Začali v garáži, teď se jim daří v Česku i Británii. Vývojářské studio Applifting rychle roste, o zisk se dělí se zaměstnanci
Před osmi lety začínalo jako garážový projekt, nyní se české vývojářské studio Applifting zakladatelů Filipa Kirschnera a Vratislava Kalendy řadí mezi padesátku nejrychleji rostoucích technologických firem tuzemska. Loňský rok se přitom nesl ve znamení změn – kromě dobývání prvního zahraničního trhu došlo také na částečnou interní transformaci.
„Z roku 2020 jsme se hodně poučili a i přes řadu překážek v důsledku covidové pandemie se nám podařilo úspěšně rozjet naši první zahraniční pobočku v Londýně. Ta si na sebe pod vedením Honzy Hausera vydělala a již teď víme, že nás ve Spojeném království čeká povedený rok 2022,“ pochvaluje si Vratislav Kalenda z pozice ředitele Appliftingu.
Vývojářské studio, mezi jehož klienty patří například Jablotron, Heureka, nebo mateřská skupina České spořitelny Erste Group, loni také pokračovalo v růstu. Oficiální závěrka za rok 2020 ukazuje obrat 119 milionů korun, svým růstem se podle poradenské společnosti Deloitte Applifting loni zařadil na 38. pozici nejrychleji rostoucí technologické firmy Česka.
Dle aktuálního odhadu za rok 2021 studio vyrostlo na 128 milionů korun, relativně pomalejší růst na úrovni osmi procent přitom vysvětluje interní transformací. V rámci takzvané tribalizace se některé týmy firmy oddělily do vícero „kmenů“ a samostatných entit.
Konkrétně jde o DX Heroes se zaměřením na zlepšení vývojářské zkušenosti a anglickou společnost Applifting Ltd, jež si nyní spravují finance samostatně a jejich výsledky se tak nezahrnují do odhadu růstu za českou entitu Appliftingu. Jakým tempem loni rostla celá skupina, firma zatím nekomentuje.
„V růstu chceme pokračovat a dokázat českému trhu, že tyrkysový přístup k řízení firmy funguje a je při správném přístupu ziskový,“ popisuje Kalenda s odkazem na způsob řízení, kdy mají na chod společnosti vliv samotní zaměstnanci včetně výběru projektů, na kterých budou pracovat. Všech více než 120 pracovníků, kteří sedí v nových kancelářích, zároveň zná výši svých platů.
Applifting
„Stále více firem se nás ptá, jak být svobodnou a tyrkysovou firmou, což vnímám jako neskutečný posun od dob, kdy nám v začátcích lidé spíš nevěřili. Do úplné tyrkysovosti nám zbývá ještě kousek cesty, ale o své zkušenosti se pravidelně dělíme na konferencích i v rámci osobních schůzek. Věřím, že se v Česku začne objevovat stále více podobně smýšlejících firem a na tuto budoucnost se opravdu těším,“ říká Kalenda.
V rámci tyrkysového přístupu firma vyplácí 10 procent ze svého zisku jako bonus zaměstnancům a jeho část putuje také několika charitativním organizacím, které si odhlasovali jednotliví členové týmu. „Pro nás je naprosto přirozené být odpovědnou firmou, která myslí na své okolí,“ dodává Filip Kirschner.