

Právě tato čtveřice vystoupila v diskuzním panelu CzechCrunche na konferenci Game Developers Session. Téma diskuze – veřejná podpora herního průmyslu. Panel navíc přímo navazoval na oznámení vývojářské asociace o tom, že obrat a zisk českého herního průmyslu se výrazně zasekl a klesl. O čem ve stínu stagnace zástupci herní branže hovořili?

Hry jsou stále výdělečné odvětví. Proč by se měly dotovat?

Pavel Barák, předseda Asociace českých herních vývojářů: Česko je jedna z mála evropských zemí, které hry nepodporují. Zároveň platí, že 90 procent obratu zde vytváří jen top desítka největších studií. Abychom se i za deset let bavili o tom, že herní průmysl je u nás silný, potřebujeme podpořit i menší, začínající firmy. A na ty státní podpora míří.

Nejde o podporu pro nesmyslné, neúspěšné nebo zpolitizované hry. Jaké hry se podpořily jinde? Třeba Baldur’s Gate 3.

Vladimír Geršl, herní producent a šéf Cyber Sail Consulting: Je to první krok ke srovnání laťky s ostatními zeměmi, který povede k tomu, že tu bude vznikat víc startupů. To je jedna věc. Ale druhá je také to, že změna fondu znamená větší upevnění herního průmyslu ve veřejné sféře. Že hry jsou vnímané pozitivněji a jako součást kultury. Podívejte se na Polsko, kde zástupci státu darovali tehdejšímu americkému prezidentovi Baracku Obamovi kopii Zaklínače 3.

Jakou formou budou hry státem podporovány?

Roman Hladík, šéf studia 2K Czech a předseda spolku Herní klastr: Jedna věc je schválení zákona, další je nastavení fondu. Teprve v následujícím roce se budou organizace jako Asociace herních vývojářů nebo Herní klastr zasazovat o to, aby podmínky podpory dávaly smysl pro vývojáře.

Nicméně nebavíme se jen o vývoji nových her. Rozvíjí se nám tu totiž podhoubí průmyslu, střední i vysoké školy, studentské projekty, noví vývojáři. Státní podpora bude velice důležitá právě pro ně, protože risknout založit firmu a rozjet nový projekt je nesmírně obtížné. V zahraničí často vidíme, že vznikne startup, zazáří a na jeho základech vznikne velké a úspěšné studio. Navíc veřejné finance podpoří třeba i konference nebo další oborové akce a infrastrukturu.

Hynek Stehlík, ministerstvo kultury: Změna fondu přichází především kvůli vývoji online platforem, které vydělávají v Česku čím dál víc peněz, ale do systému nepřinášely nic. Fond pracuje na principu takzvaných parafiskálních poplatků, kdy jednotliví aktéři odvádí peníze například z každé prodané vstupenky do kina. Jenže hry tyto poplatky z různých důvodů nemohou odvádět. Proto dosáhnou na podporu formou takzvané dotace s podílem na zisku, někdy nesprávně „investiční“ dotace. Jakmile hra začne být ekonomicky aktivní, začne peníze vracet do fondu.

Jak vysoká bude finanční podpora pro videohry?

Pavel Barák: Podobně jako detailní nastavení fungování podpory to bude předmětem diskuze. Ale držel bych se nohama na zemi. Je to odhad, ale očekáváme nižší desítky milionů, zhruba do 50 milionů korun ročně. Nejsou to žádná závratná čísla, ale i jednotky milionů pro jeden menší projekt mohou znamenat důležitou podporu v té úvodní fázi, než přijdou před investory a získají privátní financování. Ještě bych dodal, že alokace financí na herní průmysl je v porovnání s filmem opravdu malá, ačkoliv herní studia v Česku proinvestují klidně čtyři miliardy korun.

Na jaké hry dotace míří?

Vladimír Geršl: Já jsem při prosazování změny zákona vycházel ze zkušeností, když jsem vedl studio například v Dánsku. Státní podpora tam umožnila to, že hry nemusely být a priori zaměřené jenom na výdělek, nemusely to být jen ty „brutální střílečky“, jak bohužel stále zaznívá. Tvůrci si mohli dovolit experimentovat, cílit třeba na lidi s handicapem. Celkově to zlepšovalo obrázek herního průmyslu pro veřejnost.

