Začal zlomový týden. Výsledky technologických firem napoví, jak se bude vyvíjet světová ekonomika
Apple, Meta nebo Microsoft zveřejní, jak si vedly v prvním čtvrtletí pohnutého roku. Analytici čekají menší zisky.
Co kvartál, to nové rekordy, famózní čísla počtů uživatelů nebo překonané předpoklady zisků. Když se v posledních letech psalo o čtvrtletních výsledcích velké technologické pětky, pokaždé to byla stejná, optimistická písnička. Aktuální události ve světě však naznačují, že vstupujeme do nové doby a že tentokrát mohlo být vše jinak.
Právě tento týden postupně své kvartální uzávěrky představí mimo jiných právě i takzvaná velká technologická pětka, tedy společnosti Alphabet (mateřská firma Googlu), Amazon, Apple, Microsoft a Meta (dříve Facebook). Zároveň ale pozornosti akcionářů jistě neuniknou ani firmy jako Activision Blizzard, Spotify nebo Twitter.
„Tento kvartál je výsledkově jeden z nejdůležitějších od roku 2020 a může určit další vývoj na trzích,“ napsal na Twitter Filip Kejla z investiční společnosti Investorees. Faktorů, které by mohly s cenami akcií velké technologické pětky i trhů jako celku zahýbat, je totiž celá řada.
Čekají Facebook další poklesy uživatelů?
Nemilá překvapení už v posledních měsících ostatně největší technologické tituly zaznamenaly. Minulý týden oznámil Netflix, že mu poprvé za dekádu klesl počet uživatelů. Ve stejné metrice minulý kvartál strádal i Facebook a je nasnadě otázka, jestli bude v negativním trendu pokračovat.
„Počet uživatelů Facebooku nejspíš dlouhodobě prudce neporoste, společnost se určitě více zaměří na zvyšování průměrného příjmu na uživatele, tedy jejich udržení u obrazovek,“ říká analytik Tomáš Vranka ze společnosti XTB. Právě tuto metriku ale negativně ovlivňuje třetí strana, v tomto případě Apple.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
„Hlavním problémem Mety (mateřské společnosti Facebooku – pozn. red.) není v současnosti pokles uživatelů, jako spíše změna politiky ochrany soukromí Apple iOS. Ta výrazně narušila schopnost Facebooku a Instagramu cílit na uživatele reklamu, která se tak hůře prodává,“ míní Ján Hladký, analytik Patria Finance.
Vranka i Hladký se ale shodují, že společnosti Marka Zuckerberga naopak hraje do karet její nízká valuace a s tím spojená nízká očekávání. Akcie Mety se ostatně od posledních výsledků obchodují v klesajícím trendu a všechny její problémy by tak mohly být v aktuální ceně již obsažené.
Bude mít Apple dostatek čipů?
Ta část technologické pětky, která je závislá na hardwaru, má oproti společnostem jako je Meta bazální výhodu – své produkty může prodávat zákazníkům stále dokolečka. To by však nesměla existovat krize s nedostatkem čipů. Ta světový obchod sužuje de facto od chvíle, co se v důsledku pandemie zpřetrhaly dodavatelské řetězce.
Apple byl až donedávna vůči této krizi imunní a díky své obří tržní síle si dokázal čipy zajistit. S postupujícím časem však nejistota stoupá. „Společnost BOE, která měla původně dodat Applu 40 milionů displejů, už musela dodávku snížit na 30 milionů. A ani to není vůbec jisté. Na výsledcích se to ukáže. Kvůli vysoké inflaci lidé začnou omezovat nákup zbytného zboží a je pravděpodobné, že se málo vyrobených iPhonů potká s malou poptávkou po nich,“ počítá analytik Portu Filip Louženský.
V názoru na to, zda bude čipová krize pokračovat, se však analytici neshodnou. Podle Hladkého se bude situace lepšit: „Například vidíme, že se výrazně zlepšuje dostupnost grafických karet a procesorů a klesá jejich přeprodejní cena. Management Applu navíc v předešlých výsledcích potvrdil, že je schopen odklonit nejhorší dopady nedostatku čipů směrem k méně důležitým produktovým liniím, například iPadům,“ tvrdí.
