Žádné ranní buzení. Brno jako první město v Česku nasadilo tichý popelářský elektrovůz
Žádné emise, žádný hluk a provoz za hubičku. Popelářské Volvo na elektřinu přiváží do moravské metropole řadu výhod.
Ve spojitosti s elektromobilitou se často hovoří o čistších městech. Onou čistotou je běžně myšleno méně emisí, ovšem v Brně by měly být díky elektromobilitě ulice zbavované nejen emisí, ale i skutečného odpadu v popelnicích a kontejnerech. Město tento týden nasadilo do akce vůbec první elektrický popelářský vůz v České republice, který by tichým provozem neměl při ranním sběru odpadu nikoho rušit.
Elektrifikace se dotýká nejen sektoru osobní mobility, ale ve velkém začíná promlouvat také do oblasti užitkových a nákladních automobilů. Elektrické tahače dodává na trh hned několik výrobců, přičemž někteří svou technologii koncipovali i pro potřeby technických služeb.
Příkladem takové automobilky je švédské Volvo, které v roce 2018 představilo elektrický popelářský vůz FE Electric. Stroj za dvanáct milionů korun zakoupila také odpadová společnost města Brno, firma Sako, která jej ve středu poprvé vyslala do ulic.
Podle náměstka primátorky města Petra Hladíka je sice pořizovací cena takového automobilu podstatně vyšší než cena klasického popelářského vozu poháněného konvenčním dieselovým pohonem, přesto by se městu jeho pořízení mělo vyplatit. Investice by se díky levnějšímu provozu měla navrátit do několika let.
Důvodem je zdroj energie, kterou je elektrický popelářský vůz poháněn. Ta by totiž měla pocházet z fotovoltaických panelů, kterými Sako osazuje své objekty a kterých by mělo do budoucna jen přibývat.
Baterie vozu lze nabít za dvě hodiny. Jejich plná kapacita vystačí na 200 kilometrů, při teplotách okolo -10 °C se pak dojezd smrskne přibližně na 70 kilometrů. Optikou potřeb běžných řidičů se jedná o velmi malou porci, nicméně běžná osmihodinová směna popelářského vozu je plná zastávek a popojíždění, takže by ani v zimě nemělo docházet k tomu, že baterie Volva budou vybité na půli cesty.
„Typický popelářský vůz najede měsíčně přes 2 000 kilometrů a spálí 450 litrů nafty. Elektrický vůz nevypouští žádné emise a nebude zapáchat v ulicích spálenou naftou. Nebude tak obtěžovat ani kolemjdoucí, ani obsluhu vozu,“ řekl Hladík s tím, že mezi další benefity popelářského vozu poháněného elektřinou patří jeho tichý provoz.