Že dotace jsou špatně a křiví trh? To je pravda, s tím se nedá argumentovat. Ale herní trh mimo Česko už jimi dávno ovlivněný je.

Pavel Barák: To ale neznamená, že podpora míří jenom na takové projekty. Ta kritika, že se podpoří jen nějaké nesmyslné hry, které nemohou být úspěšné, není vůbec na místě. Nebo projekty, které jsou zpolitizované a budou mít jen nějaké schválené politické poselství. Nedávno se vyhlašovaly The Game Awards, prestižní herní ocenění. Když se podíváte na historicky nominované nebo úspěšné hry, tak vám můžu prakticky garantovat, že pokud šlo o hry ze západní Evropy, měly nějaké veřejné financování. Třeba Baldur’s Gate 3, nejlepší hra loňského roku.

A co kritika poukazující na možné pokřivení trhu či zneužití dotací…?

Roman Hladík: Díky novele zákona o audiovizi dochází ke zrovnoprávnění her s filmem. Není to taková samozřejmost, jak se to možná může zdát z bubliny herních vývojářů. Stále si spousta lidí myslí, že hry jsou okrajová záležitost a nepatří po bok filmů coby kulturních nosičů. To je první věc. Ta druhá je to, že díky podpoře může vzniknout spousta riskantních projektů, do kterých se velká studia prostě nepustí. Ale právě takové riziko může v dlouhodobém horizontu vést k dalšímu růstu herního průmyslu v Česku.

Co se obav kritiků týče, tak strach ze zneužití můžeme pomoci zažehnat tím, že my coby zástupci herního průmyslu budeme aktivní při nastavování fungování fondu. Je na nás, jak aktivní budeme a jak fond nastavíme. Zároveň i kritici zmiňují, že by byli hloupí, kdyby dotace nevyužili. Třeba Bohemia Interactive dotace aktivně využívá. I proto si myslím, že kritika byla zaměřená na možné zneužití nebo deformaci trhu. Jenže i ty hlasy proti připomínají, že když je ta podpora jinde v Evropě, tak jejím zavedením podmínky spíš narovnáme, než pokřivíme.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hynek Stehlík: Já státní podporu vnímám jako něco, co přinese širší diverzifikaci nabídky her, aby český průmysl ve výsledku zesílil i v mezinárodní konkurenci. To je ve výsledku pro herní průmysl pozitivní. Sám jinak hry považuji jako zajímavé z pohledu uplatnění ve vzdělávání, už jejich princip spočívá v učení herních mechanismů. Proto vidím obrovský potenciál v jejich uplatnění v tomto ohledu – a to je věc, kterou by fond mohl podporovat.

Vladimír Geršl: Já nikoho nechci přesvědčovat, že je to dobrá věc. Ale když se podíváme na situaci v Evropě, tak jsme třeba ve srovnání s Polskem byli patnáct let zpátky na stejné lajně. A teď jsou oni úplně jinde. Pokud v tomhle byznysu – a je to primárně byznys, i když mám rád hry, co mají přesah – chceme udržet krok, musíme nastavit podmínky tak, abychom byli konkurenceschopní.

Nechci ani říct, že jsme dohnali vlak, ale aspoň ho teď už máme trochu na dohled. A vzhledem k tomu, že ještě v roce 2018 jsem při jednání s politiky a investory musel řešit, že si pletli gaming a gambling, tenhle krok beru jako důležitou věc pro legitimizaci herního průmyslu.

Pavel Barák: Není to tak dlouho, co jsme ještě stále slyšeli, že hry kazí mládež a kdovíco. Z dlouhodobého hlediska si ale myslíme, že by český herní průmysl měl stát na plnohodnotné úrovni vedle dalších kreativních odvětví, a pokud poroste, tak klidně vedle velkých a etablovaných průmyslů jako obor, který je seriózní, který generuje obrat a pracovní místa.

Často slýcháme kritiku, že dotace jsou špatně, že křiví trh. To je pravda, s tím se nedá argumentovat. Ale současně je to realita, ve které žijeme. Herní trh už je jimi dávno ovlivněný, minimálně na evropské úrovni se hry běžně podporují. Teď se konečně podpoří i v Česku.