Z New Yorku do Londýna za 90 minut. Nadzvukový letoun Hermeus to chce zvládnout již během příští dekády
Let, který dnes běžně trvá okolo sedmi hodin, bychom mohli již v příštím desetiletí absolvovat za zlomek tohoto času. Podmínkou však bude zakoupení letenek na palubu některého z nadzvukových letounů, které chtějí oživit někdejší slávu komerčního cestování překonávajícího rychlost zvuku.
Takovým projektem je i Hermeus, jenž má ambice vytvořit letoun schopný přepravovat pasažéry rychlostí překračující hranici Mach 5, tedy více než 4 800 kilometrů za hodinu. Tím by se výrazně urychlilo mezikontinentální cestování a letecká doprava by vkročila do své zcela nové éry.
Extrémně rychlá přeprava nad oceány by mohla mít nový společenský i ekonomický dopad, což k projektu láká řadu investorů. Prvním investičním kolem si startup prošel minulý rok, kdy se mu podařilo získat finance na zahájení vývoje prvního prototypu letadla a jeho technologií. Ty by podle Hermeus neměly být ničím přelomovým, jelikož chce využívat běžně dostupné materiály a technologie v čele s turbínovými motory.
Tak výkonný motor, který by dokázal zajistit rychlost Mach 5, by již společnost měla mít úspěšně vyvinutý a dokonce i otestovaný. I to byl důvod, proč se na Hermeus obrátilo americké letectvo, které má o jedno z takových letadel velký zájem. Sloužit by nemělo nikomu menšímu než samotnému prezidentu Spojených států.
Vývoj podobného stroje je ovšem mimořádně nákladnou záležitostí, a proto se nyní uskutečnilo další kolo investic, ve kterém měl Hermeus nabrat dalších 16 milionů dolarů, tedy přibližně 370 milionů korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTato investice pomůže dotáhnout vývoj pohonné jednotky a přepracovat ji do podoby, která bude odpovídat požadavkům sériové výroby. Zároveň pokračuje vývoj samotného letounu, o kterém chce společnost prozradit více v průběhu několika příštích měsíců.
Vytvořit letoun schopný letět rychlostí Mach 5 je velmi ambiciózním plánem. Nabízí se srovnání s Concordem, tedy nadzvukovým letounem provozovaným od 70. let minulého století až do přelomu tisíciletí. Ten byl schopen vyvinout maximální rychlost odpovídající Mach 2 a současná konkurence se pohybuje okolo podobných čísel.
Generální ředitel společnosti Hermeus AJ Piplica však připomíná, že vývoj letounu, a především jeho zařazení do komerčního provozu, bude trvat nejméně celou další dekádu.
Během vývoje se chce Hermeus opírat o tým zaměstnanců, kteří dříve působili ve firmách, jako je SpaceX, Blue Origin, NASA či Boeing. Jejich know-how by mělo výrazně pomoci v boji s konkurencí, která je sice malá, ale o to progresivnější.
O to, čí letoun bude nést označení Air Force One, tedy speciál amerického prezidenta, by se měl Hermeus utkat s jiným nadzvukovým startupem. Tím je Boom Supersonic, který pracuje s prototypem letounu schopným letět rychlostí „pouhých“ 2,2 Mach, ovšem oproti Hermeusu má značný náskok. Svůj první prototyp letounu již postavil a nyní se chystá na letové zkoušky nad Mohavskou pouští.