Z nuly na stovky zaměstnanců. Mews, Productboard, STRV a SCS radí, jak na škálování technologických týmů
V určité časové ose startupů se nejčastěji mluví o investičních kolech, valuacích, růstu příjmů a zákazníků, ale už málokdo se věnuje tomu, co vlastně za celým růstem stojí a kdo ho pohání. Jednou z nejdůležitějších složek jsou totiž zaměstnanci. Jejich počet v případě rychle rostoucích startupů roste podobně závratným tempem a s tím se logicky musí vyvíjet spousta dalších věcí, od struktury firmy a procesů až po využívané technologie.
Své o tom mohou říct i dva české startupy, které jsou nejblíže statusu jednorožce, tedy miliardové hodnotě v dolarech – Productboard a Mews. Během několika let se jejich tým rozrostl až na několik stovek lidí, přitom jen v loňském roce Productboard navýšil své vývojářské kapacity z 26 lidí na 52 a Mews z 20 na 70 lidí.
Možná je tak na čase mluvit o takzvaných scaleupech spíše než pohádkových valuacích, protože jen ten, kdo dokáže rychlý růst zvládnout a zvládne ho kočírovat i v dobách, kdy se tolik nedaří, bude mít vyhráno. I proto se v polovině února sešly dvě jmenované společnosti spolu s vývojářskou firmou STRV a herním studiem SCS Software, jež téměř dvě dekády vyvíjí jedny z nejprodávanějších her v Česku, a společně se na téma růstu technologických týmů pobavily.
„Komunikace je základ. Je potřeba šířit veškeré informace v transparentní formě napříč celou firmou a neustále opakovat, jaká je naše mise, hodnoty a strategie. Nezáleží na tom, jak velká firma je,“ shodují se všichni čtyři účastníci a zároveň přiznávají, že i samotná komunikace se s velikostí firmy nutně musí změnit.
Je něco jiného, když sdílíte vize pro 15 nebo 20 lidí, jako v případě SCS, které v tomto počtu více než 10 let fungovalo, a když je musíte sdílet pro 400 zaměstnanců jako v případě Mews, které má i díky tomu, že pracuje na systému pro správu hotelů rozesety lidi v nespočtu oddělení po celém světě.
Vše přitom v případě firemní kultury začíná už při samotném náboru lidí. Dnes již nestačí v případě programátora přijít, ukázat kousek kódu a čekat, že vás někde přijmou. Je to o tom, jak si dokáže daný člověk sednout s celým týmem a firemní kulturou, i proto jsou často náborová kola několikastupňová a kandidát se nebaví jen s jedním člověkem, ale s lidmi z nejrůznějších odvětví.