Z parlamentu do gamingu. Jana Soukupová zbavuje předsudků politiku a jako provozní šéfka Madmonqu i esport

Jiří SvobodaJiří Svoboda

jana-soukupova-boxedStory

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jana Soukupová, nová provozní šéfka startupu Madmonq

0Zobrazit komentáře

Známá je v politických kuloárech a v posledních letech trávila čas v Poslanecké sněmovně, kde přes spolek Youth, Speak Up! prosazovala zájmy mladé generace. Se zkušenostmi, které má Jana Soukupová za sebou, by se nabízela otázka, proč ještě nekandidovala a nesedí v poslanecké lavici. To ale rodačka z Českých Budějovic alespoň zatím nechtěla. Místo toho, aby v politice zakrněla, udělala skok do herního a esportového světa, když nastoupila do startupu Madmonq.

Na první pohled zvláštní kariérní změna ale dává větší smysl, než by se mohlo zdát. Kromě politiky jsou jejím dlouholetým zájmem i videohry. Nicméně ještě do nedávna jezdila po školách přednášet o českém politickém systému nebo osobně domlouvala s ministry některý z jednadvaceti bodů pro 21. století, které sestavila společně s Youth, Speak Up!

V roce 2020 dokázala nahradit návštěvy parlamentu mnoha digitálními akcemi a v závěru roku zorganizoval její spolek sociologické šetření o tom, co trápí mladou generaci. I proto jsme Janu Soukupovou zařadili do výběru Innovators 20, v němž jsme společně s Hospodářskými novinami hledali osobnosti, které loni byly zdrojem největší inspirace a inovací.

Vystudovaná politoložka do politických kruhů zabředla už na gymnáziu. Kromě toho, že se dostala do českobudějovické organizace TOP 09, byla ovlivněna i školou. „Na střední jsme měli skvělou učitelku, která nás prohnala všemi programy typu Pražský studentský summit. Na něm jsem tenkrát zastupovala Uzbekistán, takže jsem si díky tomu dopisovala s ambasádou v Taškentu a věděla o této zemi první poslední.“ 

jana-soukupova

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jana Soukupová vyměnila politiku za startupový svět

Se senátní delegací se nakonec do Uzbekistánu i podívala. V horní komoře parlamentu pak na základě netypického výletu získala už jako devatenáctiletá první stáž. Následovala i další, tentokrát v Evropském parlamentu, a Soukupová začala pracovat i pro poslanecký klub TOP 09.

Čím víc zkušeností i při vysoké škole získávala, tím víc jí začínalo být jasné, jak podhodnocené je vzdělání mladých lidí v jejím oboru. Z prachu proto s kolegy vytáhla univerzitní Klub mladých politologů, s nímž začala objíždět střední školy a doplňovat hodiny občanské výchovy o vysvětlování českého politického systému.

Pak začaly přicházet průzkumy, které její obavy dokreslovaly. Když se dozvěděla, že mladí Češi se zajímají o politiku nejméně z pětatřiceti členských zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, došlo jí, že činnost na školách je jen kapka v moři.

„89 % mladých lidí není schopno se ztotožnit s českou politickou scénou.“

„Průzkum České rady dětí a mládeže pak odhalil, že 89 % mladých lidí není schopno se ztotožnit s českou politickou scénou. Mladí lidé mají pocit, že se jich to netýká a nemohou nic ovlivnit. A takhle přicházela jedna rána za druhou,“ popisuje osmadvacetiletá Soukupová.

Dál už nechtěla jen „střílet naslepo“, a tak vzniklo právě zmiňované Youth, Speak Up! (YSU). Cílem spolku je rozšiřovat povědomí o politice mezi mladé, vyzývat je k participaci a ukazovat, že věci veřejné lze měnit právě přes politiku. Podle zakladatelky je tato cesta dokonce nutná, jinak vznikne (a už vzniká) zcela politicky frustrovaná generace, která nebude chtít volit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dali jsme dohromady kolos sedmi mládežnických organizací politických stran, několika poslanců i ministerstev a do toho všeho přizvali mladé lidi, kteří jsou profesně inovativní a dělají práci se společenským přesahem,“ popisuje Soukupová prvotní záběr. Zapojila se i známá jména české startupové a byznysové scény jako Hana Fořtová, Ondřej Krátký, Kateřina Vacková nebo Jan Lukačevič.

