Začínali na brněnských kolejích, dnes vývojářská společnost MoroSystems slaví 15 let a míří na čtvrtmiliardové tržby
Přes den navštěvovali přednášky a po večerech programovali informační systémy pro své první zákazníky. Příběh brněnské vývojářské společnosti MoroSystems vznikal na kolejích Fakulty informatiky Masarykovy univerzity a Tomáš Páral se Stanislavem Hybáškem spolu podnikají dodnes. Jejich firma slaví patnáct let, míří na čtvrtmiliardové tržby a plánuje další patnáctiletku, během které chtějí mimo jiné posunout k lepšímu tuzemský vývojářský trh.
Stanislav Hybášek oslavil kulaté čtyřicátiny před měsícem, jeho kolegu Tomáše Párala to čeká za necelé dva měsíce. Když si začali před více než patnácti lety hrát při studiích s vývojem podnikových informačních systémů a webových aplikací, možná ani nevěděli, kam až je jejich činnost, která sloužila jako vysokoškolský přivýdělek, zavede. Jakmile se ale zakázky rozjely, založili firmu a v jejím čele stojí dodnes.
„Nebáli jsme se experimentovat a zkoušet nejmodernější technologie. Ty, které se nám osvědčily, jsme si perfektně osvojili a využili je ve svých projektech. Protože nás to bavilo a poptávka byla čím dál vyšší, řekli jsme si, že bychom mohli založit firmu. Chtěli jsme dělat věci trochu jinak a lépe než ostatní firmy na trhu. A tak vzniklo MoroSystems,“ připomíná začátky firmy v rozhovoru pro CzechCrunch Tomáš Páral.
Dnes už má brněnská firma pobočky v Praze, Hradci Králové i Bratislavě a přes 130 zaměstnanců. Jeden ze spoluzakladatelů ale vzpomíná na dobu před necelými deseti lety, kdy se začal byznys pořádně roztáčet. „Tehdy jsme dosáhli na tržby kolem 50 milionů a zaměstnávali na pět desítek lidi. Zároveň k nám začaly chodit velké projekty pro značky jako Diebold Nixdorf, Avast, T-Mobile, později i eBay,“ popisuje Páral, který působí v roli CEO.
Pro americkou nadnárodní společnost Diebold Nixdorf, která se specializuje na transakční systémy pro obchodníky nebo třeba bankomaty, vyvinuli v MoroSystems nástroj pro monitoring a správu platebních terminálů a pokladen a začali si tím budovat svou expertizu v oblasti finančních technologií. Na ní staví doteď a mezi klienty řadí i společnosti jako ČSOB, Axa, Mastercard či startupy Bondster a Dashly.
V letošním roce plánuje MoroSystems v tržbách překonat 215 milionů korun. Jak připomíná Tomáš Páral, bude to teprve podruhé v historii firmy, kdy pokoří dvousetmilionovou hranici. A v dalších letech by se měla tato statistika dál zvyšovat. V roce 2022 chtějí v MoroSystems atakovat 250 milionů korun a i nadále se držet v zisku, což je ostatně ukazatel, na kterém staví od začátku. Firma si na svůj provoz i rozvoj dlouhodobě vydělá a nemá žádné externí investory.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJejí produkty přitom zaujaly také americký aukční portál eBay, s nímž začala spolupracovat už před osmi lety. Původně to vypadalo na jednorázovou spolupráci, ale nakonec v MoroSystems vyvinuli a dosud spravují interní nástroj, který pomáhá propojovat a řídit marketingové týmy v eBay napříč světadíly i časovými zónami. Globálně významného hráče se podařilo brněnským vývojářům zaujmout i díky jejich specializaci na nástroje od společnosti Atlassian.
Australský obr kótovaný na americké burze vyvíjí nástroje pro softwarové vývojáře či projektové manažery, jako jsou Jira Software či Confluence, a v MoroSystems na nich staví. „Využíváme je pro agilní řízení vývojových projektů, ale i pro interní komunikaci a spolupráci napříč podpůrnými týmy, jako jsou back office, HR nebo marketing,“ říká Tomáš Páral. Už jedenáct let si tak firma drží status Atlassian expertů a v Česku má nejpočetnější tým, který se specializuje na implementaci těchto nástrojů ve firmách.
I nadále se chtějí v MoroSystems soustředit na zakázkový vývoj, v němž hrají prim zejména finanční technologie i zmíněné nástroje od Atlassianu. „Vyvíjíme ale projekty pro zákazníky z nejrůznějších odvětví. Většinou jde o sofistikovaná řešení, která pomáhají našim klientům spolupracovat napříč organizací a rozhodovat se na základě dat,“ vypočítává Páral. Nově rozvíjí také projekty na poli blockchainu, kde se stali partnery technologického startupu Tatum.
Když se zakladatelé MoroSystems zamýšlí nad tím, čeho by chtěli dosáhnout v dalších patnácti letech, zmiňují vedle pokračujícího vývoje také iniciativu, kterou nazvali No Paskvil Agile. Do roku 2026 by rádi na trhu vyvolali změny ve fungování a přispěli ke změně způsobu spolupráce byznysu a IT. „Chceme, aby zadavatelé věděli, jakou úlohu ve vývoji softwaru hrají a co mají od svých dodavatelů vyžadovat. A dodavatelům chceme pomoci zlepšit služby, které poskytují,“ dodává Páral.
Partnerem článku je společnost MoroSystems. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.