Za mobilní aplikace na Androidu a iOS se letos utratí 1,7 bilionu korun. Počet stažení překročí 113 miliard

iPhone_case8
0Zobrazit komentáře

Stejně jako loni i letošní rok znamená znatelný nárůst uživatelů mobilních zařízení a s tím i počet stažených aplikací či útrat v nich. Trendem letošního roku je především přechod na takzvaný premium předplatný model, který nabízí stažení aplikace zdarma, její vyzkoušení a poté využití v omezené podobě či s nutným zaplacením předplatného. I díky tomu se letos podaří překonat celkem 113 miliard stažení aplikací na platformách iOS a Android.

To je o bezmála 10 procent více než v předcházejícím roce, a to nás od finálního čísla za letošek stále dělí více než týden. Zajímavější je ovšem celková útrata za aplikace a uvnitř aplikací, která má s koncem roku dosáhnout 76 miliard dolarů, což je o 20 procent více než v loňském roce a v přepočtu více než 1,7 bilionu korun. Čísla navíc zahrnují jen prodeje v oficiálních obchodech App Store a Google Play a nezahrnují tržiště aplikací třetích stran, která fungují zejména v Číně.

Data vychází ze statistik analytické společnosti App Annie, která je jedním z předních hráčů ve sledování dat o mobilním trhu. Simulace finálních výsledků za celý rok vychází z podrobných dat, které firma sbírala až do 15. prosince. Finální data by měla být dostupná v průběhu ledna, kdy App Annie pravidelně vydává kompletní analýzu.

fortnitemobile

Jedna z aktuálně nejpopulárnějších mobilních her – Fortnite

Rok 2018 ukázal ale již nyní mnohé. Díky trendu, který začal v loňském roce, se čím dál více rozevírají nůžky mezi útratami v mobilních hrách a hrách na tradičních platformách, jako jsou PC a herní konzole. V letošním roce mají prozatím mobilní hry o téměř 30 % vyšší podíl na celkových tržbách než všechny ostatní herní platformy dohromady. Velkou zásluhu na tom mají hity jako FortnitePlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) či Roblox v kombinaci se stále výkonnějšími mobilními zařízeními, na nichž může být herní zážitek již často srovnatelný.

Ostatně právě PUBG Mobile se umístilo na třetí příčce mezi nejstahovanějšími hrami za letošní rok, překonaly ho pouze Subway Surfers a Helix Jump. Mezi nejstahovanější aplikace jako takové pak jednoznačně patřil Facebook Messenger, následovaný Facebookem a WhatsAppem – tedy trojice aplikací, která pod největší sociální síť spadá. Od páté příčky, kde je Instagram, tak dominanci Facebooku narušila pouze zábavná aplikace TikTok od aktuálně nejhodnotnějšího startupu na světě.

agdata-pale-fire-capital-jan-barta

Přečtěte si takéPale Fire Capital investuje 4,5 milionu korun do českého projektu Agdata, který digitalizuje zemědělstvíPale Fire Capital investuje 4,5 milionu korun do českého projektu Agdata, který digitalizuje zemědělství

App Annie také zmiňuje, že finančně nejúspěšnější hrou – tedy alespoň co do útraty uživatelů – bylo Fate/Grand Order, následované Honour of Kings a Monster Strike. Mezi klasickými aplikacemi skončilo na třetím místě Tencent Video, na druhém populární seznamovací aplikace Tinder a na prvním streamingová platforma Netflix. Není tedy divu, že se Netflix v průběhu roku rozhodl, že místo plateb prostřednictvím App Storu začne přesměrovávat nové zákazníky na vlastní platební bránu na mobilní verzi webu. Apple si totiž bere až 30 procent ze všech plateb provedených v rámci aplikací.

Mobilní aplikace Netflixu

Analýza tak jasně ukazuje, že mobil rozhodně neztrácí na své důležitosti, spíše naopak, a všechny služby se na něj postupně začínají zaměřovat čím dál více. Zbytek roku navíc ukáže, nakolik byla čísla analytické firmy přesná.

Foto: Stock Catalog / Flickr, Epic Games

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Inženýr, který vynesl data ze samořídícího startupu Googlu, přejel bez zásahu do řízení celé USA

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

levandowski
0Zobrazit komentáře

Ve světě samořídících vozidel, v nichž nebudeme muset řídit, protože to za nás obstarají technologie, asi není kontroverznější postavy než Anthony Levandowski. O inženýrovi, který se ocitl uprostřed žaloby o tajných dokumentech mezi startupy Waymo a Uber, nebylo nějakou dobu slyšet, ale nyní přišel s velkým odhalením: jeho samořízené auto mělo bez jakéhokoliv lidského zásahu přejet celé Spojené státy.

Anthony Levandowski má za sebou pozoruhodných pár let. Nejprve v Googlu pracoval na projektu Waymo, který vyvíjí samořiditelné technologie a je v tomto oboru obecně považován za nejpokročilejší. Následně Google v roce 2016 opustil, když založil vlastní startup Otto, který pro změnu vyvíjel autonomní technologie pro kamiony. Brzy ho však pohltil Uber, kam měl Levandowski namířeno. I Uber totiž na samořízených vozech pracuje.

