Záchranáři i tři armády světa. Brněnské Sewio uspělo s čipy, s nimiž Apple spustil revoluci

Společnost z jihu Moravy má již teď nejvyšší příjmy od zákazníků ve Spojených státech, kde na podporu dalšího růstu otevřela novou pobočku.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dsc08404_2-m-min

Foto: Sewio

Zakladatelé Sewio: Ľubomír Mráz a Milan Šimek

0Zobrazit komentáře

Před téměř deseti lety šlo o krok neznámým směrem. Technologie pro lokalizaci objektů se tehdy teprve začínala pomalu rozšiřovat, brněnské Sewio se rozhodlo na ní stavět svůj byznys. A sázka se vyplatila. Mezi své klienty řadí velké globální značky jako třeba KIA či Hyundai, ale třeba i tři armády. Největší část byznysu firmě plyne zpoza oceánu a ročně roste o desítky procent.

„Jsme rádi, že jsme situaci a trh přečetli správně,“ usmívá se Milan Šimek, jenž Sewio zakládal v roce 2014 společně s Ľubomírem Mrázem poté, co na brněnském Vysokém učení technickém dokončil doktorandské studium zaměřené na lokační technologie. Právě pokrok v oblasti takzvaného ultraširokého pásma (UWB) umožňuje přenos dat za využití velmi nízké úrovně energie.

Zjednodušeně řečeno jde o něco jako nízkoenergetickou wi-fi či Bluetooth, přičemž se taková technologie používá zejména v průmyslu, kde slouží například pro zvyšování bezpečnosti. S poměrně velkou přesností totiž dokáže v reálném čase sledovat pohyb lidí, vysokozdvižných vozíků či materiálů.

„Jak je dnes běžné wi-fi, bude stejně běžné také UWB. Podporují to i čísla – dvacet let po představení wi-fi na světový trh směřovalo sto dvacet milionů wi-fi čipů ročně. Nástup UWB je raketovější, po dvaceti letech se čipů s touto technologií produkuje 350 milionů,“ přibližuje Šimek.

Byl to Apple, kdo pomohl odstartovat revoluci.

Masovému rozšíření této technologie přitom pomohl technologický gigant Apple. V září 2019 totiž představil iPhone 11 a jako první výrobce telefonů právě v tomto modelu použil UWB. Dnes je již běžnou součástí například i telefonů a dalších výrobků od Samsungu, Xiaomi či Googlu. „Byl to ale Apple, kdo pomohl odstartovat tuto revoluci,“ zdůrazňuje Šimek s tím, že nyní podobně probíhá adopce UWB u automobilek – dnes ji využívá například Jaguar, Land Rover, BMW, Volkswagen a další.

Poradenská společnost Gartner přitom odhaduje, že trh indoorových lokalizačních služeb bude v příštích letech růst průměrným tempem pětačtyřicet procent ročně, konkrétně z 1,9 miliardy dolarů v roce 2021 na 55 miliard v roce 2030. Největší část z toho má tvořit sledování věcí ve výrobních firmách (26 miliard dolarů). „Což je přesně zaměření, pro jaké jsme se před lety rozhodli,“ říká Šimek.

Z tohoto vývoje tak těží i samotné Sewio. Ještě ve fiskálním roce, který končil v červnu 2020, utržilo přibližně padesát milionů korun, nyní se s hodnotou devadesát milionů blíží již ke dvojnásobku. Fakturace klientům přitom meziročně roste o více než sedmdesát procent. Kolem třetiny všech příjmů přitom přichází od klientů ze Spojených států a Kanady.

To bylo také důvodem, proč za oceánem Sewio otevřelo svou další zahraniční pobočku – po anglickém Londýně a německém Stuttgartu jde o texaský Houston. „Založením pobočky chceme tento růst dále podpořit. Na trhu jsme také více vidět jednak tím, že se naše technologie například stává součástí inovačních center v Kalifornii, Kansasu nebo Pensylvánii, a také účastí na veletrzích,“ přibližuje Šimek.

Mezi nové klienty Sewia patří značky jako například KIA či Hyundai, využití v praxi přitom firma registruje spoustu. Například v dánském Veluxu instalace technologie zahrnuje automatickou úpravu výšky pracovního stolu dle blízkosti daného pracovníka pro zajištění ergonomie. S partnerem Zealabs pak nabízí řešení, které dokáže sledovat pohyb tisíců palet jen s pomocí několika málo vysokozdvižných vozíků.

thiel

Přečtěte si takéKašlete na vysokou, dám vám sto tisíc dolarů, hlásá Peter ThielKašlete na vysokou, dám vám sto tisíc dolarů. Díky stipendiu Petera Thiela vznikly obří byznysy

A zatímco nejčastěji brněnská firma sleduje cívky, plechy, manipulační techniku, operátory výroby či materiál, využití UWB nachází i mimo průmysl. Podle Šimka například mění, jak fungují tréninková centra v takzvaném segmentu CBRN obrany, tedy chemické, biologické, radiologické a jaderné.

„Medici, hasiči i vojáci díky Sewiu trénují v reálném prostředí, kde aktuální poloha účastníka a lokace či šíření nebezpečné látky umožňují simulovat stupeň ohrožení a zasažení. Systém simuluje desítky nebezpečných látek, ale také jejich detektory a použití ochranných prostředků. Tréninky jsou tak věrohodnější, levnější a zejména bezpečnější. Kromě záchranných složek jsme dostali důvěru již tří různých armád světa,“ dodává Šimek.