Za udržitelnější čištění zubů. Češi navrhli designovou tubu na pastu, kterou lze opakovaně naplňovat a šetřit přírodu
Boj se znečištěním planety je jedním z nejpalčivějších témat dneška a tradičními „zloduchy“ spojenými s tímto problémem jsou jednorázové plasty. Ekologicky uvědomělí lidé se proto po celém světě snaží plasty na jedno použití alespoň zčásti omezovat a evropská regulace proti nim bojuje dokonce legislativní cestou. K jejich vymýcení je však stále daleko.
O malý kousek blíže by nás mohl posunout nápad českých designérů ze studia Kontra, kteří představili znovuplnitelnou tubu na pastu na zuby pod názvem GET, respektive Green Effective Tube. A vzhledem k tomu, že je recyklovatelná a lze ji opětovně naplňovat, má podle tvůrců za dva roky ušetřit v průměru takřka dvacet klasických tub.
Trojice Jan Petrmichl, Lenka Homolka a Adam Ondráček svou ekologickou tubou reagují na globální problém, kdy spotřeba zubní pasty každoročně vzrůstá a rok co rok se vyhazuje zhruba jedna miliarda těchto nádob. Současně jsou nerecyklovatelné a zbytky zubní pasty ve vyhozených obalech navíc mohou unikat a negativně ovlivňovat životní prostředí.
Začít si méně čistit zuby pochopitelně není akceptovatelným řešením, ale jistě existuje prostor k tomu, abychom si chrup čistili „udržitelněji“. Různé formy ekologických alternativ k zubní pastě již existují a v tomto směru nepřináší tým okolo GET nic nového. Tvůrci si ale uvědomují, že aby měli šanci přimět širší veřejnost k udržitelnějšímu chování, musí přijít s takovým produktem, který bude respektovat zaběhlé lidské návyky.
Ani ekologicky smýšlející lidé totiž obvykle v rámci snah o ochranu přírody nejsou ochotni překopat své běžné rutiny a zacházet daleko za hranice vlastního komfortu. Šanci na úspěch mají tedy jen taková ekologická řešení, která přinesou radost z „pomoci přírodě“, ale zároveň si na ně lidé snadno zvyknou a nebudou je považovat za obtíž.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Naším cílem je měnit lidské návyky tak málo, jak jen to jde – to je klíč k rychlé a plošné implementaci udržitelného produktu,“ uvádí Lenka Homolka, environmentální marketérka studia Kontra. „Ekologické alternativy k zubní pastě již existují, dokonce ty bezobalové. Jejich problém ovšem tkví v tom, že zcela zásadně narušují zvyk čištění zubů, který jsme si budovali celý život.“
„Čištění zubů je rituál, který jsme dovedli ke své osobní dokonalosti. GET má za cíl vzít si z toho jen to nejlepší. Chceme tak budovat řešení šetrné k přírodě pro celou společnost, ne jen ekologickou bublinu,“ vysvětluje. Výsledkem toho je obal podobný klasické tubě, jenž se skládá z trojice kapes – jedné na vodu, druhé na koncentrované tabletky zubní pasty a třetí na rychlou přípravu pasty promícháním tabletek s vodou.
Tuba baví i komunitu designérů
Model byl vybudován především na principech trvanlivosti a šetrnosti k přírodě. Díky využitému plastu HDPE, který je plně recyklovatelný, může tuba uživateli vydržet takřka věčně. I kdyby si člověk tubu GET každé dva roky vyměnil, ušetří v průměru více než devatenáct klasických obalů zubní pasty, které by putovaly na skládky.
„Stojíme před jasnou volbou: miliarda tub se zubní pastou a jeden kilogram papírového a plastového odpadu končící na našich skládkách, v přírodě a oceánech, nebo 30 gramů bezpečně recyklovatelného plastu, který můžeme opakovaně používat k tvorbě nových, šetrných produktů,“ apeluje designér Jan Petrmichl.
Model tuby na zubní pastu nesklízí uznání jen od „zelených nadšenců“, ale také v rámci designérské komunity, a to jak doma, tak v zahraničí. V Česku byl prototyp tuby už v polovině září prezentován na festivalu Brno Design Days a v zahraničí se dostal dokonce mezi finalisty designové soutěže RO Guiltless Plastic Prize, která je zaměřená na svědomité užívání plastů a proměnu jejich vnímání.
Porota z řad designérů oceňuje především minimalistické a snadné řešení tuby, které má potenciál přilákat k zelenějšímu čištění klidně i širokou veřejnost. To je ostatně i důvod, proč se tvůrci nechtějí spokojit jen s cenami za design, ale rádi by projekt GET v dohledné době dostali i do reálného prodeje.
„Zatím je projekt ve fázi konceptualizace. Pro skutečné provedení a produkci je třeba investorů, kteří produkt nastartují a budou mu od začátku věřit,“ říká Adam Ondráček, zakladatel a stratég studia Kontra.
Bude tedy zajímavé sledovat, zda se najde někdo, kdo designérům pomůže pomyslnou revoluci v čištění zubů zrealizovat. A pokud ne, třeba nápad mladých českých návrhářů alespoň inspiruje drogistické firmy a veřejnost, aby o čištění zubů a jednorázových tubách začali přemýšlet trochu jinak.