Z nuly na stovky zaměstnanců. Mews, Productboard, STRV a SCS radí, jak na škálování technologických týmů

techuncovered

Zleva: Daniel Hejl (Productboard), Marián Fůsek (STRV), Pavel Šebor (SCS Software) a Jan Široký (Mews)

0Zobrazit komentáře

V určité časové ose startupů se nejčastěji mluví o investičních kolech, valuacích, růstu příjmů a zákazníků, ale už málokdo se věnuje tomu, co vlastně za celým růstem stojí a kdo ho pohání. Jednou z nejdůležitějších složek jsou totiž zaměstnanci. Jejich počet v případě rychle rostoucích startupů roste podobně závratným tempem a s tím se logicky musí vyvíjet spousta dalších věcí, od struktury firmy a procesů až po využívané technologie.

Své o tom mohou říct i dva české startupy, které jsou nejblíže statusu jednorožce, tedy miliardové hodnotě v dolarech – Productboard a Mews. Během několika let se jejich tým rozrostl až na několik stovek lidí, přitom jen v loňském roce Productboard navýšil své vývojářské kapacity z 26 lidí na 52 a Mews z 20 na 70 lidí.

Možná je tak na čase mluvit o takzvaných scaleupech spíše než pohádkových valuacích, protože jen ten, kdo dokáže rychlý růst zvládnout a zvládne ho kočírovat i v dobách, kdy se tolik nedaří, bude mít vyhráno. I proto se v polovině února sešly dvě jmenované společnosti spolu s vývojářskou firmou STRV a herním studiem SCS Software, jež téměř dvě dekády vyvíjí jedny z nejprodávanějších her v Česku, a společně se na téma růstu technologických týmů pobavily.

techun

„Komunikace je základ. Je potřeba šířit veškeré informace v transparentní formě napříč celou firmou a neustále opakovat, jaká je naše mise, hodnoty a strategie. Nezáleží na tom, jak velká firma je,“ shodují se všichni čtyři účastníci a zároveň přiznávají, že i samotná komunikace se s velikostí firmy nutně musí změnit.

Je něco jiného, když sdílíte vize pro 15 nebo 20 lidí, jako v případě SCS, které v tomto počtu více než 10 let fungovalo, a když je musíte sdílet pro 400 zaměstnanců jako v případě Mews, které má i díky tomu, že pracuje na systému pro správu hotelů rozesety lidi v nespočtu oddělení po celém světě.

Vše přitom v případě firemní kultury začíná už při samotném náboru lidí. Dnes již nestačí v případě programátora přijít, ukázat kousek kódu a čekat, že vás někde přijmou. Je to o tom, jak si dokáže daný člověk sednout s celým týmem a firemní kulturou, i proto jsou často náborová kola několikastupňová a kandidát se nebaví jen s jedním člověkem, ale s lidmi z nejrůznějších odvětví.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Česku máme spoustu talentu na poli technologií, ale už to není jen o něm – čím dál více se sází na kulturu společnosti a budování komunit. Své by o tom mohl vyprávět Marián Fůsek, který řídí vývoj a design ve vývojářské firmě STRV, kde je aktuálně na 140 lidí. Jejich specifikum je v tom, že jednotliví designéři a vývojáři jsou v pravidelném kontaktu s klienty, takže musí nejen umět svou práci, ale také si ji zorganizovat a odkomunikovat.

„Hned po náboru je každému přiřazen mentor, tedy jeden ze zkušenějších lidí od nás, a ten ho postupně provází celým procesem,“ popisuje Fůsek to, co novým zaměstnancům STRV pomáhá v začátcích. Jedině tak pak může mít člověk ve firmě poměrně velkou volnost, aby si sám určil, kdy a jak na něčem bude pracovat. Na onboardingu lidí si tak dávají záležet ve všech čtyřech firmách.

techunc

Honza Široký z Mews (vlevo) a Tomáš Řehoř z Pipedrive

I v rámci technologických týmů hraje velkou roli empatie a vůbec pochopení toho, že startup funguje jinak než zaběhlá korporace. Co je jeden den nějak, může být zase o den později naprosto jinak, a s tím souvisí velké změny produktu, které se nemusí všem líbit. Pak se totiž může jednoduše stát, že i když většina týmu táhne za jeden provaz v jakékoliv situaci, je tam jeden nebo pár lidí, kteří jsou automaticky a neustále v negativním módu, kazí náladu ostatním a rozhodně nemají chuť udělat pro úspěch produktu cokoliv. To může být pro další vývoj i celou firmu smrtící.

„Nabírej rychle, propouštěj ještě rychleji.“

„Pokud cítíme, že se někdo neztotožňuje s naší kulturou, nebo je tam jednoduše spousta varovných signálů, nemá smysl to dál prodlužovat a trápit se na všech stranách,“ říká technologický šéf Mews Jan Široký. Zároveň v žertu doplňuje: „Nabírej rychle, propouštěj ještě rychleji,“ – hláška, která vydá za tisíc slov, protože ne jen najmout spoustu lidí, ale poznat, kdy a jak se s nimi rozloučit, je jednou z klíčových vlastností dobrého manažera.

Růst je jednoduchý, udržet stabilitu je těžké

Jednou z nejdůležitějších věcí v pozdějších fázích startupu je podle čtveřice hostů, že si jednotlivé cíle vytyčují přímo lidé, kteří na nich pracují. Jedině tak dávají smysl, motivuje je jejich dokončování a dají se rozumně měřit cíle a výkonnost. Pokud je nastavuje třetí osoba a neustále tlačí na jejich překonávání, dříve nebo později to lidi ve firmě přestane bavit.

