Za mobilní aplikace na Androidu a iOS se letos utratí 1,7 bilionu korun. Počet stažení překročí 113 miliard

iPhone_case8
0Zobrazit komentáře

Stejně jako loni i letošní rok znamená znatelný nárůst uživatelů mobilních zařízení a s tím i počet stažených aplikací či útrat v nich. Trendem letošního roku je především přechod na takzvaný premium předplatný model, který nabízí stažení aplikace zdarma, její vyzkoušení a poté využití v omezené podobě či s nutným zaplacením předplatného. I díky tomu se letos podaří překonat celkem 113 miliard stažení aplikací na platformách iOS a Android.

To je o bezmála 10 procent více než v předcházejícím roce, a to nás od finálního čísla za letošek stále dělí více než týden. Zajímavější je ovšem celková útrata za aplikace a uvnitř aplikací, která má s koncem roku dosáhnout 76 miliard dolarů, což je o 20 procent více než v loňském roce a v přepočtu více než 1,7 bilionu korun. Čísla navíc zahrnují jen prodeje v oficiálních obchodech App Store a Google Play a nezahrnují tržiště aplikací třetích stran, která fungují zejména v Číně.

Data vychází ze statistik analytické společnosti App Annie, která je jedním z předních hráčů ve sledování dat o mobilním trhu. Simulace finálních výsledků za celý rok vychází z podrobných dat, které firma sbírala až do 15. prosince. Finální data by měla být dostupná v průběhu ledna, kdy App Annie pravidelně vydává kompletní analýzu.

fortnitemobile

Jedna z aktuálně nejpopulárnějších mobilních her – Fortnite

Rok 2018 ukázal ale již nyní mnohé. Díky trendu, který začal v loňském roce, se čím dál více rozevírají nůžky mezi útratami v mobilních hrách a hrách na tradičních platformách, jako jsou PC a herní konzole. V letošním roce mají prozatím mobilní hry o téměř 30 % vyšší podíl na celkových tržbách než všechny ostatní herní platformy dohromady. Velkou zásluhu na tom mají hity jako FortnitePlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) či Roblox v kombinaci se stále výkonnějšími mobilními zařízeními, na nichž může být herní zážitek již často srovnatelný.

Ostatně právě PUBG Mobile se umístilo na třetí příčce mezi nejstahovanějšími hrami za letošní rok, překonaly ho pouze Subway Surfers a Helix Jump. Mezi nejstahovanější aplikace jako takové pak jednoznačně patřil Facebook Messenger, následovaný Facebookem a WhatsAppem – tedy trojice aplikací, která pod největší sociální síť spadá. Od páté příčky, kde je Instagram, tak dominanci Facebooku narušila pouze zábavná aplikace TikTok od aktuálně nejhodnotnějšího startupu na světě.

agdata-pale-fire-capital-jan-barta

Přečtěte si takéPale Fire Capital investuje 4,5 milionu korun do českého projektu Agdata, který digitalizuje zemědělstvíPale Fire Capital investuje 4,5 milionu korun do českého projektu Agdata, který digitalizuje zemědělství

App Annie také zmiňuje, že finančně nejúspěšnější hrou – tedy alespoň co do útraty uživatelů – bylo Fate/Grand Order, následované Honour of Kings a Monster Strike. Mezi klasickými aplikacemi skončilo na třetím místě Tencent Video, na druhém populární seznamovací aplikace Tinder a na prvním streamingová platforma Netflix. Není tedy divu, že se Netflix v průběhu roku rozhodl, že místo plateb prostřednictvím App Storu začne přesměrovávat nové zákazníky na vlastní platební bránu na mobilní verzi webu. Apple si totiž bere až 30 procent ze všech plateb provedených v rámci aplikací.

Mobilní aplikace Netflixu

Analýza tak jasně ukazuje, že mobil rozhodně neztrácí na své důležitosti, spíše naopak, a všechny služby se na něj postupně začínají zaměřovat čím dál více. Zbytek roku navíc ukáže, nakolik byla čísla analytické firmy přesná.

Foto: Stock Catalog / Flickr, Epic Games