Z vašeho obýváku bude radioaktivní Černobyl. Deskovka S.T.A.L.K.E.R. vyjde česky a nabírá desítky milionů

V kooperativní stolní hře prozkoumáte oblasti plné nepezbečného záření a ještě nebezpečnějších mutantů. Přesně po vzoru známé videohry.

Michal MančařMichal Mančař

stalker-boxed

Foto: Awaken Realms

Videoherní S.T.A.L.K.E.R. se promění na deskovou hru, v Česku ji vydá Albi

0Zobrazit komentáře

Havárie jaderné elektrárny v Černobylu vytvořila tajuplnou Zónu s velkým Z. Její nebezpečí netkví pouze v radioaktivitě, ale v prapodivných anomáliích, které přesahují možnosti lidského chápání i znalosti vědy. Do hlubin tohoto místa se vydávají takzvaní stalkeři, aby v ní nalezli mocné artefakty. Častěji než bohatství ale naleznou nebezpečí, či dokonce smrt. Vítejte ve světě hry S.T.A.L.K.E.R., kterou si již brzy zahrajete i ve svém obýváku.

Arkadij a Boris Strugačtí napsali v sedmdesátých letech vědeckofantastický román Piknik u cesty. Na jeho motivy natočil Andrej Tarkovskij dnes už ikonický film Stalker. Ten se stal vzorem oblíbené videoherní střílečky S.T.A.L.K.E.R. Poslední příspěvek do této evoluce nyní vzniká v podobě deskové hry na motivy té počítačové. Ze spolupráce herních vývojářů ze studia GSC Game World a deskoherní firmy Awaken Realms vzejde velkolepá deskovka. A bude dokonce v češtině.

O lokalizaci kooperativního titulu pro jednoho až čtyři hráče se postará známá česká společnost Albi. „S Awaken Realms máme exkluzivní spolupráci a drtivou většinu jejich titulů vydáváme, není to ale tak, že bychom museli vydat vše. Stalker je nicméně takzvaný ‚no brainer‘, tedy něco, nad čím o vydání nemusíte dlouze přemýšlet nebo pochybovat. O úspěchu téhle hry jsme přesvědčeni,“ říká pro CzechCrunch zástupce firmy David Rozsíval.

Jeho slova potvrzuje suverénní styl, s jakým S.T.A.L.K.E.R. – The Board Game v současnosti vybírá peníze na crowdfundingu. Na webu Gamefound má sedm dní před koncem kampaně okolo 2,4 milionu dolarů od více než jedenácti tisíc podporovatelů. Tedy přes padesát milionů korun. Zájemce základní hra bez daní a dopravy vyjde v přepočtu zhruba na 2 100 korun, v klasické crowdfundingové nabídce je i varianta s rozšířením (3 600 korun) a kompletní balík se všemi přídavky (4 800 korun).

Polští Awaken Realms produkují velkolepé hry, které jsou atmosférickými zážitky a jejichž krabice obsahují hromadu komponentů pro klidně desítky hodin zábavy. Novinka nemá být jiná. V základním boxu jsou čtyři figurky hráčských postav, dalších padesát modelů nepřátel najdete v rozšiřujícím boxu či u vyšších úrovní odměn. Dále na vás čeká přes pět stovek karet představujících různé události či vybavení. A další krabice s podobně rozsáhlým rozšiřujícím obsahem.

„Stolní S.T.A.L.K.E.R. hodně vychází z předchozích her Awaken Realms. V některých herních mechanismech připomíná kooperativní sci-fi deskovku ISS Vanguard, například v možnosti ukládání hry. Ze simulátoru přežití ve válce This War of Mine si zase bere koncept kratších kampaní a celkovou ponurou náladu,“ říká Rozsíval. „Určitě nadchne spíš fanoušky příběhovějších her než ty, kterým jde o dokonale vyváženou hratelnost a soupeření,“ dodává.

V roli stalkerů, tedy dobrodruhů či pošetilců, kteří se vydávají do nebezpečné Zóny u Černobylu, budete prozkoumávat radiací zamořené oblasti, hledat artefakty s vědou nevysvětlitelnými schopnostmi a samozřejmě se utkávat se zmutovanými i lidskými nepřáteli. To vše buď v na sebe navazujících příběhových scénářích a kampaních, v nichž se vaše postava bude postupně vylepšovat, anebo v rychlejším, jednorázovém režimu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zástupce Albi zároveň připomíná, že hru je možné získat v češtině už přes crowdfunding, ale nabídka z Gamefoundu bude následně dostupná i u českého vydavatele. Ačkoliv maloobchodní cena může být zhruba o polovinu vyšší než cenovka uvedená v komunitním financování. Dodání lokalizované hry z crowdfundingu je v plánech Awaken Realms na konec příštího roku, začátkem přespříštího by pak hra měla být k dispozici u Albi. A to v nákladu nižších jednotek tisíc kusů.

Ať už zájemci o výlet do radioaktivitou a mutanty zamořeného Černobylu zvolí Gamefound, nebo nákup od Albi, hru získají s kvalitním překladem. „Jsme předběžně domluveni například s Filipem Ženíškem, který dělal a dělá překlad původní počítačové hry,“ zmiňuje Rozsíval známého překladatele, který je podepsaný pod mnoha především videoherními češtinami, například obrovsky rozsáhlým Zaklínačem 3.

Mimochodem, už zmiňovanou předlohou deskové hry je populární videoherní střílečka S.T.A.L.K.E.R., kterou – respektive teď už její druhý díl – tvoří ukrajinské studio GSC Game World. To našlo krátce po ruské invazi do své domoviny azyl v Praze. Díky pomoci českého herního průmyslu před válkou unikly dvě stovky pracovníků a rodinných příslušníků.

stalker-02

Foto: Awaken Realms

Stalkerovská krabice obsahuje i figurky hráčských postav. A když si připlatíte, získáte i monstra

Čtvrt století za nepřátelskými liniemi. Kultovní Commandos se před 25 lety zapojili do války na PC

Kombinace válečné strategie a až logické hry od španělského studia Pyro byla hit. V prodejích i mezi hráči. A její vliv je znát dodnes.

Michal MančařMichal Mančař

commandos-b

Foto: Pyro Studios

Vidí vás nepřítel? Ne? Tak to je ideální příležitost k připlížení a podříznutí

0Zobrazit komentáře

Odstřelovač sejme nácka na strážní věži. Zelený baret se proplíží za hlídkou u mola a podřízne oficíra. Sapér rychle vyběhne z úkrytu a vyhodí do povětří sklad paliva. Mise splněna. Boj za osvobození okupované Evropy je o krok blíž k vítězství. A vy se radujete z pokoření další pekelně těžké mise v Commandos, kultovní strategické videohře, která právě dnes slaví 25 let od vydání.

Je rok 1998. Na jaře vyšel legendární StarCraft, takže počítačoví stratégové jsou na chvíli nasyceni. Jenže teď už je červen, kampaň za všechny tři starcraftovské rasy máte projetou (a na multiplayer nemáte dostatečně dobré připojení). Tak dáte šanci neznámé hře od španělských vývojářů Pyro Studios. Jmenuje se Commandos: Behind Enemy Lines a kámoši ve škole říkali, že to je prý docela dobrá věc z druhé světové války.

Kamarádi vám neříkali úplnou pravdu. Ta hra je naprosto skvělá. Počítačové taktizování jste dosud měli spojené s tím, že postavíte základnu, vytěžíte suroviny a vytrénujete obrovskou armádu. Jenže najednou vás Commandos vrhnou do role velitele maličké jednotky zvláštních sil hluboko za nepřátelskými liniemi. Je to napůl realtimová strategie, napůl logická hra. Musíte vychytat přesné načasování postupu a skrz nacistické základny se spíš proplížit než prostřílet.

K tomu vám slouží rozmanité schopnosti vašeho družstva. Zelený baret, potápěč, řidič, ženista, odstřelovač a špión – každý umí něco jiného. Prvně jmenovaný je machr přes nože a plížení, ale když se potřebujete dostat do přísně střeženého německého velitelství, převléknete špióna do nepřátelské uniformy a prostě ke generálům nakráčíte středem. K úspěchu v rozmanitých misích vedlo správné spojení taktiky, zvolených dovedností i špetka štěstí nebo rychlých reflexů.

Řešení herních úkolů, které obvykle vycházely ze skutečných operací druhé světové války, přitom obvykle bylo vícero. Někdy vás sice situace tlačila spíš k opatrnějšímu postupu (prakticky pokaždé jste čelili gigantické přesile), ale kolikrát bylo možné prostě zapálit dynamit, vytasit pistole a odjistit granáty. Jenže to se obvykle spustil alarm a ze strážnice vyběhli čerství soldáti Wehrmachtu. V ten okamžik přišla vhod skutečnost, že základní pistole měly nekonečně nábojů.

Tahle neotřelá kombinace – spolu s tak akorát vysokou obtížností, která vás dlouho frustrovala, ale v ten pravý okamžik naplnila endorfiny po zdolání složité mise – pro Commandos: Behind Enemy Lines znamenala úspěch u recenzentů i zákazníků. Třiadvacátého června před pětadvaceti lety hra vyšla, koncem roku už prodala 700 tisíc kopií, zakrátko pokořila milion, do dvou let po vydání k němu přidala dalších 500 tisíc kusů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na úspěchu hry vývojáři z Pyra i vydavatelé z tehdy velmi známé společnosti Eidos Interactive samozřejmě budovali. Nejprve ani ne rok od premiéry přišel datadisk (dnes byste řekli rozšíření nebo DLC, ale přece jen jsme ve 20. století…) Beyond the Call of Duty, v roce 2001 pak plnohodnotné pokračování Commandos 2: Men of Courage, o další dva roky později Commandos 3: Destination Berlin. Všechny jely v zajetých kolejích plížení, taktizování a precizního načasování hromadné náckovraždy.

Nutno však dodat, že občas to v Pyro Studios trochu přehnali. Ve spoustě dobových recenzí druhého i třetího dílu byste našli slova o „hře pro masochisty“. Ještě větší problémy než zvyšující se obtížnost ale měla čtvrtá hra slavného jména. U ní totiž autoři učinili krok, který se málokteré sérii povede. Ve snaze expandovat na konzole změnili žánr. Commandos: Strike Force z roku 2006 byla střílečka, která ale přemýšlivé počítačové sabotéry prostě nemohla uspokojit.

commandos-02

Foto: Pyro Studios

Lodě, skladiště, nepřátelští vojáci… v Commandos explozivní konec čekal ledacos a leckoho

Ale odkaz Commandos nespočíval jen v rozšiřování tvorby Pyro Studios. Povedenou hratelnost se brzy jaly napodobovat další hry. Oblíbení Desperados vše přenesli na Divoký západ a první díl taktéž patří do zlatého strategického fondu PC her. Samopaly a esesáky vyměnil za luky a rytíře Robin Hood: The Legend of Sherwood. Méně známým počinem podle stejného receptu, ale zato v kombinaci s populární značkou byl Star Trek: Away Team.

Všechny zmíněné tituly přišly na začátku nového milénia, vliv Commandos je ale znát i v současnosti. Shadow Tactics: Blades of the Shogun z roku 2016 vás vzaly do feudálního Japonska a vysloužily si jednak nesmírně pochvalné recenze, jednak ještě samostatné rozšíření z předloňska. Jejich vývojáři z Mimimi Games (mimochodem pracovali i na Desperados 3) už za pár dní vypustí do světa Commandos v pirátském hávu s názvem Shadow Gambit: The Cursed Crew.

Ale než tenhle vzdálený pokračovatel vyjde, můžete si čas zkrátit vyzkoušením – nebo připomenutím – pětadvacetiletého pradědečka. Commandos: Behind Enemy Lines seženete za pár desetikorun na Steamu nebo na GOGu. Ale pozor. Náročné úkoly za nepřátelskými liniemi vyžadují pevné nervy. Ne snad kvůli zastaralosti hry, to vůbec ne. Ale protože hra je opravdu tuhá. Jako opravdoví vojáci z jednotek commandos.