Za dva roky mají v Česku fungovat elektronické dálniční známky. Elektromobily budou jezdit zdarma

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

dalnice-D8

Foto: Miraceti

Dálnice D8

0Zobrazit komentáře

Už za dva roky by se mělo zásadně zjednodušit používání dálničních známek a jejich placení. Vláda schválila novelu zákona o pozemních komunikacích, která nyní putuje do Poslanecké sněmovny. Přinést by měla pro motoristy možnost zaplatit za používání dálnic přes internet nebo v mobilní aplikaci. Elektronická dálniční známka má začít fungovat od roku 2021 a vláda se shodla také na tom, že se nezvýší horní cenový limit a známka bude i nadále stát 1 500 korun.

Výsledkem novely by měl být úplný konec papírových kuponů, které si museli řidiči lepit na čelní sklo, oznámil tento týden ministr dopravy Dan Ťok. Řidiči vozidel do 3,5 tuny si budou moci od roku 2021 vybrat, jestli si nakoupí dálniční známku online nebo na vybraných distribučních místech s tím, že si jen v systému zaregistrují svou SPZ, zaplatí a mohou jezdit.

Kuponový systém jinak zůstane stejný v tom smyslu, že nadále půjde zakoupit desetidenní, měsíční a roční známku. Poplatek se zvyšovat nebude, ceny zůstanou na 310, 440, respektive 1 500 korunách a ministerstvo dopravy očekává, že elektronizací ušetří až 100 milionů korun za tisk a distribuci papírových známek.

dalnice

Novela zákona o pozemních komunikacích navíc pamatuje také na elektromobily a další vozidla s alternativními pohony. Zatímco například v Praze a dalších městech je možné s autem s elektrickým či jiným než čistě spalovacím motorem parkovat v modrých zónách, nově by mohla být osvobozená také od dálničních poplatků. Auta na elektřinu nebo vodík budou jezdit po dálnicích po zavedení elektronických známek zdarma. Týkat se to bude i hybridů, jejichž emise oxidu uhličitého nepřesáhne 50 gramů na kilometr. Auta na zemní plyn a biometan získají 50% slevu.

palan

Přečtěte si takéČeský startup Productboard vybral dalších 10 milionů dolarů. Mezi investory jsou i Credo, Reflex Capital a Rockaway CapitalČeský startup Productboard vybral dalších 10 milionů dolarů. Mezi investory jsou i Credo, Reflex Capital a Rockaway Capital

Podle odhadu ministerstva bude roce 2020 v Česku asi 17 tisíc vozidel na elektřinu (aktuálně jich je registrováno asi 1 300), což by snížilo výnosy z poplatků o 25,5 milionu korun za rok, informují Hospodářské noviny. Zvýhodnění plynových aut bude stát dalších zhruba 37,5 milionu korun ročně s tím, že dnes jich je v Česku registrováno 18 tisíc a za dva roky jich má být 50 tisíc.

Ministerstvo dopravy si nicméně od zavedení elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Kontrolu zaplacení příslušných poplatků bude i nadále provádět jako dosud celní správa a policie a využívat se bude i několik stálých nebo mobilních kamer. Platby bude evidovat informační systém ve správě Státního fondu dopravní infrastruktury. Tzv. videotolling se již používá ve většině sousedních zemích, například na Slovensku, v Rakousku či Maďarsku, a zavedení systému chystá také Německo.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V Ostravě začne jezdit největší německý bikesharing Nextbike. Rekola zvažují, zda budou pokračovat

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nextbike

Foto: Nextbike

Německý bikesharing Nextbike jezdí i v Česku

0Zobrazit komentáře

Přestože zatím zima a plno sněhu k jízdě na kole neláká, v mnoha městech se již připravují na novou sezonu. Stále více se využívají různé modely sdílených kol, tzv. bikesharingů, a jeden loni začal fungovat také v Ostravě. Svá růžová kola tam v pilotním provozu nasadila Rekola, jenže přes zimu neuspěla ve veřejné zakázce, kterou město vypsalo, a do ostravských ulic se tak od dubna chystá největší německý bikesharing Nextbike.