Jenže Waymo v tu chvíli Levandowskiho, potažmo startupy Uber a Otto, zažalovalo za krádež tajných dokumentů a technologií v hodnotě 500 milionů dolarů, jež měl právě Levandowski z firmy při svém odchodu vynést. Uber nakonec přiznal, že se skutečně k citlivým datům konkurenčního Wayma dostal, ale prý je nikdy nevyužil a s Levandowskim se rozloučil. Nakonec se obě strany mimosoudně vyrovnaly a o kontroverzním inženýrovi nebylo nějakou dobu slyšet.

otto-truck

Autonomní kamion bývalého startupu Otto

Nyní se však 38letý Anthony Levandowski vynořil s novým startupem Pronto.AI a tvrdí, že postavil samořiditelnou technologii, která ho dokázala dovézt ze San Franciska až do New Yorku, aniž by během této téměř pět tisíc kilometrů dlouhé cesty musel sáhnout na volant. Jak Levandowski prohlásil pro britský deník The Guardian, jeho cesta v upravené Toyotě Prius měla začít 26. října na Golden Gate Bridge a o čtyři dny skončila na Manhattanu.

Modifikovaný Prius měl využívat pouze video kamery, počítač a základní digitální mapy a Levandowski tvrdí, že přestože celou dobu seděl na místě řidiče, volantu ani pedálů se až na plánované zastávky na nocleh a tankování vůbec nedotkl. „Fungovalo by to, i kdyby v autě nikdo neseděl,“ prohlásil Levandowski, který zároveň zveřejnil i časosběrné video z celé jízdy. Jeho cesta by tak měla být dosud nejdelší bezpilotní jízdou, která se podařila uskutečnit. O něco podobného usiluje i Elon Musk s Teslou, ale zatím to nedokázal.

Vzhledem k tomu, jakou má za sebou Levandowski historii, není v tuto chvíli zrovna nejdůvěryhodnější osobou, a tak k jeho ohlášenému významnému milníku zatím mnozí přistupují s rezervou. Přestože však vystudovaný průmyslový inženýr svou technologii nyní ukázal v osobním voze, do budoucna ji chce nabízet kamionům. Základem celého produktu má být systém zvaný Copilot, který bude fungovat podobně jako například Autopilot od Tesly. „Řízení kamionů je opravdu náročná práce. Myslíme si, že Copilot ji může řidičům výrazně ulehčit, snížit únavu a zároveň zvýšit bezpečnost,“ říká Levandowski, který chtěl vyvinout autonomní kamion už ve svém předchozím startupu Otto.

elon-musk-tesla

Přečtěte si takéTesla je letos nejlepší investicí mezi automobilkami. Její akcie od začátku roku vzrostly o 17 procentTesla je letos nejlepší investicí mezi automobilkami. Její akcie od začátku roku vzrostly o 17 procent

Velké kamiony podle statistik ve Spojených státech ročně zabijí téměř čtyři tisíce lidí, a tak jde o problém, který skutečně může jít pomocí technologií alespoň zčásti eliminovat. Co je však na celé technologii Pronto.AI nejzajímavější, je, že nevyužívá laserové lidary, na které Levandowski sázel právě ve Waymu i Ottu a používá je i Uber. Levandowski je přesvědčen, že lidar je příliš drahou a zbytečnou technologií, která není pro funkční samořiditelné vozy nezbytná. Podle něj však zatím zcela bezpilotní vozy nejezdí kvůli nedokonalému lidaru, ale kvůli nedostatečně dobrému softwaru.

7 kamer a 2 neurální sítě

Pronto.AI sází pouze na šest videokamer, které směřují dopředu, na strany a dozadu, a každá ani nemá příliš vysoké rozlišení. Záběry z kamer pak putují do počítače v kufru, na kterém běží dvě neurální sítě, tedy systémy umělé inteligence, jež dokáží bleskově zpracovávat velké množství dat. Jedna síť řeší vodicí čáry, značky, překážky a pozici a rychlost ostatních vozidel. Druhá síť pak tyto informace bere a podle toho upravuje řízení, aktivuje světelné signály a „šlape“ na plyn, brzdu a točí volantem. Sedmá kamera pak neustále snímá řidiče, aby byla jistota, že sleduje cestu a může v případě potřeby zasáhnout.

otto2

Prvotní ambicí Pronto.AI totiž není vytvoření autonomního vozidla nejvyšší úrovně, které dokáže jezdit úplně bez lidské interakce, protože si Levandowski uvědomuje, že tak daleko ještě technologie nejsou a nějakou dobu nebudou. Proto aktuálně vyvíjí systém na úrovni 2, díky které už je ovšem některé samořiditelné prvky využít již dnes. A mohou mít za výsledek právě zjednodušení práce řidičů kamionů, kteří se budou moci soustředit na cestu před nimi, zatímco kamery a umělá inteligence zajistí vyšší bezpečnost monitorováním okolí.

Anthony Levandowski chce začít svou potenciálně přelomovou technologii Copilot prodávat v první polovině příštího roku. Za 5 tisíc dolarů (přes 110 tisíc korun) ji dokáže nainstalovat do stávajících kamionů a postupně by ji chtěl integrovat i do nových modelů. Oproti mnoha konkurenčním řešením má být největšího výhodou Pronta v tom, že díky maximálnímu využití umělé inteligence nebude pro autonomní jízdu vyžadovat tak extrémně detailní digitální mapy, jako potřebuje například Waymo.