Za zásluhy o vědu i vývoj nadějného léku remdesivir. Virolog Tomáš Cihlář získal mimořádnou cenu Neuron

Jiří SvobodaJiří Svoboda

tomas-cihlar-3

Foto: Nadační fond Neuron

Český virolog Tomáš Cihlář

0Zobrazit komentáře

V jednom z neprestižnějších ocenění pro české vědce se letos významně otiskla stopa covidové pandemie. Mimořádné Ceny Neuron od stejnojmenného Nadačního fondu, který založil Karel Janeček, totiž letos získali virolog Tomáš Cihlář a in memoriam také epidemiolog Karel Raška.

Cihlář obdržel mimořádné ocenění za zásluhy o českou a světovou vědu. Letos se dostal do širšího povědomí hlavně díky nadějnému léku remdesivir, který pomáhá pacientům s těžkým průběhem nemoci COVID-19. Už dříve se ale ve své kariéře v americké firmě Gilead Sciences zasloužil o vývoj virostatik proti závažným onemocněním nebo léků proti infekci HIV.

„Naše práce je týmová, takže je to především významné ocenění nejen mého úsilí, ale i dlouholeté práce všech mých kolegů v Gileadu. Je to ale i veřejné uznání přístupu, který jsme vždy zastávali – tedy účinném skloubení základního akademického výzkumu s průmyslovým vývojem,“ říká světově uznávaný virolog.

tomas-cihlar-v-gilead-sciences-2018

Foto: Nadační fond Neuron

Tomáš Cihlář už léta pracuje v zámoří

Cihlář byl žákem legendárního virologa a chemika Antonína Holého. Už léta žije ve Spojených státech, ale intenzivně komunikuje i s českou vědeckou komunitou. Součástí ocenění je také finanční prémie 1,5 milionu korun, kterou chce zčásti vrátit prostřednictvím Nadačního fondu Neuron zpět do vědy.

„Chovám veliký respekt pro to, co Neuron dělá a jakým způsobem podporuje talentované vědce. Proto bych rád část finanční odměny věnoval zpět do podpory vědy a mladých vědců hlavně v oblasti boje proti infekčním onemocněním,“ vysvětluje.

Objevy, kterými se dodnes řídí svět

Druhou mimořádnou cenu udělil fond in memoriam epidemiologovi Karlu Raškovi (1909–1987) za jeho celoživotní přínos vědě a celosvětové vybití viru černých neštovic. Raška se stal zakladatelem moderní československé epidemiologie a jeho systémem bdělosti epidemiologické služby, který postavil na principu rychlého zvládnutí nákaz, se dosud řídí Světová zdravotnická organizace (WHO).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně v často skloňované mezinárodní organizaci československý epidemiolog také působil a řídil její divizi infekčních chorob. Po válce se profesor Raška zaměřil na střevní a streptokokové nákazy. Svůj zájem rozšířil také na žloutenku, dětskou obrnu, záškrt či dávivý kašel. Významně se podílel na boji s tuberkulózou.

„Vzhledem k situaci, která ve společnosti panuje, se fond rozhodl udělit v letošním roce dvě Mimořádné Ceny Neuron českým vědcům, kteří pomohli v boji proti virovým a bakteriálním nákazám. Vše jsme dali do kontextu a spolu s příběhy Rašky, Holého a Cihláře uspořádali do jednoho slavnostního večera,“ sděluje motivaci spoluzakladatelka fondu Monika Vondráková, která je i předsedkyní správní rady.

karel-raska-v-pracovne

Foto: Nadační fond Neuron

Epidemiolog Karel Raška

Posláním Nadačního fondu Neuron je zvyšovat prestiž vědců v České republice. Každoročně uděluje těm nejlepším ve třech kategoriích ceny Neuron. Na jejich výběru se podílí i mezinárodní vědecká rada a kromě nyní udělených mimořádných cen tedy ještě letos rozdá ceny ve standardním, jedenáctém ročníku.

S cenami se pojí i osobní prémie, a to ve výši 500 tisíc až 2 milionů korun. Od začátku svého fungování v roce 2010 ocenil 87 vědců a podpořil českou vědu částkou přes 100 milionů korun. Je financován výhradně ze soukromých příspěvků.

mimoradna-cena-neuron-2020

Foto: Nadační fond Neuron

Mimořádná Cena Neuron

Přes půl miliardy v obratu a 30 let na trhu. České Asseco Solutions teď vydává nový informační systém Helios

Peter BrejčákPeter Brejčák

lukas-ontl

Foto: Asseco

Vedoucí oddělení inovací a rozvoje produktů v Asseco Solutions Lukáš Ontl

Třicet let od svého vzniku. Právě takové výročí slaví společnost Asseco Solutions, která se zabývá vývojem podnikových informačních systémů na českém a slovenském trhu. Dlouholeté zkušenosti teď přetaví do nového produktu z rodiny ERP systémů Helios. Právě ten spolu s dalšími službami firmě generuje v ročním obratu k 600 milionům korun.

