Za 30 let se svými bloky i sešity obsadili Česko a utržili 2,5 miliardy. Technologie papír nevytlačí, věří rodinná firma Bobo

Iva BrejlováIva Brejlová

boboStory

Foto: Bobo

Rodina, která stojí za značkou Bobo: Venca, Václav, Helena a Honza Kabátovi

0Zobrazit komentáře

Co byste udělali se třemi tisíci dolarů v brzkých 90. letech? Václav Kabát, kdysi výhradně bubeník, si za ně koupil kopírku. Tedy profesionální kopírovací stroj, se kterým otevřel služby pro ofocení dokumentů v centru Prahy. I když měl původně představu, že je třeba kopírovat hlavně noty, nakonec s manželkou množili především školní materiály. Ty pak vázali, až začali vyrábět vlastní bloky i sešity a se značkou Bobo obsadili český trh. Fungují na něm 30 let a za tu dobu nasbírali tržby ve výši 2,5 miliardy korun.

V okolí zdejších budov jsou prakticky na každou stranu pole, hned za stavbami les a kousek u silnice zastávka, kterou používají hlavně místní zaměstnanci. Ještě nedávno byl ve Voračicích nedaleko od středočeských Sedlčan kravín. Dnes místo něj stojí čtyři haly firmy rodinné firmy Bobo.

Prostory se rozprostírají na pozemku o 25 tisících metrů čtverečních. Uvnitř nich je přibližně 2,5 tisíce paletových míst. Na některých jsou vyrovnané výrobky, jiné je potřeba nechat prázdné – někdy sem přijede třeba i pět kamionů plných materiálu najednou a je nutné ho před zpracováním někde vyskládat.

V době největšího rozmachu okolo roku 2000 se tu točilo až 150 zaměstnanců. Od té doby společnost zeštíhlela, během krize v roce 2009 dokonce majitelé přemýšleli o prodeji, ale bylo jim řečeno, že funkční firma je paradoxně neprodejná. Kousli se a pokračovali. Aktuálně zde pracuje asi 40 lidí a Bobo je díky tomu prý v pozici, kdy ho Kabátovi mohou „bez problémů a delegování lidi uřídit“.

helena-a-vaclav-kabatovi

Helena a Václav Kabátovi ve výrobních prostorech Bobo ve Voračicích

Ač si to možná málokdo uvědomí, Bobo nejspíš zná téměř každý Čech. Tedy minimálně pokud už má za sebou alespoň pár let školní docházky. Tato čtyři písmena stojí na tradičních školních sešitech, kterých se jen loni vyrobily dva miliony kusů. Ale dost možná se jeho výrobky právě skrývají někde kolem vás.

Veškeré autoatlasy na benzínkách, které jsou ve spirálové vazbě, prošly touto fabrikou. Nebo papírové „kostky“ na zapisování poznámek, jež jsou na stolech v kancelářích v Česku i Německu. Kalendáře, firemní materiály, mnoho knih, zpěvníků i poznámkové bloky – Bobo je vedle vlastních výrobků schované i v zakázkové výrobě pro mnoho dalších firem od vazby (je jedničkou na trhu ve zpracování dvojité kroužkové spirály) přes digitální tisk až po laser a perforaci.

Za loňský rok společnost prodala skoro 1,5 milionu výrobků a v rekordním dni vyprodukovala 60 tisíc kusů spirálových vazeb. Obvykle za rok vyrobí až 650 tisíc vlastních produktů a něco mezi 2,5 a 3,5 milionu kusů zboží na zakázku. A jen na svém e-shopu má asi 500 položek.

Tam noty, zpátky noty a dolary

Zakladatel firmy se původně dal na kariéru bubeníka. Václav Kabát vystudoval pražskou konzervatoř, a to hned dvakrát: hru na fagot a pak bicí. Po revoluci se mu naskytla možnost vycestovat na hudební stáž do Venezuely, a tak jel s dalšími čtyřmi Čechy učit místní muzikanty evropskou hudbu.

