Z Prahy do Brna či Jihlavy budou za tři roky jezdit rychlíky RegioJetu. V tendru porazily České dráhy

Přímý vlak z Prahy do Jihlavy i z Prahy do Brna pojede každé dvě hodiny. RegioJet na linku R9 nasadí vlaky, které mohou jet 200 km/hod.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Vlak RegioJetu

0Zobrazit komentáře

Rychlíkovou železniční linku R9 mezi Prahou a Brnem či Jihlavou přes Havlíčkův Brod dosud obsluhovaly České dráhy. Od roku 2026 je nahradí společnost RegioJet Radima Jančury, kterou ministerstvo dopravy upřednostnilo ve veřejné soutěži před nabídkou Českých drah. Dopravce slibuje nové vlaky, připojení k internetu a lepší dostupnost Jihlavy. Smlouva s RegioJetem bude uzavřena na patnáct let.

Stát na tratích, u kterých chce zajistit dopravní obslužnost a pro dopravce by jinak byly komerčně ztrátové, objednává provoz dálkových linek. Ostatní dopravci na těchto trasách zpravidla nepůsobí, protože by se jim to finančně nevyplatilo. Je to také případ linky R9, na niž vlaky RegioJetu poprvé vyjedou v prosinci 2026. Objednané dopravní výkony představují ročně celkem 2,78 milionu vlakových kilometrů.

„Po dobu patnácti let, na kterou bude smlouva uzavřena, požaduje RegioJet kompenzaci ve výši 4 937 551 845 korun, kdežto České dráhy 5 859 015 424 korun. Za patnáct let tak ministerstvu vznikne úspora ve výši téměř miliardy korun,“ uvedl RegioJet v tiskové zprávě. Linku obslouží jeho nízkopodlažní jednotky polského výrobce PESA, které jsou konstruované na rychlost 200 km/hod.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přímý vlak z Prahy do Jihlavy pojede každé dvě hodiny, stejně tak přímý vlak z Prahy do Brna. Zvlášť u největšího města Vysočiny jde o výrazný posun v dostupnosti, protože se z Prahy do Jihlavy nyní jezdí s přestupem v Havlíčkově Brodě. Zlepšit by se měla i bezbariérovost vlaků na této lince. Alespoň jedny dveře vlaku z každé strany musí být nízkopodlažní.

„Jsem rád, že se podařilo získat takto významnou zakázku, která propojí Prahu s Brnem. Je to pro nás další krok v expanzi a těšíme se na další soutěže. Budeme se snažit i v budoucnu poskytovat cestujícím kvalitní služby za přijatelné ceny,“ uvedl Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet.

Soutěž byla vypsána v říjnu 2021 na základě pravidel Evropské unie, podle kterých stát může přímo zadávat jednotlivé tratě jen do konce roku 2023, poté už budou pouze vymezené výjimky. Ostatní tratě bude muset rozdělovat ve veřejných soutěžích. Pravidla by měla vést k postupné liberalizaci železniční dopravy v EU.

S přispěním ČTK

Zatímco pošta ruší stovky poboček, Zásilkovna spouští podání zásilek přes tisíce výdejních boxů

Novinku odstartovala ve třech zemích, přičemž přes Z-Boxy je možné posílat zásilky pro fyzické osoby, odesílat vratky do e-shopů zatím nelze.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zbox-podani-ii

Foto: Zásilkovna

Z-Boxy nově umožňují zásilky i odesílat

0Zobrazit komentáře

Stojí v nákupních centrech, na parkovištích, autobusových zastávkách i v areálu atomové elektrárny. Uživatelé doteď měli možnost využívat automatická výdejní místa Zásilkovny pro příjem balíčků, nyní své Z-Boxy obohatila také o možnost podání zásilek. V Česku jde přitom o síť více než 3 700 automatů, dohromady s dalšími zeměmi v Evropě pak téměř 6 300.

„Celý proces je jednoduchý jako vyzvednutí zásilky a trvá maximálně třicet vteřin. Věříme, že nová služba potěší nejen zákazníky ve městech, ale především v menších obcích, které nemají naše klasická výdejní místa a jiné možnosti podání zásilek,“ komentuje novinku Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka její mateřské skupiny Packeta, jež loni vyrostla na 6,1 miliardy korun.

Vlastní síť Z-Boxů společnost buduje od roku 2020 a spolupracuje na tom i s partnery, jako je například maloobchodní síť Lidl. Podávání zásilek funguje přes mobilní aplikaci, kdy uživatel vyplní potřebné údaje. Aplikace zobrazí šestimístné podací heslo, které odesílatel napíše přímo na zásilku, následně se spáruje se Z-Boxem a zobrazí volné schránky. Po výběru správné velikosti boxu zásilku vloží dovnitř. Cena služby začíná na 79 korunách.

Zásilkovna novinku testovala několik měsíců, ve vybraných lokalitách tak možnost podávat zásilky již zákazníci měli. Nyní došlo na rozšíření služby pro všechny uživatele s telefony iOS i Android. Zatím je však přes Z-Boxy možné odesílat jen zásilky směřující k fyzickým osobám. Zasílat vratky do e-shopů nebo třeba doručovat zboží prodané přes aplikace jako Vinted a Aukro boxy neumožňují, firma již ale podle vyjádření pracuje na technickém řešení. Výdejní boxy i pro vratky a reklamace umožňují využívat například AlzaBoxy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obecně na trhu přitom dochází k větším změnám. Česká pošta zruší od začátku července téměř 2 300 pracovních pozic. Některé z nich jsou nyní neobsazené, nejde tak o přesný počet propuštěných zaměstnanců. Personální zeštíhlení souvisí s připravovaným rušením asi 300 poboček pošty z celkového počtu 3 200. Kroky mají být součástí plánu na transformaci státního podniku, aby zefektivnil své fungování a hospodařil v černých číslech.

Vnímá toto dění Zásilkovna jako potenciál? „Budování sítě Z-Boxů se situací v České poště nesouvisí. První myšlenka na ně přišla během koronavirové krize, která nám ukázala, že bezdotykové řešení je efektivní, hygienické a nezbytné. Chtěli jsme také, aby bylo doručení pro zákazníka co nejjednodušší, aby si svou zásilku mohl vyzvednout kdykoliv a nebyl omezován otevírací dobou,“ reaguje tiskový mluvčí Kamil Chalupa.