Žádné burgery, spousta nápojů. McDonald’s chce novou sítí podniků konkurovat Starbucksu

V odpoledních hodinách navštěvuje McDonald’s méně lidí. Fastfoodový gigant proto chystá nový koncept, ve kterém nabídne složitější drinky.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cosmcs

Foto: McDonald’s

V CosMc’s chce McDonald’s nabízet hlavně nápoje

0Zobrazit komentáře

Když se řekne McDonald’s, každého pravděpodobně napadnou hlavně burgery všeho druhu. Americký řetězec fast foodů teď ale přichází s úplně novým konceptem, se kterým chce jít naproti těm zákazníkům, které ve tři hodiny odpoledne přepadne únava nebo mají chuť na něco sladkého. Právě o této denní době hovořil šéf McDonald’s Chris Kempczinski, když představoval novou značku CosMc’s, která bude zaměřená hlavně na nápoje všeho druhu a v níž žádné burgery nenajdete. McDonald’s se tím chce více pustit do oblasti, kterou ovládá především Starbucks. První pobočky otevře a bude testovat ve Spojených státech.

První pobočka CosMc’s bude na předměstí Chicaga poblíž sídla firmy, která pro název nového konceptu sáhla do svého McDonaldlandu. To je fiktivní svět, který obývá klaun a hlavní maskot Ronald McDonald se svými přáteli. Jedním z nich je i právě CosMc (vyslovováno jako cosmic), oranžový mimozemšťan, který má šest rukou, na nohou tenisky a na těle jakýsi skafandr a objevoval se v 80. letech v reklamách McDonald’s.

Teď se stává hlavní tváří nového konceptu, v němž chce americká firma nabízet různé formy a nečekané kombinace nápojů včetně limonád, čajů i kávy. Na menu se dostalo i několik oblíbených položek přímo z McDonald’s, ale k jídlu toho bude v CosMc’s k dostání obecně méně.

Na aktuálním menu CosMc’s je přes čtyřicet nápojů. Klasické druhy kávy a čajů doplňují speciální drinky, jako je například Churro Frappe, Tropical Spiceade se sušeným dračím ovocem, trpká limonáda Berry Hibiscus Sour-ade se sladkou bobulovou probiotickou směsí nebo Sour Cherry Energy Burst, což je třešňová tříšť, ve které jsou ovocné kuličky boba známé z bubble tea.

cosmcs2

Foto: CosMc’s

Část nabídky v nové síti CosMc’s

Pro podobné speciální drinky lidé chodí například do řetězce Starbucks a právě z jeho koláče si teď chce část ukrojit i McDonald’s. Nový koncept CosMc’s má pomoci zvýšit tržby zejména během odpoledne, kdy nejsou návštěvy McDonald’s tak vysoké.

„Jedná se o kategorii v hodnotě 100 miliard dolarů, která roste rychleji než zbytek neformálního stravování a má vyšší marže. A je to oblast, o které jsme přesvědčeni, že máme právo v ní zvítězit,“ uvedl k novému konceptu Chris Kempczinski, výkonný ředitel McDonald’s.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotné drinky, které se budou v CosMc’s nabízet, jsou prý příliš komplexní a složité na výrobu na to, aby je firma zakomponovala již do svých existujících restaurací. Také v CosMc’s se objeví známé vaječné McMuffiny a zmrzlina McFlurry z McDonald’s. Doplněné budou preclíky, koblihami, sušenkami a zmrzlinou a také novými sendviči, jeden bude s avokádem a rajčetem, druhý pikantnější se sýrem.

Do konce příštího roku chce McDonald’s otevřít ve Spojených státech celkem deset poboček CosMc’s a podle toho, jak se jim bude dařit, bude případně postupovat v jejich rozšiřování. Firma zároveň oznámila, že chce během následujících čtyř let otevřít po celém světě téměř deset tisíc nových restaurací McDonald’s, což jejich celkový počet zvýší zhruba na padesát tisíc. Podobné expanzní plány má i Starbucks, který minulý měsíc oznámil, že do roku 2030 zvýší počet svých poboček ze současných zhruba 38 tisíc na 55 tisíc.

