Pro projekt se zpočátku nadchla značná část třídy a někteří žáci byli ochotni si hru koupit jen kvůli společnému úsilí. Plán byl, že každý člen týmu postaví určitou část školy. Hned od počátku bylo třeba řešit řadu konstrukčních problémů. Například měřítko stavby. Kotyza prý s oblibou říká, že škola je v měřítku 1:1, ovšem jen zvenku. V interiérech už musel tým kvůli rozměrům bloků trochu improvizovat.
Když se po několika týdnech začala projevovat skutečná náročnost celého projektu, entuziasmus vzal u většiny studentů za své. Chyběla motivace. Jen úvodní kus stavby prý Daniel Hýsek šestkrát předělával a ačkoliv má celá budova kolem sedmi milionů bloků, tým odhaduje, že celkem jich bylo položeno, přesunuto nebo smazáno přes deset milionů.
„Třeba jsem někomu řekl, ať udělá třídu. Jenže za dva týdny jsem přišel a nic tam nebylo,“ popisuje Hýsek se smíchem scenérii, která by zapadla do zkušeností ze špatně fungujících firem. Ze široké kooperace celé třídy středoškoláků tak zůstal jen úzký tým.
Foto: MC Třebešín
Interiéry jsou dovedeny do detailů, včetně školního kiosku
„Tento projekt jasně oddělil ‚thinkery‘ od ‚doerů‘. O mnoha lidech z té třídy jsem si myslel, že jsou doeři, a nakonec zbyli jen vy dva a váš spolužák Matěj Reidl na programování command bloků,“ říká Pavel Kotyza Hýskovi a Nechodomovi při našem společném videohovoru.
Do té doby se prý Hýskovi stávalo, že přišel na server a s potěšením zjistil, že vyrostla nějaká nová část školy. „Jenže když děláte sám, začínáte přesně tam, kde jste naposledy skončil,“ vysvětluje student jeden z demotivátorů a důvodů, které přispěly k tomu, že školu budovali zhruba rok.
Z vlastních peněz a ve volném čase
Jako klíčová se ukázala motivační role učitele. I přesto, že většina třídy už žila docela jinými starostmi, Hýsek a Nechodom postupně překonávali množství překážek. Často se třeba stávalo, že vnitřní místnosti jednoduše nešlo rozvrhnout zcela podle skutečnosti. V pixelové grafice se ale nakonec podařilo vytvořit i takové detaily, jako jsou školní 3D tiskárny.
Kreativně si žáci poradili i s dalšími maličkostmi, jako je síť v basketbalových koších nebo na pingpongovém stole – ta je udělaná z bloků pavučiny. „Původně bylo v plánu, že bychom udělali i více funkčních bloků, abychom se blíže přiblížili realitě. Ale to je skutečně hodně náročné,“ říká Nechodom.
Tým potřeboval i drobnou finanční pomoc od školy na zajištění serverů. Když se ovšem skupinka inovátorů snaží aplikovat novinku do tradičně konzervativního prostředí, nemusí vždy uspět. „Když jsem s tím přišel na učitelskou radu, bylo mi řečeno, že Minecraft je hračka a do školy nepatří,“ popisuje Kotyza prvotní zkušenost. Zaplatili tedy celou věc se studenty ze svého, což podle něj možná fungovalo jako motivátor pro studenty.
„Mně to určitě dalo jiný mindset. Když něco chci, musím to prorvat.“
Nedlouho poté ale vedení školy uznalo, že v MC Třebešín, jak se celý server nazývá, je i pro instituci samotnou jistá hodnota. „Marketingový specialista školy zpětně říkal, že to, co jsme vytvořili, je super. Asi je to jako v reálném životě. Když máte nějaký projekt, musíte ho zkusit prorvat, jinak zanikne,“ říká Hýsek.
Škola už dnes z dobrovolného projektu studentů reálně těží. Tým se shoduje, že pro školu je to z pohledu marketingu dobrý odlišovací prvek od podobných průmyslovek. Má tedy sloužit třeba na minecraftový Den otevřených dveří nebo jako inspirace dalším studentům, že vytvořit projekt obdobného typu je na této škole možné a přínosné.
