Žádné ranní buzení. Brno jako první město v Česku nasadilo tichý popelářský elektrovůz

Žádné emise, žádný hluk a provoz za hubičku. Popelářské Volvo na elektřinu přiváží do moravské metropole řadu výhod.

elektricky-popelarsky-vuz3

Foto: Sako

Volvo FE Electric ve službách města Brno

0Zobrazit komentáře

Ve spojitosti s elektromobilitou se často hovoří o čistších městech. Onou čistotou je běžně myšleno méně emisí, ovšem v Brně by měly být díky elektromobilitě ulice zbavované nejen emisí, ale i skutečného odpadu v popelnicích a kontejnerech. Město tento týden nasadilo do akce vůbec první elektrický popelářský vůz v České republice, který by tichým provozem neměl při ranním sběru odpadu nikoho rušit.

Elektrifikace se dotýká nejen sektoru osobní mobility, ale ve velkém začíná promlouvat také do oblasti užitkových a nákladních automobilů. Elektrické tahače dodává na trh hned několik výrobců, přičemž někteří svou technologii koncipovali i pro potřeby technických služeb.

Příkladem takové automobilky je švédské Volvo, které v roce 2018 představilo elektrický popelářský vůz FE Electric. Stroj za dvanáct milionů korun zakoupila také odpadová společnost města Brno, firma Sako, která jej ve středu poprvé vyslala do ulic.

Podle náměstka primátorky města Petra Hladíka je sice pořizovací cena takového automobilu podstatně vyšší než cena klasického popelářského vozu poháněného konvenčním dieselovým pohonem, přesto by se městu jeho pořízení mělo vyplatit. Investice by se díky levnějšímu provozu měla navrátit do několika let.

elektricky-popelarsky-vuz2

Foto: Sako

Petr Hladík, náměstek primátorky města Brno

Důvodem je zdroj energie, kterou je elektrický popelářský vůz poháněn. Ta by totiž měla pocházet z fotovoltaických panelů, kterými Sako osazuje své objekty a kterých by mělo do budoucna jen přibývat.

Baterie vozu lze nabít za dvě hodiny. Jejich plná kapacita vystačí na 200 kilometrů, při teplotách okolo -10 °C se pak dojezd smrskne přibližně na 70 kilometrů. Optikou potřeb běžných řidičů se jedná o velmi malou porci, nicméně běžná osmihodinová směna popelářského vozu je plná zastávek a popojíždění, takže by ani v zimě nemělo docházet k tomu, že baterie Volva budou vybité na půli cesty.

„Typický popelářský vůz najede měsíčně přes 2 000 kilometrů a spálí 450 litrů nafty. Elektrický vůz nevypouští žádné emise a nebude zapáchat v ulicích spálenou naftou. Nebude tak obtěžovat ani kolemjdoucí, ani obsluhu vozu,“ řekl Hladík s tím, že mezi další benefity popelářského vozu poháněného elektřinou patří jeho tichý provoz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vůz dokáže vyprázdnit jak klasické popelnice, tak i kontejnery, přičemž za jeden den sveze až 13 tun odpadu. Na tichý provoz si budou muset zvykat obyvatelé brněnských čtvrtí Židenice, Slatina a Černovice. Časem by se však mohly dočkat i další lokality, protože město plánuje nákupy dalších elektrických vozidel.

Mělo by se jednat jak o klasické elektromobily, tak i stroje poháněné vodíkem. Sako má totiž v úmyslu postavit zařízení pro ukládání přebytečné energie právě do vodíku. Tu společnost vyrábí spalováním odpadu, přičemž nyní vyrábí kolem 60 až 80 gigawatthodin elektřiny ročně. Výstavbou dalšího kotle by se však mělo toto množství téměř zdvojnásobit. Fotovoltaika by tuto produkci měla do pěti let doplnit přibližně 43 GWh za rok, takže provoz vozů poháněných elektřinou dává smysl.

elektricky-popelarsky-vuz4

Foto: Sako

Vůz si poradí s klasickými popelnicemi i kontejnery

Hladík ostatně předpokládá, že s rozvojem technologického zázemí pro výrobu energie se bude vozový park postupně měnit. Pohánět nové vozy bude buď elektřina z baterií či vodíku, nebo plyn, který bude vyrábět městská bioplynová stanice. Nad naftovými vozy ve službách Brna se tak pomalu, ale jistě začínají stahovat mračna.

