Kurátorky ale neopomíjejí ani velké společnosti, které vytvořily v průběhu let cenné historické dědictví. Zmiňují tak například sklárnu Rückl, jejíž příběh zdánlivě skončil insolvencí, ale v roce 2016 začal nanovo pod taktovkou nového majitele, společnosti BVY podnikatele Martina Wichterleho. Naskočila tak na novou strategii a soudobou estetiku, díky čemuž se může dále rozvíjet. Nebo společnost Preciosa, která navázala na staletou tradici sklářských společností na severu Čech, jejichž sloučením v roce 1948 vznikla a dnes dodává sklo, svítidla i šperky do celého světa. Na Made by Fire se prezentuje designovými svítidly Souls od Evy Eisler a Venus od Ronyho Plesla.
Výstava, která se rozprostírá na 300 metrech čtverečních, navíc přesahuje prostory Triennale. Její architekt Maxim Velčovský totiž před budovou muzea prodlužuje expozici do exteriéru. Vystavuje zde nasvícený vrak automobilu z Ukrajiny, který má směrem k návštěvníkům vysílat vzkaz, že právě válka přispívá k další krizi nejen českého průmyslu, ale celé společnosti. Kurátorky se shodují na tom, že svým rozsahem i prestiží lokace je výstava skutečně nevídaná.
„Chtěly jsme vytvořit vrstevnatý portrét českého designu ve formě, která bude srozumitelná návštěvníkovi v cizině, i když o něm předtím nic netušil. Chceme ho zaujmout a dělat to chytře, stručně a atraktivně. Zároveň nastavit upřímné zrcadlo aktuálním problémům, které hýbou společností u nás i v zahraničí,“ říká k výstavě jedna z jejích kurátorek Eva Slunečková. Obě kurátorky zodpověděly několik našich dotazů. O výstavě Made by Fire si tak můžete přečíst více přímo v jejich podání.
Jak probíhala koordinace tak velké výstavy s tolika zapojenými tvůrci? A podle čeho jste vlastně designéry vybíraly?
Danica Kovářová: Tvůrce jsme s Evou oslovovaly souběžně s definováním čtyř hlavních tematických okruhů výstavy, kterými se stala otázka udržitelnosti a síly nebo slabosti české průmyslové výroby, dále otázka aktualizace tradic a řemeslného mistrovství, také problematika originality a autorství jako otisku identity nebo naopak náhody. A v neposlední řadě experimentů pohybujících se na hraně možností jak vybraných materiálů, tak lidského umu vůbec. Společně s Evou jsme diskutovaly díla, která pro nás zejména v poslední dekádě byla zásadní. Každé z té stovky konkrétních děl má nějaký přesah směrem ke zmíněným otázkám, které jsou mnohdy celospolečenské, netýkají se jen sféry designu. Bylo by skvělé, kdyby návštěvníci, stejně jako my, vnímali, jakým způsobem se navzájem prolínají a ovlivňují. Také koncept výstavy je vlastně „tavený“.
Foto: Sára Goldbergerová / CzechCrunch
Výstava se rozprostírá na 300 metrech čtverečních
Eva Slunečková: Nechtěly jsme vytvořit bezproblémovou přehledovou výstavu a naleštěný příběh o „zlatých českých ručičkách“, ale nabídnout hlubší přesahy do historie, jejích specifik a formativních událostí, jako byly socialistický režim, privatizace, ale i vliv aktuální energetické a ekologické krize. Díla pak slouží jako prostředník v odpovídání na otázky, jako do kdy dává smysl zachraňovat řemeslo a kdy je lepší boj vzdát, odkud pocházejí materiály a energie, které jsou potřeba pro výrobu jedné sklenice nebo jestli je ekologičtější ateliérová tvorba, nebo sériová výroba?
Jak dlouho trvalo plánování a samotná realizace?
Danica Kovářová: Poprvé jsme se jako kurátorský tým sešli spolu s Janem Pressem, Janou Zielinski a Maximem Velčovským tuším na konci října. Do konce listopadu jsme řešili výběr děl a zastoupených autorů i předních českých výrobců a před Vánoci už oslovovali konkrétní tvůrce a u mnohých z nich také zadávali výrobu unikátních kusů exkluzivně pro výstavu, nových i updatovaných děl. Což je výjimečná věc. Moravská galerie se ukázala být organizátorem, který nechce dělat věci průměrně. Ovšem je nutné podotknout, že kurátorská práce je jedna věc a přípravná druhá. Moravská galerie na výstavě pracuje už téměř dva roky, dlouhou dobu totiž trvalo získání podpory z Národního plánu obnovy a dalších zdrojů, také místo konání – Triennale Milano – se vyjednávalo už dřív, než jsme jako kurátorky byly do projektu přizvány.
Čím jste chtěly touto výstavou Česko v epicentru designu prezentovat?