„Nerad bych, aby to skončilo tím, že jsme školu postavili. Pokud bych byl deváťák a rozhodoval se, na kterou z pěti IT škol půjdu, fakt, že si ji mohou prohlédnout v Minecraftu, je určitě plusový bod,“ říká hlavní stavitel a doplňuje: „Má to určitě i sentimentální hodnotu pro absolventy, kteří si mohou osvěžit vzpomínky na to, kde co ve škole dělali.“
Po konstrukční stránce stále není úplně hotovo a tým tak může pracovat i na dalších idejích, třeba i s daleko širším záběrem. „Na začátku jsem měl nápad, že bychom na tabuli v minecraftové třídě dali video a já přes něj tak mohl přednášet distančně do třídy s minecraftovými avatary,“ sní Kotyza o dalších inovacích.
Zatímco někomu může připadat rok strávený v počítačové hře stavbou nějaké budovy jako ztracený čas, Matěj Nechodom i Daniel Hýsek se shodují, že jim projekt dal široké spektrum zkušeností a dovedností, které navíc chtějí i nadále rozvíjet.
„Mně to určitě dalo jiný mindset. Když něco chci, musím to prorvat, nejde jenom sedět a čekat. Musím na tom sám pracovat a ostatní lidi popohnat nebo jim zavolat. Nebo když jsme editovali propagační video, to je spoustu dovedností, které se budou hodit,“ říká Hýsek.
„Já jsem zase tvořil k projektu webovky. Určitě to bylo přínosné i pro vztahy mezi námi třemi. Doufáme, že jednou se na MC Třebešín také někdo podívá, řekne si, že je to dobré, a pošle to dál. Tím z toho bude těžit i škola,“ říká Nechodom.
MC Třebešín si může prohlédnout každý, přímo přes svou kopii hry Minecraft. Instrukce tvůrci sepsali přímo na web projektu.
Velké ponaučení
Pavel Kotyza má za sebou celou řadu projektů (spoluzaložil korupční cestovku CorruptTour, rozjel a prodal regionálního poskytovatele internetu a získal například i investici v rámci pořadu Den D), i přesto si ale ze stavby školy v Minecraftu odnesl jedno velké ponaučení. „Jde udělat velký a pěkný projekt i se studenty. Jen je třeba najít správný tým, umět ho motivovat a být přímo zapojený,“ říká.
Na třebešínské průmyslovce byl Kotyza jen jeden školní rok, za tu dobu ale zkusil rozjet i další projekty. Nastartoval esportový tým Třebešín Dragons a vedl školní tým do soutěže 4×4 Land Rover ve školách, kde je cílem postavit vlastní RC autíčko. Posuzuje se přitom i marketing, a tak před MC Třebešín stojí v Minecraftu také TřebeTruck – kostičková napodobenina třebešínského soutěžního RC modelu.
Foto: MC Třebešín
Kabinet v MC Třebešín
„Za rok jsem na Třebešíně stačil rozjet esportový tým, ze kterého jeden člen týmu dokonce začal hrát profesionálně, minecraftový svět a vedl jsem i soutěžní tým TrebeTruck. Pak jsem to na ně všechno hodil a odešel zpět do komerční sféry,“ směje se Kotyza a doplňuje: „Určitě bych se ale k učení rád brzy vrátil. Jsem rád, že se na Třebešíně našli skvělí vyučující, kteří to po mě převzali.“
Budování designových staveb patří v Minecraftu k jedné z hlavních činností, kterou hráči provádí, přičemž těch velkých je ve světě nespočet. Oficiální statistiky o těch největších nebo nejrozsáhlejších stavebních projektech v Minecraftu ovšem nejsou k dohledání. K jednomu z vůbec největších projektů patří fiktivní město Greenfield, které zhruba čtyři stovky tvůrců dělají už téměř deset let a jeho dokončení je stále daleko.