Spotify drasticky škrtá a je to skvělá zpráva. Ukazuje se, že byznys potřebuje tlak, ne pohodlí

Když někdo ohlásí, že bude poměrně masivně propouštět, může se to zdát jako špatná zpráva. Existuje ale i jiné vysvětlení: návrat zdravého rozumu.

Luboš KrečLuboš Kreč

ek-spotifyKomentář

Foto: Spotify

Daniel Ek, spoluzakladatel a šéf Spotify

0Zobrazit komentáře

Komentář Luboše Kreče: Společnost Spotify, jejíž aplikaci používají stovky milionů lidí k poslechu hudby a podcastů, oznámila, že propustí 1 500 lidí, což je zhruba 17 procent všech zaměstnanců. Její zakladatel Daniel Ek přiznal, že v posledních letech firma ztratila drajv a stala se málo efektivní. Jde o fenomén, který se netýká jen Spotify, podobným prozřením prochází velká část technologické scény.

Jen málokdy lze říct, že by interní dopis ředitele firmy měl být povinnou četbou. Ovšem v případě e-mailu, který tento týden rozeslal zakladatel Spotify Daniel Ek svým kolegům, je takové konstatování na místě. Minimálně pro ty, kdo sledují startupovou a technologickou scénu či mají sami byznysové ambice.

Čtyřicetiletý švédský podnikatel v něm oznámil druhé kolo škrtů, takže po jarních osmi stovkách odejde dalších 1 500 lidí. To samo o sobě ale nakonec není tak podstatné, za pozornost stojí argumenty, kterými nelehké rozhodnutí zdůvodnil. V podstatě napsal, že v minulých letech, které IT firmám přály a kdy se zdál být nadbytek všeho, především pak levných peněz, ve Spotify mohutně investovali do svého růstu bez ohledu na to, jak velký to dávalo ekonomický smysl.

Pár citací pro ilustraci: „Stali jsme se sice produktivnějšími, ale ne efektivnějšími.“ Nebo: „Je mezi námi příliš mnoho těch, kdo dělají práci pro práci, místo aby dělali něco se skutečným dopadem.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kudy z toho ven? Podle Daniela Eka je nutné se vrátit zpět a být štíhlejší, kreativnější, důmyslnější a v důsledku inovativnější. Ostatně robustní korporátní struktura bývá obvykle spíš brzdou, ne motorem pokroku. Spotify není jediná technologická společnost, která si podobným uvědoměním prochází. Něco podobného prožívali v posledních měsících v kryptoměnové burze Coinbase, v burzovní aplikaci Robinhood, a dokonce i ve Facebooku, respektive jeho mateřské skupině Meta.

Covidové roky, které postavily řadu oborů na hlavu, znamenaly pro technologický sektor opravdovou bonanzu. Ceny startupů, jež jinak pálily peníze raketovým tempem, rostly strmě vzhůru, investoři rozhazovali miliardy dolarů, na burzách bylo vše zalito sluncem. Zisk, efektivita, přidaná hodnota? Po tom se ptal jen málokdo.

Tyhle časy jsou pryč a je to dobře, protože tím pravým byznysovým pohonem je tlak na efektivitu a potřeba mít zdravé ekonomické základy. Ty opravdu velké projekty vznikají právě v tomto prostředí, a nikoli tam, kde firmy zaměstnávají týmy, jež podporují další týmy, které pomáhají zase jiným týmům nad nimi.

Text komentáře vznikl pro rozhlasovou stanici Český rozhlas Plus.

Elon Musk

Přečtěte si takéJe dobré se mít na pozoru před samozvanými spasiteli jako MuskOdvrácená tvář samozvaných spasitelů. Elon Musk připomíná, proč je třeba mít se na pozoru