Z Prahy až do Mauritánie. Altron staví modulární datová centra pro armády i humanitární mise

České datové kontejnery pomáhají i v místech, kde došlo k přírodní katastrofě nebo kde technologická infrastruktura zatím nefunguje.

Iva BrejlováIva Brejlová

uzelac

Foto: Altron

Milivoj Uzelac mladší, šéf divize Modular společnosti Altron

Na první pohled zvenku připomínají lodní kontejnery, chladící jednotky na střeše ale dávají jasně najevo, že se tady bude skrývat hodně technologií. Prefabrikované moduly české společnosti Altron v sobě skrývají kompletní datová centra. Kromě klasického použití dokážou pomoci například se zajištěním IT infrastruktury po přírodních katastrofách, ve vzdálených pracovištích, v rozvojových zemích nebo třeba při vojenských misích. Všechny takové případy už si v Altronu vyzkoušeli. Teď z technologií zabalených do datových kontejnerů vytvořili samostatnou divizi a modulární systémy posílají po celém světě.

„Já tomu říkám elektromechanická bestie,“ usmívá se Milivoj Uzelac, šéf divize Modular společnosti Altron, když se v Praze bavíme o tom, co všechno zařízení obsahují. Mluví o nutných elektroinstalacích, silnoproudu i slaboproudu, o zdrojích napájení a jeho spotřebě konkrétními ICT zařízeními. V samotném modulu jsou dlouhé řady blikajících skříní propojených kabely mnoha barev i průměrů. Obvykle se tohle všechno schovává ve sklepních prostorách firem. Tady je ale vše připraveno k přemístění kamkoliv, kde je takové vybavení zrovna potřeba.

První přenosné datové centrum v Altronu dodali už v roce 2004. Tehdy pro telekomunikačního operátora Telenor, se kterým bylo potřeba pokrýt v Bosně a Hercegovině satelitní spojení pro mírovou misi KFOR. Technologii proto zabalili do přepravního kontejneru, který upravili tak, aby se sem síťové a komunikační prvky vešly a fungovaly, jak mají.

Dnes se toto řešení celkem běžně používá na místech s obtížným nebo zdlouhavým povolením ke stavbě – na letištích, v přístavech nebo ve vojenských areálech. Případně tam, kde není prostor pro klasickou výstavbu, třeba u zdravotnických zařízení. Datové kontejnery se staví také v místech, kde došlo k nějakému neštěstí a kde technologická infrastruktura zatím nefunguje – po zemětřeseních, hurikánech nebo třeba požárech. Zajímavou alternativou jsou také pro vojenské, zdravotnické a humanitární mise.

altron-data-centra-5a

Foto: Altron

Modulární datové centrum od Altron Modular

Moduly od Altronu používají firmy od telekomunikací přes energetiku až po státní správu, armádu a bezpečnostní složky státu. V Česku jsou to z těch nejnovějších Lesy ČR, Nemocnice Na Homolce nebo ministerstvo vnitra a celá řada dalších institucí. V Emirátech na ně zase spoléhá digitální státní správa, takzvaný e-government, v Kataru nadnárodní telekomunikační společnost Ooredoo, v Ománu ministerstvo obrany a další klienti v Bahrajnu nebo třeba Jemenu.

Rychle rostoucí byznys s modulárními datacentry

Jen tato modulární divize, nově oddělený projekt v rámci firemního kolosu, má letos utržit 115 milionů korun. Příští rok dvojnásobek. Milivoj Uzelac dokáže odhadnout, kolik to bude. Zakázky se zákazníky totiž plánují třeba i jeden až dva roky dopředu. Navíc každá z nich je velká, takže na letošní tržby stačí zhruba čtyři. „Hodnota jedné je v průměru kolem jednoho milionu dolarů,“ vysvětluje Uzelac. V přepočtu se jedná o více než dvacet milionů korun.

Klasická datová centra nejsou ve světě ani v Česku úplnou novinkou. Altron dodal první projekt v roce 1999 pro Český Telekom. Příprava, zasmluvnění, spolupráce s vybranými dodavateli a následná realizace celého projektu ale zabere minimálně jeden rok, někdy i dvoj- až trojnásobek.

