Před téměř deseti lety šlo o krok neznámým směrem. Technologie pro lokalizaci objektů se tehdy teprve začínala pomalu rozšiřovat, brněnské Sewio se rozhodlo na ní stavět svůj byznys. A sázka se vyplatila. Mezi své klienty řadí velké globální značky jako třeba KIA či Hyundai, ale třeba i tři armády. Největší část byznysu firmě plyne zpoza oceánu a ročně roste o desítky procent.
„Jsme rádi, že jsme situaci a trh přečetli správně,“ usmívá se Milan Šimek, jenž Sewio zakládal v roce 2014 společně s Ľubomírem Mrázem poté, co na brněnském Vysokém učení technickém dokončil doktorandské studium zaměřené na lokační technologie. Právě pokrok v oblasti takzvaného ultraširokého pásma (UWB) umožňuje přenos dat za využití velmi nízké úrovně energie.
Zjednodušeně řečeno jde o něco jako nízkoenergetickou wi-fi či Bluetooth, přičemž se taková technologie používá zejména v průmyslu, kde slouží například pro zvyšování bezpečnosti. S poměrně velkou přesností totiž dokáže v reálném čase sledovat pohyb lidí, vysokozdvižných vozíků či materiálů.
„Jak je dnes běžné wi-fi, bude stejně běžné také UWB. Podporují to i čísla – dvacet let po představení wi-fi na světový trh směřovalo sto dvacet milionů wi-fi čipů ročně. Nástup UWB je raketovější, po dvaceti letech se čipů s touto technologií produkuje 350 milionů,“ přibližuje Šimek.
Byl to Apple, kdo pomohl odstartovat revoluci.
Masovému rozšíření této technologie přitom pomohl technologický gigant Apple. V září 2019 totiž představil iPhone 11 a jako první výrobce telefonů právě v tomto modelu použil UWB. Dnes je již běžnou součástí například i telefonů a dalších výrobků od Samsungu, Xiaomi či Googlu. „Byl to ale Apple, kdo pomohl odstartovat tuto revoluci,“ zdůrazňuje Šimek s tím, že nyní podobně probíhá adopce UWB u automobilek – dnes ji využívá například Jaguar, Land Rover, BMW, Volkswagen a další.
Poradenská společnost Gartner přitom odhaduje, že trh indoorových lokalizačních služeb bude v příštích letech růst průměrným tempem pětačtyřicet procent ročně, konkrétně z 1,9 miliardy dolarů v roce 2021 na 55 miliard v roce 2030. Největší část z toho má tvořit sledování věcí ve výrobních firmách (26 miliard dolarů). „Což je přesně zaměření, pro jaké jsme se před lety rozhodli,“ říká Šimek.
Z tohoto vývoje tak těží i samotné Sewio. Ještě ve fiskálním roce, který končil v červnu 2020, utržilo přibližně padesát milionů korun, nyní se s hodnotou devadesát milionů blíží již ke dvojnásobku. Fakturace klientům přitom meziročně roste o více než sedmdesát procent. Kolem třetiny všech příjmů přitom přichází od klientů ze Spojených států a Kanady.
To bylo také důvodem, proč za oceánem Sewio otevřelo svou další zahraniční pobočku – po anglickém Londýně a německém Stuttgartu jde o texaský Houston. „Založením pobočky chceme tento růst dále podpořit. Na trhu jsme také více vidět jednak tím, že se naše technologie například stává součástí inovačních center v Kalifornii, Kansasu nebo Pensylvánii, a také účastí na veletrzích,“ přibližuje Šimek.
Mezi nové klienty Sewia patří značky jako například KIA či Hyundai, využití v praxi přitom firma registruje spoustu. Například v dánském Veluxu instalace technologie zahrnuje automatickou úpravu výšky pracovního stolu dle blízkosti daného pracovníka pro zajištění ergonomie. S partnerem Zealabs pak nabízí řešení, které dokáže sledovat pohyb tisíců palet jen s pomocí několika málo vysokozdvižných vozíků.
A zatímco nejčastěji brněnská firma sleduje cívky, plechy, manipulační techniku, operátory výroby či materiál, využití UWB nachází i mimo průmysl. Podle Šimka například mění, jak fungují tréninková centra v takzvaném segmentu CBRN obrany, tedy chemické, biologické, radiologické a jaderné.
„Medici, hasiči i vojáci díky Sewiu trénují v reálném prostředí, kde aktuální poloha účastníka a lokace či šíření nebezpečné látky umožňují simulovat stupeň ohrožení a zasažení. Systém simuluje desítky nebezpečných látek, ale také jejich detektory a použití ochranných prostředků. Tréninky jsou tak věrohodnější, levnější a zejména bezpečnější. Kromě záchranných složek jsme dostali důvěru již tří různých armád světa,“ dodává Šimek.
Když česká softwarová společnost Manta oznámila svůj prodej a zdroje CzechCrunche potvrdily, že cenovka přesáhla 3,5 miliardy korun, obchod se stal jedním z nejvýznamnějších prodejů startupů s českou stopou posledních let. Vlastně, mnohé velké exity firma rázem přeskočila. Jaké další technologické firmy založené českými podnikateli svým prodejem získaly miliardovou hodnotu? CzechCrunch přináší přehled a zaměření těch největších.