Danica Kovářová: Prostřednictvím projektu Made By Fire jsme zamýšlely do Milána exportovat české sklo a porcelán nejenom coby excelentní designový produkt, ať už komerční nebo ateliérový, ale představit ho v širším kontextu toho, co znamenal, znamená a může znamenat. Zdůraznit to vše, co se v něm skrývá nad rovinou formy a funkce. Grafický designér Lukáš Kijonka dal výstavě mimikry smyšlené firmy MBF, jejíž grafická identita připomíná nějakého průmyslového výrobce nebo dovozce ropy, což je jedna z mnoha vedlejších referencí, jimiž ve výstavě chceme upozornit na globální měřítko, v jakém uvažujeme. Jeden barel znamená, kolik energie za jakou cenu a z jakých zdrojů. Kolik produktů z něj obrazně vyrobím a jak kvalitních či konkurenceschopných? Co dává ještě smysl a co už ne?
Bylo by skvělé, kdyby návštěvníci, stejně jako my, vnímali, jakým způsobem se témata výstavy navzájem prolínají a ovlivňují.
Made by Fire je tematicky poměrně široce rozkročená. Dá se říct, že má nějaký ústřední motiv?
Danica Kovářová: Určitě je to provázanost průmyslu a studiové tvorby, která nebývá na první pohled zřejmá. Tomu odpovídá i pojetí instalace, o které se společně s Maximem Velčovským postaral Vítězslav Danda ze studia edit! architects. Vstupuje se do ní slavobránou české průmyslové krajiny, její součástí jsou kromě barelů skleněné i porcelánové střepy a ukončuje ji největší výstavní objekt – zrcadlový billboard, který celou scénu, v nadsázce i celou českou tvůrčí a výrobní scénu, symbolicky reflektuje.
Roli hrála také udržitelnost. Můžete zmínit udržitelné principy, na které jste kladli důraz?
Eva Slunečková: Nad udržitelností jsme uvažovali jak v intencích instalace, tak v jednotlivých dílech. Architekti z tohoto důvodu zvolili upcyklované barely, střepy z porcelánky Thun 1794 a znovuvyužili i několik podstavců z nedávné výstavy keramiky Terra Alba.
A co se týče samotných děl?
Eva Slunečková: Záměrně tématu udržitelnosti věnujeme velký prostor. Do expozice jsme vybrali například objevný výzkum Adama Železného, který porovnával udržitelnost ateliérové a sériové výroby porcelánu a přišel na to, že náš obvyklý předpoklad – podporovat malé designéry, protože jejich dílo má menší ekologickou stopu – je mylný. Z dat naopak vyplývá, že výroba porcelánu je ekologičtější ve větších nákladech. Ve skle se upcyklaci věnuje Tadeáš Podracký, který přímo pro výstavu vytvořil speciální objekt – vázu z odpadových střepů českých skláren, studio LLEV, kde sklo foukají do inovativních forem narostlých z mycelia a dřevěné drti, nebo David Valner, který pro Made by Fire navrhl sochy ze skleněných těžítek. Jeho objekty v sobě nesou nejen symboliku upcyklace, ale i tématu kýče a Česka jako dodavatele kvalitní a levné práce pro ostatní značky ve světě. To je prokletí, ze kterého se českým porcelánkám a sklárnám v posledních letech naštěstí už daří vymanit.
Foto: Sára Goldbergerová / CzechCrunch
Skleněné sochy od Davida Valnera
Co od výstavy očekáváte a jak si myslíte, že na ni bude reagovat jak milánská designérská obec tak širší veřejnost?
Eva Slunečková: Myslím, že české sklo, porcelán a keramika mají stále skvělou pověst, která čerpá z historických úspěchů. Dlouhou dobu se nám nedařilo na zlatou éru EXPO 58 a podobných akcí navázat a využít dědictví naplno. Češi mají totiž takové specifikum – umějí vytvářet neuvěřitelné věci, protože stále ovládají spoustu řemesel, tradičních technologií a vyznají se v materiálech. Ale neumějí se prodat. Vidím to dnes a denně jako novinářka. Česko je země výjimečně talentovaných lidí, kteří si ale často nevědí rady s tím, jak svůj produkt zmarketovat – tedy pojmout z marketingového i obchodního hlediska.
Mění se to v čase?
Eva Slunečková: Situace se samozřejmě rok od roku lepší, ale stále zde vnímám velký prostor pro zlepšení. Musím totiž říct, že když se zahraniční odborníci setkají s českým designem, nestačí se divit, co všechno u nás vzniká a nakolik experimentální český design je. Studiová tvorba u nás totiž tvoří velký podíl současného českého designu, který jinde není tolik obvyklý. Zahraniční profesionálové z oboru to vždy velmi obdivují, proto jsem si jistá, že prezentace bude mít úspěch.