Začalo to obavou o život. Dnes je Brašnářství Tlustý úspěšná firma s baťovským přístupem a míří do USA
Ivan Petrův, jednatel a spoluzakladatel Brašnářství Tlustý
Když vstoupíte do vršovického podniku Brašnářství Tlustý, okamžitě vás do nosu praští charakteristická vůně kůže a do očí velký nápis v duchu baťovských ideálů „Náš zákazník, náš pán“. Pokud k těmto vjemům přidáme ještě svět onlinu, rázem dostáváme základní stavební kameny podniku, který chce pod taktovkou Ivana Petrůva, hlavní postavy brašnářství, dostat kvalitní český kožený výrobek k zákazníkům od San Franciska až po Tokio.
Třicetiprocentní růst tržeb a obrat 44 milionů korun – ne každá společnost se může za uplynulý rok pochlubit takovou bilancí. U firmy, která vyrábí módní doplňky, je to navíc o to výjimečnější. V případě Brašnářství Tlustý obsahuje recept na úspěch dvě hlavní ingredience.
Tou první je fakt, že se podnik od počátku orientuje výhradně na online prodej a nemusel tak zavírat žádnou kamennou prodejnu. Druhou je flexibilita. „Ta je naší základní vlastností,“ vysvětluje Ivan Petrův, dnes osmačtyřicetiletý podnikatel, který se zpracováním kůže zabývá od roku 2013.
Ivan Petrův přitom není ostříleným řemeslníkem, který se oboru věnuje od učňovských let. To ostatně prozrazuje jméno podniku, který je pojmenován po Romanu Tlustém. S tímto svérázným výrobcem kožených výrobků se Petrův poprvé potkal před 25 lety ve sklepě Václava Havla.
„Bylo mi 19 a koupil jsem si své první kovbojské boty, které jsem potřeboval podrazit,“ vzpomíná Petrův na setkání s Tlustým, který svého času působil i jako garderobiér v Národním divadle.
„Roman Tlustý je člověk z jiného století. Je to typ osobnosti, která je fenoménem. V té době si vybudoval pozici. Byl schopen dělat spoustu věcí a jezdili za ním dokonce i z Barrandova, aby jim vyráběl věci do filmu. Zkrátka když člověk nevěděl, kam má s kůží jít, tak šel k Tlustému,“ přibližuje Tlustého pověst Petrův.
Životní osudy obou pánů se od první spolupráce čas od času prolnuly, jinak šel ale každý svou vlastní cestou. Zatímco se Tlustý protloukal životem, který připomínal jednu velkou párty pořádanou ve sklepích bývalých disidentů, Petrův vystudoval práva a začal budovat vlastní IT firmu. Vzájemný kontakt byl nakonec ztracen na dlouhých 15 let až do dne, kdy Ivanu Petrůvovi zazvonil telefon.
Přijeď, nebo se oběsím
Psal se leden 2013, a když Petrův telefon zvedl, na druhé straně se ozval Tlustý, kterému po letech neustálých vyhazovů z krachujících fabrik a snaze uživit se na vlastní pěst docházely síly. Proto do telefonu suše oznámil, že pokud Petrův nějakým způsobem nezasáhne, tak své setrvání na tomto světě ukončí.
V ten moment se začala psát zcela nová kapitola nejen pro Tlustého. Jak asi tušíte, Petrův přijel, čímž udělal čáru i za svým dosavadním pracovním životem. Byť jej řada známých od tohoto záměru odrazovala, s Tlustým začal budovat zcela novou dílnu pojmenovanou Brašnářství Tlustý, o které dnes Petrův mluví jako o první internetové továrně či jako o prvním českém industriálním startupu.
Důvod je jednoduchý. Brašnářství Tlustý, které vyrábí nejen v Praze, ale například i na Vysočině, totiž již od počátku prodávalo a hledalo zákazníky online. Zejména Facebook se ukázal být velmi mocným nástrojem k oslovení zájemců o kvalitní, ručně vyráběné výrobky s dlouhou životností, kterých podnik nabízí nepřeberné množství.
„Děláme galanterii, tedy od malých, levných a dostupných věcí každodenní potřeby jako pásky a peněženky do tří čtyř tisíc korun přes outdoorové brašny, dámské kabelky, formální a cestovní tašky až po velmi drahé věci přímo na zakázku,“ dává Petrův nahlédnout do portfolia výrobků, které jsou vyráběny z kůží dovážených především z Evropy či Spojených států.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs