Záchrana pro McLaren. Britská automobilka potřebuje finance a prodává své obří sídlo, stěhovat se ale nehodlá

mclaren-hq

Foto: McLaren Group

McLaren Technology Centre v britském Wokingu, kde má sídlo automobilka McLaren

0Zobrazit komentáře

McLaren se jako jedna z neúspěšnějších automobilek v rámci závodů Formule 1 a zároveň výrobce sportovních automobilů potýká – stejně jako množství dalších firem z automobilového průmyslu – s problémy spojenými s koronavirem. Klesající zájem o drahé vozy, ale i možné omezené produkce a logistiky se výrazně podepsalo na finančních výsledcích firmy, a tak McLaren hledá ze situace cestu ven.

V červnu McLaren získal financování ve výši 150 milionů britských liber (zhruba 4,3 miliardy korun) od bahrajnské národní banky a teď chce automobilka získat dalších přibližně 200 milionů liber, respektive necelých 5,8 miliardy korun, prodejem svého sídla v anglickém Wokingu.

Právě za McLaren Technology Centre, kde firma sídlí, zaplatil McLaren v rámci výstavby kolem 300 milionů liber. Prodávat tak nově bude pod cenou. Od případného kupujícího si nicméně jako součást smlouvy nemovitost znovu pronajme a pouze nebude nadále vlastníkem.

mclaren-tech

Foto: McLaren Group

Uvnitř sídla McLarenu

Reálně se toho tak pro firmu příliš nemění a cílem je čistě získání provozního kapitálu. „Potenciální prodej a zpětný pronájem našeho globálního sídla a zapojení několika bank, které McLarenu poradí s restrukturalizací dluhu a nabrání dalšího kapitálu, jsou součástí naší dlouhodobé strategie pro refinancování, kterou jsme ohlásili začátkem roku,“ tvrdí zástupce McLarenu.

Součástí strategie pro udržení pozitivního cash flow je také propuštění zhruba 1 200 zaměstnanců ze stávajících 4 000. „Zapojením krátkodobých opatření, které jsme se rozhodli během léta rozšířit, bychom se měli dostat ke zdravější finanční rozvaze a hlavně budeme schopni připravit McLaren Group na další dlouhodobý růst a investice,“ dodává McLaren.

Značka pojmenovaná po Bruci McLarenovi, která se datuje do roku 1963, tak má evidentně plán, jak zůstat na trhu i přes dlouhotrvající krizi, která ještě nemusí být zdaleka u konce. Samotné technologické centrum je přitom jedním z nejhezčích architektonických úkazů v oblasti. Pracoval na něm přímo architekt Norman Foster ze známého studia Foster + Partners, které má mimo jiné za sebou novou budovu parlamentu v Berlíně nebo kampus Applu.

Součástí pozemku o velikosti 500 tisíc metrů čtverečních je několik budov včetně výrobní linky a především muzea, kde jsou vystaveny historické kusy McLarenu. Vedle budov jsou umělá jezera a speciální tunel na testování aerodynamiky vozidel. McLaren znovu zdůrazňuje, že i když dojde k prodeji, veškeré aktivity firmy na pozemku musí zůstat neměnné.

McLaren v první polovině letošního roku utržil 217 milionů liber, což znamenalo téměř 70procentní pokles oproti stejnému období v loňském roce. Celkem vyrobil 621 kusů automobilů, které rozposlal po celém světě, a zakončil půlrok se ztrátou ve výši 14 milionů liber EBITDA (před započtením daní, úroků a odpisů).

McLaren Composites Technology Centre – Sheffield

Vozy McLarenu před McLaren Composite Centre v Sheffieldu