Německý Nextbike funguje už více než 14 let a je u našich západních sousedů největším poskytovatelem sdílených kol. Vedle více než 60 německých měst navíc funguje i v zahraničí, od Spojených států přes Velkou Británii, Nizozemsko, Polsko až po Kypr nebo Dubaj. Česká republika je tak další zastávkou bikesharingu se sídlem v Lipsku, který se do Ostravy dostal na základě veřejné zakázky.

Třetí největší české město poptávalo systém sdílených kol, protože ho má jako součást svého strategického plánu rozvoje města, a nakonec vybíralo ze dvou nabídek – jednu podala česká Rekola, druhou německý Nextbike. „Vítězem veřejné zakázky se stala společnost nextbike Czech Republic s.r.o., která bude službu v Ostravě provozovat po dobu osmi měsíců. Stanic s bicykly by mělo být až 200,“ uvedlo k rozhodnutí město Ostrava.

nextbike-bikes

V Ostravě bude fungovat stanicový bikesharing Nextbike

První sdílená kola do Ostravy loni v rámci pilotního provozu přivezla Rekola, ale jejich nabídka nakonec byla vyšší než v případě německého konkurenta. Ostrava pro zachování příznivějších cen počítá, že bude platit Nextbiku za každou výpůjčku necelých 10 korun, a předpokládá, že za osm měsíců mu zaplatí zhruba 4,5 milionu korun. Nabídka od Rekol byla zhruba o pětinu vyšší.

„Těší nás, že Ostravané přišli na chuť tomuto modernímu, zdravému a k přírodě šetrnému způsobu dopravy. Ukázal se velký zájem o službu v loňském roce, kdy 16 tisíc uživatelů sdílených kol ujelo přes 130 tisíc kilometrů. Stejně jako v pilotním provozu bude prvních 15 minut výpůjčky zdarma a dalších 45 minut nebude stát více než 25 korun,“ říká náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Budoucnost Rekol je nejistá

Očekává se, že by Nextbike mohl začít se svými koly v Ostravě operovat už od 1. dubna a konec sezony je naplánovaný na 30. listopadu, ale vše se ještě může změnit například v závislosti na počasí. Uživatelé budou mít k dispozici kola městského typu s nízkým nástupem a proti Rekolům nově i se třemi rychlostními převody. Kola se budou opět odkládat do cyklostojanů, na což i Rekola v Ostravě při loňském pilotu přistoupila, byť běžně fungují bezstanicově.

nextbike

Sdílená kola Nextbike odemknete přes mobilní aplikaci

Budoucnost Rekol v Ostravě je nicméně po příchodu významného německého konkurenta nejistá. „My z Rekol gratulujeme Nextbike k fair play výhře a Ostravě přejeme úspěšný rok se sdílenými koly. Město napsalo zadání ke koncesi malého rozsahu opravdu dobře a vybralo s ní jiného provozovatele. Ostatně věříme, že každé město si zaslouží bikesharing, a nemusí být nutně růžový,“ komentuje pro CzechCrunch nového hráče tisková mluvčí Rekol Magda Zicháčková.

michal-mensik-inveo-crop

Přečtěte si takéČeský donáškový startup DoDo loni utržil přes 60 milionů korun a letos se otočí do černých číselČeský donáškový startup DoDo loni utržil přes 60 milionů korun a letos se otočí do černých čísel

Na otázku, zda se i přesto Rekola do Ostravy v letošní sezoně vrátí, zatím neumí odpovědět, protože se v holešovickém sídle stále ještě nerozhodli, zda se do přímého souboje s Nextbikem pustí. Z jeho pohledu pak naopak bude zajímavé sledovat, zda bude Ostrava znamenat první zastávku ve významnější expanzi po České republice, kde zatím platila za jediného významného hráče právě Rekola, nebo prozatím zůstane na východě České republiky.

rekola-bikesharing1

Rekola zvažují, zda se do Ostravy vrátit