Aby měli z čeho, nechal si Kabát kopírovat notové materiály a uvědomil si, kolik takových služeb je vlastně potřeba. Doslova si to potěžkal. Tam totiž vezl kufr plný notových zápisů, aby mohl učit hudbu. Zpět zase kufr latinskoamerických not i nástrojů. A k tomu tři tisíce dolarů, které si na stáži vydělal. Protože chtěl začít podnikat, s notami na mysli se rozhodl pro nákup kopírky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Brzy přizval ženu a zájem o jejich služby byl tak velký, že během půl roku oba opustili svá původní zaměstnání. I když u kopírování trávili 12 hodin denně, dnes říkají, že to bylo něco výjimečného. „Měli jsme najednou velký prostor. Mohli jsme nakupovat. Investovali jsme vydělané peníze do nových strojů, kopírek a dalších zařízení,“ popisuje Kabát.

Navíc nedaleko sídlila firma Minolta, takže pro náhradní díly a tonery se dalo dojít – někdy přímo doběhnout – pěšky. Zákazníky se brzy stali studenti, kteří se díky několika fakultám v okolí pohybovali celkem pravidelně. „A když jsme jim stále něco kopírovali, přemýšleli jsme nad tím, co udělat, abychom jim zpět nedávali jen papíry,“ popisuje Helena Kabátová.

laser-konfigurator-2

Foto: Bobo

Použití laseru umožňuje prodávat personalizované bloky klidně po jednom

„Začali jsme pátrat po vazbách. A manžel, který ještě občas jezdil hrát do Německa, tam jejich různé druhy objevoval. Přesouvali jsme je do Česka a zákazníkům se to líbilo,“ říká žena, která dnes kromě vedení firmy společně s manželem Václavem má na starosti také spolupráci se školami. „Když svážete pár listů, už přemýšlíte nad blokem. A nad sešitem. A pak pořád dál,“ dodává.

Postupně se tak Bobo dostalo až k označení blokařství, které Václav Kabát zařadil do svého a pak i mnoha jiných slovníků. „Bylo mi líto, že naše řemeslo neexistuje. Vyrábím bloky, chtěl jsem být blokař. Název jsme založili, když jsem při hledání takového řemesla na internetu narazil jen na volejbalového obránce,“ usmívá se majitel firmy.

Lidé to nechtějí měnit

S dlouhou historií si Bobo vychovalo zákazníky, kteří i zakladatele překvapují. Původně měl Kabát představu, že redesign výrobků bude připravovat dvakrát do roka. „Nejde to. Lidi používají naše výrobky třeba 15 let, není možné jim je změnit,” říká. Důkazem je i kolekce, kterou firma připravila s původně rychlým plánem na zpracování zbylého materiálu.

Tmavé barvy desek, pásek nalepený na hřbetu a především štítek na nadepsání sešitu nalepený dole na vnější straně. Není těžké uhodnout, proč kolekce dostala název Retro. Vyrobili 2 000 takových sešitů, během 14 dní se všechny prodaly. „Některých druhů zboží přitom vyrábíme do zásoby 2 000 kusů za celý rok,“ porovnává Helena Kabátová.

Nakonec se z kolekce stal tahák, kterého se tu vyrobilo 2,5 milionu kusů. „Je to jedna z nejúspěšnějších edic, kterou vyrábíme,“ popisuje Kabátová. I přes tato obrovská čísla je společnost v posledních letech podle účetní závěrky ve ztrátě. Kabát říká, že raději hned investuje to, co vydělá, aby se peníze točily. A tak tu zkoušejí novinky, jednou z větších investic poslední doby je například laserový gravírovací stroj.

produkty-retro

Foto: Bobo

Produkty Retro, trend vzniklý z potřeby zpracovat zásoby

Na pohled vypadá jeho práce jen jako malý plamínek na deskách zápisníků, jenž za sebou nechává vygravírované plochy. Zbývá z nich jen jemný bílý kouř, který okamžitě odsává roura poblíž. Umí loga, grafické motivy i texty, stroj odpaluje vrchní vrstvu materiálu a při použití barevné či bílé papírové lepenky se ukáže její základní, přírodní podoba.