Modulární datacentra měla původně ty samé rozměry jako kontejnery pro klasickou lodní a pozemní přepravu. Na všechny potřebné technologie v nich byl dostatek místa, ale už ne pro IT obsluhu, a tak Altron musel moduly rozšířit. Teď jsou zhruba o půl metru širší. Jejich obsah i přesná podoba se může upravovat a vybavení má na skladě buď přímo Altron, nebo jeho dodavatelé.

altron-data-centra-2

Foto: Altron

Modulární datové centrum od Altron Modular

„Jsme schopni dodat celé zařízení v enormně rychlém čase, v řádu týdnů,“ vysvětluje Uzelac rozdíl oproti zmíněným rokům při tradiční výstavbě datových center. Firma rozjela vlastní výrobu v Buštěhradu u Kladna, aby celý proces zrychlila a zjednodušila. Nechává si vyrábět pouze ocelové konstrukce, které na hale opláští a instaluje technologii pro vnitřní vybavení.

Technici sestavují skříně o malém počtu zařízení až po soustavu vybavení známou z klasických datových center. V modulární verzi se nachází všechny technologie jako v kamenném datacentru včetně chlazení, hašení, monitoringu a také klíčové části produktu v podobě napájení. „Je to jako s telefonem, je to hra o dostupnost,“ vysvětluje Uzelac.

Jsem tu nový

Jméno Milivoj Uzelac se v jeho rodině dědí. Nesl ho dědeček, český hudební skladatel a dirigent. Převzal ho i otec, který vybudoval firmu řešící datová centra s obratem téměř jedné miliardy korun. A právě v rámci ní teď Milivoj Uzelac mladší nastoupil do vedení nové divize Altron Modular, kde datová centra prefabrikují a vyvážejí do celého světa.

Kdysi ve firmě začínal jako obchodní zástupce po zkušenostech z obdobné pozice v realitním segmentu. Datová centra mu ovšem přišla jako větší výzva. „Dělat ve firmě vlastního otce má spoustu výhod i nevýhod,“ říká s lehkou nadsázkou. Postupně se vypracovával výš, a když měl tu možnost, odjel do zahraničí. „Abych si našel prostor,“ směje se. „Teď jsem tu nový,“ dodává s ještě větším úsměvem.

V zahraničí totiž působil posledních dvanáct let. Bez roku celou tuto dobu pracoval ve Spojených arabských emirátech, kde vedl místní pobočku Altronu. „Když chcete stavět datová centra, potřebujete nejen špičkové lidi z oboru, ale také poměrně velké finanční zdroje a hodně investovat na místě, aby se vám podařilo rychle poznat trh a firmu vystavit. To jsme podstoupili v několika zemích. Ale jen v jedné se to skutečně povedlo,“ říká s odkazem na „své“ Emiráty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Šéf Altron Modular vysvětluje, že právě Spojené arabské emiráty jsou největším obchodním a finančním centrem v rámci Blízkého východu a Afriky, a tak když se do nich dostanete, mohou se vám otevřít dveře do celého širšího regionu. Altronu se tu podařilo uspět, byť jde o vysoce konkurenční trh. „Jsou tu pro podnikatele výhodné podmínky, jenže ze stejných důvodů je také vnitřní emirátský trh přesycen. Je tu obrovský převis nabídky nad poptávkou, koncentrují se tu ty nejlepší společnosti,“ popisuje Uzelac mladší. Zvykat si musel také na jinou mentalitu.

Obchod je podle něj o důvěře, podobně jako tomu je jinde ve světě, ale arabská kultura se od té evropské liší ve vnímání toho, kdy samotné vyjednávání končí. „V Evropě podpisem kontraktu všichni začnou pracovat na jeho dodání. V Arábii se podpisem obchodování začíná a obchoduje se při každém podpisu, předávacím protokolu, faktuře či platbě,“ popisuje specifika Uzelac s tím, že je třeba se dobře zorientovat.

To se Altronu podařilo, a když rozšířil služby integrátora o speciální projekty jako výrobce prefabrikovaných datových center, začaly zakázky vykazovat násobně lepší ekonomické výsledky včetně cash-flow pohledu, který je v regionu klíčovým ukazatelem.