Více elektřinou poháněných vozidel by mělo v budoucnu posilovat také flotilu tamní MHD. Dopravní podnik Brna již začal testoval několik elektrobusů, žádné však neměly potřebný dojezd. Kvůli dramaticky se měnící situaci na trhu s elektřinou a energiemi město začalo s podnikem řešit možnost rozvoje trolejbusové sítě s využitím výhod parciálních trolejbusů, které dokážou část cesty jezdit mimo elektrické vedení.

Důvodem rozvoje elektromobility je i dotační politika Evropské unie. Zatímco v minulých letech podporovala i nákup autobusů na plyn, v budoucích letech už bude podporovat pouze elektromobilitu.

S přispěním ČTK.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Finančníci z RSJ sází na udržitelnost. Investují do firmy, která radí, jak být zelený a bez uhlíku

RSJ získává minoritní podíl ve společnosti Impact Factory. V ekologii a udržitelnosti vidí Libor Winkler a spol. příležitost, ne povinnost.

Luboš KrečLuboš Kreč

winkler

Foto: RSJ

Libor Winkler z RSJ

0Zobrazit komentáře

Zkratka ESG hýbe byznysovým světem čím dál víc. V zásadě říká, že firmy se musejí chovat zodpovědně a zeleně a začínají se od ní odvíjet i takové věci, jako je investiční skóre. České společnosti Impact Metrics a Fair Venture, které se věnují poradenství v této oblasti, se nyní spojily a jako investora k sobě vzaly RSJ. Výsledkem je nově vzniklá společnost Impact Factory.

Fair Venture vznikla už v roce 2018 a zaměřuje se na konzultantské služby v oblasti ESG, které zahrnují pomoc s analýzou, vytvořením strategie udržitelnosti a tvorbou nefinančního reportu. Za společností dosud stáli Dan Heuer a Lenka Heuerová. Impact Metrics zase loni společně s Heuerem rozjeli Martin Klofanda a novinářky Veronika Němcová a Martina Patočková, které spravují také server Ekonews.cz. Společnost se zabývala analýzou ESG dat.

„Během podzimu představíme služby, které mají firmám pomoci s ESG. Chceme digitalizovat oblasti související s ESG daty u analýzy, strategie a reportingu. Cílem je vývoj nástroje pro řízení udržitelnosti ve firmách. Ten bude možné uplatnit napříč obory a trhy,“ řekl šéf nově vzniklé firmy Impact Factory Dan Heuer.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Impact Factory drží Heuerovi podíl 52,5 procenta, jejich spolupracovník Klofanda 17,5 procenta a Němcová s Patočkovou mají dohromady 15 procent. Zbylých 15 procent za investici v řádu jednotek milionů korun má také investiční skupina RSJ, resp. její podfond Finance.

„Dává nám smysl investovat do projektů, které mají jasnou vizi a orientaci na produkt související s udržitelností středně velkých firem. Už nyní je řada společností, které vnímají udržitelnost jako příležitost a nečekají, až se z ní stane povinnost. Hledají adekvátní nástroje, které jim umožní pracovat s tzv. ESG daty a používat je při tvorbě firemních strategií,“ říká za RSJ Investments Libor Winkler, její řídící partner.

Skupina RSJ vydělává primárně vysokorychlostním, algoritmickým obchodováním na burzách. U jejího vzniku stál miliardář Karel Janeček a jeho bratr Tomáš, mezi akcionáři je kromě Winklera, který společnost dlouhodobě vede, také podnikatel Václav Dejčmar. Společnost je aktivní i na realitním trhu, podle návrhu slavné architektky Evy Jiřičné chystá v Praze novou budovu, lákaly ji také investice do zpracování lithiové hlušiny.