Žádný balanc, žádný výkon. České Soulmio učí firmy řešit psychiku zaměstnanců a rapidně roste

Startup díky péči o duševní zdraví v pracovním životě vyrostl za rok pětkrát, mezi jeho klienty patří i Plzeňský Prazdroj nebo Productboard.

Iva BrejlováIva Brejlová

Soulmio

Foto: Soulmio

Simona Zábržová, zakladatelka Soulmio

0Zobrazit komentáře

Svůj život obrátila naruby. Zatímco dřív se potýkala se syndromem vyhoření a řešila z přepracovaného života plynoucí zdravotní problémy, teď se při rozhovoru široce usmívá do kamery ze slunného Španělska. Simona Zábržová se sem přestěhovala natrvalo, i když v Česku řídí Soulmio. Ona i její platforma pro psychické zdraví vyrostly. Obrat firmy podle předpokladů letos dosáhne 12 milionů korun, což je pětkrát víc než loni. Chystá se na expanzi a těší se ze skutečnosti, že společnosti přikládají tématu stále větší význam.

„Firmy se posouvají. Řeší i to, co by před dvěma lety bylo nemyslitelné,“ říká Simona Zábržová. Mluví o jedné z posledních poptávek, která jí utkvěla v paměti: firma řešila, jak dát výpověď zaměstnanci, který měl od psychiatra potvrzenou svou labilitu. Chtěla, aby si s ním odborník promluvil dřív, než dostane výpověď. Tedy aby jeho odchod neohrožoval pracovníka po psychické stránce. „Ještě před dvěma roky by se neřešilo, jestli tato situace má emoční dopad na zaměstnance, jestli jsou lidi v týmu v pohodě,“ říká Zábržová.

Teď ano. Soulmio je na trhu necelé tři roky, z toho dva roky jako firma. Jeho služby zatím využilo přes 160 subjektů od startupů a rodinných firem až po středně velké společnosti. Mezi zákazníky patří ale i výrobní firmy. Komplexní program využívá asi 10 tisíc lidí a do konce letoška Zábržová očekává, že jich bude dvakrát tolik. Mezi klienty projektu patří mezi jinými LMC, Notino, Plzeňský Prazdroj, GoodData, Productboard nebo Global Payments Europe. Ale třeba i malé lokální firmy, jako je Rodinný pivovar Zichovec.

Soulmio jako platforma nabízí vedle psychologické poradny a propojení s terapeuty také globální program prevence mentálního zdraví, webináře a konzultace pro personalisty ve firmách. Tak, aby si dokázali promluvit s někým s nezávislým nadhledem a dokázali spolu řešit třeba právě krizovější situace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Lidé pochopili, že to není jen o poradně, kdy se věci řeší za minutu dvanáct. Ale i o prevenci. Chtějí vědět, co mohou řešit a jakým způsobem. S tím se mění role manažera. Už to není jen ten člověk, který hlídá výkon, ukazatele výkonnosti a vede tým, ale nově i kouč. A s tím pro manažery vznikají nové výzvy,“ myslí si Zábržová.

Soulmio jako firma funguje od loňska a projekt se rozrostl na desítku interních zaměstnanců. K tomu spolupracuje s 50 psychology a psychoterapeuty po světě. Některé aktivity nabízí zadarmo, jiné cílí na firmy za peníze, takže se platformě letos podaří dostat na obrat ve výši 12 milionů korun. Pro příští rok Zábržová ovšem očekává milionů už 30.

Tlak, který vás doběhne

„Říkám tomu travič týmu. Nestíhá uzávěrky. Nedělá úkoly. Ve skupině nefunguje,“ vysvětluje Zábržová možné důsledky zaměstnance s nevyřešenou psychohygienou na celou firmu. Pokud člověk neumí odpočívat, neumí se zastavit a načerpat energii z úspěchu, neodvede obvykle dobrou práci v týmu. Když se necítí dobře, nepodává výkony. Hůř se motivuje. Když za sebe nefunguje naplno, vznikají uvnitř týmů konflikty.

První poptávky Soulmia se točily stále kolem stejných témat. Zaměstnanci se cítili blbě a firmy nevěděly, co s tím. A pokud se k tomu všemu přidají náročná období, zhoršuje se citelně situace i atmosféra v celých firmách. Není asi příliš nutné doplňovat, že pandemie následovaná válkou na Ukrajině takovými náročnými obdobími jsou.

Soulmio

Foto: Soulmio

Sandra Fridrichová, která v Soulmiu řeší strategie a HR, se zakladatelkou

Zároveň ale doba ukázala uvědomění firem, že situaci je třeba řešit. Když válka začala, Soulmio uspořádalo zdarma pro firmy akci na téma psychohygieny v době krize. Přihlásilo se jich přes 200. Společnostem nabídlo sedmistránkový manuál, jak o sebe v době krize pečovat. Firmy si ho stáhly víc než tisíckrát. „Je vidět, že neumějí situaci řešit, že jí chtějí předcházet. A mají stále větší zájem zjistit jak,“ říká zakladatelka projektu.