V rámci iniciativy vznikla výzva 21 bodů pro 21. století, která reflektuje důležité hodnoty mladé generace a nastiňuje potřebné legislativní kroky. S dokumentem, který volá po společnosti 4.0, srozumitelném právu, digitalizaci nebo udržitelnosti, se podařilo nemyslitelné – dosáhnout shody sedmi sněmovních stran.

Proto se v YSU pustili do práce a vznikly čtyři pracovní skupiny, které se zaměřují na digitalizaci, udržitelnost, duševní zdraví nebo mladé vědce a hledají konkrétní řešení. Ve státní správě jdou sice věci pomalu, ale první reálné důsledky činnosti spolku už začínají být vidět. S Ministerstvem školství má například dohodu o tom, že do nového resortního informačního systému zavede digitální potvrzení o studiu napojené i na další úřady.

janasoukupova6

Foto: Jakub Prašivka/YSU

Jana Soukupová je zakladatelkou spolku Youth, Speak Up!

Prosazování agendy YSU se dařilo a Janě Soukupové se postupně v politických kruzích otevíralo víc a víc dveří. Přesto se v ní myšlenkově začalo něco lámat. Ve sněmovně prý začala narážet na své limity. Zjistila, že aby mohlo růst YSU, potřebuje vyrůst profesně i ona sama. Do politiky se podle svých slov vždy snažila přinést svěží vítr, což ovšem bez dalších zkušeností nepovažovala za možné.

„Myšlenka, že je čas posunout se dál, ve mně nějakou dobu klíčila. Žádnou extra delší dráhu jsem pro sebe ve sněmovně neviděla, a kdybych šla kandidovat sama za sebe, tak bych měla pocit, že jsem YSU jako nadstranickou platformu podrazila,“ říká Soukupová.

Politika kdysi přebila hry, teď hry přebily politiku

Začala se proto rozhlížet po dalších příležitostech. Náhodou narazila na inzerát Petra Andrýska, kterého již znala z předchozích projektů. V něm stálo, že do startupu Madmonq hledají novou posilu na operativu do pozice COO, tedy provozního ředitele.

Nutno podotknout, že Madmonq, za kterým stojí duo Michal Noga a Petr Andrýsek, je po stránce oboru na míle vzdálený tomu, co Jana Soukupová dělala doposud. Jeho produktem je stejnojmenný doplněk stravy, který má zejména hráčům videoher pomoci k lepší výkonnosti. Představuje tak zdravou a komplexní alternativu ke sladkým energetickým nápojům nebo třeba čistě kofeinovým tabletám.

K této oblasti má ovšem Jana Soukupová také velice blízko. Ještě předtím, než se po uši ponořila do politických kuloárů, totiž byla vášnivou hráčkou videoher. Ač o jejím koníčku prý mnoho lidí neví, říká o sobě, že je politikou vyléčená hráčka. „Ještě na základce jsem měla obrovský laptop, který mi rodiče pořídili, samozřejmě ze studijních důvodů,“ říká s úsměvem Soukupová, „a dopadlo to tak, že celá naše třída hrála pravidelně o velké přestávce World of Warcraft.“

„Rychlost je věc, která v politice zoufale chybí. Česká politika by měla zestartupovatět.”

„Dá se říct, že politika přebila hry a teď trochu hry přebíjejí politiku,“ říká mladá politoložka a vypráví historky o tom, že i s týmem strany TOP 09 si založili server, kde se scházeli k hraní populární hry Among Us. Odvěký zájem o hry by ovšem nejspíš k novému zaměstnání nestačil. Soukupová tvrdí, že role provozní ředitelky v rychle rostoucím startupu ji zaujala i proto, že ji dosavadní kariéra, byť v politickém prostředí, dobře připravila.

