Topící se Nike potřebuje ven z krize. Z důchodu povolalo obchodního mága, který nechal zbohatnout Jordana
Elliott Hill pracoval v Nike úctyhodných 32 let. Pak šel do penze, místo srdce má ale fajfku – a teď jde kultovní brand znovu vyhnat do výšin.
Rok byl asistujícím trenérem fotbalistů, pak šel na stáž do Nike, což mu změnilo život. Ze začínajícího obchodníka se krok po kroku vyšplhal na vrcholového manažera a jednoho z nejdůležitějších lidí v celé firmě. Řídil klíčové byznysové operace, do toho pomohl Michaelu Jordanovi k miliardovému jmění. A kdyby LinkedIn vyplácel peníze za pečlivě sestavený profil, i tady by zářil. V důchodu však ale moc dlouho nevydržel – Nike mu totiž nově dalo nabídku, jestli ho nechce zachránit od rozjíždějící se krize. A Elliott Hill souhlasil.
Když se Nike před několika měsíci rozhodlo utlumit výrobu jednoho z nejproslulejších modelů tenisek na světě, ukázalo se, že to s postupným přebudováním svého fungování myslí vážně. Aby také ne, když se jeho pozice jedničky na trhu pomalu otřásá v základech, primárně kvůli tomu, že firma přestala inovovat, neodhadla dopad rozvázání vztahů s maloobchodníky a do toho musela řešit externí problémy s prodeji v Číně.
Kdysi tahoun sportovního odvětví dnes musí řešit i to, že se před něj v očích veřejnosti pomalu dostává konkurence. A nejde jen o Adidas, který to vyhrál s oživením ikonických retro kecek, ale také o méně známé značky jako Hoka, která si získává hlasy mladých, nebo On, jež pro změnu má silnou podporu od nejslavnějšího tenisty planety. Nike zkrátka na své problémy musí reagovat – a teď přistoupil k radikálnímu kroku.
Před pár dny se společnost z amerického Oregonu rozhodla odvolat svého dosavadního šéfa Johna Donahoea, který ji vedl od roku 2020. Právě on byl tím, který podle lidí z branže razil přístup takzvaného přímého prodeje, kdy firma nechávala maloobchodníky stranou a namísto nich zákazníky směřovala do svého oficiálního e-shopu, potažmo oficiálních kamenných prodejen. To se ale ukázalo jako nepříliš šťastná cesta.
Proto teď se do hry vrací člověk, který si s Nike prožil to, co snad nikdo před ním. Novým šéfem se od 14. října stane Elliott Hill, ostřílený manažer, který do firmy nastoupil už v roce 1988, tedy v období, kdy Nike vymyslelo a zavedlo kultovní motto Just Do It. A „prostě to udělat“ teď bude muset i šedesátiletý Hill, protože na něj čeká výzva, jakou nezažil. Ačkoliv toho má ve svém resumé hodně. Opravdu hodně.
Here’s incoming Nike CEO Elliott Hill telling a story about Michael Jordan threatening to put a size 13 shoe up his ass if revenue went down. Amazing interview from @FORTitudeFW. pic.twitter.com/aormdbijHJ
— brendandunne (@brendandunne) September 23, 2024
V jedné z nejvlivnějších značek všech dob začínal na pozici stážisty v obchodním oddělení, za rok se stal klasickým zaměstnancem a figuroval zejména ve sportovních divizích. Než se svět překlopil do nového tisíciletí, už měl zkušenosti s vedením týmu – a za pár let byl viceprezidentem a klíčovou osobou v prodejních operacích napříč Spojenými státy, Kanadou a Evropou. A byl také oblíbený mezi podřízenými.
Zážitek sám o sobě je jeho profil na LinkedInu, který má pečlivě seřazený podle let a pracovních pozic. Na tom by možná nebylo nic zajímavého, téměř všichni to tak dělají, on byl ale v Nike úctyhodných dvaatřicet let. A když člověk vidí, jakými posty si Hill musel projít, je to minimálně inspirující. Pokud by LinkedIn dovoloval souhrn pracovních pozic nadepsat, titulek Ze stážisty ředitelem by to dokonale vystihoval.