Vranka z XTB je opačného názoru. „Nejen, že se situace s čipy nezlepšuje, ale naopak zhoršuje. Máme tu problémy s dodávkami neonu používaného ve výrobě a ani nizozemský výrobce ASML nestíhá vyrábět čipy. To vše způsobuje rekordní čekací dobu na hotové čipy, která teď činí zhruba 26 týdnů,“ říká. Ovšem doplňuje, že Apple je však v celém cyklu specifická firma. Má totiž dlouhodobě dobré vztahy s dalším významným výrobcem TSMC.
Čísla nejsou vše, počkejte si na komentáře…
Složité účetní závěrky mohou skýtat mnoho sotva srozumitelných čísel a vyčíst z nich, jak se vlastně dané firmě daří, je úkol pro odborníky. Na jaké údaje se tedy soustředit? „Nejpodstatnější budou povýsledkové komentáře managementu, vývoj provozní marže a čisté ziskovosti,“ míní Kejla.
Zisky považuje za klíčové i Louženský z Portu. Ovšem s tím, že trhy již očekávají jejich negativní vývoj. „Nejde tolik o samotný výsledek, ale o porovnání s minulým čtvrtletím, které bylo oproti současnému válečnému relativně normální. U Activision Blizzard se očekávají zisky téměř poloviční. U Microsoftu se očekávají lehce horší zisky než v posledním kvartále, stejně tak u společnosti Aplhabet. Apple očekává asi o 27 procent horší zisk než posledně.“
„Světová ekonomika už mnohokrát překvapila svým odrazem ze dna.“
Více než samotná čísla ale budou možná zajímavější zmíněné komentáře z rozhovorů šéfů firem s akcionáři, které přijdou vždy po výsledcích. Právě ty totiž měly posledně velký vliv na další vývoj.
„Důležité bude například, co řeknou Alphabet, Microsoft a Amazon o růstu cloudu, co řekne Amazon o maloobchodu a trhu práce v USA, co řekne Meta o dopadu inflace. To se v podstatě ukázalo v minulém čtvrtletí nebo i nyní například u výsledků Netflixu – čísla zde byla dobrá, ale doprovodný komentář srazil cenu akcií dolů,“ upozorňuje Vranka.
Jsme za vrcholem ekonomického cyklu?
Smíšená očekávání, inflace, válka na Ukrajině a v Číně stále řádící covid – všechny tyto faktory rozhodně na klidu nepřidávají a nutně otevírají otázku, zda se svět neřítí do ekonomické recese. Analytici jsou ale opatrní v rychlých závěrech.
„Trefit vrchol hospodářského cyklu je jako trefit příchod krize. Je pravda, že současná situace ve světě má k ideálu daleko, ale světová ekonomika už mnohokrát překvapila svým odrazem ze dna. Navíc technologická pětka může být relativně odolná a relativně bezproblémově přenášet zvýšené náklady na zákazníky,“ míní analytik XTB Vranka.
„Prognózy růstu pro velké země se zhoršují.“
V pozitivní vývoj doufá i Louženský. „Nesouhlasím, že jsme na špici ekonomického cyklu, spíš se domnívám, že se akciové trhy hluboce nadechují, aby mohly skočit do vod dalšího růstu. I když z vysoce inflačního prostředí se mnoho firem neraduje, existuje i množství společností, které z něj těží. Mezi takové společnosti se řadí především ty z finančního a energetického sektoru a celý řetězec firem zapojených do prodeje nezbytného zboží – jídla, domácích a hygienických potřeb,“ říká.
Celková ekonomika ale samozřejmě není totéž, co akciové trhy. Hladký z Patrie je o něco skeptičtější než jeho kolegové. „Myslím, že jsme blízko nebo za vrcholem ekonomického cyklu. Prognózy růstu pro velké země se zhoršují spolu s rostoucí inflací, utahováním monetární politiky a eskalací ruské invaze. Nicméně co se týče velké technologické pětky, tam bude mít každý člen své vlastní akutnější problémy,“ uzavírá.
Výsledky velké technologické pětky i dalších firem lze zpravidla čekat vždy po 22.00 středoevropského letního času, poté, co se uzavřou newyorské burzy. V úterý představí ty své Alphabet a Microsoft, ve středu Meta a Spotify a ve čtvrtek pak Apple a Amazon.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.