Za cennou považuje například zkušenost se stavěním procesů a organizace od nuly. „Mám pocit, že jsem univerzální operativec, který zvládne zařídit cokoliv v jakoukoliv denní dobu. V Youth, Speak Up! jsem spojovala nespojitelné, organizovala agendu, koordinovala jsem vše s desítkami organizací. To je v zásadě něco, co Madmonq také potřebuje,” říká novopečená COO herního startupu.

janasoukupova1

Foto: František Weiss/Madmonq

Změna. Jana Soukupová je nová COO startupu Madmonq

Ačkoliv svůj kariérní posun sama nazvala obratem o 180 stupňů, kromě čisté operativy vidí i další styčné body. Například snahu o destigmatizaci, ať už jde o jakýkoliv obor. Zatímco v Youth, Speak Up! se snažila smazat předsudky z politiky, v Madmonqu chce dokázat, že esport neznamená jen pít energetické nápoje a sedět celé dny u počítače.

Soukupová dobře souzněla i s vizí Michala Nogy. „Než jsme se pustili do vyjednávání o práci, chtěla jsem si poslechnout, jaká je jeho vize a mise. Stejně jako já vnímám politiku jako prostředí, které by se mělo změnit, aby bylo přijatelnější a zdravější pro nastupující generace, on vnímá stejně prostředí esportu,“ popisuje.

in20-boxed

Přečtěte si takéJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit ČeskoJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit Česko

V mnoha ohledech jde ale pořád o dva zcela odlišné světy. Rozdíly vidí Soukupová zejména v rychlosti, jakou Madmonq oproti politické reprezentaci postupuje. Sama prý byla překvapená z toho, jak rychle se věci ve startupu mohou hýbat.

„Rychlost je věc, která v politice zoufale chybí. Myslím si, že všichni politici by měli užívat Madmonq. A česká politika by měla zestartupovatět,“ směje se Soukupová. I sama pro sebe chce nasát startupové tempo, aby ho někdy v budoucnu mohla implementovat třeba do Poslanecké sněmovny.

Mladí do poslaneckých lavic?

Právě do startupů míří mnoho mladých lidí, pro něž je i dle dostupných statistik politika mimo jejich oblast zájmu. Volání po mladých ve veřejných funkcích jsou přitom slyšet poměrně často a zřejmě i právem – průměrný věk současných poslanců je 47,5 roku. V podání Soukupové to ovšem neznamená, že by nutně chtěla nahánět čerstvé maturanty do veřejných funkcí. Jako recept vidí mix politiků s lidmi, kteří už mají zkušenost ze soukromého sektoru a jsou vyprofilovaní.

„V Youth, Speak Up! proto máme pracovní skupiny, jejichž lídři jsou nepolitičtí. Členové se pak spíše než o politiku zajímají o konkrétní oblast,“ říká. Zároveň ale tvrdí, že je třeba mít i politické profesionály, kteří těm ze soukromého sektoru dokážou otevřít dveře a pomohou se zorientovat.

janasoukupova4

Foto: Nikola Aichingerová/YSU

Iniciativa Youth, Speak Up! představila v minulosti 21 bodů pro 21. století

Jak ale přimět aktivní mladé, aby do politického prostředí chtěli jít nebo mu věnovali alespoň část dne? Podle Soukupové na tuto potřebu svým způsobem časem přijdou sami. „V naší skupině jsou ostatně lidé, kteří už nějakou dobu na svých projektech pracují a zjišťují, že jim třeba stát v něčem hází klacky pod nohy. A tak to zkouší změnit s Youth, Speak Up!“

Soukupová nicméně přiznává, že s mladou energií politické strany často neumí pracovat, protože místo mladých expertů jsou zvyklé spíš na věrné spolustraníky. A přestože teď zamířila do Madmonqu, na snahy v oblasti veřejného dění prý nezanevře. Nevyloučila ani to, že se v budoucnu pokusí kandidovat do veřejné funkce.

„Můj táta má lešenářskou firmu a chtěl ze mě mít původně lešenáře. To se sice nestalo, ale vždycky říkám, že se snažím stavět lešení našemu demokratickému systému,“ směje se Soukupová. „Youth, Speak Up! je moje děťátko, takže ho neopustím, ale na exekutivu tam máme další extrémně schopné lidi. Nadále ho však vedu a pomáhám určovat směr.“

V době, kdy stěží víme, co nás čeká za měsíc, Soukupová nechce odhadovat, co bude dělat za pár let. Zodpovědně ale říká, že vstupu do politiky by předcházelo v jejím případě ještě množství osobního růstu a zkušeností. Zatím jí jen připadá zvláštní, že po pěti letech tak trochu vypadla z politických kruhů.

