Záchrana české textilky. Pracovali spolu v módním byznysu, letos se rozhodli vzkřísit jihlavskou Modetu
S Modetou to ještě loni nevypadalo dobře, noví majitelé ale začali situaci měnit. „Chceme zachovat specializovanou textilní výrobu v Česku,“ říkají.
Spolumajitelka a ředitelka Modety Eliška Kišová
Textilní průmysl byl kdysi chloubou Česka, kvetl tu především v osmdesátých letech minulého století. Jihočeský, Jihomoravský, Liberecký i Karlovarský kraj díky němu prosperovaly, jenže v době, kdy se naše hranice otevřely zbytku světa a přílivu módy ze zahraničí, začalo celé odvětví chřadnout. Některé textilky skončily, jiné v posledních letech sotva přežívaly, což je i případ jihlavské Modety. Loni v lednu do ní však investovali Eliška Kišová a Oldřich Bajer. Rozhodli se, že jí vdechnou nový život.
Oblast Jihlavska má v textilním průmyslu pestrou minulost, která začala už v 16. století, kdy byla dokonce největším střediskem soukenictví ve střední Evropě. Příběh Modety se ale začal psát o poznání později, kolem roku 1900. Silná byla v období první republiky, ale i za komunismu, kdy se v ní vyráběly plavky a spodní prádlo pro spoustu značek. Právě díky oblečení z elastických materiálů si své renomé udržela i během 90. let.
V posledních letech se v souvislosti s Modetou ale řešilo především to, co bude s areálem, v němž se nachází. Od roku 2016 totiž patří městu, nachází se vedle ZOO, takže se objevily plány, podle kterých by se textilka proměnila na kulturně kreativní centrum, jež by mohlo nalákat ty, kdo jezdí do Jihlavy za zvířaty v pavilonech. Zvažovanou variantou ale stále bylo i to, že by textilní výroba mohla v části továrny zůstat.
Právě z té se nakonec stala realita. Na začátku roku 2022 se Eliška Kišová a Oldřich Bajer, kteří spolu pracovali v módním byznysu, rozhodli, že do textilky investují, aby ji zachránili. „Textilní výroba v Česku se dostala za posledních dvacet let prakticky na dno, dalo by se říci do stádia vyhynulého druhu. Poptávka po lokální výrobě, po značkách, které jsou vyrobené u nás v České republice, ale roste,“ přibližuje jeden z důvodů Eliška Kišová.
Oba také vnímali, že nabírá na obrátkách trend značek, které se díky e-commerce dokážou dostat k zákazníkovi přímo, prostřednictvím vlastního prodejního kanálu. Říkali si, že dává smysl budovat módní značky, které mají svůj vlastní vývoj, design a výrobu – že tak se dá lokální módní byznys stavět co nejefektivněji. Takový přístup totiž snáze naláká i další firmy, které hledají lokální výrobu pro svou módu.
Právě v tom tkví velká výhoda Modety. Je jednou z posledních komplexních textilních výrobních kapacit v Česku. Její součástí je modelárna, střihárna, specializovaná šicí dílna i zázemí pro logistiku a odbavování balíčků z e-shopu. Jakmile tak Kišová a Bajer naskočili do soukolí Modety, začali ji kompletně transformovat. Zaměřili se na finanční stabilizaci firmy, kterou převzali v ne úplně skvělé kondici.