Z vyřazených knih studenti udělali podtácky a květináče. Po použití z nich vyroste luční kvítí
Knižní secondhand Reknihy měsíčně vyřadí 900 kilogramů knih. S Reborn Design našli způsob, jak papíru vrátit život.
Za pět let, kdy online knihkupectví Reknihy funguje, dosáhlo velikosti desítek milionů korun. Prošlo skrze něj více než 700 tisíc knih či učebnic, značná část z nich už ale z mnoha různých důvodů k dalším čtenářům putovat nemůže. Firma tak každý měsíc vyřadí až 900 kilogramů materiálu. V rámci snahy o lepší recyklaci proto spojila síly s eko-designérskou výzvou Reborn Design a se zapojenými studenty designu a architektury z něj vytvořili nové produkty.
Reknihy hledaly cestu, jak vyřazené knihy, které jim pravidelně zůstávají ležet ve skladu, využít. „Jsou tak poničené, že již nemohou putovat dál – jsou roztrhané, popsané, chybí stránky a podobně. A co víc, knihy se navíc velmi těžce recyklují, protože kromě celulózy obsahují i další materiály, jako je například plast,“ přibližuje marketingová ředitelka Veronika Kučerová.
S organizací Reborn Design, což je výzva pro produktové designéry a architekty, studentům těchto oborů zadali, aby zkusili papíru vrátit život. Cílem bylo vytvořit kreativní a funkční produkt, na který musí být použit minimálně z 95 procent recyklovaný materiál.
Do výzvy se v kategorii papír zapojilo čtrnáct návrhů, z nichž se realizace dočkaly hned dva – speciální podtácky a květináče. V případě podtácků může po jejich využití k primárnímu účelu vykvést luční kvítí, květináče pak obrostou novým životem v podobě zelených klíčků. Oba produkty se vyrábí z rozemleté papírové drtě a v prodeji jsou na stránkách Reknih.
Květináče od tvůrce Martina Zedníčka jsou dle jeho slov inspirované japonským minimalistickým designem a myšlenkou návratu zpět k přírodě. „Zadáním a cílem je najít ekologické řešení pro daný produkt. Hlouběji jsem se pak zamyslel nad tím, jak papír získáváme a chtěl jsem tento proces dokončit myšlenkou, že surovinu vrátíme zpět přírodě. Prvním nápadem byly květináče. Inspirované jsou japonskými kokedamami, což jsou závěsné mechové květináče,“ popisuje z pozice autora návrhu a zpracování.
Druhým produktem jsou pak podtácky z návrhu Ondřeje Stočka, který se Zedníčkem spolupracuje už od střední školy. „Mám rád jakousi rovnováhu, klid a pohodu. Proto jsem do podtácků přidal semena lučního kvítí, která nám umožní si v našich domovech či zahradách vytvořit krásnou atmosféru v podobě rozkvetlé louky,“ komentuje Stoček.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJak doplňují Reknihy, všech dosavadních 550 kusů bylo vyrobeno vlastníma rukama designérů. Pokud bude o produkty zájem, firma plánuje nechat vyrobit další, či se případně zaměřit na jiné výrobky. Ideou jsou prý takové, které bude moct využít přímo ve svém provozu.
„Naším cílem je přijít na produkt, který bychom z knih mohli tvořit pravidelně, ideálně tedy nějaké spotřební zboží, které bychom následně využili v logistice, jako například obaly či výplně. V tomto případě jsme také otevření i nápadům našich zákazníků,“ dodává Kučerová.