„Byla jsem zvyklá jezdit tramvají 22 na Malou Stranu. Teď mám vystupovat na Náměstí Míru a už se mi párkrát stalo, že jsem přejela zastávku,“ popisuje s úsměvem zažitý denní rituál a dodává: „Ale zvykám si rychle, Madmonq mě baví.“

***

Inovace podporují také partneři Innovators 20. Hlavním partnerem projektu je ČSOB, dalšími podporovateli jsou technologická společnost Trask, logistická společnost Zásilkovna, softwarová společnost SAS a český startup Keboola zabývající se vývojem cloudové platformy.

partneri-in20-copy

Partneři Innovators 20

Barevná trefa. Česká značka doplňků Vuch sází na puntíky a letos hodlá pokořit stomilionový obrat

Iva BrejlováIva Brejlová

vuchStory

Foto: Vuch

Ondřej Hyrš a Martin Kůs, zakladatelé společnosti Vuch

Když před pěti lety začínali s přesně šesti puntíkatými peněženkami, pracovali jen s dojmem, že by jejich produkty v „šedi velkých brandů“ mohly zaujmout. Značku Vuch viděli jako veselou alternativu hlavně na poli doplňků. Dnes už mají Martin Kůs a Ondřej Hyrš daleko širší porftolio i daleko větší plány.

Potvrzuje to nákup haly pro expedici výrobků o tisícovce čtverečních metrů, která by jim prý aspoň dva roky mohla vydržet. A že se Vuch se svým barevným pojetím trefil, za něj říkají hlavně čísla. Loni rostla firma o víc než 70 procent a letos hodlá pokořit hranici obratu 100 milionů korun. Však také rok 2021 odstartovala s 200% růstem.

Kůs s Hyršem se stali odborníky hlavně na dámské doplňky a nenudí se u toho. Pokud se baví o svých peněženkách, jsou to pro ně „vušky“ (Vuch se totiž správně čte se „š“ na konci), modelky na focení produktů jsou „Vuch lady“, a pokud se fotí nová kolekce, tak v nezvyklém prostředí, třeba na letišti.

Peněženek už prodali přes 250 tisíc. Posunuli se však k mnoha dalším produktům, mezi nejprodávanější patří hlavně kabelky, batohy a hodinky. S každým rokem přichází nové segmenty: první kolekce oblečení a třeba i spodní prádlo, sluneční brýle, parfém, dětské a loni i pánské doplňky.

vuch-2

Foto: Vuch

Ondřej Hyrš a Martin Kůs založili firmu Vuch na barvách

Aktuálně se pracuje dokonce na dvou kolekcích bot. Jednou za kvartál navíc Vuch přidává limitované série s různými návrháři, umělci či známými osobnostmi. Teď má společnost v nabídce přesně 407 produktů a veselé barvy neopouští. Je to přece jen její zavedená značka a teď už i konkurenční výhoda.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mimo sezónu odbaví Vuch kolem 300 objednávek denně, v sezóně i tisíc. Ale rekord je za loňský rok někde přes 1 500 objednávek za jediný den, to když zafungoval Black Friday. Kromě e-shopu jsou „vušky“ všeho druhu už třetím rokem dostupné u velkých e-shopů jako Alza, Mall, Vivantis, Zoot nebo třeba Factcool, v offline světě pak u Bati či v Globusu.

Limity nevidíme

Martin Kůs a Ondřej Hyrš se znají od malička, vyrůstali totiž v jednom panelákovém vchodě. Hned po škole se spolu vrhli na internetové podnikání, když si ještě před spuštěním barevného Vuche vyzkoušeli e-shop se sportovní módou. Ten ale zapadl ve stovkách dalších jemu podobných.

„Na tom jsme si ověřili, že pouhý přeprodej již zavedených značek má svá jasná pravidla, a měli jsme dost svázané ruce. A proto jsme přišli s nápadem založení vlastní značky, kterou si komplet navrhneme a vybudujeme od začátku do konce a vše budeme mít pod kontrolou,“ říká dnes Kůs.

vuch-4

Foto: Vuch

Martin Kůs a Ondřej Hyrš začali s puntíky a značka Vuch je neopustila

Ondřej Hyrš vystudoval ekologii a Martin Kůs architekturu, ale ze svých představ o módě nechtěli slevit. Dodnes mimochodem Kůs naprostou většinu zboží stále navrhuje, ač si právě na návrhy značka vybudovala celý tým. Kromě produktového designu má na starosti marketingovou strategii, Hyrš zase finanční řízení firmy a další expanzi a rozvoj.

