Žádný Amazon, v Česku otevírá obchod bez prodavačů COOP. Prodejnu chce nabízet na malých městech

Iva BrejlováIva Brejlová

coop1

Foto: COOP

Některé prodejny COOP se budou měnit v obchody budoucnosti

0Zobrazit komentáře

Pokud budete chtít vstoupit do této prodejny, pak jedině po ověření identity. Se speciální aplikací v telefonu. A musíte počítat s tím, že vás tu budou hlídat kamery. V obchodě COOP ve Strakonicích to však budou hlavně ony. Síť družstevních prodejen tu totiž v únoru spouští koncept, který se obejde bez stálé přítomnosti personálu. Nakupovat tu navíc půjde třeba v noci.

První obchod s automatickým konceptem se má otevřít v únoru v režimu 24/7. „Slovo samoobsluha s námi získává nový obsah. Koncept automatického obchodu se maximálně přizpůsobuje potřebám zákazníků, pro které končí nutnost plánovat si podle otevírací doby obchodů své nákupy,“ slibuje Lukáš Němčík, ředitel COOP pro rozvoj a marketing.

Co si nicméně lidé naplánovat budou muset, je zařízení vlastní bankovní identity a speciální aplikace v telefonu. Na jejich základě je totiž systém do obchodu přes takzvaný dvojitý vstup vpustí. Bez této identifikace se do obchodu nemá dostat nikdo.

Prostor uvnitř bude hlídat kamerový systém. Po nákupu se zákazníci sami obslouží v zónách, které fungují na stejném principu jako už teď známé samoobslužné pokladny obchodů. Odcházet budou až po ověření platby.

Mimo standardní otevírací dobu bude k dispozici celý obchod kromě pultů s lahůdkami či uzeninami. Za to ale mají mít automatické obchody rozšířenou nabídku baleného zboží. COOP na konceptu technologicky spolupracuje s firmou Knowinstore.

Vyšší tržby, nižší náklady

Už teď COOP ví, že podobnou prodejnu otevře v Českém Krumlově. Když se koncept uplatní, bude se rozšiřovat i dál. Největší úspěch má totiž mít v menších a středních městech – tam je prý dost zákazníků. Řada z nich se zároveň už nespokojí s obchody se standardní otevírací dobou.

Zatím COOP slibuje zvýšení pohodlí zákazníků, kromě toho si ale také pro sebe představuje vyšší tržby a snížení mzdových nákladů. Aby něčeho takového mohl dosáhnout, musí ale do přeměny každé jedné prodejny nejdříve investovat asi milion korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

COOP však už několikrát prokázal, že v moderním přístupu k nakupování nezůstává pozadu: v roce 2020 družstvo představilo vlastní e-shop, se kterým se dokázalo zaměřit na regiony, které jiní hráči do té doby často přehlíželi. A k vybraným prodejnám začalo instalovat externí výdejní boxy s vlastní chladící částí pro čerstvé potraviny.

COOP se při tvorbě konceptu inspiroval sesterskými řetězci ve Skandinávii, kde podobné obchody fungují již několik let. Známější je ale především pojetí Amazonu, který své zcela samoobslužné prodejny začal spouštět už na konci roku 2016. Tam jde technologie ale ještě o něco dál – lidé nemusí ani přijít k pokladnám, kde by si sami zboží oskenovali. Stačí si prostě vybrat v regálech a odejít. To, co si nakoupili, pochopí kombinace umělé inteligence a kamer.

První takový obchod v Evropě nicméně firma otevřela teprve loni, a to v Londýně. Mezitím Amazon dokonce přidal bionickou platbu – prostřednictvím otisku dlaně. Podobně smýšlí v Lisabonu, kde autonomní supermarket spustila síť Continente s pomocí startupu Sensei. Tam mimochodem zjistili, že mnohdy největší problém je pro zákazníky s vybraným zbožím z obchodu odejít – mají totiž dojem, že kradou.

Přichází nová éra elektromobility. Škoda se proto spojuje s IT skupinou Etnetera, zakládají vývojářskou firmu

Peter BrejčákPeter Brejčák

sk_cc_001-jpg-min-2

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto se připravuje na novou éru elektromobility

0Zobrazit komentáře

Spojení IT a automobilové výroby v České republice nabere na obrátkách. Škoda Auto, jež nyní rozhoduje o svém novém řediteli, a vývojářská skupina Etnetera založily podnik Green:Code, ve kterém budou společně vyvíjet software i aplikace pro všechny modely automobilky včetně elektrických. Cílem nové firmy je kromě optimalizace uživatelské zkušenosti zákazníků vytvoření softwaru nové generace pro éru elektromobility.

„V České republice máme živý trh mladých a inovativních IT firem. Spojení síly a průmyslového know-how společnosti Škoda Auto s odbornými znalostmi v oblasti softwaru skupiny Etnetera bude přínosné pro obě strany. Jsem přesvědčen, že díky tomuto strategickému partnerství dosáhneme svého cíle,“ komentuje Karsten Schnake, člen představenstva automobilky.

Green:Code plánuje v příštích pěti letech přijmout 200 IT specialistů, počáteční vývojovou práci a implementaci zahajuje od začátku tohoto roku. O řízení firmy se podělí obě zakládající společnosti. Za Škodu Marian Pavlík, který pro její mateřský Volkswagen pracuje přes dvacet let na pozicích v oblasti IT, a jeden ze zakladatelů Etnetery Václav Bittner.

Pro obě společnosti je nový podnik završením téměř patnáctileté spolupráce na projektech, které ovlivnily digitalizaci vozů Škody, konkrétně jde například o aplikace pro chytré telefony MyŠkoda a Škoda Plus.

marianpavlik_vaclavbittner-min

Foto: Škoda Auto / Etnetera

Marian Pavlík ze Škody Auto a Václav Bittner z Etnetery, ředitelé Green:Code

„Naší další společnou ambicí bude spojit naše agilní metody a firemní kulturu s korporátním prostředím a pokračovat ve vývoji softwarových řešení a aplikací, které vůz a jeho řidiče propojí s dokonalým ekosystémem digitálních nástrojů,“ popisuje Martin Palička, generální ředitel Etnetery.

„Strategické plány společnosti Green:Code opíráme o ambiciózní cíle, ale také o odbornost, kvalitu a rychlost práce Etnetery, s níž nás spojuje práce na velkých projektech. Green:Code je zároveň jedinečnou příležitostí a mimořádnou výzvou spočívající ve vzájemném propojení firemních kultur,“ říká Marian Pavlík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Automobilka již loni oznámila, že chce v příštích pěti letech do digitalizace investovat 650 milionů eur, tedy zhruba 16 miliard korun. „Škoda jako celý koncern VW správně reflektuje rychle rostoucí význam softwaru ve vozidlech. Logicky tak posiluje své kapacity ve vývoj a reaguje tak na směr takzvané softwarizace automobilů, který nejdůrazněji začala prosazovat před lety americká Tesla,“ uvedl pro ČTK partner EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

Technologická skupina Etnetera Group v posledním uzavřeném fiskálním roce 2020/2021 dosáhla obratu 370 milionů korun a zároveň prošla větší interní transformací, kdy rozdělila své aktivity do několika nových entit. Obecně se nadále soustředí na vývoj webových a mobilních řešení pro komunikaci se zákazníky, e-commerce, datovou a webovou analytiku a marketingovou automatizaci.

S přispěním ČTK.