„Laser je pro nás budoucnost,” věří Kabát. Říká, že jde směrem flexibility, která je dnes potřeba. Na e-shopu si zákazník díky tomu může zvolit vlastní blok i motiv na něm, načež si pak koupí třeba jen jeden jediný kus. To je dnes velmi důležité. „Když jsme začínali, náklady knížek, kalendářů i diářů se pohybovaly v desetitisících. Dnes jsou o řád níž, když jsou úspěšné. Dělají se menší věci, ale víc sérií. Musíme reagovat pružněji, rychleji a efektivněji. A věříme, že jsme na to připraveni,” doplňuje Kabátová.

Nákupy na internetu jsou navíc oblast, která se právě teď s přispěním pandemie pro papírenské zboží do velké míry otevřela. U Kabátů se prodeje přes e-shop na těch celkových podílí už někde mezi 15 a 20 procenty a nepřekvapivě v poslední době rostou. „Ale ne všechno se tak dá prodávat. Lidi si na papír ještě chtějí sáhnout. A myslím, že je to správné,” podotýká Kabát.

Papír zůstává

„Už dlouho se říkalo, že technologie vytlačí papír. Mám radost, že lidi mají stále papír rádi. Nejenže z něj čtou, ale používají jej i vedle technologií. Pro zapisování, kreativitu, vyjadřování svých nápadů,” věří Kabát. Firma v tom své zákazníky hodlá podporovat, a prodává proto rovnou sadu bloků s přesným pořadím a způsobem používání, které mají lidem pomoct kreslit a malovat. Takže se časem dostanou od skici třeba až k negativní kresbě v bloku s černým papírem.

Zapisovat si lidé navíc stále chtějí. Papír zůstává. Mění se jeho použití,” říká Kabát. Lehký pokles je vidět na klasických diářích. Naopak tam, kde je možné si zapisovat „jinak, než to umožňuje elektronika”, prodeje stoupají. Kdykoliv se v Česku hovoří o trendech zapisování, sketchnotingu nebo třeba metodě bullet journal, na prodejích je to jasně znát.

Pak jsou tu například tříleté diáře, mimochodem jeden z nejoblíbenějších výrobků obou manželů. Ty jsou zajímavé třeba pro některé profese. Už dříve se například koncerty – ano, opět jsme u hudby – plánovaly roky dopředu. Současná situace tak dlouhé perspektivě ještě pomohla. Neotřelost v duchu sady kreativních bloků nebo tříletých diářů si navíc chce Bobo udržet, a tak se nenápadně rozhodlo směřovat k ní i novou generaci.

V každém dětském sešitu z nové kolekce Svět jsou proto čtyři takzvané kreativní listy, stránky na rozepsání a čmárání. V rámci rozepisování mají dětem poskytnout možnost „trošku si zařádit”. Myslím, že kreativita je u dětí potřeba. Tady si můžou kreslit, čmárat a domalovávat už od první třídy,” představuje si Kabát.

Ze Sedlčan do Neapole

Její zakladatel zdůrazňuje, že jedním z hlavních rysů firmy je fakt, že je rodinná. To se mu ve skutečnosti podařilo až na druhý pokus – při tom prvním se prý musel vzdát představy, že všechno bude podle něj. Dnes do společnosti vedle jeho synů přispívají navrch i jejich partnerky.

Ze všech těchto stran je navíc zřejmé, že hudby, u níž to vše tak trochu začalo, se zde stále nevzdali. I synové manželů Kabátových vystudovali konzervatoř a dnes na ní jeden z nich i učí. A pokud budete trochu pozorně brouzdat na e-shopu Bobo, najdete jejich hobby i tam.

