Za dva roky mají v Česku fungovat elektronické dálniční známky. Elektromobily budou jezdit zdarma
Už za dva roky by se mělo zásadně zjednodušit používání dálničních známek a jejich placení. Vláda schválila novelu zákona o pozemních komunikacích, která nyní putuje do Poslanecké sněmovny. Přinést by měla pro motoristy možnost zaplatit za používání dálnic přes internet nebo v mobilní aplikaci. Elektronická dálniční známka má začít fungovat od roku 2021 a vláda se shodla také na tom, že se nezvýší horní cenový limit a známka bude i nadále stát 1 500 korun.
Výsledkem novely by měl být úplný konec papírových kuponů, které si museli řidiči lepit na čelní sklo, oznámil tento týden ministr dopravy Dan Ťok. Řidiči vozidel do 3,5 tuny si budou moci od roku 2021 vybrat, jestli si nakoupí dálniční známku online nebo na vybraných distribučních místech s tím, že si jen v systému zaregistrují svou SPZ, zaplatí a mohou jezdit.
Kuponový systém jinak zůstane stejný v tom smyslu, že nadále půjde zakoupit desetidenní, měsíční a roční známku. Poplatek se zvyšovat nebude, ceny zůstanou na 310, 440, respektive 1 500 korunách a ministerstvo dopravy očekává, že elektronizací ušetří až 100 milionů korun za tisk a distribuci papírových známek.
Novela zákona o pozemních komunikacích navíc pamatuje také na elektromobily a další vozidla s alternativními pohony. Zatímco například v Praze a dalších městech je možné s autem s elektrickým či jiným než čistě spalovacím motorem parkovat v modrých zónách, nově by mohla být osvobozená také od dálničních poplatků. Auta na elektřinu nebo vodík budou jezdit po dálnicích po zavedení elektronických známek zdarma. Týkat se to bude i hybridů, jejichž emise oxidu uhličitého nepřesáhne 50 gramů na kilometr. Auta na zemní plyn a biometan získají 50% slevu.
Podle odhadu ministerstva bude roce 2020 v Česku asi 17 tisíc vozidel na elektřinu (aktuálně jich je registrováno asi 1 300), což by snížilo výnosy z poplatků o 25,5 milionu korun za rok, informují Hospodářské noviny. Zvýhodnění plynových aut bude stát dalších zhruba 37,5 milionu korun ročně s tím, že dnes jich je v Česku registrováno 18 tisíc a za dva roky jich má být 50 tisíc.
Ministerstvo dopravy si nicméně od zavedení elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Kontrolu zaplacení příslušných poplatků bude i nadále provádět jako dosud celní správa a policie a využívat se bude i několik stálých nebo mobilních kamer. Platby bude evidovat informační systém ve správě Státního fondu dopravní infrastruktury. Tzv. videotolling se již používá ve většině sousedních zemích, například na Slovensku, v Rakousku či Maďarsku, a zavedení systému chystá také Německo.