Začaly doma s kuchyňským mixérem. Nakonec vybudovaly úspěšnou přírodní kosmetiku z Orlických hor
Přírodní kosmetika Anela má dnes obrat sedmnáct milionů. Zakladatelky ale mluví i o stinné stránce podnikání, kdy třeba bojovaly s přepracováním.
Na začátku bylo netoxické šlehané máslo. Tím se Andrea Pajgrt Bartošová snažila ulevit dceři od ekzému. Prostudovala snad všechno, co šlo, a začala podomácku vyrábět přírodní kosmetiku – bez chemických přídavků, umělých složek či geneticky modifikovaných materiálů. Vzešla z toho značka Anela, která slaví už pět let. Její dvě zakladatelky ale říkají, že během té doby se také poučily ze spousty chyb. „Pracovaly jsme do úmoru a zanedbávaly své osobní životy až do bodu, kdy už to skutečně dál nešlo,“ popisují pro CzechCrunch.
Ono šlehané máslo před lety oblétlo rodinu a získalo si oblibu. Když pak Bartošová odjela na společnou dovolenou s kamarádkou Eliškou Stofferovou, vznikl koncept cenově dostupné eko-šetrné značky. Ani jedna z nich přitom neměla s kosmetikou žádné zkušenosti. Zatímco Bartošová pracovala v e-commerce firmách jako Alza nebo Notino, Stofferová se věnovala evropským dotacím a pak jako manažerka i posuzování vlivů na životní prostředí, které je součástí každého většího stavebního řízení.
Začátek byl punk – první kosmetika vznikala doma s jedním kuchyňským mixérem, několika kádinkami a jednou profi váhou. Anela ale od té doby urazila kus cesty. Loni dosáhla na obrat sedmnáct milionů korun a zisk před zdaněním ve výši téměř dva miliony. To vše díky cenově dostupné kosmetice, kdy třeba plná balení zmíněných másel začínají na částce zhruba tři sta korun. „Ceny máme od počátku nastavené férově, nepotřebujeme je nadsazovat, abychom pak v průběhu roku mohly dělat slevové akce. Naši zákazníci tak nakoupí vždycky za tu nejlepší cenu a nemusí čekat, jestli třeba pozítří nezačíná Black Friday,“ popisuje Bartošová.
Podnikatelky značku rozjely bez jakýchkoli investorů a kapitálu. Co bylo potřeba, pokryly z domácích rozpočtů a úspor. „Kde nám chyběly finance, tam jsme investovaly vlastní čas a energii,“ říká Stofferová s tím, že první roky vracely do firmy každou ušetřenou korunu a zisk šel do nákupu surovin a dalšího vybavení.
Mezi nejoblíbenější produkty patří hydratační pleťové sérum Růžové z nebe či hořčíkové máslo, které uleví nohám. A jejich úplně první výrobek, šlehané máslo pro dcerku, se dodnes prodává jako Něžný pan Oves, který je určen právě pro ekzematiky.
„V másle se snoubí několik forem ovesné složky – za studena lisovaný olej, aktivní extrakt a mikronizovaný ovesný pudr. Ty jsou propojeny s dalšími vysoce kvalitními oleji, jejichž účinky jsou prokazatelně hojivé, protizánětlivé či protisvědivé. Takový brutnákový olej se například označuje za přírodní kortikoid,“ popisuje nadšeně Stofferová. Olej se speciálním postupem našlehá do nadýchané pěny, která při doteku s pokožkou rychle taje a snadno se roztírá. Časem k „panu Ovsovi“ přibyl také druhý produkt, který je vhodný na periorální dermatitidu.