Nejexotičtějším zbožím v tomto smyslu jsou tzv. Bobotubes, perkusní hrací roury, plastové hudební nástroje naladěné do stupnice C dur, jejichž nápad i uskutečnění vzešlo z firmy. Lze jimi bubnovat prakticky o cokoliv a vytvořit tím libovolnou hudbu. „Když jsem spočítal, kolik rour jsme vyrobili, bylo by jich vyskládaných za sebe asi 1 500 kilometrů. Už bychom s nimi byli v Neapoli,” libuje si Václav Kabát.

Ryby a plodiny pod jednou střechou. Future Farming má největší aquaponickou farmu v Evropě a velké ambice

future-farming5Story

Foto: Future Farming

Michal Fojtík a Martin Podoba, dvě tváře projektu Future Farming

0Zobrazit komentáře

Akvárium s rybičkami má doma kdekdo, stejně jako zahrádku nebo alespoň truhlík s bylinkami. Jen málokoho by však napadlo obě záliby spojit v jedno a ryby využívat jako malé zahradníky, kteří pomáhají s pěstováním delikátních salátů, zelí či bylinek. Přesně to ale dělá český aquaponický startup Future Farming, za kterým stojí Michal Fojtík a Martin Podoba.

Jeff Bezos z Amazonu, Eric Schmidt z Googlu či bratr Elona Muska Kimbal, to všechno jsou osobnosti světového byznysu, které věří ve velkou budoucnost vertikálního farmaření. To představuje způsob pěstování plodin mimo klasickou půdu, pouze v živných roztocích a ve většině případů i pod střechami farem s umělým osvětlením. Tento způsob se nazývá hydroponie. A pak je tu i aquaponie.

„Aquaponie je nejvýkonnější, ale zároveň i nejobtížnější metodou vertikálního zemědělství. Její princip spočívá v tom, že zatímco v hydroponii musíte rostlinám stejně jako v konvenčním zemědělství neustále dodávat hnojiva, v případě aquaponie dodávají rostlinám hnojivo ryby. Zní to jednoduše, ale propojit v praxi ekosystém rostlin s ekosystémem ryb je nesmírně obtížné,“ upřesňuje princip aquaponie Michal Fojtík.

Spolu s Martinem Podobou se pustili do svého zeleného projektu Future Farming opravdu ve velkém, o čemž svědčí jejich největší aquaponická farma v Evropě. O odvětví, ve kterém působí, hovoří jako o budoucnosti, která by měla přinést příjmy v řádech stovek milionů korun a kterou otevírají i soukromým investorům.

Od kopírek k chovu ryb a pěstování rostlin moderním způsobem

Právě Fojtík je duchovním otcem celého projektu a tím, kdo přišel na způsob, jak propojit chov ryb s pěstováním rostlin do uceleného a efektivního řešení. Vše začalo s chilli papričkami, jejichž pěstování se pokoušel zautomatizovat během svých studií na elektrotechnické fakultě. Postupně začal experimentovat s automatickou závlahou či osvětlením, aniž by tušil, že se podobné pokusy jednou stanou jeho živobytím.

„Po škole jsem nastoupil do firmy s kancelářskou technikou a pěstování na chvíli odložil stranou. Opravoval jsem tiskárny, kopírky, oženil jsem se a založil rodinu. Zlom nastal ve chvíli, kdy mě žena poslala do supermarketu koupit čerstvé potraviny pro naše děti. Snažil jsem se koupit něco zdravého, především čerstvou zeleninu, ale nabídka v obchodě byla žalostná,“ vzpomíná dnes sedmatřicetiletý Fojtík.

future-farming4

Foto: Future Farming

Farmy budoucnosti jsou odpovědí na stále palčivější enviromentální problémy lidstva

Fojtík se na základě této zkušenosti vrátil ke svému pěstitelskému koníčku a hlubšímu studiu celé problematiky, což ve finále vyústilo v podání výpovědi a vlastní byznys. Tím se stal právě projekt Future Farming, který byl zařazen do žebříčku Udržitelný byznys roku, do kterého jsme vybrali desítku firem, jež ve svém podnikání reprezentují udržitelné principy. Do projektu Future Farming se přidala jako investor i skupina GFF, v níž působí coby jeden z partnerů právě Martin Podoba.