Globální příležitost

Myšlenka standardizovat výrobu a přijít s produktem, který je připravený v řádu týdnů, se ukázala jako správná. Altron se pak navíc díky kontaktům ve Spojených arabských emirátech dostal k domlouvání velkých zakázek v poměrně exotických zemích – v Angole, Tanzanii, Libyi či Mauritánii.

altron-data-centra-1a

Foto: Altron

Modulární datové centrum od Altron Modular

Podle Uzelace je po kvalitní infrastruktuře pro datová centra velká poptávka všude po světě, ale zejména v těchto destinacích zcela chybí zaběhnuté dodavatelské řetězce pro kritickou infrastrukturu, kterou zajišťuje právě Altron. A na takových trzích se hodlá dál rozšiřovat.

Divize Modular je zatím financována z vlastních zdrojů a v prvním roce od svého spuštění zisková. Ostatně s tím, že to tak bude, ji Altron zakládal. Aktuálně má dvanáct zaměstnanců, ale v příštích měsících se jejich počet výrazně rozšíří hlavně v oblasti obchodu a marketingu. Navíc využívá zdrojů napříč dalšími divizemi firmy, jako jsou výzkum a vývoj, realizace či servis.

Modulární sestavy jsou teď podle Uzelace ve světě velký trend. „Trh obrovsky roste a s ním i poptávka. V příštím roce bude mít ten konkrétně pro modulární prefabrikovaná datová centra velikost asi 4,5 miliardy dolarů. A my s tím máme už dlouhodobou zkušenost,“ věří. Celou divizi navíc připravuje tak, aby umožnil případný vstup strategického investora, se kterým by rád ještě navýšil prodejní i výrobní kapacity přímo na Blízkém východě a ve Spojených státech.

Partnerem článku je společnost Altron. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

CzechInvest podpořil už přes 270 startupů, na rozvoj dalších chystá největší projekt ve své historii

CzechInvest brzy spustí největší projekt za třicet let své existence. Na podporu startupů v něm dá přes 850 milionů korun.

Peter BrejčákPeter Brejčák

Agentura CzechInvest podporuje české startupy

Udělat z České republiky technologickou velmoc. Takový cíl má stanovený agentura CzechInvest, která se zaměřuje na podporu podnikatelů a investorů. Během třiceti let své existence do tuzemska přivedla investory z 57 zemí světa a dojednala investice za 1,15 bilionu korun. V rámci svých aktivit se zaměřuje také na startupy, kterých od roku 2016 podpořila více než 270 a vyslala je na 236 zahraničních misí.

„Boom startupů začal v Česku přibližně po roce 2010. CzechInvest na tuto vlnu naskočil a již od roku 2011 začal s akceleračními programy nejen v tuzemsku, ale také po celém světě. Startupy s námi mohly čerpat zkušenosti třeba u mentorů v Silicon Valley, New Yorku, Londýně, Singapuru a na veletrzích a světových oborových konferencích,“ popisuje pro CzechCrunch senior projektový manažer CzechInvestu Petr Kopeček s tím, že jedna koruna vložené podpory těchto programů vygenerovala 12,71 korun obratu.

Z celé škály podpořených startupů od roku 2016 agentura nedávno vybrala desítku nejzajímavějších, které se následně utkaly o vítězství v soutěži CzechInvest Startup Challenge 2022. V konkurenci u odborné poroty obstál projekt Dronetag, jenž vyvíjí řešení pro bezpečný a efektivní provoz dronů. Agentura jej podpořila v kosmickém inkubátoru ESA BIC Prague, v dalším programu pak firma absolvovala sedmiměsíční mentoring.

Na druhém místě stanul Threat Mark, který za použití pokročilé umělé inteligence analyzuje odchylky v online chování uživatelů a odhaluje podvodníky. Je považován za jednoho z globálních lídrů v oblasti detekce hrozeb a inteligentní autentifikace, jeho produkty jsou nasazovány do bank po celém světě a chrání internetové bankovnictví více než třiceti milionům uživatelů. V minulosti využil sedmiměsíční akcelerační program od CzechInvestu v Česku a také návazný dvoutýdenní program přímo v Silicon Valley.

michal-tresner-threatmark-regular

Foto: ThreatMark

Zakladatel ThreatMarku Michal Tresner

Třetí příčku si odnesl startup Sharry s mobilní aplikací, která zaměstnancům i návštěvám dává přístup do všech prostor i k prémiovým službám v nejlepších kancelářských budovách po celém světě. Díky CzechInvestu strávili jeho zakladatelé v roce 2019 tři měsíce na akceleračním programu v New Yorku, kde se jim následně podařilo získat zakázku pro ikonickou budovu One Vanderbilt, která je druhou nejvyšší kancelářskou budovou na Manhattanu. Jejich systém v současnosti využívá více než 100 tisíc lidí ve stovce budov v šesti státech a další desítky tisíc lidí jím projdou každý měsíc díky návštěvám.

Diváckou cenu v soutěži CzechInvest Startup Challenge získala aplikace pro zlepšování duševního zdraví Vos.Health. Startup spojuje trend využívání aplikací s umělou inteligencí a díky tomu dokáže uživatelům poradit, jak na sobě pracovat i jak poznat, co ovlivňuje jejich zdraví. Agentura mu historicky pomohla s rozvojem obchodní stránky produktu.

Akci CzechInvest Startup Challenge předcházela také konference Výzvy startupového a inovačního prostředí v Česku, kde řečníci a diskutující řešili témata, jimž tuzemsko musí čelit, aby dokázalo udržet krok s technologicky vyspělým světem. Vystoupili na ní například partner fondu Credo Ventures Ondřej Bartoš, zakladatel Czech Founders Vít Horký, Matěj Matolín z Impulse Ventures, Pavel Šíma z projektů Bound a Roivenue či proděkan FIT ČVUT Pavel Kordík. Konference proběhla pod záštitou Heleny Langšádlové, ministryně pro vědu, výzkum a inovace. Projekt je realizován agenturou CzechInvest v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V současnosti CzechInvest nabízí podporu ve zmiňovaném kosmickém inkubátoru ESA BIC Czech Republic pro startupy, které využívají vesmírné technologie a hledají pro ně uplatnění v běžném životě. Mezi podpořené projekty patří například MARS Buildings, který přichází s nápadem, jak ušetřit náklady na bydlení a zaměřuje se na vývoj a stavbu obytných domů budoucnosti.

AdvaScope, další podpořená firma, využívá řešení původně navržené pro kosmické mise k detekci částic pro elektronové mikroskopy. Její zobrazovací technologie překonává všechny současné komerční možnosti a nabízí rozšířené metody mikroskopického výzkumu. Odhalit přehřívání městské zástavby pak dokáže prostřednictvím chytré aplikace a satelitních dat firma Ecoten urban comfort. Za pomoci mikroklimatické simulace umí nastavit nejúčinnější strategii města v budování odolnosti vůči klimatickým změnám.

„Vesmír je pro spoustu lidí stále velmi abstraktní pojem a málokdo ví, jak aktivní v tomto odvětví jsme. Od roku 2016 podporujeme díky Evropské kosmické agentuře a Ministerstvu dopravy kosmické startupy. Potenciál i investice do tohoto odvětví neustále rostou a výsledky některých space startupů jsou obdivuhodné,“ říká Tereza Kubicová, náměstkyně pro technologický rozvoj CzechInvestu.

850 milionů na podporu startupů

Momentálně je před spuštěním doposud největší projekt v historii agentury na podporu startupů s názvem Technologická inkubace. Zahrnuje poradenství, dotace i propojování startupů s již existujícími firmami a celkem představí sedm inkubačních programů v oblasti mobility, umělé inteligence, udržitelnosti, CERN technologií, vesmíru, kreativních a kulturních průmyslů, technologií zvyšujících kvalitu života a řešení uplatnitelných při krizích.

Celkový rozpočet projektu převyšuje 857 milionů korun, působnost bude mít ve všech krajích republiky včetně Prahy a podpora v maximální výši pět milionů korun je plánovaná pro 250 startupů.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

„České startupy nás neustále překvapují obrovským potenciálem. Nejen proto pro ně chystáme na jejich další podporu největší projekt v historii CzechInvestu. Současná situace ve světě nám ukazuje, jak obrovský význam technologie a inovace mají. A že musíme tyto oblasti nadále podporovat a zaměřovat se na ně,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko, který je pověřený řízením agentury CzechInvest.

Partnerem článku je CzechInvest. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.