U cen v korunách jde o přepočet z cizí měny s kurzem platným v čase oznámení transakce.
Around
Cena: 250 až 300 milionů dolarů / 6,3 až 7,6 miliardy korun (dle zdrojů CC)
Kupující: Miro (USA)
Rok exitu: 2022
Zakladatelé: Dominik Zane, Matt Zakutny a Pavel Serbajlo
Videokomunikační aplikace od startupu Around s česko-slovenskými kořeny pracuje s vědeckými poznatky o tom, jak co nejvíc zpříjemnit videohovory, aby nebyly vyčerpávající. Umožňuje například konferenční volání několika lidí ve stejné místnosti bez ozvěny či ztlumování zvuku. Dřív ve dvou kolech startup od investorů získal celkem patnáct milionů dolarů, prodal se ale za mnohonásobně víc, a to i když negeneroval téměř žádné tržby.
Cena: 200 milionů dolarů / 4,6 miliardy korun (oficiální údaj)
Kupující: Citrix (USA)
Rok exitu: 2018
Zakladatelé: Charles Christolini, Fouad ElNaggar, Jan Surovec, Peter Yared
Česko-americký startup Sapho už při založení v roce 2014 hlavní část vývoje umístil do Česka, i když měl oficiální sídlo v Kalifornii. Slibuje, že dokáže učinit ze zastaralých aplikací moderní a z robustních korporátních systémů odlehčenou a rychlou verzi. Jeho klienty ještě před akvizicí byly Microsoft nebo IBM, dokázal na investicích vybrat necelých 28 milionů dolarů, nakonec zmíněné miliardy zaplatil americký Citrix se stovkami tisíc firem jako klientů.
Manta
Cena: přes 150 milionů dolarů / přes 3,5 miliardy korun (dle zdrojů CC)
Kupující: IBM (USA)
Rok exitu: 2023
Zakladatelé: Tomáš Krátký
Manta působí v oblasti takzvané data lineage, pomáhá tedy firmám pochopit, kudy a jak jim proudí veškerá data. Na jednom místě je přehledně vizualizuje, umožňuje je spravovat a odstraňovat slepá místa. V průběhu let od investorů startup získal přes 1,2 miliardy korun. Poté, co byl asi dva roky strategickým partnerem IBM, se jej technologický gigant rozhodl odkoupit.
Cena: vyšší desítky milionů dolarů / jednotky miliard korun (dle zdrojů CC)
Kupující: Oracle (USA)
Rok exitu: 2017
Zakladatelé: Jakub Nešetřil, Jan Moravec
Apiary vývojářům dovoluje jednoduše vytvořit, dokumentovat a testovat vlastní API. Tedy prostor, díky kterému spolu můžou komunikovat aplikace a programy od různých výrobců a stejně tak různá zařízení. Apiary s Oraclem před transakcí několik let spolupracovalo. Dřív do startupu investovalo Credo Ventures, zakladatel Mall.cz Ondřej Fryc nebo matematik a zakladatel RSJ Karel Janeček, ale podíl v ní kdysi měl i americký investor Steve Anderson.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Jakub Nešetřil, zakladatel Česko.Digital
Socialbakers (nyní Emplifi)
Cena: jednotky miliard korun (dle zdrojů CC)
Kupující: Astute (USA)
Rok exitu: 2020
Zakladatelé: Jan Řežáb, Lukáš Maixner, Martin Homolka, Jiří Voves
Česká společnost Socialbakers poskytovala pokročilé nástroje pro analytiku sociálních sítí. Startup byl spojený především s Janem Řežábem, jenž v roce 2015 předal vedení zahraničnímu nástupci. Firmu pak v roce 2020 převzala společnost Astute Solutions, která následně v roce 2021 značku Socialbakers proměnila na Emplifi a podle posledních informací by měla mít status miliardového jednorožce.
Zakladatelé: Jaroslav Beck, Vladimír Hrinčár, Ján Ilavský
Hra pro virtuální realitu Beat Saber od českého vývojářského studia Beat Games krátce po svém vydání na PlayStation, Windows i Oculus trhala rekordy VR gamingu. Prodala miliony kusů a desítky milionů songů, do jejichž rytmu se musí uživatelé při hraní pomocí ovladačů trefovat. Hra se stala opakovaně nejstahovanější pro virtuální realitu na PlayStationu a vyhrála třeba i „herní Oscary“. Jaroslav Beck loni po šesti letech z firmy odešel, investuje do startupů (Qerko či třeba Outfindo), pomáhá dětským domovům, odstartoval prodej ochucených perlivých vod bez cukru a sladidel Cans a odborná porota ho za aktivity ocenila ve Startup Awards z dílny CzechCrunche titulem Osobnost roku 2023.