GFF se zaměřuje na technologické startupy, do kterých přináší nejen finance, ale také know-how z oblasti marketingu, obchodu, administrativy a dalších oborů. I proto má Martin Podoba v projektu na starosti především otázky financí, zatímco Michal Fojtík se specializuje na samotný chov, pěstování a technologický vývoj řešení vertikálního zemědělství.

Doba, kdy svět zvoní na poplach

Byť se jedná o velice mladý obor, zajímavostí je, že se již začátkem minulého století objevily v časopise Life první nákresy vertikální farmy. Technologie si však na své znovuobjevení musela počkat více než sto let, a to na dobu, kdy lidé začínají ve velkém řešit měnící se klima, ubývající zásoby vody, nedostatek prostoru pro pěstování plodin a jejich klesající kvalitu spolu s rostoucí cenou. Právě to jsou některá ožehavá témata, která by mohlo vertikální farmaření, konkrétně i aquaponie, pomoci řešit.

„Zatímco tradiční zemědělství potřebuje k pěstování plodin 100 % půdy a 100 % vody, my si vystačíme pouze s 5 % půdy a 5 % vody. Tradiční zemědělství potřebuje velké plochy. My ne. Proto dokážeme pěstovat zeleninu uprostřed měst. To znamená v místě její spotřeby. S tím souvisí další výhody. Naše zelenina se dostane k zákazníkům bez nákladů na dálkovou přepravu a je mnohem čerstvější,“ vysvětluje Martin Podoba.

***

Zajímá vás, jaké další společnosti se umístily v našem žebříčku Udržitelný byznys roku ’21? Podívejte se na jejich kompletní výběr.

udrzitelny-byznyscc

Přečtěte si takéCzechCrunch představuje 10 firem, jež naplňují cíle pro lepší budoucnostI byznys jde dělat udržitelně. CzechCrunch představuje 10 inspirativních firem, jež naplňují cíle pro lepší budoucnost

***

„Ve srovnání s hydroponií a aeroponií (způsob pěstování rostlin s kořenovým systémem ve vzduchu – pozn. red.) nemusíme používat žádná hnojiva. O hnojení se v našem systému starají ryby. Absence jakékoli agrochemie včetně minerálních hnojiv je největší výhodou aquaponie,“ doplňuje Michal Fojtík.

„Také na rozdíl od ostatních metod neprodukujeme žádný odpad. Například velké hydroponické instalace ve světě produkují relativně hodně odpadu ve formě vysoce koncentrovaných umělých hnojiv, která kontaminují okolí. Navíc ryby celý proces ekonomicky zefektivňují,“ dodává.

Největší v Evropě

Byť Future Farming již zaznamenalo několik poptávek po vybudování klientských farem na klíč, prozatím se soustředí na výstavbu a rozvoj svých vlastních farem. Ty má momentálně v provozu dvě. Svou první produkční farmu, která slouží i jako vědecko-výzkumné centrum, startup vybudoval nedaleko Brna ve vesnici Kaly.