S poptávkou navíc chodí ty, které ještě před dvěma roky říkaly, že něco takového nepotřebují. Podle Zábržové jsou světové události jen pomyslným vrcholkem v prostoru, kde je společnost stále orientovaná na výkon. „Je to tlak, který vás někdy doběhne. Firmy rozhodně dobíhá. Na jedné straně musíte plnit výkonnostní cíle, na druhé straně žijete v době, která nemá stabilitu a jistoty. To přímo nahrává syndromu vyhoření a jiným psychickým onemocněním,“ říká.

Buď málo, anebo moc

Zatímco v mladých firmách na špatnou psychohygienu „dojíždějí“ lidé proto, že se hodně orientují na výkon, práci dělají s velkou vášní a nestíhají sami sebe na takový tlak připravit, ve výrobních firmách by zaměstnavatelé chtěli, aby stav mysli jejich zaměstnanců byl na růst zaměřený poněkud víc.

Startupy jsou pro Soulmio zajímavým odběratelem služeb. Mnohdy proto, že je péče o psychohygienu stále vnímaná jako moderní benefit, což k mladým firmám patří. Ale i z důvodu, že mnoho z nich funguje částečně v tuzemsku a zčásti například ve Spojených státech. „Tam je otázka mentálního zdraví pět let před námi, například se základními tématy wellbeingu příliš nepochodíte,“ říká Zábržová.

Což je zároveň důvod, proč se nenásilně a nijak zvlášť plánovaně Soulmio za oceán dostalo. Když ještě projekt umístil americký zdravotnický časopis InsightCare mezi desítku nejinovativnějších poskytovatelů virtuální péče roku, našli si ho bez další reklamy noví klienti.

simona-zabrzova01

Foto: Soulmio

Simona Zábržová, zakladatelka projektu Soulmio

Většinu zákazníků má Soulmio stále z Česka. Zábržová nicméně předpokládá, že na konci roku dosáhne podíl těch amerických, případně americko-českých alespoň poloviny. Za poslední rok firma zvládla školit na čtyřech kontinentech: v Evropě, Americe, Asii i Africe. Přednášela na konferencích i zorganizovala dny mentálního zdraví pro veřejnost či desítky webinářů pro velké firmy.

Skutečnou expanzi ale chystá do Španělska. „Jednak tady bydlím,“ mávne rukou kolem sebe Zábržová – hovoříme spolu přes online videohovor a zakladatelka sedí na terase, obklopená stromy a se širokým výhledem do hor. Je znát, že na svou psychohygienu myslí. „Tak jsem schopná kontakty tady zajistit a byznys rozjet,“ říká.

Ví, že bude potřeba se přizpůsobit novým myšlenkám a najít nové způsoby, jak na trh vstoupit. Ale už teď vnímá, že má podporu místních startupistů. „Už jsem zahájila první jednání a za chvíli se chystám do Madridu, Barcelony a Málagy,“ vyjmenovává Zábržová.

Na expanzi je firma připravená. Poradnu má k dispozici ve dvanácti jazycích. Další služby připravila na škálování. A hledá strategického investora. Zájemci se historicky prý už našli, ale ne takoví, kteří se podle Zábržové dostatečně zajímají o wellbeing. Tedy tak, aby v něm viděli stejný potenciál a celospolečenský přesah, jako v něm vidí ona. „Věřím, že v blízké budoucnosti bude hrát klíčovou a globální roli,“ uzavírá.

Česko-slovenské virtuální zrcadlo využívá 6 000 e-shopů na celém světě. Každý rok zdvojnásobí tržby

„Trh si takzvaná try-on řešení osvojoval pomaleji, než jsme odhadovali,“ přiznávají zakladatelé Virtooalu. Pandemie ale jejich byznys nakopla.

Peter BrejčákPeter Brejčák

founders2_right-cto-peter-soos_left-ceo_ondrej-baginStory

Foto: Virtooal

Zakladatelé Virtooal Peter Soos a Ondrej Bagin

0Zobrazit komentáře

Rozšířenou realitu pro e-shopy česko-slovenský startup Virtooal vyvíjí už od roku 2015. Jako virtuální zrcadlo umožňuje „vyzkoušet“ si produkty jako brýle, šperky, kosmetiku či další doplňky během online nakupování, čímž chce zážitek přiblížit tomu z kamenných obchodů. Na jedné straně tak obchodníkům pomáhá zvyšovat konverze, na druhé straně snižuje míru vratek od zákazníků.