Svým přístupem se trefili do modelu, ve kterém firma roste každý rok. Jen loni to bylo o víc než 70 procent. „Limity dosud nevidíme a jsme optimisté. Za rok 2021 jsme zatím o víc než 200 procent v plusu,“ usmívá se Hyrš. Už loni přitom obrat firmy dosáhl na 61 milionů korun. Zisk před zdaněním a odpisy se pak vyšplhal na 12 milionů.

Z hospody do závodní jídelny

Výroba vuších kousků probíhá od Číny přes Indii, Vietnam či Itálii až po Česko a Slovensko. Pokud se odehrává daleko, Kůs i Hyrš detailně kontrolují kvalitu. „Jsme na výrobu poměrně přísní. Než se spustí produkce nové kolekce, vždy tomu předchází vybíraní kvalitních materiálů. Nněkolikrát se vyrábějí vzorky, které se připomínkují a opravují,“ popisují.

„Až když jsme si jistí kvalitou materiálů a zpracováním, tak spouštíme hlavní výrobu. Za víc než pět let zkušeností už máme zajeté partnery, se kterými jsme se dokázali sladit a přesně znají naše standardy,“ dodává Hyrš.

I když je část výroby v zahraničí, počet dodávek i zaměstnanců v Česku rychle roste. To není nic špatného, ale znamená to, že se firma musela už několikrát stěhovat. „Před třemi lety jsme koupili kousek za Chrudimí bývalý hostinec se sokolovnou, který jsme postupně přebudovali na kancelářský dům s rozlohou 350 čtverečních metrů,“ přibližuje Kůs.

„Máme v plánu přejít na kompletně ekologické balení.“

„V současné chvíli kupujeme a chystáme se rekonstruovat bývalou závodní jídelnu opět kousek za Chrudimí. Jedná se už o poměrně veliký objekt s rozlohou tisíc čtverečních metrů, kam bychom rádi po rekonstrukci přesunuli kompletní expedici,“ plánuje devětadvacetiletý spoluzakladatel.

Jeho o rok starší kolega Hyrš doplňuje, že už rovnou počítají s dalším růstem. „Na fulltime nás je skoro 20 a neustále se rozrůstáme. V sezóně před Vánoci nabíráme dalších zhruba 30 lidí na výpomoc do skladu. Aktuálně má firma jednu administrativní budovu s kapacitou kolem 30 lidí, takže prostor ještě je,“ doplňuje.

vuch-3

Foto: Vuch

Ondřej Hyrš a Martin Kůs, zakladatelé značky Vuch

Produkty od Vuchu se dají koupit ve 30 státech, kromě Česka a Slovenska je firma zavedená především v Maďarsku či Polsku. Loni nicméně spustila e-shop v angličtině na doméně Vuch.com a přes něj je schopná odbavit objednávky po celé Evropské unii.

Na tomto e-shopu si také aktuálně zkouší, kde by vlastně o veselé produkty byl největší zájem a kam tím pádem soustředit pozornost. Už teď nicméně zakladatelé vědí, že je letos čeká přímá expanze na slovinský a chorvatský trh. Do západní Evropy se zatím pouští s pomocí obchodních partnerů nebo zavedených zahraničních prodejců.

Díky růstu navíc loni našli ve Vuchi prostor také na oblíbenou ekologii, a to s první kolekcí peněženek z recyklovaných PET lahví. „Letos chceme v tomto trendu pokračovat,“ doplňuje Hyrš a jedním dechem upozorňuje i na plastové obálky tvořené z 80% recyklátu, papírové krabice a plány na to, jak z produktů poškozených skladováním nebo po cestě k zákazníkovi vytvoří recyklát, který se přetvoří na výplň pro nový produkt.

„Máme v plánu přejít na kompletně ekologické balení a recyklovat každou část z odpadu, který jako firma tvoříme,“ plánuje s nadšením.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Vuch. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.