Zde se na výzkumu nových metod pěstování potravin podílí i experti z Mendelovy univerzity v Brně či vědci z Centra pro výzkum globální změny při Akademii věd, kteří optimalizovali intenzitu osvětlení pro ideální růst rostlin. Druhou farmou je vůbec největší aquaponická farma v Evropě, která potvrzuje, že pěstovat ve velkém lze i přímo ve městech. Tato farma totiž vyrostla v brněnské části Heršpice, kde zaujímá plochu 10,5 tisíce metrů čtverečních.

future-farming6

Foto: Future Farming

Aquaponie spočívá na principu zavlažování rostlin vodou z nádrží s rybami

„Pro srovnání – největší vertikální farma na světě je jen o trochu větší. Nachází se v Dubaji a má 15 tisíc metrů čtverečních. Na rozdíl od nás však v Dubaji nechovají ryby, ale pěstují pouze zeleninu,“ dodává Fojtík s tím, že brněnská farma by měla již přejít ze svého provizorního provozu do toho ostrého.

Společnost tak díky tomu začne na trh dodávat podstatně větší množství listové zeleniny, jako je salát, čekanka, čínské zelí, ale také bylinky v podobě petržele, máty či oregana. A chybět nebudou ani tolik populární microgreens, tedy drobné křehké rostlinky, u kterých se konzumuje stonek i listoví. S těmito rostlinami Future Farming dodává na trh i dva druhy ryb, které se prohání pod kořeny rostlin, a to konkrétně pstruha duhového a sumečka afrického.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Svou produkci na trh distribuuje prostřednictvím dceřiné společnosti Farmia Food, mezi jejíž odběratele patří především zástupci z gastrosektoru. Restauracím chce Future Farming v budoucnu připravit i produkty upravované sekundárně, tedy například sušením, odšťavněním, filetováním či uzením.

A jak dodává Martin Podoba, v zahraničí se pro podobné farmy stávají velkými klienty také supermarkety a hypermarkety a zájem je i ze strany farmaceutických společností, které hledají pro výrobu svých léků ekologicky 100% čisté suroviny. Stále rostoucí zájem je proto důvodem, proč by Future Farming rádo v průběhu příštího roku zásobilo český trh jedním tisícem tun aquaponií získaných potravin.

Ryby klíčem k úspěchu

Cestu, kterou před sebou startup Future Farming má, nechce absolvovat v osamění, ale otvírá ji i externím investorům. Martin Podoba tak přibližuje trojí financování Future Farmingu: „Vlastním kapitálem, bankovním kapitálem a z peněz soukromých investorů. U majoritní části projektů využíváme podílové investory. Velké projekty farem spoluvlastníme s privátními investory. Zde se dělíme o zisk i provozní náklady. Tato forma spolupráce dává největší smysl a investor při ní dosáhne nejzajímavějšího zhodnocení svého kapitálu.“

V praxi to tedy znamená, že se do celého projektu mohou zapojit také menší investoři prostřednictvím nákupu tzv. zelených dluhopisů. Dluhopisy jsou pro Future Farming minoritním zdrojem příjmů a jejich hodnota začíná na částce 50 tisíc korun. V souvislosti s tím se ozývají hlasy, které upozorňují, že stanovené závazky není společnost schopna naplnit vzhledem k tržbám, kterých lze v tomto oboru dosáhnout.

future-farming3

Foto: Future Farming

Produkty jsou dodávány lokálním restauracím, ale zájem projevují i lékárny a supermarkety

Na to však Martin Podoba reaguje tím, že byznys plán Future Farmingu počítá v následujících letech s příjmy v řádech stovek milionů a odkazuje na studii, která hovoří o tempu růstu sektoru vertikálních farem do roku 2026 o 26,4 % ročně. Michal Fojtík přidává další protiargument na kritiku vertikálních farem. „Jejich odpůrci poukazují na to, že pěstované plodiny jako například saláty nebo brokolice jsou produkty s nízkou přidanou hodnotou a že nedokážou vygenerovat dostatečné tržby,“ připomíná.

„V hydroponii to může být pravda. V aquaponii ne,“ oponuje Fojtík. „U nás tvoří zelenina pouze část příjmů. Druhou část tržeb tvoří příjmy z chovu ryb. Ryby jsou pro nás zásadní, protože patří k produktům s vysokou přidanou hodnotou. Proto náš byznys model v praxi velmi dobře funguje a má poměrně rychlou návratnost,“ upřesňuje.

