Začal v Olomouci a teď dobývá celé Česko. Projekt Otoč kelímek určuje, jak pít kávu s sebou v souladu s přírodou
Otoč kelímek do kaváren dodává barevné kelímky, které lze vrátit a znovu využít
Když jsme s Janem Havránkem mluvili naposled, jeho ekologický kavárenský projekt Otoč kelímek teprve začínal. To byl rok 2018. Tehdy do tří olomouckých kaváren nasadil jednoduché plastové kelímky s odolnější schránkou, které bylo možné opětovně používat a tím zamezovat zbytečnému plýtvání jednorázových variant. O dva roky později projekt stále běží, dobře se etabluje na tuzemském trhu a pro mnohé kavárny je jednou z hlavních iniciativ, jak šetřit přírodu.
V době, kdy se Havránkův projekt rozjížděl, na trhu již byla řada znovupoužitelných kelímků, přičemž celý tento trend moderního městského pití kávy definoval KeepCup. Jen stěží jsme ale mohli vidět rozšířenější nabídku alternativních kelímků v kavárnách, kde by k nim zákazníci měli co nejjednodušší přístup (jejich klasický prodej nepočítaje). Výjimkou mohl být Starbucks, Costa Coffee nebo jiné velké kavárenské řetězce, ale tradiční kavárničky v centrech měst? Žádná velká sláva.
Tuto díru na kavárenském trhu se pak v červnu předminulého roku rozhodl vyplnit právě Otoč kelímek, který tehdy figuroval pod názvem Půjčte si kelímek. Se svými různobarevnými variantami vyrazil do podniků Café La Fée, Kafe Kodó a Naše Café, jež sídlí na frekventovaných místech Olomouce a patří k tamním vyhlášeným značkám. Díky nim chtěl započít „revoluci“ v tom, jak omezit jinak zhruba 450 milionů jednorázových kelímků, které se ročně spotřebují v Česku a na Slovensku.
„Je to hromada odpadu, který se nedá recyklovat, a hromada zdrojů, které skončí na skládce nebo ve spalovně. Každý náš kelímek dokáže nahradit až 400 jednorázových a i pak se dá využít jako recyklovatelná surovina,“ připomíná Havránek.
Zmíněný olomoucký „kavárenský kartel“ znovupoužitelné polypropylenové kelímky začal nabízet s příplatkem 50 korun a jak Havránek v rozhovoru pro CzechCrunch zpětně vzpomíná, vratné kelímky se rychle začaly těšit velké oblibě. Poté se přidaly další dvě olomoucké kavárny a Otoč kelímek začal přemýšlet nad tím, jak svůj projekt dostat i do dalších měst. Nechtěl být totiž pouze „olocentrincký“ – chtěl být ideálně ve všech kavárnách v Česku.
„Dáte si kávu do tohoto kelímku v Praze, přijedete do Olomouce a v podporované kavárně jej za vratnou zálohu vrátíte. To je hlavní idea celého projektu. Propojitelnost měst za účelem šetření zátěže přírody,“ objasňoval před dvěma lety svůj plán Havránek. a teď se ukazuje, že ho plán funguje výborně.
Už žádná sranda, ale profesionální hra
Nebylo se tak čemu divit, když jsem se s Honzou Havránkem po dvou letech setkal, tak mi na první otázku, jak se jeho projekt za dva roky posunul, okamžitě odpověděl: „Hodně!“ Otoč kelímek se totiž posunul z fáze, kdy byl brán jako nadšenecká iniciativa, do role standardu pro zálohované kelímky na kávu. „Posunuli jsme se a zprofesionalizovali celý náš byznys,“ říká dvaatřicetiletý autor myšlenky.
Velký posun kupředu je především znát na tom, že už barevné kelímky dávno nejsou jen v Olomouci. Otoč kelímek má své partnerské kavárny ve všech krajských městech České republiky a desítkách menších, přičemž dohromady spolupracuje s více než 300 podniky. Mezi nimi jsou jak nezávislé kavárny v podloubí historických domů, na nichž byl projekt prakticky postaven, ale také třeba hypermarket Globus.