Foto: Beat Games
Zakladatelé Beat Games: Vladimír Hrinčár, Jaroslav Beck a Ján Ilavský
Kiwi.com
Cena: 100 milionů britských liber / 2,9 miliardy korun (oficiální údaj)
* Investor tolik zaplatil za přibližně poloviční podíl ve firmě. Nejde tak o klasický exit.
Kupující: General Atlantic (USA)
Rok exitu: 2019
Zakladatelé: Oliver Dlouhý
Kiwi.com je vyhledávač letenek i dalších dopravních spojení s vizí vybudovat globálního virtuálního superdopravce. Firma se sídlem v Brně a pobočkami po celém světě vznikla v roce 2011 pod názvem Skypicker, v roce 2016 se rebrandovala na současný název. V rámci zmiňované transakce v roce 2019 došlo k zeštíhlení akcionářské struktury, kdy z firmy odešel Jiří Hlavenka, Ondřej Tomek s Impulse Capital, Jaroslav Kokolus se Sugilit Invest a také bývalá výkonná ředitelka Lucie Brešová. Loni pak startup získal další velkou investici.
Webnode nabízí laikům tvorbu vlastních webových stránek, blogu, nebo třeba e-shopu během pár minut. Staví na šablonách, které si uživatelé mohou uzpůsobit podle sebe. Společnost z Brna byla v hledáčku investorů a kupců často, od začátku prý totiž byla v černých číslech. Vrba zároveň založil fond Novira Investment a podpořil mimo jiné Reservio či Smartlook (čímž získal letos ocenění od CzechCrunche za investiční trefu ve Startup Awards), nebo taky mladou Tanganiku (vítěze jednoho z běhů Startup Academy CzechCrunche).
Cena: 100 milionů dolarů / 2,5 miliardy korun (dle zdrojů CC)
Kupující: Google (USA)
Rok exitu: 2022
Zakladatelé: Robin Raszka, Jon Slimak
Alter vyvíjí nástroje pro vytváření animovaných 3D avatarů, které jdou snadno integrovat do různých aplikací, her či webů. Mohou připomínat například takzvané Memoji od Applu. Technologický gigant za startup zaplatil 100 milionů dolarů. Robin Raszka již teď buduje nový startup 1337 (výslovnost Leet), v němž chce vybudovat ekosystém mikro influencerů, které pohání umělá inteligence a oznámil s ním doteď rekordní českou investici.
Foto: Alter
Robin Raszka jako jeden z virtuálních avatarů, které vyvíjel jeho startup
Integromat (nyní Make)
Cena: přes 100 milionů dolarů / přes 2,3 miliardy korun (dle zdrojů CC)
Kupující: Celonis (Německo)
Rok exitu: 2020
Zakladatelé: Ondřej Gazda, Patrik Šimek, Roman Bršlica, Tomáš Schel, Michal Toman a Pavel Duras
Na jednom místě dokáže propojit stovky nezávislých aplikací a služeb, které by jinak nebyly schopné navzájem komunikovat, díky čemuž dokáže automatizovat úkoly, jež by museli dělat lidé složitým způsobem nebo ručně. Od svého založení v roce 2013 Integromat dokázal růst bez pomoci externích investorů a zároveň se udržoval v zisku. V roce 2020 jej pak odkoupil německý obr Celonis, dva roky poté došlo na přejmenování firmy.
Brněnské řešení firmám pomáhá pochopit chování uživatelů na webech a v mobilních aplikacích. Smartlook vznikl v roce 2016 jako produkt ve společnosti Smartsupp, o čtyři roky později se pak vyčlenil do samostatné firmy. Posílen investicí expandoval do Spojených států, letos jej pak koupil technologický gigant Cisco, který jej integruje do svých produktů.
Foto: Smartlook
Petr Janošík, CEO Smartlooku
Ytica
Cena: více než 1 miliarda korun (dle zdrojů CC)
Kupující: Twilio (USA)
Rok exitu: 2018
Zakladatelé: Květa Vostrá, Šimon Vostrý
Ytica je analytický nástroj pro kontaktní centra. Reportuje, analyzuje hlas a firmám přináší podrobný vhled do toho, jak jejich kontaktní centra fungují a jak pracují se zákazníky. Umí rozpoznat mimo jiné emoce zákazníků, takže umožňuje například pracovat s tím, co zákazníkovi nabídnout nebo jak mu při dané náladě vyjít vstříc. Yticu budovali manželé Vostří 18 měsíců a měla 14 zaměstnanců, než přešla pod křídla Twilia. Manželé pak spolu založili novou firmu, Salted CX.
* Společnost Carlyle odkoupila nadpoloviční podíl, cena odkazuje na celkové ohodnocení firmy.
Kupující: Carlyle (USA)
Rok exitu: 2020
Zakladatel: David Čaněk
Memsource využívá automatizaci a umělou inteligenci pro překlady, kdy propojuje velké dodavatele strojových překladů jako Google, Microsoft, Amazon a další a sdružuje je v jednom nástroji. Společnosti tak mohou automatizovat překlady svého obsahu. Poté, co získal zásadní investici, Memsource v roce 2021 odkoupil německou firmu Phrase a později se podle ní také přejmenoval.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.