„Současný problém Future Farming neleží na straně poptávky nebo odbytu. Tam máme velký převis. Naším největším problémem je, že nestíháme uspokojovat poptávku. Proto si na finančním trhu půjčujeme peníze a rozšiřujeme naše výrobní kapacity. Získané peníze jdou do výstavby vertikálních farem. To znamená do nákupu pozemků, budov, technologií, know-how a příslušné infrastruktury. S razantním nárůstem kapacity je spojen razantní nárůst tržeb,“ dodává Martin Podoba.

„Future Farming už v dnešní době není žádnou garážovkou a stále si drží směr udržitelnosti. Mají vlastní technologii, což je v tomto oboru klíčové – nikdo nebude investovat do přeprodejců bez jakýkoliv inovací a vlastních IP. Na projektu oceňuji odhodlanost ukázat světu, jak lze pěstovat zeleninu a chovat ryby způsobem, který bude mít minimální dopad na životní prostředí, a to nejen v ČR, ale i ve světě,“ doplňuje Václav Gregor, CEO & Partner Soulmates Ventures, který pomáhal s výběrem společností do Udržitelného byznysu roku.

Budoucnost zemědělství

Budoucnost celého sektoru je podle obou pánů skutečně velká, což je také důvod, proč do něj investují právě ti dravci světového byznysu, kteří byli zmíněni v úvodu. Voda a půda se stávají čím dál tím cennější komoditou. „Zemědělská výroba v tuto chvílí zaujímá 80 % veškeré zemědělské půdy na naší planetě. Zbylých 20 % je už totálně vyčerpáno a už se ani k pěstování potravin nedá použít,“ vysvětluje Michal Fojtík.

I proto podle něj bude množství projektů vertikálního zemědělství růst v přímé úměře s počtem lidí žijících ve městech. Martin Podoba odhaduje, že by vertikální farmy měly získat větší podíl v zemědělské výrobě již kolem roku 2030, v případě chovu ryb dokonce i dříve. A budou to právě velké vertikální farmy, které se na tomto přerodu budou podílet nejvíce.

future-farming2

Foto: Future Farming

Farma dokáže při menší spotřebě vody a prostoru vyprodukovat kvalitnější potraviny

„Samozřejmě by mě jako průkopníka aquaponie potěšilo, kdyby své mikrofarmy měli všichni doma. Realita ale bude asi jiná. Mladá generace jde cestou oddanosti své profesi a obávám se, že na péči o vlastní aquaponický systém nebude mít čas,“ říká Fojtík. Přesto však Future Farming spravuje i vlastní e-shop, na kterém nabízí komponenty pro sestavení vlastní domácí aquaponické farmy o rozloze přibližně osm metrů čtverečních.

Pořizovací náklady startují na částce 145 tisíc korun a sestava nabízí 420 pěstebních pozic, což se rovná přibližně 80 kilogramům listové zeleniny za měsíc, kterou doplňuje produkce 50 až 80 kilogramů ryb ročně. Z podstatně větší produkce by se také již brzy mohli radovat i na Slovensku, kde startup aktuálně nedaleko Bratislavy řeší výstavbu třetí vertikální farmy. Svůj zrak nyní upírá také do Polska či Maďarska, v jednání je však například i vybudování farmy až na africkém kontinentu.

„Ambice Future Farmingu dobýt světový trh je zcela na místě, protože jeho řešení je a bude nutné v zemích, které kvůli lokálním podmínkám i klimatickým změnám trpí nedostatkem potravin, a takových oblastí je bohužel veliké množství. Jsem přesvědčený, že Future Farming má před sebou slibnou budoucnost,“ uzavírá Václav Gregor.

future-farming1

Foto: Future Farming

Saláty jsou jednou z nejčastějších plodin, které se na těchto farmách pěstují