S produktem Helios Nephrite chce nyní Asseco Solutions nabídnout intuitivní prostředí a snadnější týmovou spolupráci. „Nephrite navazuje na úspěšný informační systém Helios Green, ze kterého přebírá všechny klady a konkurenční výhody a reaguje tak na přání více než 440 významných firem,“ popisuje pro CzechCrunch Lukáš Ontl, vedoucí oddělení inovací a rozvoje produktů.

V horizontu několika let chce Asseco Solutions novým systémem Helios Nephrite zcela nahradit stávající Helios Green a obsáhnout také nové segmenty trhu, zejména společností střední velikosti, a stát se na něm významným hráčem. Mnoho středních firem se totiž v rámci škálování svého byznysu chce soustředit i na rozvoj svého informačního systému, což Asseco Solutions plánuje využít.

Segment enterprise má přitom firma z pražského Braníku na tuzemském trhu pokrytý dobře, aktuálně její ERP řešení využívá 440 velkých a středně velkých firem. Mezi nimi například Albatros, Brano, Dermacol, EUC nebo Seznam. První vlaštovky jako Albi už přitom procházejí transformací na nový systém, do konce roku by jich mělo být dohromady až dvacet.

laptop, mobile phone and digital tablet pc computer

Foto: Asseco

ERP systém Helios Nephrite od Asseco Solutions

„Nadále ale cílíme na česko-slovenský trh, který je v mnohém specifický, a myslíme si, že pro něj máme ideální řešení a znalostní kapitál,“ říká Ontl s tím, že nový Helios není revoluční, ale evoluční. Jednou z hlavních věcí má být vylepšení týmové spolupráce napříč firmou.

Jednotlivé novinky tak přispívají k lepší efektivitě a výkonu zaměstnanců bez zahlcování jejich kolegů zbytečnou operativou. Zároveň Helios Nephrite přináší vylepšené přehledy, reporting a kontrolní nástroje, zatímco manažerům umožňuje například delegovat práci, aniž by je příliš zatěžovala kontrola zaměstnanců.

V roadmapě dalšího vývoje pak Asseco Solutions počítá s rozvojem v oblasti řízení vztahu se zákazníky, vedení projektů včetně jejich vyhodnocování a řízení firemních procesů. „V ERP a ICT světě obecně se to inovacemi jen hemží, ale právě schopnost rozlišovat skutečně funkční a byznysově prospěšné inovace je to, co nás odlišuje,“ věří Ontl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle šéfa inovací v Asseco Solutions je situace na trhu ERP systémů nadále konsolidovaná. Samotný trh je totiž vysoce konzervativní, což znamená, že každý externí vliv má relativně velkou setrvačnost, než se projeví na chování koncového uživatele. Dochází však k dílčímu fúzování výrobců ERP, zásadní změny se ale zatím nerealizují. Jako probíhající trendy dále Ontl vidí postupné „zvykání“ na cloud a přesuny podnikové infrastruktury do privátního či veřejného cloudu.

„Ale i zde je stále hlavním limitem člověk, nikoliv technologie. V době covidové se potvrzuje narůstající význam e-commerce, respektive B2B. A jsem přesvědčen, že Helios Nephrite tímto směrem postupuje,“ říká Ontl.

ontl

Lukáš Ontl z Asseco Solutions

Asseco Solutions na tuzemském trhu během loňského roku zaznamenalo obrat ve výši 594 milionů korun. Na hodnocení či predikování výsledků pro letošek je ale podle Ontla ještě zatím brzy, zejména i s ohledem na komplikovanou situaci ohledně možných opatření proti šíření koronaviru.

„Samozřejmě, že nás situace kolem COVID-19 neminula, i přes tuto skutečnost však realizujeme nejenom podporu u stávajících zákazníků, ale podařilo se nám uzavřít několik nových, velmi zajímavých projektů,“ popisuje šéf inovací situaci v Asseco Solutions s tím, že společnost zaznamenala také odložení řady nových implementací.

„Nelehká situace okolo koronaviru také ukazuje nezbytnost neustálého vylepšování informačních systémů – především v lepší podpoře týmové spolupráce a automatizace. Proto si myslíme, že i v této době jsme schopni úspěšně uvést na trh zcela nový systém,“ doplňuje Ontl.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Asseco Solutions. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.