Aktuálně toto řešení globálně využívá přes šest tisíc e-shopů, přičemž čtyři stovky z nich platí i za prémiové funkce. Mezi klienty Virtooal se radí například Dermacol, Avon, L’Oreal či Yves Saint Laurent. A i když jde o relativně hezká čísla, trojice zakladatelů startupu – Slováci Ondrej Bagin, Peter Soos a Čech Vít Endler, bývalý šéf Mallu a v současnosti ředitel Fingoodu – očekávala, že s virtuálním zrcadlem prorazí rychleji.

„Trh reagoval a osvojoval si takzvaná try-on řešení pomaleji, než jsme odhadovali. Ale podobně jako v jiných případech nešťastná situace v souvislosti s covidem pomohla urychlit věci také u nás a přispěla ke zvýšení počtu e-commerce předplatitelů. A tím i konečných uživatelů, což hraje v náš prospěch,“ pochvaluje si ředitel Virtooal Ondrej Bagin v rozhovoru pro CzechCrunch.

Toto dění se podepisuje i na byznysových ukazatelích. Loni Virtooal dosáhl tržeb ve výši 300 tisíc eur, asi 7,5 milionu korun, přičemž toto číslo se poslední tři roky každoročně zdvojnásobuje a stejný plán má startup i pro letošek. „Zároveň jsme letos zaznamenali historicky nejúspěšnější měsíce, které jsou předpokladem reálného naplnění plánu,“ doplňuje Bagin.

virtooal-produkt

Foto: Virtooal

Virtuální zrcadlo Virtooal

V pandemických letech došlo i na výrazné zlepšení produktu. V roce 2019 Virtooal fungoval jen ve statické formě – uživatel nahrál svoji fotografii, na kterou se pak „nalepil“ produkt. Nyní si už nakupující mohou vyzkoušet produkt v živé verzi, kdy v prohlížeči povolí využití kamery.

„Zpracování dat a zobrazování produktů pak probíhá přímo s využitím uživatelova zařízení a nedochází tedy ani ke sběru soukromých dat. Systém funguje v souladu GDPR regulací,“ říká šéf startupu, který má hlavní sídlo s vývojářským, obchodním a marketingovým týmem v Bratislavě, zatímco technologická podpora je v Praze, kde má spolu s Londýnem také obchodní zástupce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podstatnou změnou ve fungování startupu byl pak v posledních letech také přechod od realizace individuálních projektů pro klienty k téměř plně automatizovanému SaaS (software jako služba) řešení. Virtooal se tak zaměřuje na co největší objem klientů, aby dokázal přinést benefity nakupování v rozšířené realitě co nejvyššímu počtu zákazníků.

Integrace ze strany e-shopů probíhá plně automatizovaně bez nutné znalosti programování. Uživatelé pak mohou produkty virtuálně zkoušet na dvě kliknutí. „Některá konkurenční řešení vyžadují nahrání tváře z několika uhlů a přeměřování vzdálenosti pomocí kreditních karet, což vytváří bariéry k samotnému využití nástroje,“ popisuje Bagin.

Oproti tomu Virtooal vyvinul vlastní automatizovaný systém pro měření vzdálenosti mezi očima – to kvůli tomu, aby například dokázal brýle na tváři uživatele zobrazovat ve správné velikosti v poměru k jeho hlavě. Tím e-shopům pomáhá snižovat vratky produktů, které lidem nesedí.

„Fake“ 3D

Technickou zajímavostí je, že i když Virtooal funguje a produkty uživatelům ukazuje naživo, ve skutečnosti nepracuje s 3D modely. Běžnou praxí na trhu u virtuálních zrcadel je fyzické odesílání produktů na jejich nafocení, zpracování a přípravu 3D renderů, což celý proces zdržuje a prodražuje.

„V našem případě klientům stačí nahrát obyčejné 2D fotografie do našeho systému, který z nich automatizovaně vygeneruje 3D modely. Jsme ale na sebe nároční, a tak je interně nazýváme jako 2,99D modely, protože nedosahují úplně stoprocentní kvality. Ale to už mluvíme o detailech, jako je odlesk na povrchu rámů brýlí,“ přibližuje Bagin s tím, že takové modely jsou vnímané na 95 procent jako reálné 3D objekty, jež jsou ale k dispozici za méně než desetinu ceny.

„Na trh tedy přinášíme plně funkční řešení, které kvalitou zobrazení patří mezi světovou špičku. Najdou se i lepší, avšak jsou mnohem komplikovanější na servis a tvorbu obsahu,“ přiznává spoluzakladatel Virtooalu. „Právě jednoduchost a efektivnost tvorby, nahrávání a správy 3D obsahu nám umožňuje být dostupným řešením i pro menší e-shopy,“ uzavírá Bagin.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.