Například v Mews k tomu navíc používají nástroje jako třeba Officevibe, které mimo jiné sbírají od jednotlivých zaměstnanců zpětnou vazbu na to, jak jsou spokojeni, jejich pocity nebo nápady.

Pokud byste si chtěli poslechnout celý záznam akce, které byl CzechCrunch hlavním partnerem, můžete se na něj podívat níže:

Bob střídá Boba. V čele Disney po 15 letech končí jedna z nejváženějších osob zábavního průmyslu Bob Iger

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

iger-chapek-disney

Foto: Disney

Boba Igera nahrazuje ve vedení Disney Bob Chapek

0Zobrazit komentáře

Jeden z nejváženějších lidí v zábavním průmyslu, Bob Iger, s okamžitou platností ohlásil svoje odstoupení z pozice ředitele obří zábavní společnosti Disney. Nepříliš velkou změnu ve fungování firmy se ale snaží slibovat snad už jméno jeho nástupce, Boba Chapeka. Jmenovec bývalého ředitele se na úplný vrchol dostává po téměř třicetileté kariéře v domově postaviček Mickeyho a Minnie.

Odchod devětašedesátiletého Igera se v dohledné době očekával, ne ovšem tak brzy. Původně ho on sám predikoval na konec roku 2021, kdy mu měla vypršet smlouva. Včerejší překvapení tak znejistělo akcionáře a hodnota společnosti na burze spadla o 2,5 %. Nakonec se rozhodl svoje vedení ukončit po patnácti letech – alespoň teoreticky. Ve skutečnosti bude Iger s Chapekem ještě dalších 22 měsíců úzce spolupracovat pro co nejhladší přechod, přičemž si uchová výkonné pravomoci jako výkonný předseda.

Skončit jako ředitel Iger zvažoval poměrně dlouho a už několikrát konečné rozhodnutí odložil. Nyní, pár měsíců po úspěšném spuštění streamovací služby Disney+, prý zkrátka viděl tu nejvhodnější příležitost.

923f67aa-891c-4249-b5a3-096170179572

Foto: Thomas Hawk / Flickr

Bob Iger, staronový CEO Disney

„S tím, jak do sebe zapadlo všechno ostatní, se mi načasování zdálo správné,“ uvedl uznávaný šéf, který se do Disney dostal v roce 1996 díky akvizici společnosti Capital Cities/ABC, kde byl prezidentem. Disney nedávno oznámilo velmi dobré finanční výsledky z počátku roku 2020, jejichž součástí byla také nejaktuálnější čísla předplatitelů Disney+. Služba si měla od listopadu minulého roku získat přes 28 milionů diváků.

Velkolepý start nové platformy pro sledování tvorby Disneyho byl ovšem jen posledním zásadním příspěvkem Igera do rozvoje firmy. Nedlouho po tom, co převzal v roce 2005 pozici ředitele, proběhla za 7,4 miliard dolarů akvizice Pixaru, který dodnes produkuje jedny z vůbec nejlepších mainstreamových animovaných filmů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za částky kolem 4 miliard dolarů pak Disney koupilo Lucasfilm a Marvel, pod svá křídla tedy přejalo jedny z největších značek ve filmovém (a dnes i televizním) průmyslu. Historicky zcela bezprecendentním nakonec bylo získání studia Fox za 71 miliard dolarů.

První tři zmíněné akvizice se zábavním gigantovi už několikrát vrátily. U spojení s Foxem to pochopitelně bude trvat mnohem déle, zde je však důležitější obecně další posilování pozice na trhu. Tomu přitom Disney už tak jednoznačně dominuje, když mu patřilo hned osm z deseti finančně nejúspěšnějších filmů.

disneyplus

Streamovací služba Disney+

„S úspěšným spuštěním direct-to-consumer byznysů a pokročilým stavem integrace 21st Century Fox věřím, že nyní je ideální doba pro přechod na nového CEO,“ uvedl Iger v oficiálním oznámení. Na jeho nástupci se shodlo celé představenstvo firmy.

Bob Chapek u Disneyho začal pracovat už v roce 1993 a postupně prošel několika vedoucími pozicemi. Naposledy mu bylo v roce 2018 svěřeno vedení nové divize parků, zkušenosti a produktů, která vznikla rozšířením divize parků a resortů. Pod těmito označením se skrývají Disneylandy, výletní lodě, prodej hraček a další aktivity stojící mimo samotnou tvorbu audiovizuálních děl.

Nový výkonný ředitel tak má bohaté zkušenosti s produkty směřujícím přímo na zákazníky, které se označují právě jako direct-to-consumer a budou s rostoucím vlivem streamování zásadní také pro další rozvoj Disneyho. V minulosti Chapek vedl také filmovou distribuci.

martin-rozhon-boxed

Přečtěte si takéInvestuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch PodcastuInvestuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch Podcastu

„V současnosti je kurz nastavený Bobem (Igerem, pozn. red.) tím, který rozhodně míním následovat a o němž myslím, že bude v mnoha dalších letech odměňovat naše akcionáře,“ řekl Chapek. Zároveň dodal, že jeho záměrem je určitě také aktivně sledovat vývoj trhu a v případě potřeby se mu dynamicky přizpůsobovat.

Bob Iger se chce naopak více soustředit na vznik filmů a televizních seriálů. Zde se očekává jeho zásadní vliv (snad větší než ze strany Chapeka) minimálně do konce roku 2021. Tehdy bude v v plném proudu třetí fáze Avengers a vyjde možná už třetí řada úspěšného seriálu The Mandalorian, který jistě nebude jediným pokračováním franšízy Star Wars.

Bob Chapek, CEO Walt Disney Company